چهارشنبه , ۱۴ خرداد, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 6
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد شنبه 2 دی 1402 12:47
کمال تبریزی، کارگردان سریال «سرزمین مادری»:

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد

بیراه نیست اگر «سرزمین مادری» را یکی از جنجالی‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون بدانیم. مجموعه‌ای که یک دهه از پخش آن خودداری شد و حالا مدتی است هر هفته از تلویزیون پخش می‌شود. هرچند این سریال ابتدا از تلوبیون پخش شد و بعد جایی در آنتن شبکه سه سیما پیدا کرد. طبیعی است که پخش دوباره این سریال پس از سال‌ها با وجود تمام مخالفت‌ها ساده نبود و مدیران تلویزیون هم راه کم‌خطرتر را برای پخش مجدد آن انتخاب کردند.

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است جمعه 1 دی 1402 17:42
علیرضا معتمدی:

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است

علیرضا معتمدی با انتقاد از شرایط اکران فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» تاکید کرد: همه سازوکارها و آدم‌های بانفوذ سینما علیه سینمای مستقل هستند.

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست دوشنبه 27 آذر 1402 16:04
مستانه مهاجر:

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست

مستانه مهاجر با اشاره به اینکه مطالبه‌گری یکی از مهمترین مضامین فیلم «جوجه تیغی» است، تأکید کرد که «جوجه تیغی» موضوعی جهان‌شمول دارد که مطالبه‌ مطرح شده در آن همچنان در همه‌ی جوامع وجود دارد.

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد شنبه 25 آذر 1402 18:02

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد

عیاری در کارنامه‌اش فیلم‌های مطرحی مانند «شبح کژدم»، «آبادانی‌ها»، «تنوره دیو»، «خانه پدری»، سریال «روزگار قریب» و... را دارد؛ آثاری که مرور هر کدام از آنها داستانی پر از آب چشم است و اغلب آنها چه در ساخت و چه در اکران با مشکلاتی مواجه شده‌اند و همچنان «کاناپه»اش توقیف است.

 قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت یکشنبه 19 آذر 1402 17:33
گفت‌وگو با مستانه مهاجر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «جوجه تیغی»

قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت

در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت. خیلی دوست داشتم در کشور خودم مورد تشویق قرار بگیرم، این اسمش گلایه نیست چرا که همه آدم‌ها دوست دارند دیده شوند اما آن طرف آب بیشتر حمایت شدم.

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم یکشنبه 19 آذر 1402 17:23
گفت‌وگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمی کنی؟»

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم

من تمام این صحنه‌ها را یک‌بار پیش‌ازاین، زندگی کرده بودم. درواقع همه آن چیزهایی که به سختی و تلخی پشت‌سر گذاشته بودم، بار دیگر باید در صحنه، بازی و تکرار می‌کردم. ضمن اینکه برخی موقعیت‌ها مثلاً حرف‌هایی که در تراپی می‌زدم، در خلوت خودم هم به خودم نمی‌گفتم و بیان آنها ضمن اینکه نوعی تداعی آن شرایط دشوار بود، کمک می‌کرد تا نسبت به تجربه‌ای که از سر گذراندم، به یک خودآگاهی و شناخت بیشتری برسم.

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم یکشنبه 12 آذر 1402 15:10
لیلی عاج، کارگردان «سرهنگ ثریا»:

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم

لیلی عاج: من هیچ‌وقت در سینما نبودم، بلکه فقط هنرجوی سینمای جوان بودم و یکی، دو فیلم کوتاه وقتی آقای آفریده در انجمن بودند ساخته بودم. یک فیلم روی نوار بتاکم، یک نگاتیو ۱۶ و یک دی‌وی‌کم. در بطن سینما نبودم، هرچند به‌شدت علاقه‌مند به سینما و تماشاگر پیگیری بودم. در شرایطی که قصد داشتم در مسیر رشد در سینما قرار بگیرم و تحصیلات آکادمیک در رشته سینما داشته باشم، این اتفاق نیفتاد و من تئاتر خواندم.

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم شنبه 11 آذر 1402 19:24
گفت‌وگو با کریم امینی، کارگردان فیلم «فسیل»

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم

کریم امینی: به نظر من فیلمساز خودش باید ارزیابی کند که فضایی را که برای ساخت انتخاب کرده یا فیلمنامه‌ای که حاضر و آماده به او داده می‌شود و او را به عنوان اپراتور برای فیلم می‌خواهند که آن فیلم را بسازد ببیند آیا فیلم را می‌فهمد و درک می‌کند یا نه؟ فیلمسازی که تا دیروز فیلم اجتماعی می‌ساخته و در این ژانر می‌درخشید چطور می‌تواند یک شبه کمدی بسازد.

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است شنبه 11 آذر 1402 19:07
گفت‌وگو با علیرضا رئیسیان درباره این روزهای سینمای ایران

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است

تحلیل‌های بسیاری درباره شرایط این روزهای سینمای ایران وجود دارد. برخی اکران هم‌زمان چند فیلم کمدی از ابتدای سال تاکنون را پاشنه ‌آشیل سینمای ایران می‌دانند.

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت شنبه 11 آذر 1402 16:40

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت

محمد ساسان مدیر مرکز تولید سازمان سینمایی «سوره» گفت پشت همه فیلم‌های تولید شده توسط این مرکز ایستاده‌ایم.

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:01
حامد رجبی مطرح کرد؛

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم

حامد رجبی گفت: در این فیلم سعی داشتم به آدم‌هایی نگاه کنم و در درون افرادی ورود کنم که به شکلِ ثابتِ زندگی خودشان چسبیده‌اند و تصمیم دارند به هیچ‌وجه اطرافشان را نگاه نکنند و خود را در معرض هیچ تهدیدی قرار ندهند.

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم چهارشنبه 24 آبان 1402 16:22
گفت‌وگو با امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی»

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم

امید شمس در این گفت‌وگو از موانع پیش روی ساخت «ملاقات خصوصی» گفته و همین‌طور درباره نگاهش به فضای جنوب شهر حرف زده است.

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند چهارشنبه 24 آبان 1402 14:25
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال»

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند

آرمان خوانساریان: گفت‌وگو همان فرهنگی است که ما نداریم، در فرهنگ پایین‌تر آدم‌ها که با هم مشکل داشته باشند فیزیکی با هم دعوا می‌کنند، در فرهنگ بالاتر آدم‌ها با زبان همدیگر را تکه پاره می‌کنند، یعنی آن گفت‌وگویی که بخواهیم زاویه دید خودمان را بگوییم و زاویه دید طرف مقابل را بشنویم در فرهنگ ما نیست، متاسفانه‌تر آن چیزی است که در فرهنگ ما اصلا نیست، آن‌هم فرهنگ عذرخواهی است چون گفت‌وگو درنهایت باید به عذرخواهی منجر شود، چون راجع به کدورت‌ها صحبت می‌کنیم

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز! یکشنبه 21 آبان 1402 14:24

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز!

هوشنگ گلمکانی: اول در نظر داشتم نقش کیانی را رضا کیانیان بازی کند اما او گفت این نقش نکته تازه‌ای برایش ندارد و نقش چوپان را ترجیح داد. در سینما، اینکه چه در ذهن داری و درنهایت چه خواهد شد، اغلب مسیری طولانی و گاهی تقدیری است. وقتی که سرانجام علی مصفا برای نقش کیانی آمد، با ایده‌هایش تاثیر زیادی روی این نقش گذاشت و آن را دگرگون و پخته کرد.

عربده‌کشی سینمای امروز را دوست ندارم شنبه 20 آبان 1402 22:21
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان، نویسنده و کارگردان فیلم «جنگل پرتقال»

عربده‌کشی سینمای امروز را دوست ندارم

آرمان خوانساریان: معتقدم به‌عنوان سینماگر باید به آرامش یک جامعه و فرهنگ مردم کمک کنیم. هرگز احتیاجی به بازنمایی خشونت نیست و باید از ابتدا درباره مفاهیم عمیق‌تری صحبت کنیم. در «جنگل پرتقال» هرگز صدای آدم‌ها از یک تنی بالاتر نمی‌رود.

بحران به «خانه سینما» رسید؛ این نهاد صنفی تا اطلاع ثانوی نیازی به مدیرعامل جدید ندارد شنبه 20 آبان 1402 18:34
نگاهی به حواشی و استعفای اخیر مرضیه برومند در گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی

بحران به «خانه سینما» رسید؛ این نهاد صنفی تا اطلاع ثانوی نیازی به مدیرعامل جدید ندارد

ابوالحسن داوودی: به نظر من در خانه سینما چه مدیرعامل مستعفی و چه هیات‌مدیره شبیه شناگری بودند و هستند که انگار دست و پای‌شان را بسته‌اند و بهشان می‌گویند شنا کن و آن وسط هم مدام افرادی استهزایش می‌کنند که چرا شنا بلد نیستی؟!.. که چرا وظایف‌تان را درست انجام نمی‌دهید؟!..

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند سه شنبه 16 آبان 1402 16:04
کارگردان «جنگل پرتقال» مطرح کرد؛

«جنگل پرتقال»؛ روایتی از غروری که عشق را نابود می‌کند

آرمان خوانساریان کارگردان فیلم «جنگل پرتقال» با اشاره به اینکه در هنگام آغاز نگارش «جنگل پرتقال» قصدی برای ساخت یک فیلم عاشقانه نداشته، گفت: من می‌خواستم فیلمی درباره یک انسان مغرور بسازم که گذشته باشکوهی داشته،‌ فکر می‌کرده که اتفاقات مهمی برایش رخ می‌دهد و به فرد مهمی تبدیل می‌شود.

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند شنبه 13 آبان 1402 16:34
گفت‌وگو با هوشنگ گلمکانی، نویسنده و کارگردان فیلم «آهو» به مناسبت اکران در سینماها

تصمیم ندارم فیلمساز شوم ولی قول نمی‌دهم فیلم دیگری در کار نباشد!/ هر فیلم اصول خود را بنا می‌کند

گلمکانی: «آهو» درامی رئالیستی نیست. ظاهرش رئالیستی است اما منطقش رئالیستی نیست. یک جهان تقریبا تجریدی است برای روایت همان مفهوم جست‌وجوی ناکام ابدی در طلب مهر. نشانه‌ای از مسائل روز اجتماعی در آن نیست. بی‌زمان و بی‌مکان است. اصلا به نظرم در شرایط کنونی جامعه، زندگی دختری جوان، تنها در خانه‌ای پرت، امکان‌پذیر نیست. نشانی از مامور و قانون نیست. ظاهر قضیه و خانه و بازار و مکان‌ها، آشناست و واقعی به نظر می‌رسد، اما خیلی مینی‌مال و استیلیزه، در خدمت همان مفهوم کلی است نه برای نمایش مناسبات اجتماعی روزگار ما. به همین دلیل خیلی از نکته‌های داستان، به‌عمد مبهم است.

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند! چهارشنبه 10 آبان 1402 18:54
گفت‌وگو با مسعود اطیابی، کارگردان فیلم «هتل»

فیلم‌های کمدی را با برنامه‌ریزی می‌کوبند!

مسعود اطیابی: هدفم شاید بیزینس باشد، اما صریح می‌گویم درآمدم بسیار بسیار پایین‌تر است از فیلمسازانی که فیلم ارگانی می‌سازند. من حتی 50 درصد درآمد فیلمسازان ارگانی را ندارم. دوستان خانه‌های ویلایی، اقامت اروپا و...

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند چهارشنبه 10 آبان 1402 10:51

«عروسی مردم» تاریخ انقضا ندارد/ بسیاری از خانواده‌ها یک نوید دارند

شکیب شجره با اشاره با اینکه در جامعه نمونه‌های بسیاری از شخصیت نوید «عروسی مردم» را می‌توان دید، گفت: به نظر من کاراکتر نوید به وفور وجود دارد.