آثار راه یافته به بخش مسابقه هشتمین جشنواره ملی فیلم کوتاه «حسنات» اعلام شد.
اجرای نمایش «سوءظن» به کارگردانی محمدحسین رحیم تا دوشنبه ۷ مرداد در تماشاخانه مشایخی تمدید شد.
مسعود كيميايي در طول همه اين بيش از 5 دهه فعاليت حرفهاي سينمايي، بيش از هر كس ديگري شايد كوشيده تا بيانگر تعارضات و تناقضها باشد و گاه تا آنجا پيش رفته كه حتي بيان سينمايي را به كناري نهاده يا با بيدقتي و عجله از سر جزئيات گذشته تا به تيغ انتقادها دچار شود.
نخستين ساخته مسعود كيميايي «بيگانه بيا»، است. اثري به شدت متفاوت از تمام جهاني كه پس از «قيصر» پديد آمد. فيلمي كه برخلاف آثار كارنامه كيميايي راوياش زن است و قهرمانش نه به شيوه قيصر - كه بيشتر بسان شخصيتهاي مركزي فلوبر - جان ميدهند. «بيگانه بيا» برخلاف آثار احتمالا شرقيزده كيميايي – با چاشني قهرمانان روز امريكايي – اثري است به شدت غربي با تمام ويژگيهاي برجستهاش. گويي برگمان در ايران آن زمان، در جايي از كافه نادري ايده فيلم به ذهنش خطور كرده باشد.
مسعود كيميايي در آستانه ۷۹ سالگي همچنان باانگيزه و سرپاست و هنوز فيلمساز مهم و خبرسازي است. انتخاب دوباره گوزنها به عنوان بهترين فيلم سينماي ايران در نظرخواهي اخير «مجله فيلم» و شروع پيش توليد فيلم جديدش خون شد در يك ماه آينده، شاهدي بر اين اعتبار تاريخي و تاييدي بر اين واقعيت است كه فيلمساز قديمي و ريشهدار و صاحب عقيده ما نشاني از كهنگي و از دور خارج شدن ندارد.
خانه سینما بهعنوان نهادی صنفی در جهت رفاه و تسهیلات اهالی سینما هر ساله بودجه مصوبی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت میکند و بر اساس آن موظف است در انتهای هر سال گزارش مالی هم ارائه کند. امسال برای اولین بار گزارش مالی این نهاد صنفی صرفاً در اختیار سازمان سینمایی قرار نگرفته و به شکل عمومی اطلاعرسانی شده است.
بهشدت دوست دارم مؤلف باشم و امضاي خودم را داشته باشم. طوري كه هركس به تماشاي نمايشم آمد، بدون ديدن بروشور بفهمد اين نمايش كار من است. افق گستردهاي را برای اين هدف ترسيم كردم و قطعا پرترههايي قويتر روي صحنه خواهم آورد. اميدوارم فرهنگ تئاترديدن بالا برود و تماشاگر بهدنبال تئاتري باشد كه انديشه منتقل ميكند، نه تئاتري كه صرفا بازيگر معروف دارد يا او را ميخنداند!
گروه اجرائی نگاهی هم به فیلم هامون دارد. مواجهه پوریا شکیبایی با اکبر مشکاتی، یادآور مواجهه علی عابدینی با حمید هامون است. اکبر مشکاتی چه در مقام سوزنبان و چه در نقش علی عابدینی، قرار است میل به زندگی را در شخصیتهای فروپاشیده و در آستانه انتحار بار دیگر احیا کند.
چهار، پنج ماه قبل شرایط بسیار دشوار بود. ما از طرحی صحبت میکردیم که هیچکس ذهنیت دقیقی از چگونگی آن نداشت و طبیعی است طرحی که هنوز آزمایشش را پس نداده نمیتواند آدمهای بیشتری را درگیر کند. اما میخواهم این را بگویم که من بههیچوجه کار خیریه انجام نمیدهم. اساسا قصد من فقط کار فرهنگی است. قرار نیست از نابینایان پولی گرفته شود. سوینا درواقع ترویج یک اتفاق فرهنگی است.
اپیزود آخر سریال چرنوبیل شامل صحنهای است که سیستم قضائی شوروی را به خوبی نمایش میدهد. در طول محاکمه سه مرد که در دادگاه حضور دارند و مسئولیت فاجعه با آنهاست، یک عضو کمیته مرکزی حکم قاضی را نمیپذیرد؛ کسی که توصیه میکند میتوان طور دیگری به این قصه نگاه کرد و این صحنه نشان داد که کمیته مرکزی به مراتب قدرت بیشتری از قاضی دارد.
در تعریف ژانر فاجعه آمده است: «در این زیرژانرِ فیلمهای اکشن، یک فاجعه به عنوان سوژه اصلی و ابزار پیرنگ در نظر گرفته میشود. این فیلمها علاوه بر فاجعه، عواقب آن را از زاویه دید چند شخصیت یا اعضای خانوادهشان به تصویر میکشند و تدابیر آدمهای مختلف برای بقا را هم نشان میدهند. فیلمهای ژانر فاجعه معمولا گروه بازیگران بزرگ و خطوط پیرنگ متعددی دارند و کوشش شخصیتها برای جلوگیری، فرار یا کنارآمدن با فاجعه و عواقبش را به نمایش میگذارند. در این آثار هنگام وقوع فاجعه، شخصیتها با ضعفهای انسانی روبهرو میشوند، اغلب به هم دل میبندند و همواره آدمبدی برای نکوهش پیدا میشود.
«گرترود»ِ درایر در بهیادماندنیترین شکل خود –تا به امروز- تجسمی از یک متن تلقی شده. ایماژی از کلام و تصوری از آنچه در گذشته میان کاراکترها/چهرههایی گفته و دریافت شده است. چهرههایی که حرف میزنند و سکوت میکنند، آشکار میکنند و پنهان میسازند؛ چهرهها... و بازتاب مبهمشان؛ ابهامی که سببی شده تا پرگفتوگوترین ساخته درایر شود رمزآلودترین ساختهاش: دائم با بهعقبرفتن پیش میرود و دائم با پیشرفتن به عقب بازمیگردد.
اکران خصوصی فیلم سینمایی «سرکوب» با حضور اهالی سینما و تئاتر شنبه شب در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
فعلاً فقط جشنواره کن است که در مقابل نتفلیکس مقاومت کرده و نه سال گذشته و نه امسال فیلمی از تولیدات این کمپانی غول آسا را نپذیرفت. البته امسال بسیاری از کارشناسان سینما تصور می کردند که «مردایرلندی» اثر مارتین اسکورسزی تهیه شده توسط نتفلیکس حتما در جشنواره ونیز حضور خواهد رفت، ولی غیبت این فیلم در میان برنامه ها و بخش های مختلف ونیز همه را حیرت زده کرده است. این در حالی است که درعوض دو فیلم از استیون سودربرگ و نوا بومباش از محصولات این کمپانی در ونیز پذیرفته شده اند.
کارگردان فیلم «سرکوب» با تاکید بر اینکه اکران عمومی را بر نمایش همراه با حذفیات فیلمش در جشنواره فجر ترجیح داده، میگوید، این فیلم تلنگری است تا حواسمان باشد که خانوادهها ممکن است چه آسیبهایی از نزاعهای سیاسی بخورند.
در حالی که نمایشهای مشهور به «لاکچری» از استقبال گرم و گیشه داغ میگویند؛ اما بهنظر میرسد این آثار در دادن دستمزدهای ساده عوامل خود عاجزند.
فخر موسوی گفت: اصلاحیههایی که به نمایشهای مختلف میخورد، خیلی صریح به سالن و گروه نمایشی به صورت مکتوب اعلام میشود.
شرکتهای نتفلیکس، دیزنی و آمازون خواهان امضای قرارداد انحصاری با تهیه کننده و نویسنده سریال «بازی تاج و تخت» هستند.
فراخوان نمایشنامهنویسی «پنج اثر» منتشر شد.
مجموعه مصاحبههای «گادفری چشایر» منتفد معروف آمریکایی با عباس کیارستمی درباره فیلمهایش در قالب یک کتاب ۱۸۸صفحهای به نام «گفتوگوهایی با کیارستمی» در آمریکا منتشر شد.