سه شنبه , ۲۵ شهریور, ۱۴۰۴
نقد و یادداشت | صفحه 31
مارمولک در گذر زمان

مارمولک در گذر زمان

نمایش مارمولک از شبکه چهار که اساسا دخلی به تغییر نگرش کلی مدیران رسانه ملی ندارد و در واقعیت امر آنچه می‌توان به دلایل و انگیزه پخش فیلم اشاره کرد، بیشتر معطوف به نگرانی از بایکوت رسانه ملی از طرف مردم و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تغییر نگرش مدیران فعلی نسبت به پیام فیلم و به تعبیری تلاش برای بازسازی اعتبار و اعتماد عمومی از روحانیت است که در ذهنیت مردم به درست یا غلط مسبب معضلات و مشکلات و بحران‌های ریز و درشت اجتماعی و سیاسی می‌دانند.

درباره فیلم جدید آیدا پناهنده/ تی‌تی، فراتر از ایکاروس یکشنبه 2 مرداد 1401 14:38

درباره فیلم جدید آیدا پناهنده/ تی‌تی، فراتر از ایکاروس

تی‌تی تصویر درستی که منطبق با فرهنگ، محیط جغرافیایی و شرایط اجتماعی ما باشد ارایه نمی‌دهد و بدون شخصیت‌پردازی پیش می‌رود و موضوعات مهمش در سطح رها می‌شوند.

شهر در آینه سینما؟/ «جشنواره فیلم شهر» برای پر کردن بیلان کار شهرداری یکشنبه 2 مرداد 1401 14:27

شهر در آینه سینما؟/ «جشنواره فیلم شهر» برای پر کردن بیلان کار شهرداری

حالا که هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با شعار «کلان‌شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام» از 26 تا 31 تیرماه در پردیس سینمایی ملت با بودجه میلیاردی از جیب شهروندان با تماشاگران انگشت‌شمار برگزار شد، پس ضرورت دارد برگزارکنندگان جشنواره به مرور گزارش و آماری از میزان کارایی و نقش جشنواره در اصلاح وضعیت شهر به مردم خراج‌دهنده ارایه کنند.

درباره فیلم هناس/ پروپاگاندایی آشکار در محتوا، تلاشی ناامیدکننده در فرم شنبه 1 مرداد 1401 13:05

درباره فیلم هناس/ پروپاگاندایی آشکار در محتوا، تلاشی ناامیدکننده در فرم

یکی از کارکردهای سینما، هنجارسازی و اسطوره­ پردازی از الگوهای مطلوب و مرجح در گفتمان­ های رسمی است. اینکه خوب و بد چیست و مبتنی بر چه قواعدی تعریف می­ شود در قالبی از برسازی فرهنگی ممکن می­ گردد و سینما ابزاری بی­‌همتا در این دستکاری فرهنگی است. «هناس» تلاشی است برای برسازی الگویی از زن مرجح و مطلوب در گفتمان رسمی، اما متاسفانه در روایت محتواییِ خود به حدی ضعیف است که در سطح یک پروپاگاندای آشکار و بدون پیچیدگی تقلیل می­‌یابد.

 نگاهی به فیلم «مجبوریم»/ انگار این همه‌ی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بی‌رحم به قاب درآمده چهارشنبه 29 تیر 1401 20:23

نگاهی به فیلم «مجبوریم»/ انگار این همه‌ی جهنمی باشد که در دلِ این دنیای بی‌رحم به قاب درآمده

درمیشیان، شیفته‌ی وجه بصری خیره‌ی کننده‌ی سینما است. فیلم‌هایش، نوجویی فیلم‌های موج نوی سینمای فرانسه را به یاد می‌آورد. “عصبانی نیستم” پر از این بازی‌های بصری است. انگار فیلمساز بخواهد با استفاده از ترفندهای دیداری، ما را به روزهای ابتدایی پیدایشِ هنرِ سینما ارجاع دهد. گویی به نمایشگاهی دعوت شده‌ایم پر از شگفتی، آمیزه‌ای از هنر عکاسی و چیدمان‌های بصری که با سینما هم گره خورده.

 نقد دبورا یانگ، منتقد آمریکایی نشریه هالیوود ریپورتر، بر فیلم «تی تی»/ پایان جهان نزدیک است! سه شنبه 28 تیر 1401 20:50

نقد دبورا یانگ، منتقد آمریکایی نشریه هالیوود ریپورتر، بر فیلم «تی تی»/ پایان جهان نزدیک است!

درون‌مایه فیلم «تی تی» درباره‌ از خودگذشتگی است و البته نقشی که این حس می‌تواند در زندگی انسان ایفا کند. د

برای اسطوره‌ای که از پلک چشمانش نیز بازی می‌گرفت سه شنبه 28 تیر 1401 16:28

برای اسطوره‌ای که از پلک چشمانش نیز بازی می‌گرفت

امروز، ۲۸ تیر است؛ ۱۴ سال پیش در چنین روزی، سینمای ایران، شکیبایی خود را از دست داد تا یکی از تلخ‌ترین روزهای تقویم تاریخ سینمایی کشور رقم بخورد.

فیلمبرداری فیلم دوم «تل ماسه» شروع شد سه شنبه 28 تیر 1401 15:05

فیلمبرداری فیلم دوم «تل ماسه» شروع شد

دنی ویلنوو به آراکیس (صحرای داستانی کتاب‌های «تلماسه») برگشته تا فیلمبرداری «تل‌ماسه: بخش ۲» راشروع کند.

درسی که حمیدرضا صدر از افلاطون گرفت شنبه 25 تیر 1401 19:23

درسی که حمیدرضا صدر از افلاطون گرفت

حمیدرضا صدر دست روی نبض جامعه گذاشت و با ضربان آن مدام بالا و پایین می‌شد. از افلاطون این درس را گرفت که وقتی از زنجیرها و بندها رهایی یافت و بیرون غار رفت دوباره به درون غار بازگردد و به فکر رهایی اهل مغاره از زندان غار باشد.

نگاهی به فیلم «مرد بازنده»، ساخته‌ محمدحسین مهدویان/ آنچه بر زبان جاری نمی‌شود دوشنبه 20 تیر 1401 20:42

نگاهی به فیلم «مرد بازنده»، ساخته‌ محمدحسین مهدویان/ آنچه بر زبان جاری نمی‌شود

اگر یکی از درون‌مایه مجموعه نمایش خانگی مهدویان را هم فساد و تاثیر ویرانگرش بدانیم، «مرد بازنده» تلاشی است برای بسط این مضمون. با این‌حال همان‌قدر که «زخم کاری» در میانه راه از پرداخت دقیق میان دو مسیر روایی‌اش سر باز می‌زند، «مرد بازنده» هم در برقراری این پیوند ناتوان می‌ماند. در نتیجه با وجود کارگردانی قابل توجه مهدویان در هر دو اثر، «مرد بازنده» همچون مجموعه جاه‌طلبانه پیشین کارگردانش، در بیان آنچه می‌خواهد بر زبان بیاورد الکن باقی می‌ماند.

 سینمای جدید ایران در راه است؟ دوشنبه 20 تیر 1401 15:40

سینمای جدید ایران در راه است؟

صدف فروغی با دومین فیلم بلندش «تابستان با امید» می‌تواند خود را به عنوان یکی از متمایزترین صداهای سینمای جدید ایران تثبیت کند.

اگر این ۸۰۰ زن شلاق بخورند، تجاوزهای سینما تمام می‌شود؟ شنبه 18 تیر 1401 04:51

اگر این ۸۰۰ زن شلاق بخورند، تجاوزهای سینما تمام می‌شود؟

محمد حسین فرح‌بخش، تهیه کننده سینما در اظهار نظری اعلام کرده که ۸۰۰ زن سینماگر ایرانی که بیانیه حمایت از حقوق زنان در سینما را امضا کردند باید شلاق بخورند.

شانزدهمین انتخابات خانه سینما و چالش‌های آن/ حواشی تکرار می‌شود؟ دوشنبه 6 تیر 1401 02:39

شانزدهمین انتخابات خانه سینما و چالش‌های آن/ حواشی تکرار می‌شود؟

شانزدهمین دوره انتخابات هیات مدیره خانه سینما، یک ماه دیگر برگزار می‌شود در حالی که بسیاری از موانعی که در برگزاری دوره قبل هیات مدیره وجود داشت همچنان ادامه دارد.

۷ نکته در باب اشتباه بودن تصمیم اخیر موزه سینما؛ آیا سازمان سینمایی ورود می‌کند؟ شنبه 28 خرداد 1401 20:57

۷ نکته در باب اشتباه بودن تصمیم اخیر موزه سینما؛ آیا سازمان سینمایی ورود می‌کند؟

در شرایط کنونی، سینماها به اصلی‌ترین پایگاه‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌توانند با کشیدن ترمز فیلم‌سوزی، سهم بسزایی در عدالت نمایش آثار داشته باشند؛ پارامتری که این روزها با برخورد سلیقه‌ای برخی سینماداران، خدشه‌دار شده است.

نگاهی به فیلم «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان/ سیاه باش و ستایش شو دوشنبه 23 خرداد 1401 20:30

نگاهی به فیلم «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان/ سیاه باش و ستایش شو

شاید بتوان جسارت فیلم در نمایش نابسامانی‌های اجتماعی را ستود؛ با این‌حال «مجبوریم» در نهایت چیزی فراتر از نمایش سیاهی و تلخی نابسامانی‌های اجتماعی تصویر نمی‌کند؛ بی‌آنکه حرف زیادی در مورد تقابل مرکزی و مهمش(تقابل قانون و اخلاق) داشته باشد.

نگاهی به فیلم «آن‌ سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری/ تلرانس واقع‌گرایی و خیال دوشنبه 23 خرداد 1401 20:16

نگاهی به فیلم «آن‌ سوی آتش» ساخته کیانوش عیاری/ تلرانس واقع‌گرایی و خیال

رئالیسم در فیلم «آن‌ سوی آتش» تحت پوشش زبان ساده‌ای شکل می‌گیرد که تاکید بر محدوده مشخصی از زندگی شخصیت‌ها با شرح تمامی اجزای کنش نمایشی در آن دیده می‌شود. این بیان واقع‌گرایانه در همان مسیری که با شتاب هر چه بیشتر خود را از نمادین شدن دور می‌کند، تعلق دیرینه خود به استعاره را نیز پاس می‌دارد.

بازخوانی از فیلم «شطرنج باد»/ طغیان منزلت و قدرت با لایه ای از شریعت دوشنبه 23 خرداد 1401 20:00

بازخوانی از فیلم «شطرنج باد»/ طغیان منزلت و قدرت با لایه ای از شریعت

همه رویدادها در یک خانه، در عمارتی مجلل اتفاق می‌­افتد. داستان ،داستان مناسبات سنتی و اشرافیتی فاسد و نظامی گر و رانت جو و رشوه خوار است با بزک های تازه از سرمایه داری مالی دلالی، بیع وشرای صنعتی! سبک زندگی متناسب یا آن .خود را از چشم‌ها پنهان می دارد و دوباره به شکلی دیگر بازتولید می شود تا همچنان آزمندی و شهوتِ و شرارت نهفته در طبیعت بشر را ظاهر بکند.

لات‌ها از جان تلویزیون و سینما چه می‌خواهند؟ دوشنبه 23 خرداد 1401 15:57

لات‌ها از جان تلویزیون و سینما چه می‌خواهند؟

قهرمانان الوات، اتفاق جدیدی در سینمای ایران محسوب نمی‌شوند و سابقه آن به سال‌های پیش از انقلاب بازمی‌گردد اما اینکه چرا این سوژه طی سالیان اخیر، بار دیگر مورد توجه سینماگران قرار گرفته است، نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

درباره فیلم «برادران لیلا»/ دور تسلسل سعید روستایی دوشنبه 23 خرداد 1401 05:41

درباره فیلم «برادران لیلا»/ دور تسلسل سعید روستایی

«برادران لیلا» خورجینی از اجناس درهم است. داستانی است در یک بازه زمانی نسبتا طولانی با شخصیت‌های متعدد (چهار برادر، یک خواهر و پدر و مادر) که گاه سر صبر به مقدمه‌چینی یک ماجرا‌ یا معرفی یک آیین خانوادگی عجیب می‌پردازد، و گاه هم دمدمی‌مزاج است و حوادث سرعتی خارج از منطق فیلم می‌گیرند.

نگاهی به فیلم «مغز استخوان» / فرصت از دست رفته دوشنبه 23 خرداد 1401 05:36

نگاهی به فیلم «مغز استخوان» / فرصت از دست رفته

مشکل اصلی فیلمنامه مغز استخوان به قلم علی زرنگار این است که لایه‌هایی سطحی از شخصیت‌ها را آشکار می‌کند و به عمق روابط میان شخصیت‌ها و دلایل تصمیمات سرنوشت سازشان وارد نمی‌شود.

چرا «موقعیت مهدی» درباره موقعیت مهدی باکری نیست؟ دوشنبه 16 خرداد 1401 04:22

چرا «موقعیت مهدی» درباره موقعیت مهدی باکری نیست؟

«موقعیت مهدی» ساختاری اپیزودیک دارد. اما با وجود اینکه اپیزودیک است یک شخصیت‌محوری و یک مسئله مشخص را دنبال می‌کند. پس باید هر اپیزود در آن زاویه دید کلی فیلم و آنچه که فراتر از هر داستان حلقه اتصال و انسجام اثر است پرداخت شود. اما اپیزودهای «موقعیت مهدی» فاقد این انسجام و زاویه دید واحد هستند.