یکشنبه , ۱۸ آبان, ۱۴۰۴
نقد فیلم های خارجی | صفحه 24
نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

نقد فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر»؛ بازگشت دلنشین جیم جارموش

فیلم «پدر، مادر، خواهر، برادر» تازه‌ترین اثر جیم جارموش، در جشنواره ونیز ۲۰۲۵ با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. این درام سه‌گانه خانوادگی با بازی ستارگانی چون آدام درایور، کیت بلانشت، ویکی کریپس، تام ویتس و شارلوت رمپلینگ، روایتگر لحظه‌های طنزآمیز و در عین حال تلخ از روابط میان والدین و فرزندان است. جارموش با بهره‌گیری از لحن مینیمالیستی و نگاه شاعرانه‌اش، پرتره‌ای تازه از خانواده و فاصله‌های پنهان میان نسل‌ها ترسیم می‌کند.

نقد سریال «شوگون»؛ بهترین حماسه تلویزیونی پس از «بازی تاج و تخت» سه شنبه 21 فروردین 1403 23:00

نقد سریال «شوگون»؛ بهترین حماسه تلویزیونی پس از «بازی تاج و تخت»

سریال «شوگون» با سریال سال ۱۹۸۰ تفاوت‌های بسیاری دارد، به خصوص که از واقع‌گرایی بیشتری برخوردار است و دارای صحنه‌هایی است که خشونت و روابط عاشقانه را بی‌پرده به تصویر کشیده‌اند.

نقد فیلم تل‌ماسه 2؛  سینمای ناب سه شنبه 21 فروردین 1403 00:40

نقد فیلم تل‌ماسه 2؛ سینمای ناب

دنیس ویلنوو به عنوان کارگردان دقیقاً به خاطر زبان سینمایی‌اش شناخته می‌شود که نه با دیالوگ، بلکه با تصاویر بصری با مخاطب صحبت می‌کند. این به بهترین وجه در Arrival و Blade Runner 2049 دیده می‌شود، که در آن زیبایی‌شناسی تمام صحنه‌ها مهم‌ترین اهرم تأثیر بر لحن داستان است. در عین حال، ویلنوو سعی می‌کند داستان‌نویس خوبی هم باشد. در نتیجه «تلماسه: قسمت دوم» با یک ویلنوو عالی در صندلی کارگردانی به دنبال توسعه ایدئولوژیک قسمت اول در همه جهات است.

نقد فیلم «آرگایل»؛ جاسوس‌بازی با سطح هوشیاری پایین دوشنبه 20 فروردین 1403 17:14

نقد فیلم «آرگایل»؛ جاسوس‌بازی با سطح هوشیاری پایین

اینکه سکانس‌های اکشنی که داخل قصه‌ی خیالی فیلم اتفاق می‌افتند، اغراق‌آمیز باشند، منطقی است و ایرادی به آن‌ها وارد نیست اما بعدتر می‌بینیم که هیچ تفاوتی میان این قصه‌ی خیالی و دنیای واقعی فیلم وجود ندارد، چه بسا دنیای واقعی حتی اغراق‌آمیزتر هم باشد. متیو وان شاید قصد دارد پیام خاصی را مخابره کند اما هرچه که هست، به مقصد نرسیده است.

نقد فیلم «مادام وب»؛ حماقت‌خانه‌ی آلمایر دوشنبه 20 فروردین 1403 14:23

نقد فیلم «مادام وب»؛ حماقت‌خانه‌ی آلمایر

فیلم در کل سکانس اکشنی ندارد و معدود لحظاتی هم که اکشن می‌شود، این صحنه‌ها کاملا آماتور و تلویزیونی از آب درآمده‌اند و کسی را هیجان‌زده نمی‌کنند. جلوه‌های ویژه فیلم در حد همان سال ۲۰۰۳ هستند.

نگاهی به فیلم آخرین جلسه با فروید به کارگردانی متیو براون؛  2023 دریچه‌ای بد برای معرفی روانکاوی شنبه 18 فروردین 1403 17:42

نگاهی به فیلم آخرین جلسه با فروید به کارگردانی متیو براون؛ 2023 دریچه‌ای بد برای معرفی روانکاوی

می‌توانم تصور کنم که بسیاری از کسانی که آشنایی مختصری با روانکاوی یا تجربه‌ای از تخیل دارند، ممکن است با این گزاره موافق نباشند، اما از نظر بسیاری از کسانی که آشنایی قابل قبولی با این حوزه دارند، روانکاوی یک بازی بی‌معنی با کلمات نیست، سوای اینکه ما زندگی شخصی یا ایده‌ها و توصیه‌های فروید را بپذیریم یا نه، روش‌های پیشنهادی او و پیروانش همچنان برای رویارویی با تروما و ضربه‌های واقعی به سلامت روان یکی از بهترین ابزارهایی است که در دست داریم. تمسخر یک مشی نظری، نمی‌تواند راهی برای درک آن باشد.

 نگاهی به فیلم «روی علف‌های خشک»؛ دریایی که هرگز ندیده‌ام جمعه 17 فروردین 1403 17:32

نگاهی به فیلم «روی علف‌های خشک»؛ دریایی که هرگز ندیده‌ام

روی علف‌های خشک به کارگردانی نوری بیلگه جیلان که برای اولین بار در بخش مسابقه‌ی اصلی هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، یکی از تاریک‌‌‌ترین روایت‌های سینمایی این کارگردان است. فیلم با تمرکز و دور و نزدیک شدن به معلمِ هنری که منتظر انتقالی گرفتن است جنبه‌های تاریک این کاراکتر را برای ما رو می‌کند.

درباره جمعه 17 فروردین 1403 02:37

درباره "شغل جدیدش" به کارگردانی چارلی چاپلین؛ شخصی‌ترین اثر چاپلین

"شغل جدیدش" را اثر ناخودآگاه می‌دانم که از حیث مطالعه تاریخی سینمای چاپلین، حرف‌های نو و جذابی برای گفتن دارد و نوید ظهور جادوگری مولف را می‌دهد که قرار است سینما را مسخّر خویش کند و ما را مسحور هنر نابش‌.

 درباره فیلم «طعم چیزها»؛ ضیافت تماماً فرانسوی پنجشنبه 16 فروردین 1403 13:27

درباره فیلم «طعم چیزها»؛ ضیافت تماماً فرانسوی

کارگردانی آنه‌هونگ در «طعم چیزها» خیره‌کننده است، چنان میزانسن و فضایی با ترکیب نور و صدا ساخته است که بعضاً جای آقای دودین به آشپزخانه‌اش می‌روید. احتمالاً تصمیم‌‌گیران فرانسوی گمان کردند که «آناتومی...» هم به اندازه ارزشش قدر دیده، هم مستقل می‌تواند در اسکار شرکت کند و با این تصمیم خواستند که «طعم چیزها» بیشتر دیده شود و به نظر که باید دیدش.

نقد فیلم فرشتگان معمولی (Ordinary Angels)؛ یادآوری قدرتمندی از ظرفیت انسان برای شفقت چهارشنبه 15 فروردین 1403 16:59

نقد فیلم فرشتگان معمولی (Ordinary Angels)؛ یادآوری قدرتمندی از ظرفیت انسان برای شفقت

بدون شک، این اثری است که نه تنها دل را گرم می‌کند، بلکه انسان را به تأمل در مورد تأثیر دگرگون کننده سخاوت، نوع دوستی و مراقبت متقابل در ساختن دنیایی بهتر تشویق می‌کند. پس باشد که روزی در این جهان ظلم و درد برای همه از جمله کودکان به چشم نیاید، چیزی که اکنون در گوشه‌ای از جهان در وحشی‌ترین حالت ممکن در جریان است.

درباره فیلم «شرق شیرین» به کارگردانی شان پرایس ویلیامز؛ دیوانه‌وار و غریب سه شنبه 14 فروردین 1403 21:49

درباره فیلم «شرق شیرین» به کارگردانی شان پرایس ویلیامز؛ دیوانه‌وار و غریب

نخستین تجربه فیلمسازی پرایس ویلیامز، اثری منحصر به فرد را نتیجه داده که هرچه رو به جلو می‌رود، دیوانه‌وارتر و غریب‌تر می‌شود و با همین استراتژی هم پایان می‌پذیرد، تجربه‌ای ناب در استفاده از عناصر سینماتیک که هم روایت را جدی می‌گیرد و هم ویژگی‌های بصری را، فیلمی رها و آزاد، همانند شخصیت اصلی‌اش، که گویی متعلق به این جهان نیست و از دل قصه‌های پریان بیرون آمده است.

درباره فیلم «روزهای عالی»؛ روزمرگی‌های یک نظافتچی تنها دوشنبه 13 فروردین 1403 13:57

درباره فیلم «روزهای عالی»؛ روزمرگی‌های یک نظافتچی تنها

فیلم وندرس همچون سینمای ازو وامدار سادگی و بی‌پیرایگی بر بستر مفاهیمی همچون تقابل مدرنیته و سنت در جامعه شهری با نگاهی انتقادی و البته به روز به جایگاه خانواده و شکاف بین نسل‌ها است که کندی روزمرگی را تبدیل به ریتم درام محوری خود می‌کند.

نقد فیلم Anyone but You – اتلاف وقت! شنبه 11 فروردین 1403 14:46

نقد فیلم Anyone but You – اتلاف وقت!

به شخصه انتظار یک کمدی هدفمند که معضلات انسان را با جلوه‌ای طنز نمایان می‌کند، نداشتم؛ اما آن‌چه که به تماشایش نشستم یک مضحکه پیش پا افتاده بیش نبود. در واقع یک مسخرگی نابالغانه در سراسر فیلم وجود دارد که خنده بر لب نمی‌آورد.

درباره «منطقه تحت نظر»؛ برای فراموش نکردن آشویتس جمعه 10 فروردین 1403 02:52

درباره «منطقه تحت نظر»؛ برای فراموش نکردن آشویتس

این نوشته ریویوی «منطقه تحت نظر» نیست، بیانگر حسی است که فیلم در من برانگیخته، فیلمی که تجربه بازدید از آشویتس را زنده کرد، سفری که همه عکس‌هایش گم و گور شده و حالا با کمک صداهای فیلم جاناتان گلیزر باید تکه‌تکه‌هایش را در ذهن باسازی کنم و یاد روزی بارانی در آشویتس بیفتم که از انسان و زنده بودن خودم حالت تهوع بهم دست داده بود.

نقد فیلم مادام وب (Madame Web) جمعه 3 فروردین 1403 00:00

نقد فیلم مادام وب (Madame Web)

در عصر شبکه‌های اجتماعی و راتن تومیتوز که آبروی یک فیلم بد در یک ثانیه از بین می‌رود، هیچکس جز منتقدان مجبور به تماشای مادام وب نخواهد بود؛ این یعنی دوستان من، ما با یک فیلم از پایه و اساس افتضاح روبرو هستیم.

نقدی بر فیلم «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی جاناتان گلیزر؛ صدایی که نمی‌شنویم چهارشنبه 1 فروردین 1403 02:21

نقدی بر فیلم «منطقه مورد علاقه» به کارگردانی جاناتان گلیزر؛ صدایی که نمی‌شنویم

فیلم بیان یک روایت تاریخی نیست؛ صدای هشداری از تکرار وقوع این اتفاق‌های هولناک است؛ صدایی که نمی‌شنویم و سقوط آدمیان در سیاه‌چاله‌ها تکرار می‌شود؛ سیاه‌چاله‌ای که می‌تواند مردمان عادی را هم در خود ‌بگیرد و از مردمان عادی هیولاهایی بسازد که زندگی همنوع خود را به مخاطره بکشند و لبخند بزنند.

نقد فیلم پدرخوانده (The Godfather) یکشنبه 27 اسفند 1402 18:01

نقد فیلم پدرخوانده (The Godfather)

چالش میان باندهای مافیایی برای تصاحب هرچه بیشتر قدرت در همه زمینه‌ها، حتی عرصه‌ی فرهنگ و هنر، تم اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. این کشمکش هزینه‌های گزافی را برای هر یک از بازیگران به دنبال دارد. کشتن و یا قربانی کردن اطرافیان و در قبال آن قربانی شدن خود و فرزندان، نتیجه‌ی بازی در این جبهه است.

عادی سازی هولناک جنایت در «منطقه مورد علاقه» یکشنبه 27 اسفند 1402 15:05
نگاهی به برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان اسکار و بفتا، ساخته‌ی جاناتان گلیزر

عادی سازی هولناک جنایت در «منطقه مورد علاقه»

«منطقه مورد علاقه»، برخوردی مینی‌مالیسی؛ با انحراف بشری«نازیسم» است! فیلمی درونگرا؛ که بیشتر از آنکه؛ توحشِ نازیسم را برجسته سازد؛ به بُعد درونیِ آن می‌پردازد. کارگردان؛ پلیدی نازیسم را مخفی نمی‌کند، آن را در پستوی روحِ شخصیت‌ها، انبار می‌کند؛ تا تماشاگر ذره‌ذره؛ شاهدِ یک تباهی تدریجی و سهمناک باشد!

نقد فیلم «طعم چیزها» The Taste of Things؛ غذای عشق پنجشنبه 24 اسفند 1402 02:13

نقد فیلم «طعم چیزها» The Taste of Things؛ غذای عشق

کارگردانی اثر ممکن است در وهله اول ساده به نظر بیاید. در واقع همینطور هم هست. سازنده توانسته با رنگ و نور شرایط و احساسات افراد را در وضعیت و موقعیت‌های مختلف به خوبی توصیف کند. در سکانس‌های ابتدایی همه چیز تازه و مطلوب است. می‌شود بوی سبزی‌های معطر را در آشپزخانه حس کرد. سکانس‌ها زنده هستند و آشپزخانه روح دارد. نور خورشید می‌تابد و کاراکتر‌ها را نیز شفاف و پر امید تصویر می‌کند.

نقد فیلم فضانورد (Spaceman)؛ غوطه‌ور در پوچی! سه شنبه 22 اسفند 1402 23:32

نقد فیلم فضانورد (Spaceman)؛ غوطه‌ور در پوچی!

این فیلم از مبدا وجود صحبت می‌کند و سعی دارد تا آن را تصویر کند، اما نه اطلاعات کافی را منتقل می‌کند و نه تجسم او از این حرف‌ها درست از آب درمی‌آید. بنابراین Spaceman به یک اثر کم ارزش و خسته کننده‌ای تبدیل می‌شود که هم از کارگردانی درست و شگفت‌آور و هم از خط داستانی تمرکز طلب و پر جاذبه به دور است.

نقد فیلم دوشیزه (Damsel) ؛ فانتزی فمینیستی سه شنبه 22 اسفند 1402 23:30

نقد فیلم دوشیزه (Damsel) ؛ فانتزی فمینیستی

در آخرین تلاش نتفلیکس برای روایت یک افسانه فمینیستی ما با «دوشیزه» میلی بابی براون روبرو هستیم؛ باید بدانید فیلم Damsel اثری نیست که تأثیر ماندگاری از خود بر جای بگذارد. در واقع ما با یک افسانه فمینیستی عمیقاً ناقص روبرو هستیم که مشکل اصلی آن در فیلمنامه است.