هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
هشتمین رویداد اکران ایوان با نمایش و بررسی فیلم سینمایی «اتاق معلمان» با حضور علیرضا صمدی کارگردان، کاوه ایمانی تدوینگر و سحر عصرآزاد منتقد سینما شنبه ۱۹ اسفند در ایوان ربط برگزار شد.
لباس و گردنبند فیلم «پروین» به موزه سینما اهداء خواهد شد.
انجمن تهیه کنندگان مستقل سینما برای همکاری در جمع آوری و حفظ آثار ناصر تقوایی اعلام آمادگی کرد.
واقعیت این است که در این وضعیت، چشمانداز روشنی از آینده سینمای ایران وجود ندارد. با این حال حجت الله ایوبی، رئیس اسبق سازمان سینمایی به قدرت هنر و سینما خوشبین است و با ارجاع به تجربههای تاریخی از گذار سینمای ایران از بحرانهای مختلف باور دارد که میتوان به آینده سینمای ایران خوشبین بود. در این گفت وگو، او ضمن آسیبشناسی سینمای ایران در وضعیت کنونی، دلایل امیدواری خود را در چشمانداز سینمای ایران توضیح میدهد.
پوستر فیلم سینمایی «پرویزخان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی منتشر شد.
در آستانه آغاز اکران های نوروزی فیلم سینمایی «آپاراتچی»، پوستر فیلم با طرحی از محمد شکیبا منتشر شد.
در روزگاری که فوتبال ملی ما ورشکسته و دست خالی، اما پرمدعا از مسابقات جام ملتهای آسیا بازگشته و سرمربیاش با گفتن جمله «فوتباله دیگه» مشغول توجیه شکست بود، با علی ثقفی درباره فیلم فوتبالیاش، «پرویزخان» به گفتوگو نشستیم و فوتبال و یکی از عجیبترین مربیانش و کمی هم تاریخ را با هم مرور کردیم.
لیست بهترین آثار برنده اسکار بهترین فیلم خارجی منتشر شد و اثر اصغر فرهادی در آن حضور دارد.
هفتصد و سی و هفتمین شب از شبهای بخارا، بهعنوان آخرین برنامه سال ۱۴۰۲ و بهمناسبت انتشار شماره جدید مجله «عصر روشن»، به بررسی قهرمان در سینمای ایران اختصاص یافته است.
آنتونیا شرکا منتقد سینما در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «عامهپسند» که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، عنوان کرد: یکی از ویژگیهای سینمای بیرقی واقعی بودن زنان در آن است، بر خلاف تصویر اسطورهای که بیضایی از زن به نمایش میگذارد و یا تصویر اغراقآمیزی که در آثار تهمینه میلانی از کتکخور و مظلوم بودن زنان میبینیم.
اعضای هیات مدیره جدید انجمن تهیهکننده -کارگردانها پس از تایید نهایی معرفی شدند.
تا بینهایت میشود از فیلم ایراد گرفت. بیشتر از همه گلدرشت و کلیشه بودنش که از قضا کمکی هم به فیلم نکرده است. شاید سلیقه خدشهدار عمومی را در این کسادی و تقریباً تعطیلی سینما به خود جلب کرده باشد. اما گل سرسبد و نماد افول سینمایی است که زمانی با تمام محدودیتهایش به خصوص در ژانری مثل کمدی میتوانست فیلم خوب موفق بسازد که یعنی فیلم ارزشمند و پرمخاطب.
کلیات برنامههای سال ۱۴۰۳ سازمان سینمایی و موسسات تابعه متناظر به «سند چهارساله افق سیاستها و راهبردهای سازمان، ابلاغ شده در سال ۱۴۰۰» بررسی و تدوین شد.
«آیههای زمینی» به کارگردانی علی عسگری و علیرضا خاتمی برنده جایزه بزرگ جشنواره بلژیکی شد.
مجید برزگر به یادداشت روحالله سهرابی درباره سینمای مستقل پاسخ داد.
جاده خاکی یک روایت از زیست اجتماعی طبقه متوسط ایرانی است که مختصات این طبقه اجتماعی را در بستر یک سفر کوتاه با چینش دقیق، سنجیده و منطقی از گفتوگوها و موقعیتها، بازنمایی میکند و با ریتمی مناسب گرهگشاییها انجام میشود و در فصل پایانی یک پایانبندی در بافتار رویکرد شکلدهی ارایه میکند.
کارگردان فیلم سینمایی «آسمان غرب» با بیان این مطلب که این فیلم برای اکران عمومی ۱۶ دقیقه کوتاه شده است، گفت: برخی درباره بودجه ساخت این فیلم دروغ میگویند.
محمد برادران طراح جلوههای ویژه بصری سینمای ایران تاکید دارد به دلیل بالارفتن اختلاف ارزش ارز، بسیاری از متخصصان و مغزهای جلوههای ویژه بصری سینمای ایران، جذب کشورهای خارجی میشوند.
مدیرعامل موسسه سینماشهر در یک گزارش کلی از سال ۱۴۰۲ با اشاره به اقدامات انجام شده برای سینماکارت، راهاندازی سالن در شهرهای بدون سینما و مجهز کردن سیستمهای پخش، توضیحاتی را درباره قاچاق نسخه باکیفیت فیلم «فسیل» و تلاش برای جلوگیری از این اتفاق در اکران نوروزی ارائه کرد.
شهاب حسینی درر رونمایی از فیلم جدیدش گفت: هیچ وقت سیاست نمیتواند چهره واقعی مردم یک کشور را معرفی کند و آنچه میتواند چهرهای واقعی از ایران را متجلی کند، فرهنگ هنر و ادبیات غنی این سرزمین است.