مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
اصغر فرهادی معتقد است علیرغم رشد سریع شبکه های اجتماعی در سراسر جهان، این پدیده نمیتواند تهدیدی برای سینما باشد.
عباس بهارلو: تقوایی بارها گفته است كه بدون فضا هیچ هنری معنا نمیدهد و هر واقعهای در فضایی اتفاق میافتد و هر نسلی در فضایی زندگی میكند كه نسل بعد ممكن است در آن زندگی نكند. این عین عبارت خود اوست: «اگر جغرافیایی نباشد تاریخی وجود ندارد؛ تاریخ فقط در پهنه جغرافیا میتواند اتفاق بیفتد. جنوب برای من یك منطقه جغرافیایی بسیار گسترده است.» زمینهای كه تقوایی حوادث داستانهای «تابستان همان سال» را بر بستر آن پیش بُرده همانجایی نیست كه او تقریبا دو دهه بعد فیلمهای «صادق كرده» و «نفرین» را ساخته است.
شمیلا از شش سالگی كار میكند. محل سكونت او دروازهغار است. جایی كه وقتی هوا تاریك شود ترسناك است و در آن منطقه مردم اسلحه دارند. ما وقتی در روز برای تحقیق به آن منطقه رفتیم چند نفر همراه ما میآمدند شما در نظر بگیر بچه هفت، هشت ساله شب ساعت ده كه كارش در مترو تمام میشود از خیابانهای دروازهغار به خانه میرود و چه آسیب روحی را تحمل میكند.
کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» از سختیها و مشقتهایی که در اره اکران این فیلم داشته گفت. مرجان اشرفیزاده اما همچنان به آینده سینما امیدوار است و فکر میکند در روزهای بعد از کرونا مردم از سینما استقبال خواهند کرد.
فیلمسازی برای زنان در هر کجای جهان سخت است چون زن بودن هیچ وقت با مرد بودن مساوی نیست و جنگیدن برای برابری حقوق در همه جای دنیا در جریان است. البته کشورهای پیشرفته با نگاه حمایتی به این موضوع میپردازند و سعی میکنند به اصطلاح خودشان یک صدا به تو بدهند تا آنچه در ذهن داری را با این صدا مطرح کنی. آنها هم سعی میکنند این صدا را برایت بلند کنند به ویژه اگر از ارزشهایی مثل ارزشهای خانوادگی، ارزشهای انسانی، احترام به انسان، احترام به مخلوقات صحبت کنی.
در شهرهای مختلف ایران وقتی احمدینژاد به سفر استانی میرفت. مثل پیشپردهخوانی قبل از سخنرانی رییسجمهور بازیگران گریم شده در لباس پادشاهان ایران میآمدند و در برابر او زانو میزدند. نه اینكه نمایش كیفیت خاصی داشت، قطعا خیر، ولی میخواهم بگویم حجم توهم و تحریف تاریخ بسیار بالا بود.
من فکر میکنم کسانی که از آقای روحانی حمایت کردند، ایشان را خوب نمیشناختند و به این مسائل توجه نداشتند که همهچیز حسابشده است. آقای روحانی یک شخصیت امنیتی، با سابقه پژوهشی بود و در دیپلماسی هم فعالیت داشت و طرف گفتوگوی ایران با دنیای غرب بود. اصلا آدم کوچکی نیست. ایشان دورهدیده است.
«روزمرگی» یکی از مفاهیمِ کلیدی در آثار سهراب شهیدثالث، فیلمساز صاحبسبکِ ایرانی است که در فیلمهایش بهمثابه وجهِ اندوهبار و ملالانگیز زندگی تصویر میشود. بازنمایی روزمرگیِ زندگی در آثار شهیدثالث بهعنوانِ نوعی انتقاد اجتماعی بروز میکند یا «نقدی بر برنامههای کلانِ مدرنسازی ایران و زیربنای آن در رژیم شاه».
محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه اهمیت ثبت جشنواره جهانی فجر در یک فدراسیون بینالمللی باید برای اهالی سینما روشن شود، تاکید کرد که تغییر نام این رویداد در دولت آینده پیگیری خواهد شد.
اکبر نبوی منتقد و تهیهکننده سینمای ایران، با اشاره به این موضوع که سریال «آقازاده» اثری هیجانی است که ریشهیابی درستی نداشت، گفت: سینما همسایه دیوار به دیوار امنیت ملی است و باید باید فرآیندی را تعریف کنیم که سینماگر در درون آن فرآیند به یک فهم مشترک در مصالح ملی و امنیت ملی برسند.
جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، میگوید: سالها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازیهای سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسیبازی است، باید خسارتهای روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانوادهام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول میگذرم چون خودم هم مسلمانم.
محمدمهدی عسگرپور دبیر سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن پاسخ به بخشی از انتقادات نسبت به برگزاری این رویداد، از مینگذاری برخی مدیران برای مدیران بعد از خود گفت.
برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفتوگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهمترین و پیچیدهترین بخشهای كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...
الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، میبینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان میبینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلمها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت میشوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.
طی هشت سالی که این مستند را فیلمبرداری کردیم، تعداد کسانی که پایشان به آنجا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان همسفر بودم. با وجودی که آنجا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی بهخاطر نمکزاربودن و گِلولای و شرایط آبوهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هرکسی مقدور نیست.
عباس كیارستمی از میان فیلمهای من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژهای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یكنفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».
گوزن ها حاوی تمام عناصری است که لحظههای سینمایی برای جلب تماشاگر میسازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروشترین فیلم سال 1354 شد.
مدیران سینمایی میگویند: طرح مستندسازی حرفهای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولتها متوقف نمیشود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنوارههای مختلف.
بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.
کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آوارهها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.