رشته تحصیلیام تئاتر بوده و به ناچار در سینما کار کردم چون بعد از انقلاب فرهنگی در تئاترها را بستند و آخرین کاری که در آن دوران انجام دادم همان «یک جفت کفش برای زهرا» بود و در تئاتر شهر دیگر هیچ اجرایی نشد تا دو سال بعد از انقلاب فرهنگی که کارهای ترجمه و کارهای فرنگی هم اجازه نمایش نداشتند.
وقتی گروه قوانین را رعایت میکند باید از او حمایت شود. نه اینکه شاهد باشیم کنسرتی که مجوز دریافت کرده و بلیت فروخته به بهانههای کاملا واهی؛ نیم ساعت قبل از اجرا تعطیل یا نمایشی متوقف شود.
کارگردان، نویسنده و بازیگران نمایش «یه کلیک کوچولو» در نشستی درباره این اثر نمایشی که در 3 اپیزود به تقابل تفکرات سنتی با تفکرات شکل گرفته تحت تأثیر مدرنیته و تکنولوژی در زندگی ایرانی میپردازد، به گفتگو نشسته و توضیحاتی را درباره روند تولید و اجرا و شخصیت پردازی و بازخوردهای اجرای این نمایش ارائه دادند.
در هیچکجای دنیا قانونی وجود ندارد که نمایش حتما در دوساعت یا دوساعتونیم باید تمام شود. این نمایش تقریبا با آنتراکش حدود چهارساعت میشد. همین الان هم بیحوصلهترین تئاتربینهای جهان نمایشهایی از اونیل را در ششساعت اجرا میبینند.
سجاد افشاریان کارگردان نمایش ˝ایران استرالیا˝ میگوید ما به دنبال یک شادی عمومی بودیم و این شادی را تنها زمانی یافتیم که 60 میلیون ایرانی از شادی گل خداداد عزیزی به استرالیا به هوا پریدند و برای چند ثانیه وزن زمین را کم کردند.
بازیگر و کارگردان شناختهشده تئاتر که این روزها نمایش ˝پرواز˝ را در تالار محراب روی صحنه برده، معتقد است اینکه در یک دوره اجتماعی کاری را صلاح بدانند که اجرا شود و در دورهای نه، قبول ندارم. بلکه باید این اختیار را به هنرمند بدهند.
بامداد افشار آهنگساز تئاتر که این روزها نمایش ˝ننه دلاور˝ را روی صحنه دارد در گفتوگو با هنرآنلاین به تشریح اهمیت مقوله صداسازی و طراحی افکتهای صوتی پرداخت.
سید جواد یحیوی، مجری سابق تلویزیون - انتقاداتی را نسبت به عملکرد و مدیریت صداوسیما مطرح کرد و گفت: تلویزیون ما امروز یک بازنده بزرگ در جنگ رسانهای است و در این رقابت ته صف قرار دارد.
علی نصیریان با تاکید بر اهمیت طنز در کار نمایشی گفت: اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری میشوند كه شرایط لازم تئاتر كمدی را ندارند و فقط با لودگی یا اعمال و كارهایی صرفا برای خنداندن مخاطب را جذب می كنند.
˝آرسنیک و تور کهنه˝ اثری کمدی است از حسین پارسایی که این روزها در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود و از حضور هنرمندانی چون بهاره رهنما، بیژن بنفشهخواه، فرناز رهنما، پژمان جمشیدی، خسرو احمدی و... بهره میبرد.
فاطمه معتمدآریا بیشترین رکوردها را در میان هنرمندان ما دارد؛هم رکورد بیشترین جوایز داخلی و هم بیشترین جوایز خارجی،هم بیشترین فیلمهای توقیفی را دارد و هم بیش از هر بازیگر دیگری، ممنوعالکار شده است و آن طور که خودش میگوید بیشترین دشنامها را خورده و فحشخورش هم حسابی ملس است!
به نظر من، برقراري ديالوگ بين اعضاي يك گروه نمايشي از يكسو و از سوي ديگر، گفتوگوي آنها با تماشاگران آثارشان، عاليترين شكلي است كه ميتواند هر دو طيف را به بلوغ برساند و اين يكي از طرقي است كه افراد ميتوانند در جامعه قد بكشند.
آیدا کیخایی، بازیگر و کارگردان تئاتر که مشغول بازی در نمایش ˝دل سگ˝ به کارگردانی محمد یعقوبی است، با تاکید بر اهمیت تحصیلات آکادمیک میگوید اگر تحصیلات تئاتری نداشت شاید بازیگر نمیشد و حتما باید در این رشته تحصیل میکرد
آرش عباسی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به تفاوتهای روی صحنه بردن یک اثر نمایشی در ایران و کشورهای غربی و نوع حمایتهایی که دولت در این کشورها از آثار نمایشی می کند، از اینکه تئاتر در ایران آرزوها را می کشد و اینکه عنوانهای جعلی در این هنر رشد کرده است، ابراز نگرانی کرد.
خود دکتر صادقی هم در چند سال گذشته همین وضعیت را داشت، دو یا سه کار در یک سال اجرا کرده بود، ولی من یا محمد رحمانیان هیچ اعتراضی نکردیم.
یاسر خاسب با بیان تجربههایش از اجرای نمایشی فیزیکال با ویژگیهای غیر منتظره، گفت: برای این کار، قبل از هر اجرا وداع آخرم را میگفتم و بعد وارد صحنه میشدم.
تئاتر دلخواه من تئاتری است مسالهدار و پرسشگر، اگر «نوشتن در تاریکی» را نمیتوانم دوباره اجرا کنم، چرا نمایشنامه اجرانشدنی دیگری بنویسم؟ دل سگ را 14سال پیش اجرا کردهام، یکبار هم در تلویزیون کارگردانیاش کردم و در شبکه چهار نمیدانم چند بار پخش شد و میتوانید از سروش سیما بخریدش.
اجراهايي كه آقاي سمندريان در ايران انجام دادهاند به گفته تماشاگران و تئاتريهاي قديمي، اجراهاي بسيار قويتر و بهتري نسبت به اجراهاي اروپايي بوده، مثل نمايش كرگدن.
نشست خبری نمایش «ترانه های محلی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان یکشنبه 5 مردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که طی آن رحمانیان تصریح کرد: اصولا به اعتقاد من در جریان به روز بودن و در نظر گرفتن التهابات اجتماعی، فریاد تنها راه ممکن نیست.
در هفت سال گذشته من در هيچ رسانهيي و در فضاي رسمي اجرا نداشتهام و از فضاي اجرا كمي فاصله گرفتهام. شايد حتي اين روزها مايلم كه مرا بيشتر به عنوان يك بازيگر بشناسند تا مجري، ولي تفاوتي كه وجود دارد اين است كه در فضاي اجرا سعي ميكنيم كه به يك فضاي رئال با موضوعات حقيقي، به اسم، صدا و شخصيت حقيقي خودمان دست پيدا كنيم