چهارشنبه , ۱۴ آبان, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 31
تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

تحلیل ساختارگرایانه «آرامش در حضور دیگران»؛ وقتی معماری خانه، پیکره وضعیت روانی جامعه می‌شود

«آرامش در حضور دیگران» اثر ماندگار ناصر تقوایی، فیلمی است که با تکیه بر فرم و ساختار، جهانی انتقادی و روان‌شناختی خلق می‌کند. این تحلیل بر نقش حیاتی معماری فضای روایت (خانه سیروس طاهباز) به‌عنوان پیکره‌ای فعال برای نمایش وضعیت روانی شخصیت‌ها تأکید دارد؛ جایی که پله‌ها محور میزانسن بوده و تقابل میان نظم و فروپاشی را نشان می‌دهند.

آینده سینما و احتمال انقراضش! چهارشنبه 18 آبان 1401 10:36

آینده سینما و احتمال انقراضش!

وقتی در سیاست‌گذاری‌ها به واقعیت موجود بی‌اعتنا هستیم، صرفا به رویکردهای یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی خاص بها می‌دهیم و اساسا اقتصاد و مخاطب‌شناسی سینما را در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ نمی‌کنیم، آن‌چه باید منتظرش باشیم یک سینمای فقیر و ورشکسته‌ای خواهد بود که تماشاگر نخواهد داشت. سینمای بدون تماشاگر هم، سینمای‌مرده است که اکران بهترین فیلم‌ها هم نمی‌تواند احیایش کند.

 نگاهی به سریال «پوست شیر»/ به نام پدر دوشنبه 16 آبان 1401 15:41

نگاهی به سریال «پوست شیر»/ به نام پدر

«پوست شیر» نه با نمایش بیش از اندازه خشونت و لمپنیسم، از خرده بزهکارها و گنده لات‌ها قهرمان می‌سازد و نه با به تصویر کشیدن زندگی اشرافی و پرزرق و برق طبقه مرفه، به سبک سریال‌های ترکیه‌ای، چند قصه عاشقانه و گاه غیرمتعارف را همزمان روایت می‌کند.

 چالش صداوسیما برای تولید سریال‌ها چهارشنبه 4 آبان 1401 22:14

چالش صداوسیما برای تولید سریال‌ها

سال‌هاست که ظاهرا بودجه دغدغه‌ی مهم مدیران سازمان صداوسیماست و مقابل هر پرسشی درباره‌ی مدیریت‌ها، پرانتزی به نام بودجه هم باز می‌شود. دغدغه‌ای که گویا آگهی‌های بازرگانی و اسپانسر هم به حد کافی جوابگوی آن نیست و همچنان تسریع روند تولید مجموعه‌های نمایشی به همراهی مجلس و دولت برای در اختیار گذاشتن بودجه مناسب منوط می شود.

نقدی بر فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد / همزیستی فیلم‌هندی و فیلم ‌فارسی! یکشنبه 1 آبان 1401 15:38

نقدی بر فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد / همزیستی فیلم‌هندی و فیلم ‌فارسی!

سینمای برزو نیک‌نژاد در دوزیست نه مساله‌ای زنانه دارد که بر آن تمرکز داشته باشد، زیرا همین موضوع در انتها پاشنه آشیل فیلم می‌شود و کارگردان به همه آن چیزی که زنانه جلوه می‌نماید و کاشته است، به جای برداشت، پوزخند می‌زند و نه نگاه مردانه به مسائل اجتماعی دارد که حتی از منظر کلیشه‌های تیپیکال شخصیتی آشناپندارانه در این ژانر سینمایی می‌لنگد!

آنچه گلستان در خشت خام دید / نگاهی به سکانس «کافه» فیلم خشت و آینه چهارشنبه 27 مهر 1401 09:13

آنچه گلستان در خشت خام دید / نگاهی به سکانس «کافه» فیلم خشت و آینه

«خشت و آینه» اگرچه جاهایی در قاب و میزانسن به نورئالیسم ایتالیایی نزدیک، مستندگونه و بی‌چیدمان می‌شود، اما در جاهایی هم گویی هیچکاک با آن وسواس مثال‌زدنی کارگردانی کرده و سکانس کافه چنین است.

 نگاهی به خشت و آینه گلستان و شخصیت تاجی / زنی امیدوار در شهر غروب‌زده چهارشنبه 27 مهر 1401 09:05

نگاهی به خشت و آینه گلستان و شخصیت تاجی / زنی امیدوار در شهر غروب‌زده

«خشت و آینه» اگر نه نخستین، لااقل محکم‌ترین خشتی بود که برای ساختن دیوار سینمای متفاوت ایرانی بر زمین گذاشته شده بود. با این همه، این دیوار در همان نخستین رج‌های خود فروریخت؛ نه مردم آن را دیدند، نه منتقدان آن را تحویل گرفتند.

«زالاوا»؛ یک درام سیاسیِ نمادین چهارشنبه 23 شهریور 1401 12:57

«زالاوا»؛ یک درام سیاسیِ نمادین

زالاوا اولین ساختۀ بلند سینمایی ارسلان امیری، به ظاهر داستان مردمانی است که اسیر باورهایی خرافی هستند و اغلب منتقدین آنرا درامی دلهره آور با درونمایه ای انتقادی نسبت به پدیدۀ خرافات شناسایی کرده اند؛ اما در لایه های پنهان خود، زالاوا بیش از هر چیز یک درام سیاسیِ نمادین است.

چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمی کند؟ دوشنبه 10 مرداد 1401 10:58

چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمی کند؟

افول ناگهانی ستاره‌های تلویزیونی در عرصه اجرا و گویندگی، حالا دیگر موضوعی غافلگیرکننده و دور از ذهن نیست؛ رویه ای است که در سال‌های اخیر بر اثر تکرار مکررات، قابل پیش بینی اما همچنان برای مخاطب و فعالان این حوزه پرسش برانگیز و آزاردهنده است.

کیت وینسلت در «کاخ» دیده می‌شود/ بازی در یک سریال جدید شنبه 8 مرداد 1401 15:48

کیت وینسلت در «کاخ» دیده می‌شود/ بازی در یک سریال جدید

کیت وینسلت در سریالی با عنوان «کاخ» به کارگردانی استیون فریرز بازی می‌کند.

عنکبوت؛ تحریف یک واقعیت تمام عیار سه شنبه 4 مرداد 1401 16:29

عنکبوت؛ تحریف یک واقعیت تمام عیار

نویسنده می توانست کمی از زندگی روسپیان را در درام جای میداد که در چه مناسبات و بافتی به روسپیگری روی آورده اند این گونه مخاطب زوایای دیگری را از معضلات اجتماعی می دید تا اینکه به زندگی سانسور شده این قاتل تمرکز کند.

درباره «علفزار» ساخته کاظم دانشی/ جنایت و جنحه سه شنبه 4 مرداد 1401 16:19

درباره «علفزار» ساخته کاظم دانشی/ جنایت و جنحه

نخستین ساخته کاظم دانشی به تهیه کنندگی بهرام رادان، درامی دادگاهی است که جسارت در پرداخت آن حساسیت برانگیز می‌نماید ترکیبی از سه قصه که به صورت موازی تعریف می‌شوند، تعدد کاراکترهای سه قصه اثر را جنجالی و شلوغ جلوه می‌دهد.

یادداشتی بر فیلم «تی‌تی»/ واقع‌گرایی و فانتزی یکشنبه 2 مرداد 1401 14:45

یادداشتی بر فیلم «تی‌تی»/ واقع‌گرایی و فانتزی

جهان‌بینی فیلمساز با واقعیت می‌تواند مطابقت داشته باشد یا بر بستر خیال همان‌گونه که هست به مخاطب خود بباوراند زیرا سینما سرگرمی است.

درباره فیلم جدید آیدا پناهنده/ تی‌تی، فراتر از ایکاروس یکشنبه 2 مرداد 1401 14:38

درباره فیلم جدید آیدا پناهنده/ تی‌تی، فراتر از ایکاروس

تی‌تی تصویر درستی که منطبق با فرهنگ، محیط جغرافیایی و شرایط اجتماعی ما باشد ارایه نمی‌دهد و بدون شخصیت‌پردازی پیش می‌رود و موضوعات مهمش در سطح رها می‌شوند.

شهر در آینه سینما؟/ «جشنواره فیلم شهر» برای پر کردن بیلان کار شهرداری یکشنبه 2 مرداد 1401 14:27

شهر در آینه سینما؟/ «جشنواره فیلم شهر» برای پر کردن بیلان کار شهرداری

حالا که هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با شعار «کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» از 26 تا 31 تیرماه در پردیس سینمایی ملت با بودجه میلیاردی از جیب شهروندان با تماشاگران انگشت‌شمار برگزار شد، پس ضرورت دارد برگزارکنندگان جشنواره به مرور گزارش و آماری از میزان کارایی و نقش جشنواره در اصلاح وضعیت شهر به مردم خراج‌دهنده ارایه کنند.

درباره فیلم هناس/ پروپاگاندایی آشکار در محتوا، تلاشی ناامیدکننده در فرم شنبه 1 مرداد 1401 13:05

درباره فیلم هناس/ پروپاگاندایی آشکار در محتوا، تلاشی ناامیدکننده در فرم

یکی از کارکردهای سینما، هنجارسازی و اسطوره­ پردازی از الگوهای مطلوب و مرجح در گفتمان­ های رسمی است. اینکه خوب و بد چیست و مبتنی بر چه قواعدی تعریف می­ شود در قالبی از برسازی فرهنگی ممکن می­ گردد و سینما ابزاری بی­‌همتا در این دستکاری فرهنگی است. «هناس» تلاشی است برای برسازی الگویی از زن مرجح و مطلوب در گفتمان رسمی، اما متاسفانه در روایت محتواییِ خود به حدی ضعیف است که در سطح یک پروپاگاندای آشکار و بدون پیچیدگی تقلیل می­‌یابد.

 نگاهی به فیلم «مجبوریم»/ انگار این همه‌ی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بی‌رحم به قاب درآمده چهارشنبه 29 تیر 1401 20:23

نگاهی به فیلم «مجبوریم»/ انگار این همه‌ی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بی‌رحم به قاب درآمده

درمیشیان، شیفته‌ی وجه بصری خیره‌ی کننده‌ی سینما است. فیلم‌هایش، نوجویی فیلم‌های موج نوی سینمای فرانسه را به یاد می‌آورد. “عصبانی نیستم” پر از این بازی‌های بصری است. انگار فیلمساز بخواهد با استفاده از ترفندهای دیداری، ما را به روزهای ابتدایی پیدایشِ هنرِ سینما ارجاع دهد. گویی به نمایشگاهی دعوت شده‌ایم پر از شگفتی، آمیزه‌ای از هنر عکاسی و چیدمان‌های بصری که با سینما هم گره خورده.

 نقد دبورا یانگ، منتقد آمریکایی نشریه هالیوود ریپورتر، بر فیلم «تی تی»/ پایان جهان نزدیک است! سه شنبه 28 تیر 1401 20:50

نقد دبورا یانگ، منتقد آمریکایی نشریه هالیوود ریپورتر، بر فیلم «تی تی»/ پایان جهان نزدیک است!

درون‌مایه فیلم «تی تی» درباره‌ از خودگذشتگی است و البته نقشی که این حس می‌تواند در زندگی انسان ایفا کند. د

برای اسطوره‌ای که از پلک چشمانش نیز بازی می‌گرفت سه شنبه 28 تیر 1401 16:28

برای اسطوره‌ای که از پلک چشمانش نیز بازی می‌گرفت

امروز، ۲۸ تیر است؛ ۱۴ سال پیش در چنین روزی، سینمای ایران، شکیبایی خود را از دست داد تا یکی از تلخ‌ترین روزهای تقویم تاریخ سینمایی کشور رقم بخورد.

فیلمبرداری فیلم دوم «تل ماسه» شروع شد سه شنبه 28 تیر 1401 15:05

فیلمبرداری فیلم دوم «تل ماسه» شروع شد

دنی ویلنوو به آراکیس (صحرای داستانی کتاب‌های «تلماسه») برگشته تا فیلمبرداری «تل‌ماسه: بخش ۲» راشروع کند.

درسی که حمیدرضا صدر از افلاطون گرفت شنبه 25 تیر 1401 19:23

درسی که حمیدرضا صدر از افلاطون گرفت

حمیدرضا صدر دست روی نبض جامعه گذاشت و با ضربان آن مدام بالا و پایین می‌شد. از افلاطون این درس را گرفت که وقتی از زنجیرها و بندها رهایی یافت و بیرون غار رفت دوباره به درون غار بازگردد و به فکر رهایی اهل مغاره از زندان غار باشد.