نمایش «شب» به نویسندگی و کارگردانی چیستا یثربی همزمان با پایان پروژه گروه تئاتر 84 به سرپرستی علی اکبر علیزاد در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه میرود.
ترس از تماشاگر گمانم ترسی باشد ابدی. ترس از تماشاگر دانشجو به نظرم چیزی بسیار پیچیدهتر است. این دادهای که با شما به اشتراک میگذارم را هنوز راهی برای پردازشش پیدا نکردهام. نمایش به خاطر کاریکاتور شدن صحنههای مختلف باعث خندهام میشد. خندهای که بعد از مدتی متوجه شدم خیلیهای دیگر هم در سالن دچارش شدهاند.
حضور آتیلا پسیانی در نمایش «باغبان مرگ» و کارگردانی نمایش «دیابولیک؛ رومئو و ژولیت» بهانهای شد تا سؤالاتی را از آتیلا پسیانی بپرسم که جوابش را نمیدانستم. تأکیدم بر ندانستن دقیق جواب پرسشهایم به این دلیل است که من نه به عنوان روزنامهنگار که به عنوان یک همکار، از بسیاری از همکارانم پرسشهایی دارم که هیچ آگاه نیستم، پاسخ دریافتی چه خواهد بود. بیشک آنها نیز پرسشهایی از من یا دیگر همکارانشان دارند، بدون اینکه بدانند چه پاسخی دریافت خواهند کرد. اما درباره بخش زیادی از همکارانمان «پاسخ»ها قابل حدس است! به عنوان یک همکار، مایل بودم از رابطه اشتهار بهدستآمده آتیلا پسیانی از تلویزیون و سینما با فعالیتهای - به قول خودش آوانگارد –تئاتریاش بدانم؛ از بازیگری و رابطه یادگیری بازیگریاش با کارگاه نمایش، از روش تولید اجراهایش و از همه مهمتر برایم چند پرسش اساسی و «اکنونی» وجود داشت؛ یکی اینکه گروه «تئاتر بازی» به عنوان شاید تنها گروهی که به شکل قاطع در بروشورهایش بر فعالیت حول «تئاتر تجربی حرفهای» تأکید میکند- در سال ١٣٩٥ که یکی از اقتصادیترین و گیشهایترین سالهای تئاتر ایران است- آیا همچنان فرصتی برای جستوجوی تجربههای خود پیدا میکند یا نه؟ و اگر پاسخ مثبت است، دقیقا امروز جستوجوگر چه چیزی است؟ و دوم اینکه مواجهه آتیلا پسیانی با یونیفرم شکلگرفته امروز در تئاتر ایران چیست؟ من هشدارهای امروز ذهنم را با آتیلا پسیانی در میان گذاشتم. مایل بودم بدانم آیا کسی مانند آتیلا پسیانی هم نگران تماشاگر و گیشه هست یا نه؟ آیا انتخاب بازیگر برای او ریشه در نیاز اجرا دارد یا ضرورتی است برای رفع نگرانی گیشه؟ و اینکه تغییر سلیقه تماشاگر در تغییر احتمالی زیباییشناسی او مؤثر است یا نه؟ گروه «تئاتر بازی» و شخص «آتیلا پسیانی» را به صورت متمرکز و بیوقفه از سال ٧٥ دنبال کردهام. باافتخار میگویم قبل از هر چیز، به عنوان یک دوست و بعد از آن به عنوان یک همکار جوانتر به «آتیلا پسیانی» و تمام تلاشهای گروه تئاتر بازی در نزدیک به سه دهه احترام میگذارم و تمام نوسانات این گروه پرتولید را قابل بررسی میدانم و ای کاش جریان «بررسی» در تئاتر ایران بیش از «ستایش» و «تخریب» پویایی به خرج میداد. پرسشهای من از آتیلا پسیانی، پرسشهای یک دوست و همکار است از دوست و همکارش که فقط به قصد یادآوری و مرور و دقت در شرایط غریب کنونی انجام شده است.
جشنواره سيوسوم تئاتر فجر با بودجه يك ميليارد و ٨٠٠ ميليون توماني برگزار شد. اما علي مرادخاني، معاون امور هنري سال گذشته اعلام كرد مبلغي معادل چهار ميليارد تومان را به برگزاري جشنواره تئاتر اختصاص داده است. با در نظر گرفتن اين نكته كه بودجه مورد نظر در دروه جديد قطعا كمتر از سال قبل نخواهد بود بايد ديد حاصل چيست؟ تا اينجاي كار به نظر ميرسد امسال و در دوره جديد نيز در بر همان پاشنه سابق ميچرخد و نشانهها همه به يك نكته اشاره ميكنند. «منتظر اتفاق خاصي نباشيد.»
اختتامیه سومین جشنواره سیاهبازی مازندران در ساری برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.
محسن حسینی گفت: "فروغ فرخزاد"، "پینا باوش" و "مارینا آبراموویچ" سه شخصیت از نه شخصیت نمایش "فروغِ سارا پینا" هستند.
محسن حسینی کارگردان و بازیگر تئاتر که روز گذشته به تماشای نمایش دیوان تئاترال نوشته محمود استاد محمد و کارگردانی روزبه حسینی نشست در یاداشتی کوتاه از ستایش عشق و هنر در تئاتر گفت
سومین کارگاه تخصصی جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با حضور مدرس یونانی روز چهارشنبه 22 دی ماه برگزار میشود
تمامی نمایشهای به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر 19 دی ماه به مناسب سالروز وفات حضرت معصومه (س) اجرای ندارد.
خانه نمایش اداره تئاتر از این پس بصورت برنامه ی هفتگی با کمدی خوانی پذیرای تماشاگران و مخاطبان این تماشاخانه می شود.
نمایشنامه سندرم سفارشی به نویسندگی و کارگردانی فرید آندستا با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان موسسه خیریه همیاری مهیار 17 و 18 دی ماه در فرهنگسرای ابن سینا خوانش می شود.
رویا میرعلمی میگوید: «برای رسیدن به لهجه ارمنی از لوریس چکناواریان کمک بسیار زیادی گرفتم. پیشنهاد او این بود که غلیظ صحبت نکنم چون نقشی که بر عهده دارم، بازیگر تئاتر است و بازیگران سعی میکنند خود را با زبان رایج تطبیق دهند.»
نمایش «در» به نویسندگی و کارگردانی شهاب مهربان از ۱ تا ۳۰ دی ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا می شود.
نمایش «مارکس و کوکاکولا» نوشته نیل اسکو به کارگردانی کیانوش اخباری در تماشاخانه پالیز روی صحنه خواهد رفت.
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در تداوم اهداف و سیاستهای خود و با هدف احیای تئاتر بچههای مسجد با رویکردی جدید، در نظر دارد «دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد» را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی، طنز و ... با حضور تولیدات نمونه و موفق دفاتر مراکز استانی و تهران در فروردین ماه 1396 برگزار نماید.
جلسه نمایشنامهخوانی «ساعت25» به کارگردانی مسعود نفری در فرهنگ سرای نیاوران برگزار خواهد شد.
دبیرخانه جایزه محمود استادمحمد اسامی نامزدهای دریافت نشان محمود استادمحمد در بخش برترین نمایشنامه تالیفی سال ۹۴ را اعلام کرد.
نمایشنامه «چشمهایت راببند» به کارگردانی نرگس رضایی در سالن استاد فنی زاده خوانده میشود.
نمایشگاه «صحنه به صحنه» از 17 دی در خانه هنرمندان ایران گشایش مییابد.