پنجشنبه , ۲۷ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 23
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

فریندخت زاهدی: باید تحمل مخاطب تئاتر را بالا ببریم شنبه 11 بهمن 1393 11:33
گفت و گو با فریندخت زاهدی، کارگردان نمایش «رویای پاییزی»

فریندخت زاهدی: باید تحمل مخاطب تئاتر را بالا ببریم

فریندخت زاهدی در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با تاکید بر کارکرد تئاتر به عنوان ابزاری برای به تفکر واداشتن، گفت: متاسفانه تئاتر ما الان یک مقدار تئاتر سرگرم کننده شده. تئاتری که حتماً باید تماشاگر را بخندانی تا بنشیند و تا آخر دنبال کند. باید حرکت‌های غلو شده و تئاتر عجیب و غریب داشته باشی تا بتوانی مخاطب را نگه داری.

مساوات: همه می‌گفتند خطرناک است/ ما تماشاگران خوبی داریم چهارشنبه 8 بهمن 1393 16:52
گفت و گو با کارگردان نمایش «خانه واده»

مساوات: همه می‌گفتند خطرناک است/ ما تماشاگران خوبی داریم

سید محمد مساوات در گفت و گو با سایت خبری تئاتر گفت: ما خیلی از خلاقیت می‌شنویم. این که یک نمایشنامه خلاقه چیست؟ بازی خلاقه و تئاتر خلاقه چگونه است؟ من خیلی اعتقادی به کنکاش در خلاقیت ندارم ولی معتقدم با دقت به کلیشه‌ها می‌توان زوایایی را کشف کرد که در نهایت خلاقیت خود به خود شکل بگیرد. از این رو به شدت دارم این روزها به قصه شنگول و منگول فکر می‌کنم!

گفت‌وگو با محمد چرم‌شیر/ زیر فشار اتاق بغلی! چهارشنبه 8 بهمن 1393 12:06

گفت‌وگو با محمد چرم‌شیر/ زیر فشار اتاق بغلی!

نمی‌توان محمد چرم‌شیر را از نمایشنامه‌نویسی و تئاتر ایران حذف کرد، هم به لحاظ حجم نوشته‌ها و شاگردانی که از طریق کلاس‌های دانشگاهی و کارگاه‌های آزاد تعلیم داده است و هم به خاطر ارتباط گسترده‌ای که با نسل جدید و قدیم تئاتر ایران دارد و همراهی‌ها و همکاری‌هایی که در طول سال‌ها با گروه‌های تئاتری داشته و دارد.

اکبرلو: جای کودکان و نوجوانان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی است سه شنبه 7 بهمن 1393 11:59
گفت و گو با منوچهر اکبرلو درباره نمایشنامه «به کفشات نگاه کن»

اکبرلو: جای کودکان و نوجوانان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی است

منوچهر اکبرلو در گفت و گو با سایت خبری تئاتر با اشاره به حضور کمرنگ کودکان در سالن نمایش‌های کودک و نوجوان طی روزهای برگزاری جشنواره تئاتر فجر گفت: به صورت عادت درآمده که وقتی اسم فجر می‌آید همه به یاد کارهای جدی و هنری می‌افتند. خوشحالم که این اجرا را در تالار هنر گذاشتند و ما تعدادی کودک در سالن دیدیم.

شنبه 4 بهمن 1393 16:58
گفت و گو با فلیکس ماتیاس ات، کارگردان نمایش "کمپلکس اودیسه":

"فلیکس ماتیاس ات " : چیزی که در واقعیت ایران دیدم مرا غافلگیر کرد

پیش از اجرای نمایش "کمپلکس اودیسه" در جشنواره تئاتر فجر، در کافه تریای سالن ایرانشهر با کارگردان جوان آلمانی، به بهانه ی اجرای اش در جشنواره تئاتر فجر قرار ملاقات داشتیم. فلیکس ماتیاس ات، هنرمندی 31 ساله و دانش آموخته ی رشته ی "رقص" در دانشگاه برلین است. وی در خانواده ای تئاتری بزرگ شده و از 7 سالگی بازیگری بر روی صحنه را تجربه کرده است. او اولین بار است که به ایران آمده و پیش از این، "کمپلکس اودیسه" را به جز آلمان در کشورهای بنگلادش و هند نیز اجرا کرده.

ساندرا کاروتا: دوست دارم بازیگرانی متواضع تربیت کنم جمعه 26 دی 1393 15:15
بازنشر

ساندرا کاروتا: دوست دارم بازیگرانی متواضع تربیت کنم

ساندرا کاروتا هنرمند بلژیکی تئاتر، فروتنی و رعایت اصول کار گروهی را مهم‌ترین اصلی دانست که باید در هنر تئاتر به شکلی جدی به آن توجه شود و تصریح کرد: مهم ترین هدف من از برگزاری کارگاه آموزشی و متدهایی که آموزش می‌دهم این است که دوست دارم بازیگران فروتن و متواضعی را تربیت کنم.

انتظار 35 ساله رضا کیانیان برای یک نقش ! یکشنبه 7 دی 1393 11:24

انتظار 35 ساله رضا کیانیان برای یک نقش !

وقتی نقشی را بازی می‌کنم، حتما کاری خواهم کرد که شما لحظاتی به او شک کنید و در پایان بپرسید کارش درست بود یا نه،‌ نکاتی می‌گذارم که شما فکر کنید. این نمایش هم همین است زمانی به این نقش رسیدم که «سر تامس مور»را می‌توانم نقد کنم نه اینکه از او دفاع کنم. اساس شیوه فاصله‌گذارانه در نقش این است که نقش را نقد کنی نه از او دفاع کنی.»

دلارا نوشین: تلاش کردیم «مردن با دهان باز» از کلیشه‌ها دور شود یکشنبه 16 آذر 1393 00:00

دلارا نوشین: تلاش کردیم «مردن با دهان باز» از کلیشه‌ها دور شود

دلارا نوشین می‌گوید دوست داشته با اجرای «مردن با دهان باز»، نمایشی را کار کند که معمولاً یک کارگردان مرد به سراغ آن می‌رود تا خودش را در این زمینه محک بزند.

حسین پاکدل: دچار سرطان بخل و حسادت شده‌ایم سه شنبه 20 آبان 1393 00:00

حسین پاکدل: دچار سرطان بخل و حسادت شده‌ایم

حسین پاکدل را نه فقط برای جایگاه هنری و سابقه موفق مدیریتی‌اش بلکه به دلیل صراحت لهجه و صداقتش باید ارج نهاد؛ مردی که از کارهای گذشته‌اش پشیمان نیست و می‌گوید اگر به عقب برگردم باز هم سال ۱۳۶۱ به جبهه می‌روم، پای انقلاب می‌ایستم.

گفت و گو با کارگردان «نمایش اسپانیایی»/ ساختار این نمایش متفاوت و پیچیده است سه شنبه 20 آبان 1393 00:00

گفت و گو با کارگردان «نمایش اسپانیایی»/ ساختار این نمایش متفاوت و پیچیده است

تئاتر "نمایش اسپانیایی" با بازی شقایق دهقان و بهاره رهنما ار 16 آبان ماه در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفته و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

رضا دادویی: نباید نگران پرتاب سنگ بود چهارشنبه 14 آبان 1393 00:00
رضا دادویی از شورای نظارت و ارزشیابی می‌گوید

رضا دادویی: نباید نگران پرتاب سنگ بود

معتقدم هیچ‌کس به قطار ایستاده سنگ نمی‌زند. معمولا سنگ به قطاری زده می‌شود که به حرکت درمی‏آید. بنابراین وقتی قطار رشد و رونق تئاتر‌ آرام‌آرام به حرکت درآمده، نباید خیلی نگران سنگ‌های پرتاب‌شده بود.

گفت‌وگو با مانا استادمحمد، به بهانه سالروز تولد پدرش،محمود استاد محمد سه شنبه 6 آبان 1393 00:00
به دنبال غرور فروريخته آدم‌هاي حاشيه‌يي

گفت‌وگو با مانا استادمحمد، به بهانه سالروز تولد پدرش،محمود استاد محمد

محمود استاد محمد، زندگي يكنواختي نداشت، خيلي لذت برد از زندگي و سختي هم زياد كشيد، بعضي‌ها دل‌شان مي‌خواهد كه در اصطلاح آهسته و پيوسته قدم بزنند و به زندگي روتين معتقدند ولي پدر من اين شيوه زندگي را انتخاب نكرد و اصلا هم پشيمان نبود

حداد: در مورد مخاطب حرف زدن سخت است دوشنبه 28 مهر 1393 00:00
گفت‌وگو با رضا حداد، كارگردان نمايش «كسي نيست همه داستان‌ها را به ياد آورد»

حداد: در مورد مخاطب حرف زدن سخت است

رها شدن از دانستگي‌هاي قبلي، كليشه‌ها و الگوهاي تكراري. اصلي‌ترين چيزي كه در تئاتر تجربي مرا وابسته خودش كرده و هنوز دوستش دارم، اين است كه براي هر كار جديدي، با دنياي جديدي آشنا مي‌شوم. تمام فرمول‌هايي كه بلدم و مشق كرده‌ام كنار مي‌گذارم و همه‌چيز را از نو مي‌سازم.

تاکید بر جادو در نمایش‌های کودک و نوجوان، باعث انفعال بچه‌ها می‌شود پنجشنبه 24 مهر 1393 00:00
گفت و گو با احسان مجیدی، کارگردان نمایش «استخوان ماهی جادویی»

تاکید بر جادو در نمایش‌های کودک و نوجوان، باعث انفعال بچه‌ها می‌شود

احسان مجیدی گفت: سعی کردیم کمتر نصیحت و شعار گونه باشد. اما یک جاهایی واقعاً از آدم می‌خواهند. تماشاگرهای ما دوست دارند و عادت کرده‌اند خیلی چیزها را بشنوند. شاید در اروپا یا هر جای دیگر دنیا نمایش اجرا کنی و مفهوم را با المان‌های تصویری بفهمند اما برای تماشاگر ایرانی هنوز زود است.

جواد انصافی: نسل جدید جرات ندارند «سیاه» شوند یکشنبه 20 مهر 1393 00:00
گفت و گو با نویسنده و کارگردان «مبارک و طلسم شاهزاده» در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان

جواد انصافی: نسل جدید جرات ندارند «سیاه» شوند

اختصاصی سایت خبری تئاتر/ جواد انصافی، نویسنده و کارگردان نمایش «مبارک و طلسم شاهزاده» گفت: متاسفانه چون سیاه نقش بسیار سختی است. هر کسی نمی‌تواند از پس آن بربیاید. برای همین نسل جوان زیاد علاقه نشان نمی‌دهد.

یک جورهایی کودتا شد / ناگفته‌های بهروز غریب‌پور از بازسازی تئاترشهر در سال 86 شنبه 19 مهر 1393 00:00

یک جورهایی کودتا شد / ناگفته‌های بهروز غریب‌پور از بازسازی تئاترشهر در سال 86

بهروز غریب‌پور می‌گوید اگرچه حسین پارسایی قسم خورده بود او را از پروژه کنار نگذارد اما نه تنها این اتفاق افتاد که بعدها از او که شش ماه روی این پروژه کار کرده بود هم هیچ نظرخواهی نشد.

ژان لوک پنسو: هیچ محدودیتی در تئاتر سایه‌ای نیست جمعه 18 مهر 1393 00:00
نگاهی به کارگاه‌های ژان لوک پنسو در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان

ژان لوک پنسو: هیچ محدودیتی در تئاتر سایه‌ای نیست

ژان لوک پنسو در حاشیه کارگاه‌هایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: می‌خواهیم بچه‌ها فراتر از زندگی معمول حرکت کنند. هیچ محدودیتی در دنیای سایه‌ها نیست. می‌توانید سفر کنید، پرواز کنید، هر کاری می‌خواهید فقط با یک لامپ و البته تخیلتان ممکن است. به نظرم با تئاتر سایه‌ای می‌توانیم برای بچه‌ها شرایطی را فراهم کنیم که از تخیلشان استفاده و فکر کنند.

احتیاجی نیست اسباب‌بازی‌های گران بخرید فقط با بچه‌هایتان بازی کنید! چهارشنبه 16 مهر 1393 00:00
نمایشی برای گروه سنی 6 ماه تا 3 سال

احتیاجی نیست اسباب‌بازی‌های گران بخرید فقط با بچه‌هایتان بازی کنید!

بازیگر و کارگردان لهستانی گفت: می‌خواستیم به پدر و مادرها بگوییم احتیاجی نیست اسباب‌بازی‌های گران قیمت بخرند. فقط کافی است با بچه‌هایشان بازی کنند/ کار برای رنج سنی 6 ماه تا 3 سال پیچیده است. بچه‌ها در این سن فکر می‌کنند همه چیز واقعی است.

متاسفانه مدیران فرهنگی نتوانستند ادبیات نمایشی ما را به خارج از کشور معرفی کنند پنجشنبه 10 مهر 1393 00:00
گفت و گو با دبیر اجرایی و سخنگوی بنیاد اکبر رادی

متاسفانه مدیران فرهنگی نتوانستند ادبیات نمایشی ما را به خارج از کشور معرفی کنند

از ویژگی‌های نمایشنامه‌نویسی‌شان این است که زبان خیلی پالوده و سبک مخصوص به خودشان را در نمایشنامه نویسی دارند. و با خواندن دیالوگ‌ها بدون این که اسم ایشان پای نمایشنامه‌شان باشد امضایشان را از طریق دیالوگ‌هایشان می‌توانیم متوجه شویم. زبانی که موجز و منحصر به فرد است و با ممارست و تمرین و مطالعه به دست آمده. رادی دغدغه زبان در نمایشنامه نویسی دارد.

اختر تاجیک: دیجیتال به داد عکاسی تئاتر رسید چهارشنبه 2 مهر 1393 00:00
گفت و گو با یک عکاس پیشکسوت تئاتر

اختر تاجیک: دیجیتال به داد عکاسی تئاتر رسید

با اختر تاجیک، یکی از عکاسان باسابقه تئاتر ایران پیرامون وضعیت گذشته و حال این شاخه از عکاسی در ایران گفت و گو کردیم. او معتقد است این روزها عکاسی تئاتر فرم زده شده. فناوری دیجیتال به داد عکاسی تئاتر رسیده، گزارش‌های تصویری از نمایش‌ها باید روایت داشته باشند، اختصاصی کردن عکاسی از نمایش‌ها اصلاً خوب نیست و محدود کردن عکاسی از نقطه طلایی نمایش‌ها توسط نسل جدید عکاسان تئاتر، جفا در حق کل نمایش است.