جمعه , ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 9
داستان كارآگاهی در پادگان دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00
گفت‌وگو با كارگردانان نمايش تحسين‌شده «لانچر۵» كه در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است

داستان كارآگاهی در پادگان

در «لانچر ۵» به نويسندگي و كارگرداني مسعود صرامي و پويا سعيدي، شاهد داستاني از چند قتل هستيم كه در يك پادگان رخ مي‌دهد و سروان شايگان (امير نوروزي) در مقام بازرس پادگان به جست‌وجوي راز قتل‌هاست. البته نويسندگان اين نمايش از تركيب ژانرها استفاده كرده‌اند و شاهد لحن كمدي و يك داستان پرالتهاب تجاوز و انتقام هم هستيم.

گفت‌وگو با مهران رنجبر، كارگردان نمايش «مارلون براندو»/ می‌خواهم در پرتر‌ه‌ها ‌سنت‌شكنی كنم دوشنبه 7 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با مهران رنجبر، كارگردان نمايش «مارلون براندو»/ می‌خواهم در پرتر‌ه‌ها ‌سنت‌شكنی كنم

به‌شدت دوست دارم مؤلف باشم و امضاي خودم را داشته باشم. طوري كه هركس به تماشاي نمايشم آمد، بدون ديدن بروشور بفهمد اين نمايش كار من است. افق گسترده‌اي را برای اين هدف ترسيم كردم و قطعا پرتره‌هايي قوي‌تر روي صحنه خواهم آورد. اميدوارم فرهنگ تئاترديدن بالا برود و تماشاگر به‌دنبال تئاتري باشد كه انديشه منتقل مي‌كند، نه تئاتري كه صرفا بازيگر معروف دارد يا او را مي‌خنداند!

«مولن روژ» در ظاهر کمدی و در پنهان تراژدی اخلاقی جامعه امروز است / عناوینی ابداع کرده‌اند که بعدها بلای جان تئاتر خواهد شد یکشنبه 6 مرداد 1398 00:00

«مولن روژ» در ظاهر کمدی و در پنهان تراژدی اخلاقی جامعه امروز است / عناوینی ابداع کرده‌اند که بعدها بلای جان تئاتر خواهد شد

حسین پارسائی نماییش مولن روژ را کمدی می‌داند که در زیرلایه‌های آن می‌توان تراژدی مشکلات اخلاقی امروز جامعه ایرانی را دید.

آیا تمام آثار غلامحسین ساعدی منتشر شده است؟ جمعه 4 مرداد 1398 00:00

آیا تمام آثار غلامحسین ساعدی منتشر شده است؟

حمید تبریزی گفت: ساعدی اصلا در پی تجدید چاپ آثارش نبود و فقط نوشتن برایش مهم بود و هر جا که می‌شد نوشته‌هایش را منتشر می‌کرد. به نظر می‌رسد که هر روزنامه و مجله‌ای که از او مطلب می‌خواسته، با آنها همکاری می‌کرده و پیشنهادشان را رد نمی‌کرده است.

گفت‌وگو با كارگردان «اين يك كنفرانس از شكست ماست» / تئاتر كار خودش را انجام می‌دهد چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00

گفت‌وگو با كارگردان «اين يك كنفرانس از شكست ماست» / تئاتر كار خودش را انجام می‌دهد

من بيشتر اوقات با قطار سفر مي‌كنم. صداي قطار و ريتم آن در گوشم موج مي‌زند. اگر دقت كنيد در شروع كار يك كندي عجيب و غريبي وجود دارد. انگار قطاري به سختي در حال آغاز حركت است. البته گاهي اوقات حوصله تماشاگر هم سر مي‌رود. با اين حال، ريتم و تمپو به يك باره سرعت بالايي پيدا مي‌كند. اجراي نمايش «اين يك كنفرانس از شكست ماست» بر اساس ريتم قطار است.

حتی بزرگترین کارگردانان در اروپا به علت نبود تماشاگر، نمی‌توانند تئاتری را سی شب اجرا کنند چهارشنبه 2 مرداد 1398 00:00

حتی بزرگترین کارگردانان در اروپا به علت نبود تماشاگر، نمی‌توانند تئاتری را سی شب اجرا کنند

بارا زیگفوس دوتیر (طراح حرکت و کارگردان ایسلندی) بر ضرورت حمایت دولت‌ها از تئاتر از طریق اختصاص بودجه به متخصصان هنری و هنرگردان‌ها تاکید کرده و می‌گوید: قابلیتی در ایران هست که اصلا نباید آن را دست‌کم بگیرید آن‌هم اینکه بتوانید تئاتری را سی شب پشت سر هم اجرا کنید. ما در اروپا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم چون برای سی شب متوالی تماشاگر نخواهیم داشت و حتی بزرگترین کارگردانان تئاتر در اروپا هرگز نمی‌توانند به این فکر کنند که سی شب پشت‌سر هم تئاتری را اجرا کنند.

افسانه کمالی: دلم می‌خواهد که روی ژانر ترس کار کنم دوشنبه 31 تیر 1398 00:00

افسانه کمالی: دلم می‌خواهد که روی ژانر ترس کار کنم

کارگردان جوان تئاتر پس از تجربه نمایشی درباره اوتیسم، از اهمیت ژانر وحشت و علاقه‌اش به تولید نمایشی در این حوزه می‌گوید

خودم را وجه‌المعامله قرار نمی‌دهم دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با سعيد اسدی، مدير مجموعه تئاترشهر در سالگرد پذيرش مسووليت

خودم را وجه‌المعامله قرار نمی‌دهم

آقاي كرمي از من خواست به تئاترشهر بيايم، ابتدا قصد نداشتم بپذيرم، دقيقا به دليل همين نكته چون قبلا تئاترشهر را به عنوان مخاطب و همكار ديده‌ بودم ولي اينجا لايه‌هايي دارد كه تا در آن كار نكنيد متوجه نمي‌شويد. پذيرش مديريت تئاترشهر به دليل همكاري با آقاي كرمي بود، اتفاقا خيلي هم علاقه داشتم آقاي شريعتي به كارشان ادامه دهند. عملا شايد بتوان گفت يك هفته فرصت برنامه‌ريزي داشتم و در بدو ورود هم جدول آماده‌اي وجود داشت كه بخشي به دوران حضور آقاي كرمي بازمي‌گشت و تعهد ما به حساب مي‌آمد.

ترجيح می‌دادم نمايش «نان» هرگز اجرا نمی‌شد دوشنبه 31 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با نصير ملکی‌جو، کارگردان نمايش «نان»

ترجيح می‌دادم نمايش «نان» هرگز اجرا نمی‌شد

شرايط بازتوليد، هميشه ايجاب مي‌کند که بخشي از بازيگران به‌دليل گذشت زمان و غير‌قابل‌دسترس‌بودن، تغيير کنند. البته در اين نمايش، بازيگران به صورت کلي عوض شده‌اند. گروه تازه، شرکت‌کنند‌گان در ورک‌شاپ اخير من بوده‌اند و همه با انگيزه و نيرويي مضاعف به نمايش اضافه شده‌اند که فکر مي‌کنم در روند تازه‌سازي نمايش سهيم خواهند بود.

نمایشنامه «چرخ» نقبی به تمامی جنگ‌ها در طول تاریخ است شنبه 29 تیر 1398 00:00

نمایشنامه «چرخ» نقبی به تمامی جنگ‌ها در طول تاریخ است

محمد منعم می‌گوید: نمایشنامه‌هایی هستند که اجراهای موفقی داشته‌اند و به دلیل انگیزه‌های اقتصادی ناشر یا دلایل دیگر، منتشر نشده‌اند. این باعث می‌شود که حافظه تاریخی تئاتر ما هم ضعیف شود و بعد از مدتی فقط یک اسم از آن اجرا می‌ماند.

زمانی پیشرفت می‌کنیم که با هم دیالوگ داشته باشیم/ برای بریده شدن بند ناف انتقام باید آموزش ببینیم شنبه 29 تیر 1398 00:00
علیرضا کوشک جلالی:

زمانی پیشرفت می‌کنیم که با هم دیالوگ داشته باشیم/ برای بریده شدن بند ناف انتقام باید آموزش ببینیم

علیرضا کوشک جلالی با بیان اینکه هیچ تغییر اجتماعی در جامعه صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه مردم با آموزش آشنا شوند، گفت: اینکه تئاتر فقط در تهران نباشد، برایم از اهمیت بسیار داشته و به همین دلیل با گروه‌های تئاتری بسیاری در شهرستان‌های مختلف کار کرده‌ام.

رحمت امینی: به درام‌نویسان ایرانی ادای دین کردم/نمی‌توانم با سلبریتی‌ها کار کنم شنبه 29 تیر 1398 00:00

رحمت امینی: به درام‌نویسان ایرانی ادای دین کردم/نمی‌توانم با سلبریتی‌ها کار کنم

رحمت امینی، کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه عنوان کرد: هدف از اجرای نمایش‌های ایرانی ادای دین به درام‌نویسانی است که سال‌ها پیش کار کردند، اما نخواستم درام ایرانی را زیر و رو کنم بلکه تلاش کردم متن را چون یک بنای تاریخی مرمت کنم.

با فاصله صد سال، نگاه کمال‌الوزاره را دراماتورژی کردم سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

با فاصله صد سال، نگاه کمال‌الوزاره را دراماتورژی کردم

رحمت امینی گفت: یک مترجم هر چقدر تلاش کند که متنی را با توجه به نیازهای جامعه ما ترجمه کند، اندیشه‌اش از جایی دیگر آمده است. اما متون ایرانی، کاراکترهایی که خلق می‌کنند با تمام ضعفی که در شخصیت‌پردازی دارند، حاصل یک اندیشه ایرانی هستند.

«آبی مایل به صورتی» را با تاکید بر فضای مصاحبه‌های اجتماعی نوشته‌ام سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

«آبی مایل به صورتی» را با تاکید بر فضای مصاحبه‌های اجتماعی نوشته‌ام

ساناز بیان گفت: «آبی مایل به صورتی» پیش از هر چیزی یک نمایش و یک درام است. هیچ وقت بافت گزارش و تجربه روزنامه‌نگارانه بر تئاتر نمی‌چربد.

آثار بیضایی و ساعدی مصداق تلاش برای فرار از اختناق سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ بود/ فرایند خلق اسطوره را در ایران متوقف کرده‌اند سه شنبه 25 تیر 1398 00:00

آثار بیضایی و ساعدی مصداق تلاش برای فرار از اختناق سیاسی دهه ۴۰ و ۵۰ بود/ فرایند خلق اسطوره را در ایران متوقف کرده‌اند

قهرمان و ضد قهرمان در ادبیات نمایشی ایران چگونه شکل می‌گیرد؟ طول عمر قهرمان‌های نمایشنامه‌های متاثر از شرایط ملتهب سیاسی چقدر است؟ چرا ادبیات ایرانی دست به خلق اسطوره‌های جدید نمی‌زند؟ اینها سوالاتی است که ایوب آقاخانی (نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر) به آنها پاسخ داده است.

آخرين گفت‌وگو با سام شپارد/ اثری خانوادگی‌تر از «اوديپ» سراغ نداريم یکشنبه 23 تیر 1398 00:00

آخرين گفت‌وگو با سام شپارد/ اثری خانوادگی‌تر از «اوديپ» سراغ نداريم

ژانويه 2016 نمايش «كودك مدفون» سام شپارد در نيويورك روي صحنه رفت و به همين مناسبت الكسيس سولوسكي، خبرنگار نيويورك تايمز با او به گفت‌وگو نشست.

دلبستگانِ رويای امريكايی همه چيز را از دست می‌دهند یکشنبه 23 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با اشكان خطيبی كه نمايشنامه «نفرين قحطی زدگان» را روی صحنه برده است

دلبستگانِ رويای امريكايی همه چيز را از دست می‌دهند

اگر بخواهيد جهان جديدي به تماشاگر نشان بدهيد، به يك‌باره پس مي‌زند. تئاتر ايران به صورت ناگهاني تغيير كرده است. ما نزديك به دو دهه تئاترهاي خيلي قديمي داشتيم و رابطه‌مان با جهان قطع بود؛ بعد، به يك‌باره اجراهاي خيلي جديد را روي صحنه برديم. گاهي اروپايي‌ها هم مي‌گويند اجراها و تئاترهاي ايراني چقدر عجيب هستند!

حبس پشت نيمكت‌های آهنی مدرسه شنبه 22 تیر 1398 00:00
گفت‌وگو با پرنيا شمس، كارگردان نمايش «است» كه با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شده است

حبس پشت نيمكت‌های آهنی مدرسه

مشكل دانشگاه‌ها اين است كه آنجا هيچ اتفاقي نمي‌افتد. من در تمام سال‌هاي گذشته از ترم يك تا 9 به چشم ديدم چطور اساتيد خوب ما يكي يكي رفتند. حتي اگر تك و توك اساتيد خوب هم در دانشگاه بمانند، به حدي فضاي رخوت حاكم است كه دانشجويان رغبت چنداني براي مشاركت ندارند.

مداخله دولت، پای نورچشمی‌ها و سفارشی‌سازی را به تئاتر باز می‌‌کند/ برای رونق اقتصاد هنر باید مقررات‌زدایی کرد پنجشنبه 20 تیر 1398 00:00
نگاهی به اقتصاد تئاتر در گفت‌وگو با امیرحسین خالقی:

مداخله دولت، پای نورچشمی‌ها و سفارشی‌سازی را به تئاتر باز می‌‌کند/ برای رونق اقتصاد هنر باید مقررات‌زدایی کرد

امیرحسین خالقی (اقتصاددان نئولیبرال و پژوهشگر توسعه) معتقد به حذف مداخله دولت در اعطای یارانه فرهنگی به تئاتر و همچنین مقررات‌زدایی و حداقلی کردن پروسه صدور مجوزهاست و می‌گوید سیاست‌های تشویقی مانند معافیت مالیاتی می‌تواند به رونق هنر نمایشی کشور کمک کند.

همچنان می‌توان به روش و شکل نمایش ایرانی اتکاء کرد سه شنبه 18 تیر 1398 00:00

همچنان می‌توان به روش و شکل نمایش ایرانی اتکاء کرد

حسین کیانی گفت: اشکال نمایش ایرانی، دیگر اشکالات موزه‌ای به شمار می‌آیند. آن ظرفیت‌ها هنوز هم قابلیت‌های فراوانی دارند، اما تکرار آن اشکال و ظرفیت‌ها، دیگر پاسخگوی نیازهای مخاطب امروز نیست. بنابر‌این باید دیگرگونه‌تر و خلاقانه‌تر فکر کرد.