۵۸ هنرمند عکاس به همراه ۷۰ اثر به مرحله پایانی مسابقه و نمایشگاه عکس سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه یافتند.
باقر سروش بهزودی، جدیدترین نمایش خود را با نام «رفتم سیگار بخرم، دَه سال طول کشید» در تالار مولوی روی صحنه خواهد بُرد.
نمایش برگزیده بیست ودومین جشنواره تئاترفتح خرمشهر با حمایت انجمن تئاترانقلاب و دفاع مقدس درتهران اجرای عمومی می رود.
نمایش «لانچر ۵» به کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی از روز پنجشنبه ۵ دیماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
نمایش «خانم آوازخوان کله طاس» از ۸ دی ماه در تماشاخانه سپند روی صحنه می رود.
جامعه نابینایان و ناشنوایان کشور، بهصورت جدی پیگیر مطالبه بهحق خود از مسئولان فرهنگی برای تأمین امکانات حضورشان در سالنهای تئاتر و سینما هستند؛ مطالبهای که گویی هنوز شنیده نشده است!
تئاتری که ماهیت اقتصادی خود را در بینیازی از حمایت ارگانهای دولتی و حکومتی تعریف میکرد. مدت ها بود که دست یاریگر دولت بنابر ضرورت و مبتنی بر اصل 44 قانون اساسی پس کشیده شده بود. حتی گشایشهایی در رابطه با امر نظارت پدید آمد و طیف کثیری از فرمهای تجربهنشده اجرایی به مخاطبان عرضه شد.
تئاتر خصوصی باید بداند کمدی فینفسه بد نیست، کمدی میتواند مقوم جامعه خودش باشد. تئاتر خصوصی مشکلش در نداشتن ذائقهسنجی است. نمیداند باید به کدامین سو برود. برای همین است نمایش «صدای آهسته برف» جابر رمضانی در ایرانشهر غریبانه اجرا میرود؛ اما در مستقل تهران میترکد؛ چون ذائقهای در سالن حاکم است که رگخواب مخاطب را فهمیده است. بماند که در مستقل هم ترکیب اجراها حاکم است. آنجا محل آزمون و خطا هم بوده است.
چند سالی از آغاز به کار تماشاخانههای غیردولتی و خصوصی در کشور ما میگذرد و امروز هم کمتر کارگردان شناختهشدهای هست که در این تماشاخانهها اجرا نرفته باشد. این بنگاههای فرهنگی-اقتصادی باعث شدهاند تا گاهی تعداد اجراهای هر شب تهران به بیش از 100 اجرا برسد. کمیتی که گروهی معتقدند به تئاتر آسیب میزند و برخی هم اعتقاد دارند مفید است. مدلی در غرب در خصوص سالنهای تئاتری وجود دارد که بسیار جالب است و در آن یک گروه تئاتری مشخص، سالنی را در اختیار گرفته و در آن شروع به فعالیت مستمر میکند. این فعالیتها شامل وجود یک آکادمی آموزشی، تمرین مستمر نمایشهای اعلامشده، کارگاه ساخت دکور و اجرای تئاتر میشود. در این مدل از تماشاخانهها، گروه تئاتری موظف است تا در راستای اهداف خاصی مطالعه و پژوهش کند و در همان راستا نیز سیاستگذاری کند و اجرا. جالب است که مدل تئاترهای خصوصی و استاندارد غرب هیچ شباهتی با تئاترهای خصوصی در ایران ندارد!
نمایش «قصه ظهر جمعه و غروبش و شبش و فردا شبش و ...» با بازی مهدی کاویان، سمیه کاظمی، محمد شایان طهماسبپور و محمدرضا زاهدی از سهشنبه (۳دی ) در سالن مهرگان روی صحنه میرود.
دبیر کانون کارگردانان خانه تئاتر در پاسخ به نامهای که روسای انجمن هنرهای نمایشی سراسر کشور به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتهاند، معتقد است: «انجمن هنرهای نمایشی ایران» یک کلاه شرعی و یک پوشش شاید از جهاتی سوءاستفادهگرانه از خلاهای قانون، برای اقدامات گاه غیرقانونی دولت در حوزه تئاتر است که متأسفانه نه به هنر تئاتر محدود میشود و نه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سرطانی است که تمام بخشهای دولتی را آلوده کرده است.
نمایش «نایب سرخی ها» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیهکنندگی حسامالدین مختاری در تماشاخانه شانو روی صحنه خواهد رفت.
نمایشنامه «مهاجران» نوشته حسن علیکرمی از ۲ دی ماه وارد بازار کتاب میشود.
فرانکنشتاین روایت دانشمند جاهطلبی است که با استفاده از کنار هم قرار دادن تکههای بدن مردگان و اعمال نیروی الکتریکی، جانوری زنده به شکل یک انسان و با ابعادی اندکی بزرگتر از یک انسان معمولی میسازد. موجودی با صورتی مخوف که بر همه جای بدنش رد بخیههای ناشی از دوختن به چشم میخورد.
با آغاز فصل زمستان نمایشهای تازهای روی صحنه تماشاخانههای تهران میروند و شاید نفسی تازه در تئاتر جریان گیرد.
فیلم خنده در تاریکی با حضور مژگان خالقی پژوهشگر و کارگردان و عوامل فیلم رونمایی میشود.
نمایش فرمالیته به نویسندگی و کارگردانی علی صفری هفته پایانی اجراهای خود در پردیس تئاتر شهرزاد را پشت سر خواهد گذاشت.
بیست و دومین دوره جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شنبه شب به کار خود پایان داد
تعداد 7 نمایشنامه نامزد دریافت جایزه بخش مسابقه نمایشنامهنویسی سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شدند.
کارگردان «قصههای سفر پرماجرای کشتی نوح» که برای کودکان و نوجوانان اجرا میشود، یادآور شد که همیشه ماجرای کشتی نوح برایش جذاب بوده و از این رو تصمیم به اجرای آن برای کودکان گرفته است.