بازیگران و عوامل نمایش «از کجا اومدیم» به کارگردانی محمد عاقبتی که قرار است از 20 آبان در تالار هنر روی صحنه برود، معرفی شدند.
هیات انتخاب دو بخش تئاتر کودک و تئاتر نوجوان متشکل از مریم سعادت، کریم اکبری مبارکه، محمدجواد کبودرآهنگی، منوچهر اکبرلو و سید حسین فدایی حسین نمایش های برگزیده برای حضور در این دو بخش را معرفی کردند.
نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی میرکمال میرنصیری در سه روز ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آبان ماه در تالار وحدت روی صحنه می رود.
«مهدی سلطانی» درباره حضور خود نمایش «شاه لیر» گفت: تمرینات با روندی خوب و روبه رشد، به پیش می رود و به اجرایی دیدنی و پر مخاطب خواهد رسید.
فیلم سینمایی «چهل کچل» در سی و سومین جشنواره فیلم آمستردام نمایش داده میشود.
کارگاه «مفاهیم به زبان عکاسی» با موضوع «عکاسی هنری با رویکرد صلح در تاریخ و انگاره های معماری تبریز» در دو مرحله ۲۶و۲۷ مهر و 24 و 25 آبان در قالب جشنواره بین المللی تئاتر الف برگزار می شود.
اين روزها فيلم «هندي و هرمز»، به کارگرداني عباس اميني، در گروه سينمايي هنر و تجربه به نمايش گذاشته شده است؛ فيلمي که از زاويهاي ديگر يکي از آسيبهاي اجتماعي را واکاوي ميکند و موضوع کودک- همسري را در گوشهاي از اين کشور به شيوهاي هنرمندانه به تصوير کشيده است و مخاطبش را با آلام و مصائب کودکاني که به اين شيوه زندگي ميکنند آشنا ميکند. بسياري از فعالان اجتماعي از ساخت و نمايش اين فيلم و ميزان اثرگذاريای که به واسطه ساخت چنين فيلمهايي وجود دارد صحبت کردهاند. با عباس اميني درباره دغدغه و نگاهش به اين موضوع که در نهايت تبديل به يک فيلم بلند سينمايي شده است و چگونگي شرايط اکران در گروه سينمايي هنر و تجربه گفتوگو کردهايم
درآمدزايي و بازگشت سرمايه ميتواند يكي از علل ورود تهيهكنندگان و گاهي سرمايهگذاران ناآشنا به تئاتر باشد؛ اما اين ورود از دیدگاه برخي از كارگردانان تئاتر، ميتواند آسيبهايي را هم براي بدنه تئاتر بهدنبال داشته باشد. رفتن به سمت تئاتر تجاري، پايينآمدن كيفيت نمايشها، تحت سيطره قرارگرفتن گروه نمايشي و حتي كارگردان، خارجشدن تئاتر از مسير فرهنگسازي از جمله اين آسيبهاست.
قیمتهای گران بلیت تئاتر اولین شکاف و ایجاد فاصله بین مردم و تئاتر است. بهویژه در این شرایط بحرانی که مردم از تهیه سادهترین امکانات معیشتی زندگی خود محروماند، اعمال چنین رویهای تئاتر را از سبد اقتصادی و زندگی مردم دور خواهد کرد. نوع ذائقه فرهنگ مصرفگرایانه که از فرهنگ سرمایهداری الهام میگیرد، دیر یا زود تئاتر را به گیشه و گیشهگردانی هدایت خواهد کرد و به کالایی مصرفی تبدیل خواهد کرد که تنها برای اقشار مرفه و متمول قابلاستفاده خواهد بود و هنرمندان نیز در خدمت تأمین سلیقه آنان پیش خواهند رفت و دراینمیان تئاتر متعهد، روشنگرانه و ژرفاندیش جایی نخواهد داشت و تجارت غلبه خود را اعمال خواهد کرد.
فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیهکنندگی سیدمحمود رضوی در ۲ جشنواره ایرانی در کشورهای انگلستان و استرالیا حضور مییابد.
نامبرده می خواهد از یک تجربه ی شخصی به تجربه ی عمومی تعمیم پیدا کند از فروپاشی و له شدن انسانی که به دلایل واهی سرکوب می شود، زحماتش نادیده گرفته می شود، و تا مرز طغیان و خردشدگی می رود. جایی که دیگر گذشتن از هرچه حقوق و نفع شخصی برای رسیدن به نتیجه هم، جواب نمی دهد .و از تبارِ مکان هایی بگوید که چگونه از هویتِ واقعی و تاریخی شان، تهی می شوند.
شامگاه چهارشنبه دوم آبان مراسم رونمایی از پوستر مستند پرترههای «چهرههای ایرانی» همراه با دیدار کارگردانان این فیلمها انجام شد.
در سال 96 براي 8 خانم ورزشكار اين اتفاق افتاده 8نفري كه ما نميشناسيم و عدم اذن همسر زندگي آنها را تحتالشعاع قرار داده است. يعني عدم اجازه همسر باعث ميشود با آينده كاري يك زن بازي شود و چهبسا آينده او را نابود كند.
نمايش استيو جابز، يك روايت شرقي است از مناسبات پيچيده غرب. زيست اينجا و اكنون مهران رنجبر با فلسفهاي كه نسبت به مدرنيته دارد، چندان اجازه نميدهد تا به مانند مستند الكس گيبني، نقدي راديكال باشد از مناسبات سرمايهداري متاخر به سردمداري اسطورهاي چون جابز. در جاييكه عشاق سينهچاك محصولات اپل، هويتي از آيفون و آيپد براي خود ساخته و هر نوع انتقاد را بيدرنگ پاسخ ميدهند، بايد با ادواتي كامل رهسپار منازعه شد. با فرمي راديكل و نظام زيباشناسي نابهنگام و ديگرگو
رؤیا نونهالی، صدرالدّین زاهد، اصغر همّت و حسین کیانی، داوران رپرتوار مونوگهان، شدند.
بسياري از گروههاي تئاتري همواره متقاضي اجرا در مجموعه تئاترشهر هستند و اين حضور را همچون افتخاري در كارنامه كاريشان تلقي ميكنند؛ البته اينكه با در نظر گرفتن وضعيت آشفته و بيضابطه معمول اين مجموعه در طول سه دهه گذشته، تئاترشهر در اذهان همچنان به عنوان يكي از جديترين و معتبرترين سالنهاي تئاتري پايتخت و كشور باقي مانده نكتهاي قابل تامل است. بيشك مرور تاريخ نمايشها و اسامي كارگردانان صاحبنامي كه آثار خود را در اين مكان به صحنه بردهاند از جمله دلايل فرونپاشيدن اين برند و اعتبار است.
فراخوان بخش مونولوگ نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی هم زمان با انتشار پوستر رسمی جشنواره منتشر شد.
«عرق سرد» فيلم لايهاي و پيچيدهاي نيست، قصهاش اسير خردهروايتهاي نامعقول نميشود، درونگرايي مصنوعي و تعليقهاي بيمنطق ندارد و همه چيز شفاف و روشن بيان ميشود، فيلم از لحن و روايت استانداردي برخوردار است و همچنين موقعيتپردازيهاي درست و به قاعدهاي دارد كه فيلم را اندازه قاب سينما كرده است. مرزهاي رياكارانه يك مجري تلويزيون را به درستي نشان ميدهد، ميزان رابطههايش مشخص است، ديالوگها مستقيم گفته ميشوند، هيچ حفرهاي در شناخت شخصيتها باقي نميماند، ريتم در خدمت محتواست و به هيچوجه قصه تعليقپذير نيست، هدف محتوايي فيلم كاملا مشخص است.
تحريم حوزه هنري به فروش فيلم كمك نميكند اما متاسفانه از قدرت برخوردار است و سالنهاي بزرگ سراسر كشور را در اختيار دارد و اين سالنها را از بعضي فيلمها دريغ ميكند.