فیلمبرداری فیلم بلند «مخفیگاه» به کارگردانی بنیامین نادعلی و تهیه کنندگی هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی به نیمه رسید.
اعضای هیأت داوران بخشهای مستند و فیلم کوتاه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.
مستند «قلیچ» به کارگردانی پوریا نوری پس از تصویربرداری آماده نمایش شد.
بیست و پنجمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه شب ۵ دیماه روی آنتن شبکه پنج رفت.
یکی از مهمترین تهیه کنندگان برادوی که سازنده بیش از ۱۰۰ نمایش بود درگذشت.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری جلسهای با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی در هفته گذشته، اعلام کرد تلاش میکنیم و امیدواریم تا پایان سال جاری تئاتر شهردارای حریم شود.
پیکر «رضا نظری» کمدین معروف گیلانی با چشمان اشکبار هم استانی ها و همشهریانش بدرقه و در قطعه هنرمندان انزلی به خاک سپرده شد.
نمایش «ماریون» به کارگردانی حامد اصغرزاده در کشور مراکش و جشنواره تئاتر دانشگاهی کازابلانکا اجرا شد.
نمایش «سهم زن» نوشته والنتین کراسناگوروف به کارگردانی محمد قنبری روی صحنه میرود.
هیات انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب(نمایش های خیابانی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر متشکل از توحید معصومی، سعید خیرالهی و محمد لارتی معرفی شدند.
پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازه ای شد.
عمارت نمایشی نوفللوشاتو در محلی جدید آغاز به کار کرد.
انديشه بيضايي معاصر است. او افق گذشته را با افق امروز در هم ميآميزد. كارهاي او آيينه زمان خودشان هستند، ضمن اينكه دغدغههاي هميشگي بيضايي مثل هويت گمشده ايرانيان و زنان در كارهايش تكرار ميشود.
پس از اجراي نمايشهاي «ميراث» و «ضيافت» در پاييز 1346، اولين تجربه مستقل بهرام بيضايي در كارگرداني تئاتر، نشستي با حضور سعيد سلطانپور، آربي آوانسيان، سيروس طاهباز، محمود دولتآبادي، مليكيان و شخص بيضايي برگزار ميشود.
حميد امجد: سوال جديتر، از همه دريغگويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، ميتواند اين باشد كه همه سالهايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرحهاي پيشنهادياش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟
پس جداسازي سينماي بيضايي از تئاتر بيضايي به سادگي ميتواند نگاه تكبعدي و ناكارآمدي را در جهت تفسيرهاي هيجاني مداوم سازد. از اين رو سرزميني كه بهرام بيضايي در «چريكه تارا» بازسازي ميكند، بركنده از اين نوع نگاه، نميتواند تنها به نمايههاي تصويري محدود شود.
علی شمس: بیضایی برای من نگاه به تجربيات بزرگ جهاني را در كنار علاقهمندي و استخراج از آنچه به عنوان ايراني در فرهنگ و رسوم خود دارم، به برابري و تعادل رسانده است. رتبه بيضايي در تئاتر ايران رتبه داناي طوسي در شعر است و من قدردان او به واسطه آنچه تاكنون كرده - كه زياد است و پربار است و ستودني- هستم.
آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعدهشكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را ميتوان از نشانههاي درخور و شباهتهاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهمترين مولفهها به شمار ميآيد.
بيآنكه به نگاه ارزشي به آرش بازآفريده بيضايي و آرش كمانگير كسرايي بنگريم، با خوانش اين دو متن به خود يادآوري ميكنيم كه راز و رمز جاودانگي ادبيات در انديشه و زبان و نگاه هنرمند تجسم مييابد.
سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتنابناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از همنسلانش تبديل به آدمهايي شدهاند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غمانگيز است.