کاظم سیاحی جایگزین احسان کرمی در موزیکال «مری پاپینز» میشود.
نمایش «مانستر» به نویسندگی کوروش شاهونه و حمیدرضا اسدزاده و طراحی و کارگردانیِ کوروش شاهونه از هشتم دیماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه میرود.
بیش از ۵۰۰ اثر نمایشی، تاکنون متقاضی شرکت در نخستین جشنواره تئاتر «هامون» شده اند.
نمایش «فردای شب» در تدارک ساختن وهم است و درهمآمیزی تاریخ، زمان، حال و گذشته. روایت یک مادر و دو دخترش که در این بستر ساختگی به جان هم میافتند و گویی توحش را به یکدیگر میآموزند و درس پس میدهند. چرایش را از دوستانی باید پرسید که ظاهرا دست به چنین تجربهای زدهاند چرا که ما چیزی دستگیرمان نشد.
موفقیت ارحام صدر سبب شد، مقلدان زیادی پیدا کند که تلاش میکردند موضوعات خانوادگی و گاه اجتماعی را دستمایه نمایشهایشان کنند، اما آنها چندان توفیقی نیافتند زیرا آنچه کار این هنرمند را متفاوت میکرد، نگاه او بود که فراتر از یک کمدی سطحی قرار میگرفت. البته نقدی هم به ارحام صدر وارد است که او گاه با کسانی که تلاش میکردند خود را به قطبی در سطح او برسانند، چندان منصف نبود. هر چند این از ارزش کار او کم نمیکند.
بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، روز جمعه ۲۹ آذر با برنامههایی متنوع چهارمین روز خود را آغاز میکند.
مهدی پاشایی قصد دارد نمایش «پاتوق» را از اوایل دی ماه در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه ببرد.
بازیگران نمایش جدید منیژه محامدی مشخص شدند.
رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره نمایشنامهنویسی اقتباسی گام دوم از برگزاری جشنواره نمایشنامهخوانی منتخب آثار این جشنواره در مشهد خبر داد.
15 نمایش جدید در هفتهای که گذشت، اجرای خود را در تالارهای نمایشی تهران آغاز کردند.
نمایش «نقلمکان» یک سرسام است، سرسامی از وضعیت معلق، قهرمانش چون ما در برابر هزاران روایت تنها میتواند هذیان بگوید و از این جنون نیز رهایی نیست.
پیش فروش بلیت نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به کارگردانی سهراب سلیمی آغاز شد.
«ما در یک ریتم خاص تمرین میکردیم. بازیگران ما 27 دقیقه روی یک پا، با دست بالا تمرین میکردند و باید در اجرا نیز چنین حرکتی را حفظ میکردند. این اتفاقی نیست که در تئاتر جهان بهسادگی اتفاق بیفتد. خاطرم هست که در تمرینهای ابتدایی 30 ثانیه هم نمیشد چنین انتظاری از بازیگران داشت؛ ولی کمکم به لحاظ ذهنی روی بدنشان متمرکز شدند. در نمایش ما همهچیز در خدمت یک اجرا است».
در اين نمايش، با روايت يا بهتر بگوييم خردهروايتهايي مينيمال و موازي روبهرو هستيم که ما را در فضايي سطحي به عمق ناکارآمدي روابط انساني و روزمرگياي ميکشاند که انسان معاصر دچارش است.
افشین زمانی چندان به رمان گلشیری وفادار نمیماند و تلاش دارد جنبههای پیدا و پنهان روابط و مناسبات شخصیتها را آشکار کند؛ بنابراین بیش از آنکه به خانواده پرداخته شود، تاریخ قتل و جنایت افشا میشود. فرایندی که همراه است با سترونی شازده در مسیر پر فراز و نشیب تصاحب قدرت.
نمایش «سوگ جامه» به نویسندگی و کارگردانی میثم عباسی روز پنجشنبه 28 آذر ماه ویژه هنرمندان به صحنه خواهد رفت.
واقعيت اين است كه تك تماشاخانههاي تئاتر مولوي از پس درخواستهاي زياد دانشجويان برنميآيد. درخواست روش صنفي دانشجويان هم ميتواند مبتني بر افزايش تماشاخانههاي تئاتر دانشگاهي باشد. هم فعالسازي خود سالنهاي تئاتر دانشگاهها براي اجراي عموم دانشجويان باشد، گردش اجراها در سالنهاي خود دانشگاهها ميتواند مولد جنسي ديگر از تئاتر باشد كه از زير بار منطق سرمايه فرار كند و منطق خودش را آزادانه با بدنه دانشگاه بسازد.
اسلاوي ژيژك در «كژ نگريستن» مينويسد: «اگر در پايان پس از مشخص شدن نام قاتل، كارآگاه ادعاد كند كه او از همان آغاز از يكجور غريزه خطاناپذير خط ميگرفته، سرخورده خواهيم شد... كارآگاه بايد براساس استدلال و نه شهود صرف به حل مساله برسد.» رازهاي «قتل در موقعيت ۳۵ درجه شمالي» در پرده سوم و به صورتي فرماليستي و عجيب افشا ميشود و خيلي هم تودرتو است.
«مهدی پاکدل» هنرمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون به زودی نخستین نمایشگاه عکسهای خود را با عنوان «مکث روی سکوت» برگزار میکند.
نمایش«سرگذشت باورنکردنی دن کیشوت، ملانصرالدین،هدهد و دیگران در سرزمین عجایب» در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود.