رابرت ردفورد، بازیگر خوشچهره و محبوب هالیوود که با فیلمهایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و All the President’s Men به شهرت جهانی رسید و بعدها با تأسیس جشنواره و مؤسسه ساندنس به پدرخوانده سینمای مستقل تبدیل شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.
در سالروز تولد رانویر سینگ، بازیگر سرشناس بالیوود، از فیلم جدید او با نام «دهوراندار» به کارگردانی آدیتیا دار، کارگردان موفق «اوری»، رونمایی شد. این فیلم که ترکیبی از اکشن پرهیجان و داستانی رمزآلود دارد، با حضور بازیگران مطرحی چون سانجی دات، آکشی خانا، آر. مادهاوان و آرجون رامپال، ۵ دسامبر ۲۰۲۵ بهصورت جهانی اکران خواهد شد.
داکوتا جانسون، بازیگر سرشناس هالیوود و ستاره فیلم «Madame Web»، با حضور در جشنواره بینالمللی فیلم کارلووی واری، از ورود جدی خود به دنیای کارگردانی خبر داد. او در گفتوگویی صمیمی، از دلمشغولیهای هنریاش، تجربههای تلخ در پشت صحنههای سمی، علاقه به نقشهای پیچیده و دیدگاه متفاوتش نسبت به موفقیت در سینما پرده برداشت.
فیلم Broken Voices به کارگردانی اوندرژ پراوازنیک، با الهام از پرونده جنجالی سوءاستفاده جنسی در گروه کر Bambini di Praga، زوایای تاریکی از خاموشی، انکار و آسیبهای روانی در دوران نوجوانی را روایت میکند. این فیلم، نگاهی انسانی و غیرخشونتآمیز به شکلگیری تدریجی سوءاستفاده دارد و بر اهمیت شنیده شدن صدای قربانیان تأکید میکند.
فیلم The Running Man با بازی گلن پاول و کارگردانی ادگار رایت، بازسازی مدرنی از رمان کلاسیک استیفن کینگ است که حالا با تریلری هیجانانگیز معرفی شده. این فیلم اکشن علمی-تخیلی، داستان مردی را روایت میکند که برای نجات جان دخترش وارد یک بازی تلویزیونی مرگبار میشود.
تاکاشی میکه در فیلم Sham سراغ یکی از پروندههای جنجالی واقعی ژاپن میرود و با الهام از ساختار راشومون، مخاطب را میان دو روایت متضاد از خشونت، دروغ و عدالت سردرگم میسازد. فیلمی که تا میانه راه درخشان پیش میرود، اما در پایان، پیچیدگیهای خود را قربانی نتیجهگیریای سادهانگارانه میکند.
فیلمهای زندان معمولاً حول محور خشونت، فرار یا رستگاری میچرخند، اما Inside رویکردی عمیقتر و روانشناختیتر دارد. این درام استرالیایی با تمرکز بر سه زندانی درگیر با گذشته و وجدان خود، مرزهای آشنای ژانر را کنار میزند و با بازیهای چشمگیر گای پیرس و کازمو جارویس، بیننده را به سفری درونی و متفاوت دعوت میکند.
مستند «Just Kids» در دل یکی از ملتهبترین موضوعات اجتماعی روز آمریکا فرو میرود: حق دسترسی نوجوانان ترنس به مراقبتهای پزشکی. این فیلم با روایتی انسانی و بیواسطه، از خلال زندگی سه نوجوان در ایالتهای محافظهکار، تصویری عمیق از تأثیرات قوانین سختگیرانه بر جسم و روان این نسل آسیبپذیر ترسیم میکند.
فیلم Lavender Men تلاشی جاهطلبانه برای بازآفرینی چهرهای کمتر دیدهشده از آبراهام لینکلن است؛ روایتی کوییر، متافوریک و تئاتری که با وجود مفاهیم عمیق، در قالب سینما چندان موفق ظاهر نمیشود.
«دزدیدن پالپ فیکشن» ساخته دنی ترکویچ، نخستین فیلم بلند کارگردان جوان، داستان دو دوست عاشق آثار کوئنتین تارانتینو را روایت میکند که قصد دارند نسخه شخصی ۳۵ میلیمتری فیلم «پالپ فیکشن» را بدزدند. اما این کمدی سرقت با ترکیبی از شوخیهای پراکنده و ارجاعات مکرر به تارانتینو، به جای یک اثر منسجم و جذاب، به نمونهای از یک ادای دین ناتمام تبدیل شده است.
از «ماموریت: غیرممکن – آخرین حسابرسی» تا مستند حیرتانگیز «سلی زنده است!»، در این گزارش نگاهی انداختهایم به بهترین آثار سینمایی نیمه اول سال ۲۰۲۵؛ فیلمهایی که هرکدام بهنوعی مرزهای ژانر، روایت و احساس را جابهجا کردهاند.
فیلم Off the Grid با بازی جاش دوهامل، تلاش میکند اثری در سبک اکشن بقا (Survival Thriller) باشد، اما آنقدر در کلیشهها، شخصیتپردازی ضعیف و اکشنهای بیرمق غرق میشود که حتی حضور یک قهرمان تنها در دل طبیعت هم نمیتواند آن را نجات دهد.
جایزه اسکار شاید معتبرترین افتخار در دنیای سینما باشد، اما تاریخ ثابت کرده است که همیشه نشانهای از کیفیت واقعی یک فیلم نیست. برخی از ماندگارترین و تحسینشدهترین آثار تاریخ سینما، در زمان خود یا نادیده گرفته شدند یا در رقابتهای سخت از رقبای کمدوامتر شکست خوردند. در این مطلب، به تعدادی از فیلمهایی میپردازیم که علیرغم کیفیت بینظیرشان، یا هیچ اسکاری نبردهاند یا در مهمترین دستهها مغلوب شدهاند — آثاری که زمان، عدالت را در حقشان جاری کرده است، حتی اگر آکادمی چنین نکرده باشد.
جدیدترین فیلم پائولو سورنتینو، کارگردان برنده اسکار، با عنوان «لا گراتسیا» (La Grazia) یا «رحمت»، که هفتمین همکاری او با بازیگر برجسته تونی سرویلو محسوب میشود، به عنوان فیلم افتتاحیه هشتاد و دومین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز در سال ۲۰۲۵ انتخاب شد. این فیلم یک داستان عاشقانه است و در بخش رقابتی جشنواره نیز حضور خواهد داشت.
مایکل مدسن، بازیگر سرشناس آمریکایی که با نقشآفرینیهایش در آثار کوئنتین تارانتینو به شهرت رسید، در سن ۶۷ سالگی به دلیل ایست قلبی در خانهاش در لسآنجلس از دنیا رفت.
پس از موفقیت خیرهکننده «سگهای انباری» و «پالپ فیکشن»، سیلی از فیلمهایی به سینما آمدند که سعی داشتند از سبک منحصربهفرد کوئنتین تارانتینو تقلید کنند؛ اما بیشتر آنها به نسخهای کمرمق و سطحی از آثار او تبدیل شدند. در این مطلب، ۱۰ فیلمی را مرور میکنیم که بدترین تقلیدها از آثار تارانتینو به شمار میآیند.
نیویورکتایمز با انتشار فهرستی از «۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱» بار دیگر بحثهای سینمایی را داغ کرده است. غیبت برخی آثار تحسینشده مانند «در بروژ»، «تلماسه ۲» و «خرچنگ» باعث انتقادهایی از رویکرد محافظهکارانه این انتخابها شده است.
نخستین تیزر فیلم پرهزینه «اودیسه» به کارگردانی کریستوفر نولان، پیش از پخش رسمی در سینماها بهصورت غیرقانونی در شبکههای اجتماعی منتشر شد و سپس حذف گردید. این فیلم حماسی با بازی تام هالند و رابرت پتینسون، اولین اثر تاریخ سینماست که تمام آن با دوربین آیمکس فیلمبرداری شده است.
از طعنههای تلخ کوبریک تا سکوت مرگبار «عهد»، از فریاد هشدار «موضوعات» تا نگاه درونکاوانه نولان؛ سینما در طول دههها بارها با کابوس بمب اتم روبهرو شده است. در این گزارش، پنج فیلم مهم درباره جنگ هستهای را مرور میکنیم؛ آثاری که تنها روایتگر فاجعه نیستند، بلکه هشدارهایی برای فردا هستند.
در جهانی که جنگ و خشونت همچنان بر سرنوشت انسانها سایه انداخته، فیلمهای ضدجنگ بهعنوان پژواک صدای صلحطلبی، مخاطبان را به تفکر و همدلی فرا میخوانند. در این گزارش، ۱۲ اثر شاخص ضدجنگ از تاریخ سینما را مرور کردهایم؛ فیلمهایی که نهتنها تحسین منتقدان را برانگیختهاند بلکه در دل تماشاگران نیز جای گرفتهاند.
اولین تیزر فیلم سینمایی «لاکپشت و حلزون» به نویسندگی محسن رضایی و کارگردانی رضا حماسی منتشر شد. این فیلم که نخستین تولید گروه سینمایی اپیک به شمار میرود، پس از چهار سال و با دریافت پروانه نمایش در ردهبندی سنی ۱۵+، از ۲۱ خرداد در گروه هنر و تجربه اکران شده است.