سینما زرق و برق دارد و جنجال و هیاهو ؛ این ذات هنر هفتم است که با تئاتر متفاوت است. هر چند مخاطبان و دستاندرکاران دو حوزه مشترک هستند ولی سینما همچنان پر قیل و قال است و تئاتر همچنان هنر خواص و حال وقتی جشنواره این دو حوزه همزمان با هم برگزار شود، آنچه زیر سایه می ماند، تئاتر است.
عناوین شش نمایش نامزد دریافت جایزه مسابقه آثاربخش «به علاوه فجر» در سی و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اعلام شد.
مراسم نود و دومین دوره جوایز سینمایی اسکار ساعاتی پیش برگزار شد و در بخشی از این مراسم که به ادای احترام به درگذشتگان اختصاص داشت از «کوبی برایانت» و «کرک داگلاس» یاد شد.
فیلم «آنگل» به کارگردانی «بونگ جون هو» اولین فیلم خارجی در تاریخ این جوایز سینمایی نام گرفت که جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود میکند.
نتیجه شمارش آرای فیلم های نمایش داده شده در روز نهم جشنواره فیلم فجر در حالی اعلام شد که 5 فیلمی که روز گذشته به عنوان فیلم های برتر آرای مردمی اعلام شدند، در لیست روز 20 بهمن ماه هم همچنان در صدر هستند.
اکران فیلم سینمایی «نرگس مست» از چهارشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد.
برنامه تالارهای مختلف تئاتر شهر پس از پایان یافتن اجرای آثار نمایشی سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در این مجموعه، اعلام شد.
ابراهیم ایرجزاد، کارگردان فیلم "عنکبوت" که درباره یک قاتل زنجیرهای است و در بخش خارج از مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، گفت: چیزی که ارزش دارد خود سینما است و امیدوارم جشنواره فجر سینما برایش اصل باشد و همه چیز بر قاعده سینما بچرخد.
بهمن و بهرام ارک که کارگردانی فیلم "پوست" را بر عهده داشتند، در نشست رسانهای این اثر که همراه با شوخی و خنده و تعریف کردن خاطرات و سختیهای فیلم برگزار شد، درباره نحوه ساخت این فیلم توضیح دادند: ساخت این اثر سختیهایی داشت و گاهی دو بار پلانها را میگیریم و تصمیم را به عهده تدوینگر میگذاریم که کدام یک در فیلم گذاشته شود.
نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار معرفی برگزیدگان خود را آغاز کرد.
نشست خبری فیلم دشمنان به کارگردانی علی درخشنده در هشتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نشست خبری فیلم پوست به کارگردانی برادران ارک در هشتمین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
نیکی کریمی با «آتابای» فضای تازه ای از سینمای مورد علاقه خود پیش چشم مخاطب باز کرد و از این پس باید منتظر بود تا فیلم های خوب از این کارگردان زن سینمای ایران دید. چراکه از این پس می توان مطمئن نوشت نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینمای ایران.
قرارداد اکران "بیوزنی" به کارگردانی مهدی فرد قادری در گروه ایران بسته شده است.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلمهایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد.
سالها بود که این نقد بر سینمای ایران وارد بود که به یک سینمای آپارتمانی شهری پایتخت محور بدل شده و انگار تنها لوکیشن موجود، مرزهای جغرافیایی تهران است. امسال اما یکی از ویژگی های مهم فیلم های جشنواره فارغ از کم و کیف سینمایی آن خروج از تهران و بردن لوکیشن و قصه ها به سایر نقاط ایران و استفاده دراماتیک از این تنوع جغرافیایی است.
دشمنان اثری کم دیالوگ است که به همراه ریتم کُندی که دارد، شاید تماشایش برای بیننده ایرانی سخت باشد؛ ولی اگر علاقمند ادبیات (بهویژه مدرن) و درونیات انسانها هستید و خاطراتی از شهرک اکباتان دارید، احتمالاً برای شما جذاب خواهد بود.
اینکه چه وضعیتی در فیلم وجود دارد که دوستان انتظار بیشتری از حاتمی کیا داشته اند یک مسله است و اینکه چه چیزی در فیلم وجود ندارد و باعث دلخوری شده است مسله دیگری ست. گویا قرار بوده است که حاتمی کیا به خاطر مناسباتی که در روابطش دارد محاکمه شود نه به خاطر فیلمی که قطعا بی ایراد نبوده است.
آنچه از فهیمه عامه پسند روی پرده است نسبتی با اراده فردی یک زن مستقل در دنیای واقعی امروز ندارد. این مشکل در فیلم به عدم شناخت و عدم واکاوی نمونه های موفق در دنیای واقعی پیش از نگارش فیلمنامه باز می گردد.
خون شد را نمی شود بی خون دل تماشا کرد. فیلمی که انگار پایان یک فیلم ساز مهم در سینمای ایران است و چند فیلم آخر و حتی قاتل اهلی در برابرش یک شاهکار است! اثری به غایت بی نظم و شلخته که می خواهد مفهوم نیم قرن پیش را بازسازی کند بی آن که بخواهد یا بتواند این مفاهیم را در شکل امروزی بازسازی کند.