دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اخبار | صفحه 1350
فیلمبرداری «مخفیگاه» به نیمه رسید شنبه 6 دی 1399 18:04

فیلمبرداری «مخفیگاه» به نیمه رسید

فیلمبرداری فیلم بلند «مخفیگاه» به کارگردانی بنیامین نادعلی و تهیه کنندگی هاشم علی اکبری و یوسف نادعلی به نیمه رسید.

داوران بخش مستند و فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر ۳۹ معرفی شدند شنبه 6 دی 1399 00:00

داوران بخش مستند و فیلم کوتاه جشنواره فیلم فجر ۳۹ معرفی شدند

اعضای هیأت داوران بخش‌های مستند و فیلم کوتاه در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند.

مستند «قلیچ» آماده نمایش شد/ روایتی از سنگربان اسبق پرسپولیس شنبه 6 دی 1399 18:00

مستند «قلیچ» آماده نمایش شد/ روایتی از سنگربان اسبق پرسپولیس

مستند «قلیچ» به کارگردانی پوریا نوری پس از تصویربرداری آماده نمایش شد.

نسخه‌برداری «فجر» از «ونیز» ممکن است؟/ بررسی کارنامه مهرجویی شنبه 6 دی 1399 17:57

نسخه‌برداری «فجر» از «ونیز» ممکن است؟/ بررسی کارنامه مهرجویی

بیست و پنجمین قسمت از فصل جدید برنامه «نقد سینما» جمعه شب ۵ دی‌ماه روی آنتن شبکه پنج رفت.

راجر برلیند برنده ۲۵ جایزه تونی درگذشت شنبه 6 دی 1399 17:56

راجر برلیند برنده ۲۵ جایزه تونی درگذشت

یکی از مهم‌ترین تهیه کنندگان برادوی که سازنده بیش از ۱۰۰ نمایش بود درگذشت.

«تئاتر شهر» تا پایان سال دارای حریم می‌شود شنبه 6 دی 1399 17:54

«تئاتر شهر» تا پایان سال دارای حریم می‌شود

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی در هفته گذشته، اعلام کرد تلاش می‌کنیم و امیدواریم تا پایان سال جاری تئاتر شهردارای حریم شود.

بدرقه آقای خنده گیلان به سوی خانه ابدی شنبه 6 دی 1399 17:53

بدرقه آقای خنده گیلان به سوی خانه ابدی

پیکر «رضا نظری» کمدین معروف گیلانی با چشمان اشکبار هم استانی ها و همشهریانش بدرقه و در قطعه هنرمندان انزلی به خاک سپرده شد.

«ماریون» ایرانی در کازابلانکا به صحنه رفت شنبه 6 دی 1399 17:50

«ماریون» ایرانی در کازابلانکا به صحنه رفت

نمایش «ماریون» به کارگردانی حامد اصغرزاده در کشور مراکش و جشنواره تئاتر دانشگاهی کازابلانکا اجرا شد.

«سهم زن» به صحنه می‌رود/ ملاقات پنهانی ۲ زن با همسران دیوانه خود شنبه 6 دی 1399 17:48

«سهم زن» به صحنه می‌رود/ ملاقات پنهانی ۲ زن با همسران دیوانه خود

نمایش «سهم زن» نوشته والنتین کراسناگوروف به کارگردانی محمد قنبری روی صحنه می‌رود.

معرفی هیات انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب جشنواره تئاتر فجر شنبه 6 دی 1399 17:36

معرفی هیات انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب جشنواره تئاتر فجر

هیات انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب(نمایش های خیابانی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر متشکل از توحید معصومی، سعید خیرالهی و محمد لارتی معرفی شدند.

جزییاتی از تازه ترین تصمیمات دولتی برای تعیین حریم تئاتر شهر شنبه 6 دی 1399 00:00

جزییاتی از تازه ترین تصمیمات دولتی برای تعیین حریم تئاتر شهر

پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله تازه ای شد.

فعالیت تماشاخانه «عمارت نوفل‌ لوشاتو» از سر گرفته شد شنبه 6 دی 1399 00:00

فعالیت تماشاخانه «عمارت نوفل‌ لوشاتو» از سر گرفته شد

عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو در محلی جدید آغاز به کار کرد.

بهرام بیضایی، روشنفكران پرخاشگر و جست‌وجوی اصالت / ما با آنچه می‌سازيم، ايرانی هستيم شنبه 6 دی 1399 00:00

بهرام بیضایی، روشنفكران پرخاشگر و جست‌وجوی اصالت / ما با آنچه می‌سازيم، ايرانی هستيم

انديشه بيضايي معاصر است. او افق گذشته را با افق امروز در هم مي‌آميزد. كارهاي او آيينه زمان خودشان هستند، ضمن اينكه دغدغه‌هاي هميشگي بيضايي مثل هويت گمشده ايرانيان و زنان در كارهايش تكرار مي‌شود.

خوانش يك منازعه هنری/ از فقدان روشنفكر تا روشنفكر خاموش شنبه 6 دی 1399 00:00

خوانش يك منازعه هنری/ از فقدان روشنفكر تا روشنفكر خاموش

پس از اجراي نمايش‌هاي «ميراث» و «ضيافت» در پاييز 1346، اولين تجربه مستقل بهرام بيضايي در كارگرداني تئاتر، نشستي با حضور سعيد سلطان‌پور، آربي آوانسيان، سيروس طاهباز، محمود دولت‌آبادي، مليكيان و شخص بيضايي برگزار مي‌شود.

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست شنبه 6 دی 1399 00:00

تاثير بهرام بیضایی بر چند نسل / محدوديت‌ قادر به حذف فرهنگ ماندگار نيست

حميد امجد: سوال جدي‌تر، از همه دريغ‌گويان درباره رفتن آقاي بيضايي و كاركردنش دور از وطن خود، مي‌تواند اين باشد كه همه سال‌هايي كه او نرفته بود با او و انبوه طرح‌هاي پيشنهادي‌اش چه كرديم و حالا كه رفته چه پيشنهاد باوركردني بهتري برايش داريم جز اينكه باز هم برگردد پشت همان درهاي بسته منتظر بنشيند؟

نگاهی دوباره به فيلم «چريكه تارا» به بهانه زادروز بهرام بیضایی/ صدای بلند تارا و ترس آشوب شنبه 6 دی 1399 00:00

نگاهی دوباره به فيلم «چريكه تارا» به بهانه زادروز بهرام بیضایی/ صدای بلند تارا و ترس آشوب

پس جداسازي سينماي بيضايي از تئاتر بيضايي به سادگي مي‌تواند نگاه تك‌بعدي و ناكارآمدي را در جهت تفسيرهاي هيجاني مداوم سازد. از اين رو سرزميني كه بهرام بيضايي در «چريكه تارا» بازسازي مي‌كند، بركنده از اين نوع نگاه، نمي‌تواند تنها به نمايه‌هاي تصويري محدود شود.

درباره بهرام بیضایی / متجدد ايرانی و البته جهانی شنبه 6 دی 1399 00:00

درباره بهرام بیضایی / متجدد ايرانی و البته جهانی

علی شمس: بیضایی برای من نگاه به تجربيات بزرگ جهاني را در كنار علاقه‌مندي و استخراج از آنچه به عنوان ايراني در فرهنگ و رسوم خود دارم، به برابري و تعادل رسانده است. رتبه بيضايي در تئاتر ايران رتبه داناي طوسي در شعر است و من قدردان او به واسطه آنچه تاكنون كرده - كه زياد است و پربار است و ستودني- هستم.

 ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون شنبه 6 دی 1399 00:00

ادبيات مدرن در آثار بهرام بيضایی/ يگانگی در سايه احضار متون كهن به اكنون

آنچه در آثار متنوع بيضايي مشهود است قاعده‌شكني و ساختارشكني است. اين ويژگي را مي‌توان از نشانه‌هاي درخور و شباهت‌هاي آثار او با نويسندگان مدرن تلقي كرد. بر هم زدن ساختار دهاني و زباني خواننده كه در ادبيات مدرن از مهم‌ترين مولفه‌ها به شمار مي‌آيد.

تاملی در اهميت بهرام بيضايی در مقام نمايشنامه‌ نويس / آرش ديروز و آرش امروز شنبه 6 دی 1399 00:00

تاملی در اهميت بهرام بيضايی در مقام نمايشنامه‌ نويس / آرش ديروز و آرش امروز

بي‌آنكه به نگاه ارزشي به آرش بازآفريده بيضايي و آرش كمانگير كسرايي بنگريم، با خوانش اين دو متن به خود يادآوري مي‌كنيم كه راز و رمز جاودانگي ادبيات در انديشه و زبان و نگاه هنرمند تجسم مي‌يابد.

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف شنبه 6 دی 1399 00:00

نگاهی به جهان‌بينی منحصر به فرد بهرام بيضایی/ اهميت بازنگری و كالبدشكافی كارگردانی مولف

سينماي ديجيتال امروز در مقابل سينماي آنالوگ ديروز شكل ديگري به سيستم فيلمسازي داده كه البته اين تغيير و دگرگوني كاملا اجتناب‌ناپذير است. فيلمسازي به همراه موضوعات كاملا مستندگونه و ناتوراليستي شكل ديگري به خود گرفته، تئوري تكنيك در خدمت محتوا برعكس شده، انگار كه بيضايي و بعضي از هم‌نسلانش تبديل به آدم‌هايي شده‌اند كه بايد در موزه جاي بگيرند و اين چقدر غم‌انگيز است.