هیئت انتخاب نماینده ایران در اسکار، فیلم سینمایی «علت مرگ نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیهکنندگی مجید برزگر را به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران برای رقابت در آکادمی اسکار ۲۰۲۶ به اتفاق آراء انتخاب کرد.
قلب رقه به عنوان یک فیلم حادثهای با پس زمینه سیاسی، فیلم سرگرم کنندهای است که میتواند جذابیتهایی برای عامه تماشاگران به همراه داشته باشد. البته به شرط اینکه جلوههای ویژه غیرمیدانی آن رتوش مجدد شود.
نکته قابل توجه درباره دومین ساخته سینمایی سروش صحت، فیلم بودن در عین نبودن است. صحت عشق را در عین نشان ندادن زنی در فیلمش معنا میکند. رفاقت را در جایی که خلا آن حس میشود به چشم میآورد و بخشش را هم در عمیقترین نقطهای که کمتر کسی حاضر است انجام دهد، جای میدهد.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «ساعت جادویی» با حضور محمدعلی بصیری نیک (کارگردان)، محمد مهدی نخعی راد (تهیهکننده)، سید مصطفی حسینی (نویسنده) و جمال یزدانی (مشاور محتوایی) روز دوشنبه 16 بهمن در خانه جشنواره برگزار شد.
محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی مطرح کرد که سیمرغ مردمی سال آینده به جشنواره فیلم فجر باز میگردد.
نشست خبری فیلم سینمایی «میرو» به کارگردانی حسین ریگی برگزار شد.
بهروز شعیبی گفت: فیلم «آغوش باز» روی دیگری از سینما را به من نشان داد.
«بیبدن» فارغ از مسائل فیلمنامه در کارگردانی هم نکتهای را به جذابیت اثر اضافه نکرد و همین موضوع منجر شد تا آن سوژه ملتهب آشنا همه چیز را ببلعد و سازندگان را به این دلخوش کند که ماجرای پرونده غزاله و آرمان به تنهایی کنجکاویبرانگیز خواهد بود و البته که تشخیص درستی بوده، اما در این مسیر سینما فراموش شده است.
«صبحانه با زرافهها» فراتر از حد انتظار بود. فضای شلوغ و پرکاراکتر «جهان با من برقص»، اینجا جایش را به یک خلوت پنج نفره با یک قصه جمع و جور و سر راست داده. قصهای کاملا مردانه بدون حضور بازیگر زن (به استثنای آن سه خانمی که در رستوران و آن دو نفری که کنار خیابان نشسته بودند) که با وجود مردانه بودن، همه لحظات بار حسی و عاطفی مناسبی دارند.
کتاب «درباره سینما با کامبوزیا پرتوی» نوشته بهزاد اسدی منتشر شد.
در حالی فیلم سینمایی «دست ناپیدا» به نقد و بررسی رسید که چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به زنده یاد پروانه معصومی تقدیم شد.
همزمان با اکران «آغوش باز» در کاخ جشنواره فیلم فجر، دومین تیزر رسمی این فیلم سینمایی منتشر شد.
«صبح اعدام» هم یکی دیگر از آثاری محسوب میشود که مشخص میکند با جشوارهای به شدت ضعیف مواجه هستیم که تا روز سوم آن هنوز تحرکی به لحاظ سینمایی و ارزشگذاری هنری صورت نگرفته و فیلمها یکی پس از دیگری امتیازات منفی را از آن خود میکنند.
اولین ساخته مرتضی علیزاده اگرچه با ضعفهایی روبروست اما فیلمی نیست که بتوان از کار تیمی خوب آن گذشت و باید در نظر داشت که اساسا تولید اینگونه آثار در سینمای ایران علاوه بر دشواری های فیلمسازی با محدودیت های بسیار دیگری نیز روبروست که هر کدام خود می تواند چالشی جدی بر سر راه اثر باشد.
«صبحانه با زرافهها» اگرچه در امتداد نگاه ساختارگرایانه سروش صحت بر نقد جهان پستمدرن سوار است اما شیوه انتقال این مفهوم در شرایطی که اثر، چندان از سمبلیسم بهره نگرفته، با آن هوشمندی که از کارگردان و نویسندگان آن سراغ داشتیم، سازگار نیست.
فیلم در نمایشی بدون افت و خیز و فاقد جذابیت، بیشتر به تلاشی در جهت تحقق سبد متنوع سینمایی بخش سودای سیمرغ جشنواره میماند و نمیتواند توجه اهالی رسانه در سالن برج میلاد را به عنوان اولین فیلم اکران شده در جشنواره به خود جلب کند.
پوستر فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی منتشر شد.
پوستر فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری با طرحی از محمد روحالامین منتشر شد.
در جدیدترین محصول سازمان اوج فیلم مجنون اولین ساخته مهدی شامحمدی درباره زندگی شهید مهدی زینالدین روانه جشنواره فجر شد.
انیمیشن رویاشهر دومین محصول خالقان انیمیشن بنیامین است که به جشنواره فیلم فجر آمده است.
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «علی نصیریان»؛ بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتوگو این هنرمند را منتشر کرده است.