نمایش «سقراط» که این روزها در تالار وحدت روی صحنه است، یک اجرای خود را به سیلزدگان اختصاص میدهد.
رضا دادویی قصد دارد تابستان سال جاری در تالار حافظ نمایش «در میان خطوط به هم ریخته» را روی صحنه ببرد.
لانتيموس ميگويد زماني كه روي پروژهاي كار ميكند هرگز به بازيگر معيني فكر نميكند: «نميخواهم چنين چيزي من را محدود كند و اصلا خبر نداري اين بازيگري كه در ذهنت داري، در دسترس هست يا نه.» حين تمرينهاي عجيب و غريب و خواندن فيلمنامه «سوگلي»، لانتيموس درخواست انجام كارهايي تجربي را از بازيگرانش داشت. اِما استون طي نشست پرسش و پاسخي كه در جشنواره تلوريد برگزار شد، در اين باره گفته بود: «در آخر تمرينها، خط به خط فيلمنامه را از حفظ بوديم چون كلمات را بارها و بارها بدون اينكه معنا و مفهومشان را بدانيم، تكرار كرده بوديم.
سينماي لانتيموس هميشه آن قدر عجيب و غريب بوده و آنچنان با مرز واقعي/ناواقعي و آگاهي تماشاگر بازي كرده است كه نميشد لانتيموس را در قامت يك تصويرگر پرتره تصور كرد؛ پرترهاي كه احتمالا قرار است تاريخ نعلبهنعل يك ملكه قرن هجدمي بريتانيا را براي ما با يك فرمت سينمايي استاندارد روايت كند. اما لانتيموس در «سوگلي» نه به لحاظ فرمي از آثار قبلياش فاصله گرفته و نه از پروژهاي كه در چهار فيلم قبلتر پي گرفته بود، دور شده است. با تساهل ميتوان گفت كه در همه آثار پيشين لانتيموس دو مولفه مهم وجود دارد، يكي جهانهاي آلترناتيو و ديگري مناسبات قدرت.
در مسير پيش روي بحران و شخصيتپردازي در ميانه فيلم برخي از دگرگوني كنش دروني شخصيتها براي تماشاگر چندان روشن نيست مثلا اينكه چه مانعي سبب شده بود كه صمد براي نجات يا تخفيف مجازات از مجرم رشوه دريافت نكند يا صرفنظر ميكند؟ برملا شدن راز دستگيري حجم انبوه مواد پيش ساير همكارانش، يا دگرگوني در وجدانش؟
الان چه جشنواره ملي فجر و چه جشنواره جهاني يك آيين ملي به شمار ميرود كه سي و چند دوره از برگزاري آن ميگذرد و سرقفلي آن متعلق به همه مردم است. دبير اين وكالت را ندارد كه همه چيز را به هم بريزد. بايد حواس دبير باشد كه از ميراث و تصميمهاي ديگر دبيران حفاظت ميكند و نميتواند به راحتي تصميمهاي مختلف بگيرد. مثلا يك سال تصميم بگيرد به جاي سيمرغ چيز ديگري جايزه ميدهيم يا از فردا پنج جايزه كم ميشود و شش جايزه ديگر اضافه شود. تاكيد ميكنم بايد روي بعضي اصول ايستاد. از اين جهت فعلا تا اين لحظه سالن چارسو محل برگزاري سي و هفتمين جشنواره جهاني است و تصميم ما در اين چند سال بر اين بوده كه چارسو در مركز شهر قرار دارد و ما مهمانان اين رويداد مهم را در قلب شهر مستقر ميكنيم تا آنها را با شهر و مردم شهر آشتي دهيم .آنها را با موزههاي شهر آشنا كنيم و همين طور آنها در فضاي گرمي كه در شهر وجود دارد، قرار بگيرند.
کامران حیدری، مستندساز ایرانی میگوید: بر اساس غریزهام فیلم میسازم و فیلمهایم بسیار شخصی و براساس زندگی خودم هستند. بیشتر از سینما و یا هر فیلمسازی، بیشتر تحت تأثیر مردم پیرامونم هستم و این روش فیلمسازی را به من دیکته میکند.
اگر يك اثر ادبي خوب در دست يك فيلمنامهنويس ضعيف كه ادبيات نميفهمد و ذات داستان را نميفهمد، قرار بگيرد آن وقت چه اتفاقي ميافتد؟ قطعا منجر به برگردان خوبي نميشود. لزوما داستان خوب نميتواند مبدل به يك اثر سينمايي موفق شود. نمونهاي كه الان به ذهنم ميرسد «كوري» ساراماگو است. اين رمان درخشان آن ور دنيا بازتاب خوبي دارد اما در برگردان سينمايياش عقيم باقي ميماند. يا «بار هستي» نوشته ميلان كوندرا... يا آثار ديگري كه هنوز از آن استفاده ميشود .
غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره بلاتکلیفی سینماهای در اجرای طرح فروش نیمبهای بلیت در روزهای شنبه، توضیحاتی ارائه کرد.
نمایش «خونمون تماشاخونست» از ۲۷ فروردین ماه اجرای خود را در تماشاخانه محراب آغاز می کند.
۵ فیلم کوتاه به کارگردانی نیما عباسپور در خانه سینما نمایش داده میشود.
در سال ۱۳۹۷ فیلمهای تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ۲۰ جایزه از جشنوارههای جهانی به دست آوردند.
در حالی که یکی از بنیانگذاران جشنواره ساندنس متهم به آزار جنسی کودکان شده، جشنواره اعلام کرده سالهاست با وی همکاری ندارد.
اکران فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» ساخته منوچهر هادی به دلیل تخلف در اکران نسخه اصلاح نشده، متوقف شد.
حتي اگر شعار داده باشم با افتخار ميگويم بله! شعار دادم، اصلا فرياد زدم. فراموش نكنيد ما نمايشي با محوريت مسائل كارگري روي صحنه آوردهايم كه ضعيفترين قشر اين جامعه محسوب ميشوند و كافي است ذرهاي به وضعيت كارگران در همين جامعه كنوني خودمان توجه كنيد. به وضعيت همين شش ماه و يكسال قبل كارگران در نقاط مختلف ايران كه چه مصيبتها و رنجهايي متحمل شدند.
جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دیاموند ایتالیا به مهراوه شریفی نیا رسید.
در آستانه آغاز جشنواره بین المللی فجر، پوستر بین المللی زعفرانیه ١٤ تیر رونمایی شد.
پوستر انگلیسی فیلم سینمایی «سونامی» نخستین ساخته میلاد صدر عاملی در آستانه اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر با طراحی مهدی طالقانی رونمایی شد.
نمایش «دَد» از ۱۸ فروردین در ژانر وحشت درتماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه میرود.
فهیمه عابدینی گفت: نمایش سیمین و فرزان تلفیقی از تئاتر عروسکی و روایی است.