سه شنبه , ۲ اردیبهشت, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 18
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

جزئیات فیلمسازی در آمریکا برای یک کارگردانِ زن از ایران شنبه 5 تیر 1400 16:34

جزئیات فیلمسازی در آمریکا برای یک کارگردانِ زن از ایران

فیلمسازی برای زنان در هر کجای جهان سخت است چون زن بودن هیچ وقت با مرد بودن مساوی نیست و جنگیدن برای برابری حقوق در همه جای دنیا در جریان است. البته کشورهای پیشرفته با نگاه حمایتی به این موضوع می‌پردازند و سعی می‌کنند به اصطلاح خودشان یک صدا به تو بدهند تا آنچه در ذهن داری را با این صدا مطرح کنی. آنها هم سعی می‌کنند این صدا را برایت بلند کنند به ویژه اگر از ارزش‌هایی مثل ارزش‌های خانوادگی، ارزش‌های انسانی، احترام به انسان، احترام به مخلوقات صحبت کنی.

تولید آثار نازل فرهنگی طراحی شده است پنجشنبه 3 تیر 1400 13:04
گفت‌وگو با قطب‌ الدین صادقی درباره واكنش كم‌رمقِ تئاتر به بحران‌های اجتماعی

تولید آثار نازل فرهنگی طراحی شده است

در شهرهای مختلف ایران وقتی احمدی‌نژاد به سفر استانی می‌رفت. مثل پیش‌پرده‌خوانی قبل از سخنرانی رییس‌جمهور بازیگران گریم شده در لباس پادشاهان ایران می‌آمدند و در برابر او زانو می‌زدند. نه اینكه نمایش كیفیت خاصی داشت، قطعا خیر، ولی می‌خواهم بگویم حجم توهم و تحریف تاریخ بسیار بالا بود.

احمدی‌نژاد تا امروز ۷۰ جور تغییر کرده است چهارشنبه 26 خرداد 1400 12:45
مرور یک تاریخچه با جهانگیر الماسی؛ از وزارت خاجه تا سینما

احمدی‌نژاد تا امروز ۷۰ جور تغییر کرده است

من فکر می‌کنم کسانی که از آقای روحانی حمایت کردند، ایشان را خوب نمی‌شناختند و به این مسائل توجه نداشتند که همه‌چیز حساب‌شده است. آقای روحانی یک شخصیت امنیتی، با سابقه پژوهشی بود و در دیپلماسی هم فعالیت داشت و طرف گفت‌وگوی ایران با دنیای غرب بود. اصلا آدم کوچکی نیست. ایشان دوره‌دیده است.

گفت‌وگویی درباره «یک اتفاق ساده» سهراب شهید ثالث/ فیلم‌سازی به‌مثابه کنش سیاسی دوشنبه 24 خرداد 1400 22:40
گفت‌وگوی احمد غلامی با مجید برزگر درباره فیلمِ «یک اتفاق ساده» سهراب شهیدثالث

گفت‌وگویی درباره «یک اتفاق ساده» سهراب شهید ثالث/ فیلم‌سازی به‌مثابه کنش سیاسی

«روزمرگی» یکی از مفاهیمِ کلیدی در آثار سهراب شهیدثالث، فیلم‌ساز صاحب‌سبکِ ایرانی است که در فیلم‌هایش به‌مثابه وجهِ اندوه‌بار و ملال‌انگیز زندگی تصویر می‌شود. بازنمایی روزمرگیِ زندگی در آثار شهیدثالث به‌عنوانِ نوعی انتقاد اجتماعی بروز می‌کند یا «نقدی بر برنامه‌های کلانِ مدرن‌سازی ایران و زیربنای آن در رژیم شاه».

پاسخ های صریح عسگرپور درباره آینده جشنواره جهانی فیلم فجر سه شنبه 18 خرداد 1400 00:00

پاسخ های صریح عسگرپور درباره آینده جشنواره جهانی فیلم فجر

محمدمهدی عسگرپور با بیان اینکه اهمیت ثبت جشنواره جهانی فجر در یک فدراسیون بین‌المللی باید برای اهالی سینما روشن شود، تاکید کرد که تغییر نام این رویداد در دولت آینده پیگیری خواهد شد.

نقدِ دهه‌ی هفتاد جای خود را به نق‌زدن داده است دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

نقدِ دهه‌ی هفتاد جای خود را به نق‌زدن داده است

اکبر نبوی منتقد و تهیه‌کننده سینمای ایران، با اشاره به این موضوع که سریال «آقازاده» اثری هیجانی است که ریشه‌یابی درستی نداشت، گفت: سینما همسایه دیوار به دیوار امنیت ملی است و باید باید فرآیندی را تعریف کنیم که سینماگر در درون آن فرآیند به یک فهم مشترک در مصالح ملی و امنیت ملی برسند.

صحبت های ابوالفضل جلیلی در پی صدور یک مجوز / «خوشحال نیستم» دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

صحبت های ابوالفضل جلیلی در پی صدور یک مجوز / «خوشحال نیستم»

جلیلی که بعد از ساخت 15فیلم برای اولین بار مجوز نمایش گرفته است، می‌گوید: سال‌ها پیش در یک برنامه زنده رادیویی که آقای شمقدری هم آن سوی خطش بود، از ایشان پرسیدم به خاطر بازی‌های سیاسی فیلم مرا توقیف کردید یا به دلیل دفاع از فرهنگ و تفکر اسلامی؟ اگر به خاطر سیاسی‌بازی است، باید خسارت‌های روحی و روانی و اجتماعی را که بر من و خانواده‌ام وارد شد، جبران کنید ولی اگر به دلیل دوم است، از این پول می‌گذرم چون خودم هم مسلمانم.

ماجرای مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعدی/بازار فجر موفق است؟ دوشنبه 10 خرداد 1400 00:00

ماجرای مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعدی/بازار فجر موفق است؟

محمدمهدی عسگرپور دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ضمن پاسخ به بخشی از انتقادات نسبت به برگزاری این رویداد،‌ از مین‌گذاری برخی مدیران برای مدیران بعد از خود گفت.

گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت سه شنبه 4 خرداد 1400 00:00

گفت‌وگو با كیوان مقدم مدیر طراحی فیلم «خورشید» / زیبایی‌شناسی با مفاهیمی خلاقانه در مواجهه با واقعیت

برآورد و بودجه، در طراحی و ساخت دكورها امری مهم است؛ لذا طراح با توجه به بودجه و امكاناتی كه از قبل تقریبی برایش ترسیم شده است تصمیم بگیرد. گفت‌وگوهای قبل از قرارداد با تولید از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین بخش‌های كار است. طراح موظف است كه با توجه به خواست فیلمنامه و خواست كارگردان، قبل از چیزی طراحی مورد نظر تولید را در زمان كوتاه بررسی كند كه این به تجربه و شناخت از گروه تولید بستگی دارد ...

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد شنبه 1 خرداد 1400 00:00

دیگر در سینمای ایران بخش خصوصی وجود ندارد

الان اگر 30 سال پیش را نگاه کنید، می‌بینید اگر آمار ۵۰ فیلم را دارید، چندتای آن برای بخش خصوصی واقعی و چندتا برای رانت خواران و چندتا به شکل دولتی حمایت شده است. آن زمان می‌بینید بخش خصوصی بیشتر است. ولی الان که جلو رفته، بخش خصوصی حذف شده است و اکثر فیلم‌ها وابسته به جایی هستند و از جایی حمایت می‌شوند. دیگر بخش خصوصی وجود ندارد.

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها   سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 00:00
گفت‌وگو با حجت طاهری کارگردان مستند «مرغ آتش» را بخوانید

پرده‌ برداری از اسرار فلامینگوها

طی هشت سالی که این مستند را فیلم‌برداری کردیم، تعداد کسانی که پای‌شان به آن‌جا رسیده، به 28نفر رسید که با 15نفرشان هم‌سفر بودم. با وجودی که آن‌جا فاصله زیادی با تالاب شادگان و روستاهای اطراف ندارد، ولی به‌خاطر نمک‌زاربودن و گِل‌ولای و شرایط آب‌وهوایی که منطقه بسیار گرمی است، دسترسی برای هر‌کسی مقدور نیست.

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

علیرضا داوود نژاد: پنجاه سال پارتیزانی فیلم ساختم

عباس كیارستمی از میان فیلم‌های من به «نیاز»، «مصایب شیرین»، «مرهم» و «كلاس هنرپیشگی» علاقه داشت ولی برای «روغن مار» جایگاه ویژه‌ای قایل بود و بعد از آنكه مطمئن شد صدابرداری این فیلم هم توسط خود من و با همان موبایل انجام شده است به هیجان آمد و آن را تحقق همان رویای یك‌نفره فیلم ساختن دانست و گفت: «ازخط پایان گذشتی».

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 00:00

گوزن‌ها؛ یکه‌تاز سینمای سیاسی

گوزن‌ ها حاوی تمام عناصری است که لحظه‌های سینمایی برای جلب تماشاگر می‌سازند. به همین دلیل است که فیلم کیمیای حتی با تحمیل پایانی سفارشی به نمایش عمومی درآمد و پرفروش‌ترین فیلم سال 1354 شد.

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود شنبه 18 اردیبهشت 1400 00:00

شفافیت در ساخت مستندها مانع از بهره‌ برداری‌ های سیاسی و جناحی می‌شود

مدیران سینمایی می‌گویند: طرح مستندسازی حرفه‌ای مصوب هیات دولت است و با تغییر دولت‌ها متوقف نمی‌شود و از ضمانت اجرایی برخوردار است. به اعتقاد آنها؛ اسناد تصویری فراهم شده در پایان طرح در قالب مستند هم امکان نمایش در صداوسیما را دارد و هم عرضه در جشنواره‌های مختلف.

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت یکشنبه 12 اردیبهشت 1400 00:00

بازیگری را به خاطر معلمی کنار گذاشت

بیست و اندی سال پیش جوان اول فیلم «دل و دشنه» تکلیف خود را مشخص کرد؛ بازیگری را کنار گذاشت و معلمی را انتخاب کرد.

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم شنبه 11 اردیبهشت 1400 13:56

روایت فیلمسازچینی برنده اسکار از هالیوود/خوش‌شانس بودم محافظت شدم

کلویی ژائو که با بردن جایزه اسکار بهترین کارگردان برای فیلم «سرزمین آواره‌ها» شهرت جهانی پیدا کرد، از این فیلم و انتظاراتش از سینما گفت.

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان شنبه 11 اردیبهشت 1400 07:29
گفت‌وگو با كیوان مهرگان درباره ساخته شدن فیلم مستند «سیاوش در آتش»

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقه‌ای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 11:21

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

نقشی که تهیه‌کنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجه‌ای را دریافت می‌کند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم می‌کند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغه‌ای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 13:17

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد

علی عطشانی، کارگردان فیلم‌های سیاسی اجتماعی، که فیلم سلفی با دموکراسی او نتوانست در جشنواره فجر حضور داشته باشد از غرض‌ورزی دبیر جشنواره برای عدم پذیرش این فیلم در جشنواره گفت. به اعتقاد او؛ سینمای ایران ضعیف‌ترین دوران مدیریت خود را سپری می‌کند.

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 14:30

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند

نیما فراهی که نخستین فیلمش با عنوان «زار» را در سال ۱۳۹۵ در ژانر وحشت ساخته است، سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین و دست‌اندرکاران سینما را دلیل عدم فعالیت‌ فیلمسازان در گونه‌های مختلف سینمایی از جمله ژانر وحشت می‌داند.