چهارشنبه , ۳ دی, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 6
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

آنچه رسانه‌ها و فیلم‌ها از ناامنی در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهند کاملا غلط است/ به کاربرد غلطی که از مفهوم فمینیست می‌شود، انتقاد دارم سه شنبه 19 دی 1402 14:15
ستاره اسکندری مطرح کرد:

آنچه رسانه‌ها و فیلم‌ها از ناامنی در سیستان و بلوچستان نشان می‌دهند کاملا غلط است/ به کاربرد غلطی که از مفهوم فمینیست می‌شود، انتقاد دارم

ستاره اسکندری با اشاره به اینکه در سینما و تلویزیون ما همواره نگاهی خشن از سیستان و بلوچستان ارائه شده است، تأکید کرد: «خورشید آن ماه» تصویر متفاوتی از سیستان و بلوچستان ارائه می‌دهد.

سینما دست خودشان است، حلقه را هرچه تنگ‌تر می‌کنند و به ما امکان کار نمی‌دهند/یک ‌نفره فیلمسازی می‌کنم دوشنبه 18 دی 1402 14:29
گفت‌وگو با محمدعلی سجادی، فیلمساز درباره فعالیتش و اوضاع این روزهای سینما

سینما دست خودشان است، حلقه را هرچه تنگ‌تر می‌کنند و به ما امکان کار نمی‌دهند/یک ‌نفره فیلمسازی می‌کنم

در حال حاضر سه، چهار تا آدم دستچین شدند و کار می‌کنند، باقی هم باید بروند بمیرند اهمیتی ندارد، شکلی که وجود دارد در شرایط فعلی مدیرانی که هستند مثل بقیه سطوح سینما برای‌شان مهم باشد که نیست. فقط با فروش چند فیلم آمار می‌دهند و دیگر با خیل بیکاران کاری ندارند. اینها ماموریت دارند که نشان دهند همه‌چیز خوب است و ما چقدر خوشبختیم و ملالی نیست.

هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی چهارشنبه 13 دی 1402 13:58
در میزگردی با کیوان کثیریان منتقد، شهرام مکری فیلمساز و حسام سلامت، جامعه‌شناس مطرح شد

هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی

شهرام مکری: با خودم فكر می‌كنم چرا هیچ‌ وقت كارگردان‌ها و سینماگرها و خانه سینما دور همدیگر جمع نمی‌شوند تا فكر كنند ما می‌خواهیم در مورد یك مساله یا یك گیت مثل پروانه ساخت قدم ‌برداریم و فكر كنیم، می‌خواهیم با آدم‌های تصمیم‌گیرنده در دولت- در هر جایی كه هستند- بنشینیم و حرف بزنیم و بگوییم بنا به این دلایل منطقی، بنا به این دلایل فكری و فلسفی به نظر ما پروانه ساخت ایده اشتباهی است؛ منظورم این است كه تا وقتی خودم قدمی در این راه برنداشتم، تا وقتی خودم ایده‌ای در این مورد ارایه ندادم، نمی‌خواهم كل درها را روی خودم بسته ببینم و فكر كنم كه این امكان وجود ندارد.

اگر تخلفات اکران نبود، فیلم‌های غیرکمدی هم می‌توانستند عرض اندام کنند/ هیچ دخالتی در فیلمنامه صورت نگرفت چهارشنبه 13 دی 1402 13:46
مهرداد خوشبخت مطرح کرد؛

اگر تخلفات اکران نبود، فیلم‌های غیرکمدی هم می‌توانستند عرض اندام کنند/ هیچ دخالتی در فیلمنامه صورت نگرفت

مهرداد خوشبخت با انتقاد از شرایط اکران در سینمای ایران گفت: اگر تخلفات در اکران صورت نمی‌گرفت و اگر حمایتهای قانونی و عرفی در اکران وجود داشت قطعاً تمام فیلمهای غیر کمدی می‌توانستند عرض اندام کنند و مردم هم استقبال می‌کردند.

گفت‌‏وگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم جوجه تیغی؛ رئیس‏‌جمهور هر خانه‏‌ای زن است دوشنبه 11 دی 1402 18:51

گفت‌‏وگو با مستانه مهاجر کارگردان فیلم جوجه تیغی؛ رئیس‏‌جمهور هر خانه‏‌ای زن است

مستانه مهاجر را همواره به‌عنوان یکی از بهترین تدوین‌گران زن سینمای ایران می‌شناختیم که کارنامه پرباری در همکاری با فیلمسازانی مثل عباس کیارستمی تا مانی حقیقی دارد. او در نخستین تجربه فیلمسازی خود به کارگردانی فیلم «جوجه تیغی» دست زده که می‌توان آن را در ذیل کمدی سیاسی قرار داد. قصه زنی که می‌خواهد رئیس‌جمهور شود. در گفت‌وگو با او درباره این تجربه، چرایی ساخت این فیلم و ژانر و روایت آن حرف زدیم.

در تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نیست چهارشنبه 6 دی 1402 13:58
گفت‌وگوی فریدون جیرانی با کمال تبریزی درباره سیاست‌های مدیران تلویزیون و سینما

در تلویزیون فرقی بین دوغ و دوشاب نیست

کمال تبریزی: الان نه خیابان، نه رستوران و نه شهر قابل نمایش در تلویزیون که اصلا نیست، قابل نمایش در سینما هم نیست؛ یعنی خیابان تغییر کرده و رستوران تغییر کرده. ببینید تلویزیون موسیقی پخش نمی‌کند، اصلا ساز نشان نمی‌دهد، اما شما اگر سوار تاکسی بشوید، به رستوران و کافی‌شاپ بروید، در همه جا همه ترانه‌ها هست. قبلا اگر در دهه ۶۰ می‌رفتی رستوران، بهشان گفته بودند ترانه پخش نکنید و از این نوارهای موسیقی بدون کلام پخش می‌کردند، اما الان ترانه داریوش پخش می‌شود همه ترانه‌ها پخش ‌می‌شود. در همه مراسم‌ها هست، اما تلویزیون ساز نشان نمی‌دهد و موسیقی ندارد.

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد شنبه 2 دی 1402 12:47
کمال تبریزی، کارگردان سریال «سرزمین مادری»:

ممیزی بیش از اندازه هنر را به سمت بی‌مایگی می‌برد

بیراه نیست اگر «سرزمین مادری» را یکی از جنجالی‌ترین سریال‌های سال‌های اخیر تلویزیون بدانیم. مجموعه‌ای که یک دهه از پخش آن خودداری شد و حالا مدتی است هر هفته از تلویزیون پخش می‌شود. هرچند این سریال ابتدا از تلوبیون پخش شد و بعد جایی در آنتن شبکه سه سیما پیدا کرد. طبیعی است که پخش دوباره این سریال پس از سال‌ها با وجود تمام مخالفت‌ها ساده نبود و مدیران تلویزیون هم راه کم‌خطرتر را برای پخش مجدد آن انتخاب کردند.

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است جمعه 1 دی 1402 17:42
علیرضا معتمدی:

کاری که با «چرا گریه نمی‌کنی؟» کردند، مصداق بارز فیلم‌سوزی است

علیرضا معتمدی با انتقاد از شرایط اکران فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی؟» تاکید کرد: همه سازوکارها و آدم‌های بانفوذ سینما علیه سینمای مستقل هستند.

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست دوشنبه 27 آذر 1402 16:04
مستانه مهاجر:

زنان در ایران هیچ‌گاه منفعل نبوده‌اند/ عدم همراهی مردان با زنان به معنای بد بودن مردها نیست

مستانه مهاجر با اشاره به اینکه مطالبه‌گری یکی از مهمترین مضامین فیلم «جوجه تیغی» است، تأکید کرد که «جوجه تیغی» موضوعی جهان‌شمول دارد که مطالبه‌ مطرح شده در آن همچنان در همه‌ی جوامع وجود دارد.

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد شنبه 25 آذر 1402 18:02

کیانوش عیاری: جز زیان مالی هیچ چیزی از سینمای ایران عایدم نشد

عیاری در کارنامه‌اش فیلم‌های مطرحی مانند «شبح کژدم»، «آبادانی‌ها»، «تنوره دیو»، «خانه پدری»، سریال «روزگار قریب» و... را دارد؛ آثاری که مرور هر کدام از آنها داستانی پر از آب چشم است و اغلب آنها چه در ساخت و چه در اکران با مشکلاتی مواجه شده‌اند و همچنان «کاناپه»اش توقیف است.

 قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت یکشنبه 19 آذر 1402 17:33
گفت‌وگو با مستانه مهاجر، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «جوجه تیغی»

قرار نبود این فیلم را کارگردانی کنم/ در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت

در سینما کم آسیب ندیدم، اما همین آسیب‌ها مرا ساخت. خیلی دوست داشتم در کشور خودم مورد تشویق قرار بگیرم، این اسمش گلایه نیست چرا که همه آدم‌ها دوست دارند دیده شوند اما آن طرف آب بیشتر حمایت شدم.

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم یکشنبه 19 آذر 1402 17:23
گفت‌وگو با علیرضا معتمدی کارگردان «چرا گریه نمی کنی؟»

تروما را به تجربه خلاقه و رهایی‌بخش تبدیل کردم

من تمام این صحنه‌ها را یک‌بار پیش‌ازاین، زندگی کرده بودم. درواقع همه آن چیزهایی که به سختی و تلخی پشت‌سر گذاشته بودم، بار دیگر باید در صحنه، بازی و تکرار می‌کردم. ضمن اینکه برخی موقعیت‌ها مثلاً حرف‌هایی که در تراپی می‌زدم، در خلوت خودم هم به خودم نمی‌گفتم و بیان آنها ضمن اینکه نوعی تداعی آن شرایط دشوار بود، کمک می‌کرد تا نسبت به تجربه‌ای که از سر گذراندم، به یک خودآگاهی و شناخت بیشتری برسم.

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم یکشنبه 12 آذر 1402 15:10
لیلی عاج، کارگردان «سرهنگ ثریا»:

من و خانم صامتی این کار را با عشق ساختیم

لیلی عاج: من هیچ‌وقت در سینما نبودم، بلکه فقط هنرجوی سینمای جوان بودم و یکی، دو فیلم کوتاه وقتی آقای آفریده در انجمن بودند ساخته بودم. یک فیلم روی نوار بتاکم، یک نگاتیو ۱۶ و یک دی‌وی‌کم. در بطن سینما نبودم، هرچند به‌شدت علاقه‌مند به سینما و تماشاگر پیگیری بودم. در شرایطی که قصد داشتم در مسیر رشد در سینما قرار بگیرم و تحصیلات آکادمیک در رشته سینما داشته باشم، این اتفاق نیفتاد و من تئاتر خواندم.

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم شنبه 11 آذر 1402 19:24
گفت‌وگو با کریم امینی، کارگردان فیلم «فسیل»

از پرفروش‌های سینما در سال جاری جریان‌ساز باشیم نه سوار بر جریان شویم

کریم امینی: به نظر من فیلمساز خودش باید ارزیابی کند که فضایی را که برای ساخت انتخاب کرده یا فیلمنامه‌ای که حاضر و آماده به او داده می‌شود و او را به عنوان اپراتور برای فیلم می‌خواهند که آن فیلم را بسازد ببیند آیا فیلم را می‌فهمد و درک می‌کند یا نه؟ فیلمسازی که تا دیروز فیلم اجتماعی می‌ساخته و در این ژانر می‌درخشید چطور می‌تواند یک شبه کمدی بسازد.

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است شنبه 11 آذر 1402 19:07
گفت‌وگو با علیرضا رئیسیان درباره این روزهای سینمای ایران

شرایط کلی سینما به تراژدی نزدیک است

تحلیل‌های بسیاری درباره شرایط این روزهای سینمای ایران وجود دارد. برخی اکران هم‌زمان چند فیلم کمدی از ابتدای سال تاکنون را پاشنه ‌آشیل سینمای ایران می‌دانند.

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت شنبه 11 آذر 1402 16:40

پشت همه فیلم‌هایمان ایستاده‌ایم/ همکاری با بهروز افخمی ریسک نداشت

محمد ساسان مدیر مرکز تولید سازمان سینمایی «سوره» گفت پشت همه فیلم‌های تولید شده توسط این مرکز ایستاده‌ایم.

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم چهارشنبه 1 آذر 1402 13:01
حامد رجبی مطرح کرد؛

«خاطرات بندباز» قصه آدم‌هایی است که نمی‌خواهند اطرافشان را ببینند/ جامعه ایران را از دنیا جدا نمی‌دانم

حامد رجبی گفت: در این فیلم سعی داشتم به آدم‌هایی نگاه کنم و در درون افرادی ورود کنم که به شکلِ ثابتِ زندگی خودشان چسبیده‌اند و تصمیم دارند به هیچ‌وجه اطرافشان را نگاه نکنند و خود را در معرض هیچ تهدیدی قرار ندهند.

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم چهارشنبه 24 آبان 1402 16:22
گفت‌وگو با امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی»

نگاه توریستی به جنوب شهر نداشتم

امید شمس در این گفت‌وگو از موانع پیش روی ساخت «ملاقات خصوصی» گفته و همین‌طور درباره نگاهش به فضای جنوب شهر حرف زده است.

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند چهارشنبه 24 آبان 1402 14:25
گفت‌وگو با آرمان خوانساریان کارگردان «جنگل پرتقال»

فیلمی که می‌خواهد از «معذرت‌خواهی» تابوزدایی کند

آرمان خوانساریان: گفت‌وگو همان فرهنگی است که ما نداریم، در فرهنگ پایین‌تر آدم‌ها که با هم مشکل داشته باشند فیزیکی با هم دعوا می‌کنند، در فرهنگ بالاتر آدم‌ها با زبان همدیگر را تکه پاره می‌کنند، یعنی آن گفت‌وگویی که بخواهیم زاویه دید خودمان را بگوییم و زاویه دید طرف مقابل را بشنویم در فرهنگ ما نیست، متاسفانه‌تر آن چیزی است که در فرهنگ ما اصلا نیست، آن‌هم فرهنگ عذرخواهی است چون گفت‌وگو درنهایت باید به عذرخواهی منجر شود، چون راجع به کدورت‌ها صحبت می‌کنیم

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز! یکشنبه 21 آبان 1402 14:24

همچنان یک ژورنالیست و منتقد فیلم هستم، نه فیلمساز!

هوشنگ گلمکانی: اول در نظر داشتم نقش کیانی را رضا کیانیان بازی کند اما او گفت این نقش نکته تازه‌ای برایش ندارد و نقش چوپان را ترجیح داد. در سینما، اینکه چه در ذهن داری و درنهایت چه خواهد شد، اغلب مسیری طولانی و گاهی تقدیری است. وقتی که سرانجام علی مصفا برای نقش کیانی آمد، با ایده‌هایش تاثیر زیادی روی این نقش گذاشت و آن را دگرگون و پخته کرد.