هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
جشنواره چهلودوم فیلم فجر در شرایطی برگزار شد و خاتمه یافت که دوقطبی موافقان و مخالفان آن از همان روزهای آغازین به وجود آمد. گروهی با برشمردن کمیت حضور رسانهها و تنوع فیلمهای جشنواره، آن را اتفاقی درخورتوجه و حتی منحصربهفرد در ادوار مختلف نامیدند؛ در مقابل، گروهی نیز مانند سال گذشته جشنواره را تحریم کرده و به بهانههای سیاسی یا هنری در جشنواره حضور نیافتند.
من زمانی که بازجویی میشدم به دوستان میگفتم من الان بازجویی میشوم بابت فیلمی که مطمئنم روزی پخش میشود و آن موقع بد است، البته برای ما خوب است، اما اینکه بازجویی میشویم بد است آن هم بابت فیلمی که با مجوز ساختیم.
علی قویتن گفت: آثار عباس کیارستمی را هم همینطور با علاقه دیدهام و بسیار خوشحال میشوم که بگویید «زندگی و زندگی» را کاملاً شبیه به «زندگی و دیگر هیچ» ساختهام. با این حال باید اعلام کنم این قصه به شکلی نبوده که بخواهم در نگارش فیلمنامه آن از اثر آقای کیارستمی الگو بگیرم. اگر هم شباهتی در آن میبینید به صورت کاملاً تصادفی بوده است.
فیلم سینمایی «لوتریا» ساخته علی عطشانی از جشنواره آمریکایی جایزه گرفت.
نسخه اصلاح و مرمت شده فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما به نمایش درمیآید؛ فیلمی که تهیهکنندهاش، دلیل ماندگاری آن را شناخت خوب این فیلمساز از جنوب میداند.
رضا دادویی معتقد است که با وجود شباهت قصه کلی «شناور» با فیلم «درباره الی» نمیتوان این دو اثر را مشابه یکدیگر دانست چرا که نگاه و پرداخت «شناور» به موضوع و قصهای که روایت میکند با «درباره الی» متفاوت است.
آیین پایانی بیستمین جشن تصویر سال در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
آیین نکوداشت علی نصیریان و رونمایی از کتاب «نگاهی به زندگی و آثار علی نصیریان» در پردیس سینما گالری ملت برگزار می شود.
سیدجمال ساداتیان با اشاره به تنوع بسته فیلمهای نوروزری گفت: بهتر بود به جای اکران همزمان هفت فیلم جدید یکی دو فیلم با قابلیت جذب مخاطب در هفتههای گذشته روی پرده میآمد تا گیشه سینماها افت نکند.
موزه سینما با همکاری فیلمخانه ملی ایران فیلم « ناخدا خورشید» ساخته ناصر تقوایی که توسط فیلمخانه ملی ایران اصلاح و مرمت شده را نمایش میدهد.
آقای دیوید بوردول عزیز، داستان شیفتگیای که شما در ما برانگیختید و داستان عشق بین ما و ذهن و قلم و پژوهشهای شما، داستانی دراز و دنبالهدار است. شما ما را با سینما پیوند زدید و اصلا شاید ندانید با ما چه کردید و چگونه زندگی و ذهن ما را عوض کردید.
فیلم «شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی «وحید جلیلوند» نمونه بارز سینمای جریال سیال است که مخاطب خود را در دوئیتی خوابگونه (Hypnotic) و رویاوار میبیند که نمیداند به کدام یک از موقعیتهای فیزیکی تداعی شده در طول فیلم اعتماد کند و رفتهرفته درمییابد که منطق روایی فیلم به عنوان تکنیک و لحن فیلمساز، بر منطق زمان و مکان نامرتب چیده شده، چیره گردیده است.
اصغر فرهادی جایزه ویژه نقش برجسته در هنر سینما را از پنجاه و دومین جشنواره فیلم بلگراد در کشور صربستان دریافت کرد.
فیلم سینمایی «فسیل» که پر فروشترین فیلم سینمای ایران لقب گرفته بود، در اکران آنلاین نیز رکورد زد و در روز نخست اکران آنلاین در پلتفرم فیلیمو با فروش ۸۴ هزار و ۷۹۲ قطعه بلیت و درآمد ۶ میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان توانست رکوردشکنی اکران در سینما را درنمایش خانگی هم تکرار کند.
تابستان ۱۳۵۵ پرویز فنیزاده در تحریریه روزنامه اطلاعات حاضر شد.
سینمای ایران در طول چهار دهه گذشته، نسبت به «انتخابات» بیتفاوت نبوده است و اغلب فیلمسازان با خاستگاههای فکری مختلف و نگاهی منتقدانه سراغ این تجربه سیاسی، رفتهاند.
فیلم همه المانهایی که ممکن است مخاطب ایرانی خسته از شرایط اجتماعی و مخاطب خارجی علاقهمند به روایتهای سرشار از درد و رنج و زندان و شکنجه برآمده از داخل کشور را همراه کند، دارد و اتفاقا این هم شده یکی از پاشنه آشیلهای فیلم.
برنامه کارگاههای ویژه مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیزدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران اعلام شد.
کارگردان فیلم سینمایی «آپاراتچی» گفت: احتمالاً حذف و اضافههایی در «آپاراتچی» داشته باشیم. چیزی در حد یک ویرایش جزئی و تدوین مجدد که مبتنیبر سلایق مخاطبان و منتقدان خواهد بود.
فیلم سینمایی «حدود ساعت ۸ صبح» ساخته منوچهر هادی از ۱۵ اسفند ماه اکران آنلاین میشود.