نخستین نشست تخصصی چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با موضوع «سینما و زمان» با سخنرانی علیرضا داودنژاد برگزار شد. این کارگردان و فیلمنامهنویس، زمان را محور اصلی و پیچیده در سینما دانست و تأکید کرد که فیلمساز باید با «دانایی سینمایی» حس تنهایی جمعی، انتظار و سرعت را به مخاطب منتقل کند. او همچنین نسبت زمان به روایت را در فیلم کوتاه بسیار جدی و نیازمند تقسیمبندی دقیق توسط کارگردان دانست.
در ادامه واکنش صنوف سینمایی، کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران نیز با صدور بیانیهای با تیتر «فیلمنامهنویسان نخستین قربانیان ممیزی در سینمای ایران»، خواستار لغو فوری شورای پروانه ساخت شد. این کانون بر این باور است که استمرار نظام ممیزی پیشینی به مانعی برای رشد خلاقیت تبدیل شده و خواهان جایگزینی آن با «نظام ثبت اطلاعات تولید» و تضمین آزادی بیان هنری است.
در پی انتشار گزارش رسمی از سوی منابع قضایی درباره بازداشت یکی از بازیگران شناختهشده پس از نخستین جلسه رسیدگی، موضوع اتهامات مطرحشده در پرونده وی با واکنش گستردهای در جامعه روبهرو شده است. در این گزارش بهصورت جامع به بررسی دو عنوان اتهامی مطرحشده یعنی آدمربایی و تجاوز به عنف و مجازاتهای تعیینشده برای هرکدام در قانون مجازات اسلامی پرداختهایم.
دبیرخانه هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، اسامی نمایشهای راهیافته به سه بخش رقابتی «نیشتمان»، «برگزیده جشنوارهها» و «ویژه» را معرفی کرد.
در پی بازداشت بازیگر مشهور سینما به اتهام تعرض به عنف، یکی از تهیهکنندگان سینما با تأیید تلویحی این اتهام، فاش کرد که این دومین بار است این بازیگر شاکی خصوصی دارد و پرونده قبلی با تطمیع شاکی فیصله یافته است. این تهیهکننده تأکید کرد که این بازیگر دیگر «تمام شده» و شرایط جسمی و روحی وخیمی دارد.
فیلم کوتاه «نیمهشب زاد» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین بوریان، پس از اتمام فیلمبرداری وارد مراحل فنی شد. این درام روانشناختی و تراژیک، داستان مردی تنها را روایت میکند که با ورود ناگهانی دخترک همسایه، در مرز وهم و ترس، دچار فروپاشی میشود. «نیمهشب زاد» خود را برای رقابت در جشنوارههای داخلی و بینالمللی آماده میکند.
در آستانه اکران دو فیلم «غریزه» و «بچه مردم» از چهارشنبه ۳۰ مهرماه، گیشه سینما میزبان بازیگران پرکاری است که همزمان چندین فیلم روی پرده دارند. امین حیایی، پانتهآ پناهیها و ژاله صامتی با «غریزه» و رضا کیانیان و گوهر خیراندیش با «بچه مردم» به رقابت میآیند؛ در حالی که حضور پررنگ و جنجالی بازیگرانی چون الناز شاکردوست و پژمان جمشیدی همچنان ادامه دارد.
محمدحسین قاسمی، تهیهکننده سریال «بامداد خمار»، در واکنش تندی به نامه ساترا مبنی بر حذف نام او و نرگس آبیار (کارگردان) از تبلیغات و تیتراژ سریال، این اقدام را «نماد آشکار حذف، تحقیر و بیهویتسازی هنر» دانست. وی با تأکید بر اینکه حذف نام خالقان اثر نقض صریح حقوق حرفهای است، تناقضهای ساترا در برخورد با آثار خود را برشمرده و خطاب به تندروها گفت: «خودتان را اصلاح کنید، نه مردم و سینما را.»
در پی پایان مهلت رسمی ارسال آثار به نودوهشتمین دوره جوایز اسکار، رقابت در بخش بهترین فیلم بینالمللی با معرفی نامزدهایی از ۹۱ کشور از جمله «آفریقای دیسکو» (ماداگاسکار) و «خانه جنوبی» (بولیوی) داغتر شده است.
شهرام اقبالزاده، ویراستار آثار پیشین داریوش مهرجویی، از ناپدید شدن دو اثر ناتمام این کارگردان فقید خبر داد. این دو اثر شامل یک رمان سورئال و یک ترجمه هستند که مهرجویی مدت کوتاهی پیش از مرگش به اتمام رسانده بود، اما متأسفانه هیچ نسخهای از آنها به دست ویراستار نرسیده است.
بهمن کامیار، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «لاکپشت»، در نشست نقد و بررسی این اثر در فرهنگسرای ارسباران، اعلام کرد که این فیلم در ژانر سایکودرام و برای مقابله با دوگانگی ژانری (کمدی/اجتماعی) در سینمای ایران ساخته شده است. کامیار که به مدت شش سال برای حضور فرهاد اصلانی در نقش اصلی صبر کرده بود، تأکید کرد که فیلمش درباره ترس از تنهایی و احساس گناه است و نه صرفاً جنون، و انتقاد به سیاهنمایی را رد کرد.
مستند سینمایی «آواز باد» به کارگردانی سودابه بیضایی، بازیگر شناختهشده سینما، پس از اکران موفق در گروه هنر و تجربه و حضور در جشنوارههای جهانی چون «داکا» و «زنان بیروت»، نمایش خود را در پلتفرم «هاشور» آغاز کرد. این فیلم داستان جستوجوی خویش توسط دختر جوانی به نام پگاه و آشنایی او با استاد طاهر یارویسی، نوازنده برجسته تنبور است.
در پی انتشار گستردهی شایعهای در فضای مجازی مبنی بر سکتهی مغزی امیرحسین تتلو (مقصودلو) در زندان و حملهی قلبی مادر وی، یک مقام قضایی این خبر را به طور کامل تکذیب کرد. این مقام قضایی اعلام کرد که وضعیت سلامت این فرد در زندان تحت نظر است و رویداد منتشرشده صحت ندارد.
قوه قضاییه از بازداشت یک بازیگر مشهور سینما پس از شکایت شاکی خصوصی به اتهام تجاوز به عنف خبر داد.
تأثیر انیمه بر صنعت انیمیشن غرب دیگر قابل انکار نیست. از دههی ۸۰ میلادی تاکنون، استودیوهای غربی نه تنها از سبک بصری انیمه الهام گرفتهاند، بلکه عمق احساسی و روایتهای دنبالهدار و پیچیدهی اخلاقی آثار ژاپنی را کاملاً در آغوش کشیدهاند. این ۱۰ انیمیشن غربی مرز میان دو جهان را محو کردهاند و به راحتی با بهترین آثار ژاپنی اشتباه گرفته میشوند.
پس از نزدیک به سه دهه گمانهزنی و بحث میان طرفداران، تیم کین، خالق مجموعه بازی «فالاوت»، سرانجام توضیح داد چه کسی آغازگر آخرالزمان هستهای این جهان بوده است. هرچند سریال «فالاوت» اعلام کرده بود شرکت Vault-Tec نخستین بمب را انداخت، اما در بازیها هرگز پاسخی قطعی وجود نداشت، تا امروز.
نتفلیکس با سریال «اوزارک» تلاش کرد نسخهای مدرن از «برکینگ بد» بسازد؛ درامی تاریک درباره مردی معمولی که به دنیای جرم و جنایت کشیده میشود. با وجود بازی درخشان جیسون بیتمن و داستانی پرتعلیق، تصمیمی کلیدی در پشت صحنه باعث شد این سریال هرگز نتواند به جایگاه فرهنگی و ماندگاری «برکینگ بد» برسد.
پس از پانزده سال، فرنچایز علمیتخیلی «Tron» با فیلم جدید «ترون: ارس» بازگشته است؛ اثری که میتواند مسیر آینده این مجموعه را تعیین کند. هرچند «ترون» هرگز منبع درآمدی بزرگ برای دیزنی نبوده، اما علاقه استودیو به زنده نگهداشتن این جهان دیجیتال همچنان ادامه دارد. آیا این بازگشت به معنی آغاز فصلی تازه در دنیای «ترون» است؟
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از۲۷ مهر تا۱ آبان۱۴۰۴ در پردیس سینمایی ایرانمال برگزار میشود؛ جایی که خلاقیت فیلمسازان جوان از سراسر ایران و جهان روی پرده میرود. این جشنواره با نظارت انجمن سینمای جوان ایران و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود و یکی از معدود رویدادهای رسمی مورد تأیید آکادمی اسکار است.
شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی با اکران ۲ فیلم جدید موافقت کرد. فیلمهای «دختران باد» به تهیهکنندگی محمد احمدی و کارگردانی فریدون نجفی، و «برای آوا» به تهیهکنندگی فرانک فروتن و کارگردانی محسن سراجی، موفق به کسب پروانه نمایش شدند.