حسین کیانی رئیس کانون کارگردان خانه تئاتر با نگارش یادداشتی به تشریح مشکلات امروز هنرمندان پرداخت و از دولت آینده خواست تا برای حل این مشکلات راهحلی ارایه بکند.
وقتی امکان نفس کشیدن هنری از یک هنرمند به هر طریقی و با هر نیّتی گرفته شود، به معنای کشتن او تلقی میشود و این یعنی جنایت در حق حیات هنری او.
هر هنرمند ایرانی یک سفیر فرهنگی است که با ارائه هنر خود خارج از ایران میتواند تصویری ماندگار از ایران و ایرانی ارائه کند و پیام اصیل فرهنگ ایرانی را به گوش جهانیان برساند، بنابراین باید از تئاتر حمایت شود و برای گسترش آن تلاش نمود.
پیام فروتن؛ طراح صحنه و کارگردان تئاتر؛ پیرامون اهمیت توجه به طراحی صحنه به خبرنگار صحنه گفت: میزانسن یک نمایش بر اساس طراحی صحنه بسته میشود، در نتیجه کیفیت کارگردانی رابطه مستقیمی با طراحی صحنه دارد. اما متاسفانه اکنون شاهد هستیم که 90 درصد از تئاترهایی که به صحنه میروند فاقد طراحی صحنه هستند.
بهروز غریبپور که این روزها دغدغهی آماده کردن اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» را دارد در پی سرقت خودرویش و در حالی که یک خطر جانی را از سر گذرانده است، گفت که تمام دستنوشتههای روزانهاش برای اجرای این اپرای عروسکی به سرقت رفته است.
مهتاب نصیرپور بازیگر تئاتر و سینما که اخیرا از کانادا به ایران بازگشته است، دورهی فشردهی بازیگری برگزار میکند.
کورش نریمانی از نگارش نمایشنامه «شیش و هشت» خبر داد و گفت: این نمایش را نیما دهقان مهرماه در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر کارگردانی میکند
کانون نمایشهای آیینی سنتی به منظور برپایی نمایشگاهی از آثار اساتید و هنرمندان عرصه نمایشهای سنتی، از همه کسانی که به آثار مکتوب، تصویری و یا صوتی آنها دسترسی دارند، دعوت به همکاری کرد.
باید بپذیریم نمایشنامهنویسی دینی ما كماكان دچار یك مهجورماندگی و تهاجم به این رویكرد است. باید صورت و سیرت آن را بازگشایی كنیم. مهجور به مفهوم یك مدل از پیش فرض شده است. نمایشنامهنویسی دینی، كاركردی مناسبتی، جشنوارهای و یا حتی فراتر از آن كاركردی ویترینی دارد. نه از سوی كسانی كه آن را به صورت جدی و باورمند دنبال میكنند.
«آشنایی با تعزیه» کتابی است پژوهشی درباره هنر آیینی تعزیه که به قلم داوود فتحعلی بیگی به تحریر درآمده، به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر میشود.
محمد رحمانیان برای اجرای یک نمایش با نام "اینجا تهران" است به ایران آمد
كارگردان نمايش «چه خبره؟ چي شده؟» معتقد است بايد راه را براي ورود افراد متخصص و تربيت شده به سينما و تئاتر كودك ونوجوان باز كرد.
غریبپور با اشاره به آغاز مراحل تولید اپرای عروسکی «لیلی و مجنون» با هزینههای شخصی، گفت: نمیخواستم همانند استاد سمندریان که با حسرت اجرای گالیله فوت کرد، من هم با حسرت به روی صحنه آوردن «لیلی و مجنون» به خاک بروم.
وزیر ارشاد گفت: ما تلاش کردیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی را در همه حوزهها اعم از سینما، هنرهای تجسمی، تئاتر، موسیقی و کتاب ترویج کنیم و خوشبختانه توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شد.
سعید بهداد، گرافیست شناختهشده ایران که طی چند سال گذشته، آثارش در گروه مجلات همشهری جایگاه ویژهای داشته، لوگوی سایت تئاتر را طراحی کرده است.
برگزاری کارگاههای کوتاه مدت آموزشی تئاتر میتوانند بسیار موثر باشند؛ اما برای موثر بودن این کارگاهها یک شرط وجود دارد و آن این که کارگاههای کوتاه مدت بیش از اینکه برای افراد آماتور طرحریزی شوند باید برای افراد حرفهای در نظر گرفته شده و بنا به نیاز علمی ایشان برنامهریزی شوند.
حفیظالله رفیعی؛ مدیر عامل تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛ به شرایط نامطلوب تئاتر دفاع مقدس معترف است اما همهی مسئولیت آن را متوجهی مسئولین و مدیران نمیداند. او به هنرمندان معترض است که چرا در این عرصه احساس مسئولیت نمیکنند! رفیعی معتقد است: هنرمندان به عنوان پرچمدار فرهنگی کشور، نقش خود را در برابر حوادث بزرگ انقلاب و دفاع مقدس آنگونه که شایسته و در شأن ملت ایران است انجام ندادهاند.
او همچنین در مورد ممیزی آثار نمایشی دفاع مقدس میگوید: "در حوزه تئاتر دفاع مقدس هیچ نهاد ممیزیای وجود ندارد" اما قبول دارد که خیلی از آثار نمایشی در این عرصه، کنار گذاشته میشوند.
حفیظالله رفیعی برای گفتوگو با رسانهها چندان تمایل ندارد آنچه در پی میخوانید حاصل مصاحبهی کتبی خبرنگار "صحنه" با مدیر عامل تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است.
مدتهاست کار جدید ترجمه نکردهام و حتا آخرین کار ترجمهی خود را به خاطر ندارم.
نتیجه خوانش نمایشنامههای متقاضی شرکت در بخش نسل نوی جشنواره تئاتر فجر مشخص شد.
پس از آنکه چند تن از هنرمندان تئاتر به آمار منتشر شده در خصوص بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر نامهای را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند، بلافاصله و قبل از آنکه نامه به مرکز هنرهای نمایشی ارجاع داده شود، اسماعیل عالیزاد دبیر سیودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر جوابیه را نوشت و آن را علاوه بر خبرگزاری فارس در سایت ایران تئاتر منتشر کرد البته بدون ذکر نام منبع.