رضا آشفته در نقد نمایش پارتی ذنوشته و کار آرش عباسی به فروپاشی خانواده پرداخت و مریم جعفری حصار دیگر منتقد کانون ملی منتقدان تئاتر ایران به پازلی اشاره کرد که در آن فیلمی ناتمام برای آیندگان ساخته میشود.
نمایش «ابتدا وارد میشود» که پیش از این در تماشاخانه مستقل تهران اجرا شده بود، در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود.
اجرای نمایش «کمی قبل از ساعت ۵ بامداد» به کارگردانی فرشاد یاری در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان آغاز شد.
کارگردان نمایش «قتل در موقعیت ۳۵ درجه شمالی» اظهار کرد که با استفاده از ژانر دلهره در این اثر نمایشی به معضلات اجتماعی در جامعه پرداخته است.
نمایش «سکوت سفید» به کارگردانی کوروش سلیمانی که در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه است، تمدید شد.
آرمان شیرالینژاد گفت: قرار بر این نبوده تا با اجرای نمایش "گرگها در آشپزخانه" مانیفستی ارائه دهم و ادعای تئاتر آوانگارد را هم ندارم اما بسیار معتقدم که در تجربههای اجرایی که در آینده خواهم داشت نباید فرم و سبک اجرایی هنرمندان دیگر را تجربه کرده یا دوباره روی صحنه آورم بلکه باید نگاه تازه خود را داشته باشم.
خانه نمایش دا تا ۱۲ دیماه میزبان ۲ نمایش «تیرکمونشاه» و «خوره» است.
در این روزها با کاهش سال به سال بودجه و به دنبالش کاهش حمایتهای مالی دولت از تئاتر، هنرهای نمایشی رو به نابودی میرود، خبر از حذف معافیت مالیاتی این هنر به بهانه درآمدهای میلیاردی فعالانش میشود؛ این در حالی است که به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی، در سال ۹۶ کل تراکنش مالی تئاتر ایران ۱۰ میلیارد تومان بوده است. برای رسیدن به یک تصویر کلی از وضعیت تئاتر ایران، خوب است نگاهی به جزئیات آن داشته باشیم و ببینیم یک تئاتر و به تبع آن یک هنرمند مشغول در این حرفه چقدر درآمد دارند؟ و در مقابل، هزینههای تولید یک نمایش چقدر است؟
طبق اعلام دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، مهلت ثبت نام برای حضور گروههای نمایشی ایران در پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی فقط تا ۳۰ آذر ماه بوده و تمدید نخواهد شد.
کارگردان «راه پله» درباره دلایل انتخاب کاوه آفاق بهعنوان یکی از بازیگران اصلی این اثر نمایشی و دیگر ویژگیهای این اثر توضیحاتی ارایه داد.
روزبه نعمتاللهی خواننده صاحب سبک موسیقی پاپ روزهای پایانی آذرماه سال جاری بعد از مدتها دوری از اجراهای زنده کنسرت-نمایش «ملت عشق» را در برج میلاد روی صحنه میبرد.
نمایش «بازگشت مردگان» به نویسندگی، کارگردانی و طراحی شادی اسدپور در تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود.
داوران بخش ملی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
راه یافتگان به بازبینی دو بخش تئاتر صحنه و محیطی نهمین جشنواره دانشجویی و مردمی تئاتر ثمر معرفی شدند.
قرار بود تئاتر خصوصي به شكل ديگري در ايران پياده شود كه حالا اينچنين تجاري شده است! اغلب اين سالنها از نظر فرهنگي و هنري در بدترين شكل ممكن قرار دارند زيرا هر كسي از راه برسد در آنها اجرا ميرود! برخي از اين سالنها امكانات حداقلياي دارند ولي قرار بود، دانشجويان تئاتري در اين سالنها مشغول به كار شوند و اين سالنها هم قرار بود از دولت يارانه بگيرند ولي چه شد؟! آنها تبديل به تالارهايي شدند كه فقط كارت بانكي ميشناسند.
سادگی در پرداخت چنین اثری که در شرایطی سخت برای دانشجویان به روی صحنه آمده، نشانگر تمرینات زیاد و اتحاد میان عوامل گروه است. کاری جمعی برای رسیدن به یک پیکر واحد و مستقل. بدون تردید حمایت و هدایت کارگردان از عوامل اجرایی به ویژه بازیگران جوان نمایش، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
محمودي در «پينوكيو» جهاني را به تصوير ميكشد كه خبري از مطلق در آن نيست. به نظر ميرسد كسي كشته شده است ولي چه كسي؟ هر كسي چيزي ميگويد ولي ممكن نيست همه اينها دروغ باشد؟ اگر راست باشد چه؟
در اجراي مسعود موسوي از نمايشنامه سارتر، تمايزات سياسي كمرنگ شده است. ديگر از بازنمايي دقيق نيروهاي سياسي خبر چنداني نيست و گويي با يك جهان برساخت روبهرو هستيم كه آشكار نميكند احزاب بر سر چه اهدافي با يكديگر وارد مذاكره، سازش يا تخاصم ميشوند. بنابراين كنش شخصيتها به امري مبهم و گاه كماهميت تبديل ميشود. ديگر نميتوان از چرايي آلودن دستها پرسيد، چراكه وضعيت، غيرتاريخي و سياستزداييشده. وضعيتي كه ربط چنداني به روايت انضمامي سارتر ندارد و كمابيش آن را ميتوان انتزاعي و غيرتاريخي دانست.
فرهاد عیوضی که دست به ترجمه چهار کتاب از غلامحسین ساعدی به زبان ترکی استانبولی زده است از استقبال خوب مردم ترکیه از این کتابها خبر داد.
به گفته مرزبان، اگر خودمان عاشق تئاتر هستیم و میخواهیم تئاتر در سبد اقتصادی خانوادهها وجود داشته باشد، باید به فکر جیب تماشاچیها هم باشیم.