نامزدهای بخش مسابقه رادیوتئاتر چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی شدند.
فیلم سفارشی لزوما قرار نیست اثر بدی باشد که به شعور مخاطب توهین کند. البته «بدون قرار قبلی» از این جمله تبعیت نمیکند. از آن فیلمهای سفارشیساز است که حتی فکر نکرده چطور بتواند مخاطب را به سوژهی سفارشیاش جلب کند چه برسد به اینکه سفارشی بودنش را لااقل در لایهای از زرورق بپیچاند که توی ذوق نزند.
تدوین شتابزدهی فیلم باعث شده که اتفاقات فیلم از بار احساسی تهی شوند و ما صرفاً شاهد وقوع یک سری اتفاق باشیم که تجربهی تماشایشان با تجربهی تماشای مستندی که هدفش اطلاعرسانی است تفاوت چندانی نداشته باشد. با این حال فیلم از لحاظ احساسی دو صحنهی درخشان دارد
حامد مهربانی معتقد است جنجالی یا ساده برگزار شدن نشستهای خبری فیلمها به سوالات مطرحشده از جانب خبرنگاران مربوط میشود.
از وقتی لیست فیلمهای جشنواره اعلام شد، بدون اینکه فیلمها را دیده باشند، اعتراض میکردند که این چه جشنواره و چه فیلمهایی است. ابتدا باید فیلمها را دید و بعد اظهارنظر کرد. بهدلیل نارضایتی عمومی و به دلایل غیرسینمایی، از قهوههایی که در سالن جشنواره داده میشود هم ایراد میگیرند. نق زدن صاحب فضیلت شده است.
محمدهادی عطایی که عضو هیئت انتخاب آثار بخش خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بوده، با نقدی به جریانی که بر تئاتر محیطی حاکم شده، میگوید: «در حالی که تئاترهای صحنهای دارند به سمت استفاده از دکورهای کاربردی و مینیمالیستی میروند، تازه تئاتر خیابانی ما به فکر بریز و بپاش افتاده است.»
نشریه فوربس «پیتر جکسون» را به عنوان پردرآمدترین چهره عرصه هنر و سرگرمی در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.
فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و تهیهکنندگی محمدحسین فرحبحش متقاضی اکران نوروزی شد.
شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی مجوز اکران فیلم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» را تایید کرد.
در جمعی میپرسند چند نفر حاضرند سرنوشت کشورشان را تغییر دهند، همه دست بلند میکنند به جز خود پرسشگر. او دوباره میپرسد که چند نفر حاضرند خودشان را تغییر بدهند؟ این بار اما هیچ کسی دست بلند نمیکند به جز خود پرسشگر!
مراسم رونمایی از مستند «انیمیشن ایرانی» به کارگردانی مهرداد شیخان دوشنبه دوم اسفندماه در موزه سینما برگزار میشود.
شورای صدور پروانه ساخت آثار غیر سینمایی با ساخت ۲ عنوان داستانی بلند و ۲ عنوان داستانی کوتاه موافقت کرد.
بهرنگ دزفولی زاده کارگردان فیلم سینمایی «بی صدا حلزون» بیان کرد که اکران این فیلم که قرار بود پس از جشنواره فجر روی پرده برود، به دلیل فراگیری بیماری امیکرون به تعویق افتاده است.
فیلم «رییس خوب» با بازی خاویر باردم برنده اصلی جوایز گویا ۲۰۲۲ اسپانیا شد.
رضا صابری کارگردان تئاتر تنها هنرمند این دوره از جشنواره است که هم در اولین دوره و هم در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر نمایشی را روی صحنه برده است.
۲ نمایش «پزشک نازنین» و «چخوف خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» به تهیه کنندگی، طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی تمدید شد.
«قانون این است که تمام آثاری که مجوز اجرا گرفته و روی صحنه رفتهاند، برای اجرای مجدد در سالنی دیگر باید مجوز مجدد بگیرد. جشنواره هم از این قضیه مستثنی نیست.» معنی گفته این است که تمام نمایشهای حاضر در جشنواره تئاتر فجر بهرغم آنکه پیش از این در سالنهای سطح کشور بهصورت عمومی روی صحنه رفتهاند، یعنی مجوز داشتهاند، برای حضور در جشنواره باید مجوز روی مجوز بگذارند! یعنی دو بار بازبینی با نگاه ممیزی.
عصبیت بیشتر از غم و رنج این زنان در دل این فضای سخت، ملتهب و رنجآور، برای نگارنده توجیهپذیر نبود مگر اینکه کارگردان قصد آن داشته که با رویکردی جنسیتگرایانه به عصبیت آن زنان به خاطر موانع ایجاد شده بر سر راهشان توسط مردان بپردازد.
از نیمه فیلم بیننده آنقدر درگیر ماجراهای مختلف شده که شوقی برای تماشای بقیه ماجرا ندارد و عملا حوصلهاش سر میرود. فضای همیشه بارانی هم معلوم نیست قرار است چه پیامی را به بیننده انتقال دهد و اگر قرار بوده فضای تیره و تار پرونده را به بیننده منتقل کند و در مجموع در پی نزدیک شدن به سبک نوآر باشد هم باید بگویم که در دستیابی به این موضوع ناموفق بوده است.
به نظر من موضوع جنگ و هشت سال سخت دفاع مقدس، کماکان واجد ارزشهای بیشماری برای مخاطب است. هر چیزی که بتواند او را به غرور تاریخی یا جغرافیاییاش برگرداند، مورد اقبال قرار میگیرد؛ آنهم در روزگاری که از صبح تا شب اخبار ریز و درشت غلط یا درست بر سرمان آوار میشود. به نظرم ظرفیت جنگ ما خیلی بیشتر از اینهاست.