ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایدهپردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمولهای نازل و امتحانپسداده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو میآورد. در تازهترین نمونه، تبلیغات فیلم «کجپیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن میکشاند، درحالیکه پخشکننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکرانشده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.
لغو و توقف سریالی اجراهای زنده موسیقی در ماههای اخیر، از جمله کنسرت محسن یگانه در کرمان و برنامههای امید حاجیلی و گروه لیان در شیراز، ابهاماتی جدی در خصوص مرجع نهایی صدور مجوز ایجاد کرده است. در حالی که وزیر ارشاد سابق، سند ملی موسیقی را مرجع واحد صدور مجوز معرفی کرده بود، گزارشها نشان میدهد که تصمیمگیریهای متفاوتی در استانها صورت میگیرد.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
مهران مدیری، پس از ۱۵ سال دوری، برای نوروز با ساخت «مرد هزار چهره ۳» به تلویزیون بازمیگردد. محسن برمهانی، معاون صداوسیما، اعلام کرد که مدیری ساخت این فصل جدید را پس از اتمام سریال «شش ماهه» آغاز خواهد کرد.
فیلم کوتاه «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از بخش کوتاه پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پِیجِن (PIFF) در ایسلند شد.
نمایش کمدی «سلول» نوشته مشترک پوریا گلستانی و محسن زرآبادیپور، به کارگردانی زرآبادیپور و تهیهکنندگی داود نامور، از اواخر آبان در عمارت نوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون وحید نفر و حسین میرزائیان، ماجرای طنزآمیز دو سرباز زندان را روایت میکند که تصمیم میگیرند شب یلدا را با زندانیان بند اعدامی سپری کنند.
نمایش کودک «مینیونها و راز جاودانگی» به نویسندگی و کارگردانی فائزه کلبری و تهیهکنندگی امین گلستانه، از ۷ آبان در پردیس تئاتر شهرزاد اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش که اولین تجربه کارگردانی کودک برای کلبری محسوب میشود، داستان طنزآمیز مینیونها و گُرو را روایت میکند که برای یافتن «راز جاودانگی» نزد یک دانشمند و مخترع ایرانی به ایران سفر میکنند.
قدکچیان دلیل کمکاری تقوایی در سالهای اخیر را ناشی از «بگیر و ببند» و «ممیزی» دانست و تأکید کرد که تقوایی با شیوه فیلمسازی فعلی که امکان کار با دست باز و تهیهکننده مناسب را نمیدهد، نمیتوانست اثر خلق کند. به گفته قدکچیان، مجوز نگرفتن فیلمنامه نیز برای فیلمساز بزرگی چون تقوایی، حکم ممیزی را دارد.
فیلم کوتاه «اُکسی توسین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیهکنندگی فاطمه پالیزبان، موفق به راهیابی به چهل و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد. این فیلم ۱۵ دقیقهای که در تهران فیلمبرداری شده، داستان زنی را روایت میکند که برای نجات همسر معتادش، با یک تصمیم دشوار و مسیری متفاوت مواجه میشود. «اُکسی توسین» با بازی نسیم یعقوبی، فرزاد احدی و سجاد باقری در بخشهای رقابتی جشنواره اکران خواهد شد.
دومین اجرا از رپرتوار نمایشی «جان پنهان؛ کاوشی روانکاوانه از سفر قهرمانی در آثار ایبسن»، به نمایشنامهخوانی و تحلیل اثر برجسته «خانه عروسک» اختصاص یافت. این رپرتوار که با پژوهش و هدایت سروناز نانکلی، نگاهی درونی و روانکاوانه به آثار هنریک ایبسن دارد، یکشنبه ۲۷ مهر در سالن شیشهای تماشاخانه هما برگزار میشود.
سریال جدید «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار، فیلمساز شناختهشده ایرانی، به زودی منتشر خواهد شد. روابط عمومی این اثر اعلام کرد که این سریال که برگرفته از رمانی پرطرفدار با همین نام است، روز دوشنبه ۲۸ مهرماه به صورت عمومی رونمایی و منتشر خواهد شد.
بهرام عظیمی، کارگردان انیمیشن و کاریکاتوریست، خاطرهای بسیار تکاندهنده و خشن از دوران فعالیت کمیتههای انقلاب اسلامی (یا گشتهای کمیته) در تهران را روایت کرد. عظیمی فاش کرد که کمیته، گروهی از جوانانی را که در پارک شفق به سبک مایکل جکسون میرقصیدند، مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس با شکستن یخ حوض، آنها را مجبور کردند در آب یخ زمستان فرو بروند.
نمایش «بلیط لعنتی» به نویسندگی و کارگردانی محمد طیب طاهر، که نگاهی طنزآمیز به دنیای «اجبار تماشای تئاتر» دارد، از ۳۰ مهر تا ۱۴ آبان هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در سالن کوچک تالار مولوی روی صحنه میرود. در خلاصه این اثر آمده است: «وقتی تماشای تئاتر برای همه اجباری میشود.»
افسانه چهرهآزاد و مهرداد ضیایی پس از سالها دوری از صحنه، با نمایش اجتماعی و تابوشکن «یتیمچه» در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به کارگردانی ضیایی بازگشتهاند. در این گفتگو، چهرهآزاد خاطرات شیرینی از دوران کودکی در پشت صحنه تئاتر و همکاری با بزرگانی چون خسرو شکیبایی و هادی اسلامی را روایت کرد. در سوی دیگر، مهرداد ضیایی ضمن یادآوری دوران طلایی تئاتر دهه هفتاد، از «زوال دردناک» تئاتر امروز و بیتوجهی به وظیفه اندیشمندانه این هنر برای مطرح کردن معضلات اجتماعی انتقاد کرد.
راسم پایانی پانزدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران (ایسفا) پس از هفت ماه داوری در سه مرحله، با معرفی برگزیدگان ۹ رشته به کار خود پایان داد. در این مراسم که روز ۲۵ مهر برگزار شد، تندیس و دیپلم افتخار بهترین فیلم به رامین سلطانی برای فیلم «متهم اظهار پشیمانی نکرد» اهدا شد و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به مریم بختیاری برای فیلم «دریا میآرامد» تعلق گرفت. همچنین در این رویداد، نشان ایسفا به جعفر پناهی اهدا شد.
فراخوان چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شعار «تئاتر برای همبستگی و امید» و تأکید ویژه بر تولید آثار نوآورانه و میانرشتهای منتشر شد. این دوره از جشنواره که به دبیری سید وحید فخر موسوی بهمن ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، شامل بخشهای جدیدی از جمله «ایران من» (ویژه آثار با موضوع جنگ ۱۲ روزه) و حضور آثار بخش مهمان در بخش مسابقه است. علاقهمندان میتوانند از دوشنبه ۲۸ مهرماه برای ثبت تقاضای حضور از طریق درگاه جشنواره اقدام کنند.
نمایش «غم غربت در دیار» به نویسندگی و کارگردانی محمد احمدی، که منتخب رویداد بین دانشگاهی روبنا و جشنواره دانشگاهی سرزمین مادری است، از ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۴ اجرای عمومی خود را در تماشاخانه سنگلج آغاز میکند. این نمایش که در آن تماشاگران روی سن مستقر میشوند و ظرفیت هر اجرا تنها ۵۰ نفر است، جوایزی همچون تقدیر بهترین بازیگر مرد (نقش سیاه) در روبنا را کسب کرده است.
مراسم گرامیداشت شصتمین زادروز تماشاخانه تاریخی سنگلج با حضور علی نصیریان، اکبر زنجانپور و جمعی از پیشکسوتان تئاتر و مسئولان برگزار شد. در این مراسم، نشان سنگلج به پاس سالها فعالیت و کارگردانی آثار متعدد ایرانی، توسط نصیریان به هادی مرزبان، کارگردان تئاتر، اهدا شد. علی نصیریان در سخنرانی خود ضمن مرور خاطراتی از چگونگی ساخت تماشاخانه سنگلج در دهه ۴۰ شمسی، بر اهمیت فرهنگ به عنوان «شناسنامه و هویت ملت» و لزوم حمایت مسئولان از فعالیت گروههای هنری تأکید کرد.
مجارستان در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک (MIFC) لیون، نمونهای موفق از احیای سینمای ملی خود را به نمایش گذاشت. با همکاری نزدیک آرشیو ملی فیلم، لابراتوار و صندوق ملی، بیش از ۳۵۰ فیلم بازسازی و صدها اثر دیجیتال شدهاند، دسترسی جهانی یافته و نسل جدید مخاطبان با میراث سینمایی این کشور آشنا میشوند. این مدل ترکیبی، نه تنها به حفظ تاریخ سینمای مجارستان کمک کرده، بلکه آموزش، دیپلماسی فرهنگی و همکاری اروپایی را نیز تقویت کرده است.
اتان هاوک در گفتوگویی با پادکست Awards Circuit از همکاری تازهاش با ریچارد لینکلیتر در فیلم Blue Moon سخن گفت؛ پروژهای که کارگردان بیش از یک دهه برایش صبر کرد تا بازیگر محبوبش به سن و پختگی لازم برسد. هاوک همچنین دربارهی میراث کاری، همکاری با اندرو اسکات، تجربهی باورنکردنیاش در «روز تمرین» کنار دنزل واشنگتن و احتمال ساخت فیلم دیگری در مجموعهی Before صحبت کرده است و پاسخ او، طرفداران را هم خوشحال میکند و هم دلگیر.