سه شنبه , ۱۳ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 27
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف سه شنبه 18 بهمن 1401 01:42
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «سرهنگ ثریا»؛ حماسه سیزیف

نخستین ساخته بلند سینمایی «لیلی عاج» را نباید با فرمول رایج محک آثاری در گونه‌های دفاع مقدس یا مقاومت سنجید.

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است سه شنبه 18 بهمن 1401 01:34
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم سینمایی «چرا گریه نمی کنی؟»؛ گریه کردن یا نکردن مساله این است

ساخته جدید علیرضا معتمدی ایده و سوژه جالب و منحصر به فردی در سینمای ایران دارد. گریه کردن یا نکردن مساله این است، گریه کردن به عنوان یکی از راه های مؤثر تخلیه احساسات برای حفظ سلامت روحی و روانی انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

ضربه «هوک» از موقعیت‌های زیست نشده فیلمساز سه شنبه 18 بهمن 1401 01:27
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

ضربه «هوک» از موقعیت‌های زیست نشده فیلمساز

فیلمنامه «هوک» یک فیلمنامه استاندارد و آکادمیک است که به تماشاگر اجازه میدهد تا انتهای فیلم قصه را دنبال کند. اما فیلم از موقعیت‌هایی ضربه میخورد که توسط فیلمساز زیست نشده اند؛ از رینگ بوکس گرفته تا مهمانی شبانه دلال فیلم.

درباره «کت چرمی»؛ جسورانه در مضمون و نحوه روایت سه شنبه 18 بهمن 1401 01:23
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «کت چرمی»؛ جسورانه در مضمون و نحوه روایت

«کت چرمی» به لحاظ فیلمنامه و منطق روایی ضعف هایی دارد اما موضوع ملتهب و جسورانه ای که دستمایه قرار داده است در نحوه روایت جهان کارگردان، به درستی پیش می‌رود و چفت و بست‌ها روی کاغد به خوبی شکل گرفته و برای یک فیلمساز اول، یک قدم مثبت محسوب می‌شود.

نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ آفت نوآر برای سینمای ایران دوشنبه 17 بهمن 1401 18:56
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «کت چرمی»؛ آفت نوآر برای سینمای ایران

«کت چرمی» فیلمی نیست که عموم مخاطبان به آن روی خوش نشان ندهند؛ مخصوصا در دورانی که فیلم‌های با قهرمان‌های عصیانگر، ساختارشکن و تا حدودی خشن، در جهان و از جمله در ایران با اقبال روبه‌روست.

درباره فیلم «پرونده باز است»؛ نشد دوشنبه 17 بهمن 1401 18:25

درباره فیلم «پرونده باز است»؛ نشد

یکی از امیدهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، توقع‌ها را فراهم نکرد.

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ ماقبلِ جان‌دار دوشنبه 17 بهمن 1401 18:11
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «یادگار جنوب»؛ ماقبلِ جان‌دار

دومین ساخته سینمایی حسین دوماری و پدرام‌ پورامیری، نسبت به فیلم‌ نخست‌شان (جان‌دار)، چند گام به عقب محسوب می‌شود.

نگاهی به فیلم «عطرآلود»؛ شکست دوجانبه تمام عیار دوشنبه 17 بهمن 1401 18:03
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «عطرآلود»؛ شکست دوجانبه تمام عیار

شاید یک داستان کوتاه با موضوع مردی که رایحه ها را می بیند و بخاطر همین عاشق می شود و ازدواج می کند و مریض می شود، شاید برای یک خواننده نوجوان تازه کار بد نباشد، اما برای یک فیلم صد و چند دقیقه ای قطعا نه کافی است و نه کشش دارد.به همه این ها کارگردانی ضعیف کار را هم اضافه کنید.

درباره «های پاور»؛ در این فیلم هیچ خبری از فیلمنامه نیست دوشنبه 17 بهمن 1401 17:59
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «های پاور»؛ در این فیلم هیچ خبری از فیلمنامه نیست

«هایپاور» پر است از نابلدی. فیلمی آماتور و کارنشده که متاسفانه مایه خنده مخاطب جدی سینما می‌شود. در این پروژه هیچ خبری از فیلمنامه نیست. همه چیز در دیالوگ توضیح داده می‌شود.

درباره «سرهنگ ثریا»؛ اثری کم‌نقص با مضمون منافقین دوشنبه 17 بهمن 1401 17:33
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «سرهنگ ثریا»؛ اثری کم‌نقص با مضمون منافقین

«سرهنگ ثریا» فیلم کم نقصی است؛ اولین فیلم «لیلی عاج» که تجربه‌های موفقی در تئاتر داشته است. فیلم، به جرات بهترین اثر سینمای ایران با مضمون منافقین است.

درباره فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی برای آزار تماشاگر دوشنبه 17 بهمن 1401 15:50
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره فیلم «آنها مرا دوست داشتند»؛ فیلمی برای آزار تماشاگر

«آن‌ها مرا دوست داشتند» همان همیشگی شبه‌ژانر (گونه) به اصطلاح اجتماعی است. فیلمی پر از تصاویر آزاردهنده از مناطق و آدم‌های حاشیه‌ای. گویا شبه ژانر نکبت تبدیل به پناهگاهی شده برای فیلمسازانی که نه مسئله و دغدغه‌ای دارند و نه حتی به مسائل ابتدایی سینما مسلط‌اند.

نگاهی به «هوک»؛ مصائب سینمای سوبسیدی! دوشنبه 17 بهمن 1401 02:36

نگاهی به «هوک»؛ مصائب سینمای سوبسیدی!

خیلی عجیب نیست که وقتی نام خانوادگی نویسنده و کارگردان فیلم، «ریگی» است، تعصبی به زادگاه خود داشته باشد و قصه در جغرافیا و فرهنگ سیستان و بلوچستان بگذرد. اتفاقا این خیلی هم ارزشمند است، نه تنها به دلیل توجه به یک منطقه محروم و البته مغفول در سینمای ایران، بلکه بیشتر به‌خاطر تنوع و امکان متفاوتی که به عرصه سینمایی کشور می‌بخشد.

درباره انیمیشن «بچه زرنگ»؛ لطفا بچه‌ها قضاوت کنند! دوشنبه 17 بهمن 1401 02:22
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره انیمیشن «بچه زرنگ»؛ لطفا بچه‌ها قضاوت کنند!

در فیلم «بچه زرنگ» هر قدر که درونمایه مبتنی بر دین و مذهب در یک بخش میانی آن، در تصویر و تصور «ضامن آهو» در آرایش ستاره‌ها قابل قبول و تاثیرگذار است، یک سکانس شعاری اوایل آن (حین مرور عکس‌های پسر خانواده در لباس ابرقهرمان‌ها) و نیز سکانس مطول پایانی آن (سفر به مشهد) بیش از آنکه از سر تعهد باشد، از روی سهل گرایی است؛ حتا اگر سازندگان آن بعدا بگویند که یک نسخه مخصوص جشنواره فجر جمهوری اسلامی ارایه کرده‌اند و نسخه‌ای هم مختص عرصه‌های دیگر، ازجمله در سطح بین‌المللی، آماده دارند.

درباره «چرا گریه نمی کنی؟»؛ عرفان بی‌خیالی و هیولای عشق! دوشنبه 17 بهمن 1401 02:00
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «چرا گریه نمی کنی؟»؛ عرفان بی‌خیالی و هیولای عشق!

فیلم «چرا گریه نمی کنی؟» حاضر در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، هم در سناریو و هم در ساخت، تقریبا تمامی نشانه‌های یک فیلم فانتزی را دارد اما درواقع اثری است فلسفی با مطالعه نحله‌های عرفانی و مبانی خودشناسی.

درباره «چرا گریه نمی کنی؟»؛ جدال بی‌انجام با جهان یکشنبه 16 بهمن 1401 09:24
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «چرا گریه نمی کنی؟»؛ جدال بی‌انجام با جهان

هنر، پهنه ای بی پایان است که می توان دنیای تازه در آن خلق کرد و سینما، در این پهنه از امکانات بسیاری برخوردار است و بالهایی فراخ. به همین خاطر است که سیمرغ در سینمای ایران جایگاه ویژه ای دارد.

نگاهی به «عطرآلود»؛ سنگ بزرگ کارگردان برای نزدن یکشنبه 16 بهمن 1401 09:18
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «عطرآلود»؛ سنگ بزرگ کارگردان برای نزدن

«عطرآلود» یک ایده هدرشده است. فیلمساز به سراغ یک قصه کوچک رفته، اما از روایت آن ناتوان است. فیلمساز سنگ بزرگی برداشته که لاجرم نشانه نزدن است.

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی کنی؟»؛ مینی‌مال و انتزاعی یکشنبه 16 بهمن 1401 09:10
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به فیلم «چرا گریه نمی کنی؟»؛ مینی‌مال و انتزاعی

«چرا گریه نمی‌کنی؟» یک فیلم‌ مینی‌مال و انتزاعی درست در دوره کنونی است. چندان به مدرنیته وابسته نیست و سنت را هم نمی‌کوبد. تلاش دارد تا در مسیر مستقیم‌ استقلال روایت‌گری کند که موفقیت‌های خوبی در این میزانسن به دست می‌آورد.

درباره «هوک»؛ مهربان به بهای جان یکشنبه 16 بهمن 1401 09:08
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

درباره «هوک»؛ مهربان به بهای جان

فیلم های ورزشی، یکی از جذاب ترین گونه های سینمایی در دنیاست و در پولسازی و سرپا نگه داشتن هنر هفتم، نقش مهمی داشته است و همچنان دارد. اما در سینمای ایران، چقدر در این زمینه سینمایی، هزینه شده و سینماگران به موفقیت دست یافته اند؟

یادداشتی بر فیلم « عطرآلود»/  همه آنچه با دماغ می‌بینی ! یکشنبه 16 بهمن 1401 01:15
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

یادداشتی بر فیلم « عطرآلود»/ همه آنچه با دماغ می‌بینی !

در این یادداشت نگاهی داشتیم به فیلم « عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‎‌دوست و بازی مصطفی زمانی، که تلاش دارد رویکرد معنوی به کار و زندگی را از خلال رابطه یک زن و شوهر جوان و دست و پنجه نرم کردن آنان با مسائل و مشکلات اقتصادی بازتاب دهد.

نگاهی به «عطرآلود»؛ عطر آن است که خود ببوید! یکشنبه 16 بهمن 1401 00:48
نقد فیلم‌های جشنواره فجر

نگاهی به «عطرآلود»؛ عطر آن است که خود ببوید!

سرمایه‌گذار فیلم «عطرآلود» سینماداری است که یک ارتباط مستقیم را با مخاطبان، در سالن‌های سینمایی خود می‌تواند مهندسی کند اما احتمالا مخاطب، این اثر را در قاب تلویزیون، بیشتر خواهد دید.