ابراهيم گلستان چه در مقامِ داستاننویس، چه در مقامِ فیلمساز از تردیدی که نسبت به زیست جامعهی پا در هوای ایران دارد روایت میکند. او دراین اثر هیچ اعتمادی به نمادهایی که قرار است نجاتبخش باشند ندارد. جوانی خموده، اختهگی، کودکانِ رهاشده و گمشدن و از همه مهمتر فقدانِ اخلاق باعث می شود او در پایان اثر در فضایی طعنهآلود صدای گویندهی تلویزیون را پخش کند که در بابِ نوعدوستی سعدی میگوید و اینکه نتوان بر برخی نامِ آدمی نهاد.
«مكان» عنوان يكي از فيلمهاي تجربهگرايي است كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه نمايش داده ميشود. در ظاهر و نگاه اوليه خط روايت اين فيلم به موضوع مهمي نميپردازد، اينكه چهار پسر جوان در پايتخت ماشيني در اختيار دارند و ته جيبشان هم كمي پول است و در عين حال تصميم دارند تفريح كنند به نظر موضوع مهمي نميآيد، اما «مكان» در بطن ماجرا و زيرلايههاي داستاني خود از موضوعي مهم صحبت ميكند. اينكه براي جواناني كه ميخواهند اوقات فراغت خود را بگذرانند در كلانشهري چون تهران، براي تفريح آنها هيچ گزينهاي وجود ندارد اما امكان خلاف كردن تا دلتان بخواهد سر راهشان وجود دارد. سواي از موضوع فيلم، مكان از ساختار و كارگرداني متفاوتي برخوردار است.
حضور ۴ سینماگر ایرانی در جشنواره کانادایی و برگزاری برنامه بزرگداشت محمود کلاری و شهرام مکری در نیویورک و فرانسه تازهترین حضور سینماگران ایرانی را در عرصه بینالمللی رقم میزند.
همزمان با تبلیغات گسترده «همه میدانند» در اسپانیا و آرژانتین این فیلم تا ۱۰ روز آینده در این دو کشور بر روی پرده خواهد رفت.
اوکراین، کلمبیا، اکوادور، اتریش، نروژ، سنگاپور، فنلاند، کوزوو، کرواسی و لتونی جدیدترین کشورهایی هستند که نمایندگان خود را برای شرکت در جوایز اسکار ۲۰۱۹ معرفی کردند.
ترانه علیدوستی که سالهاست در هیچ برنامهای تلویزیونی حضور پیدا نکرده و در سریالی هم ایفای نقش نداشته است، در خاطرهای، علت قهر خود با صداوسیما را توضیح داد.
یکی از ویژگیهای دیگر «تنگه ابوقریب» مسیری است که برای شخصیتپردازی در نظر گفته است. فیلم با دیالوگ شخصیتها آغاز میشود و به مرور برای مخاطب خاستگاه هرکدام از آنها و طبقه اجتماعی و دغدغههایشان مشخص میشود و از آن به بعد مخاطب هر لحظه دلش با شخصیتهایی است که انگار سالهاست آنها را میشناسد. قهرمانانی که برخلاف سایر فیلمهای جنگی که تا پیش از این میشناختیم، کاملا زمینیاند. شاید در برخورد اول با فیلم حس شود که حادثه بر شخصیتها غلبه دارد؛ درصورتیکه شخصیتها هرکدام هویتی دارند و هویتشان با مفهوم جنگ گره خورده است.
فیلم سینمایی «رونا مادر عظیم» ساخته برادران محمودی در فستیوال بوسان به نمایش درمی آید.
نامزدهای سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شدند.
«پسران سندباد» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه به کارگردانی رضا حائری در جشنواره قازان روسیه روی پرده میرود.
فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیهکنندگی رامبد جوان و محمد شایسته این روزها مراحل فنی را پشت سر میگذارد.
محمدرضا اصلانی با تازهترین اثر مستندش «خانهای به وسعت آگاهی» خواستار حضور در دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت شد.
فیلم «دروازه ابدیت» که به زندگی «ونسان ون گوگ» نقاش سرشناس هلندی میپردازد اولین نمایش جهانی خود را در جشنواره ونیز تجربه کرد.
تهیهکننده فیلم سینمایی «خانم یایا» گفت: با ثبت قرارداد این فیلم در سرگروهی سینما ایران، کارهای تبلیغاتی آن را از هفته آینده شروع میکنیم.
کتاب «سینمای عباس کیارستمی» نوشته آمبرتو النا در خانه سینما رونمایی می شود.
انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر در بیستمین جشنواره بین المللی انیمیشن بوچئون کره پذیرفته شد.
پوستر فیلم سینمایی «جاده قدیم» ساخته منیژه حکمت با طراحی محمدحسین هوشمندی رونمایی شد.
کارگردان مستند «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» گفت: معتقدم مستندساز تاریخی نباید به دنبال اثبات یک جواب باشد. ما در ابتدای «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» پرسشی داشتیم و اصلا دنبال اثبات گزینهای نبودیم و همین پرسش ما را با خودش برد. اما انگار ذهنیت عمومی ابهام و چندوجهی بودن را برنمیتابد و میخواهد تکلیفش با یک شخصیت سیاسی و تاریخی مشخص باشد.
سخنگوی کارگروه اکران از ثبت قرارداد نمایش چند فیلم جدید از جمله تازهترین ساخته عبدالرضا کاهانی در سینماهای کشور خبر داد.
«اولین بار فیلم را در سالن هنرهای زیبا دیدم، وقتی فیلم در جشن هنر شیراز به نمایش درآمد به سینما رفتیم. ما را به بالکن بردند که در بین جمعیت نباشیم و وقتی دیدم که جمعیت چه استقبالی کرد، نشستم روی زمین و زار زار گریه کردم. خوشحال بودم که نخستین کاری که در سینما کردهام چنین با استقبال روبرو میشود.»