جو هیل، نویسنده و خالق داستان «Black Phone»، در گفتوگویی درباره ایدهی بازگشت قاتل مرموز «گرابر» در قسمت دوم این فیلم و احتمال ساخت دنبالهای دیگر صحبت کرده است. او میگوید از همان لحظهای که ماسک ترسناک شخصیت را دید، فهمید که «بلک فون» میتواند به یک فرنچایز بزرگ ترسناک تبدیل شود.
در شصتونهمین دوره جشنواره فیلم لندن، مستند «Landmarks» یا «Nuestra Tierra» به کارگردانی «لوکرسیا مارتل» موفق شد جایزه بهترین فیلم مسابقه رسمی را از آن خود کند.
ناصر تقوایی هنرمندی بود که «دشواری آزاده زیستن» و تن ندادن به سانسور را برگزید و در سالهای دوری از فیلمسازی، دغدغه اصلی خود را بر پاسداشت ادبیات و جنگیدن با «نگاه مجرمانه به واژهها» متمرکز کرد.
نمایش کمدی پرطرفدار «دشمن خدا» به کارگردانی مشترک مجید عراقی و عمادالدین رجبلو، در دور چهارم اجراها تمدید شد. این اثر برگزیده جشنواره تئاتر فجر، پس از پیوستن به جمع نمایشهای میلیاردی، در آبان ۱۴۰۴ با دو سانس متفاوت روی صحنه تئاتر هامون میرود و پیشفروش روزهای جدید آن آغاز شده است.
در سالهای گذشته، حواشی مختلفی درباره ادعای کتایون ریاحی علیه سعید پورصمیمی در جامعه سینمایی مطرح شده بود؛ ادعایی که بهصورت رسمی اثبات نشد.
تبلیغات در پلتفرمهای نمایش خانگی از حالت تیزرهای ابتدایی فراتر رفته و به بخشی جداییناپذیر از اقتصاد محتوا تبدیل شدهاند. با توجه به هزینههای سنگین تولید و رقابت بالا، این پلتفرمها برای تأمین درآمد، مدلهای پیچیدهای بر اساس جایگاه پخش و نوع محتوا تعریف کردهاند. در فیلیمو گرانترین نقطه تبلیغاتی (میانبرنامه یک سریال پربیننده) هر ثانیه ۱۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. در حالی که نماوا با سریال «سووشون» بستههای چندقسمتی ارائه میدهد، فیلمنت تمرکز اصلی خود را بر ارزش کل و تأثیرگذاری تبلیغ گذاشته است.
بوتیک هنر ایران در پاییز امسال، فعالیتهای هنری خود را با مجموعهای متنوع از اجراهای نمایشی، نشستهای نقد و بررسی و نمایشنامهخوانی در چهار سالن خود ادامه میدهد.
برنامه هفت اثر نمایشی مجموعه تئاتر شهر اعلام شد. در این برنامه، نمایش «رامسس دوم» (به کارگردانی رضا گوران و بازی سعید چنگیزیان و سحر دولتشاهی) در تالار اصلی اجرا میشود. همچنین نمایشهای «یتیمچه» در تالار چهارسو، «سنگ بست» و «من و خاله جانم» در تالار قشقایی، «ارزشهای نسبی» (به کارگردانی میکائیل شهرستانی) در تالار سایه و «ناگهان سامورایی» در کارگاه نمایش، میزبان مخاطبان تئاتر هستند.
کارگردان و عوامل نمایش «عروس انار»، شب گذشته (جمعه ۲۵ مهر)، با ادای احترام به ناصر تقوایی، کارگردان فقید سینمای ایران، روی صحنه رفتند. حسین جمالی (نویسنده و کارگردان اثر) تقوایی را فیلمسازی ارزشمند خواند که آثار هنرمندانهاش، از جمله فیلم «تعزیه» با موضوع بوشهر و حر دلاور، در قلب سینما دوستان زنده میماند. گروه نمایش و تماشاگران نیز یک دقیقه به احترام خالق «ناخدا خورشید» سکوت کردند.
داوران بخش مسابقه ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کوتاه کیش از سوی دبیر این جشنواره، عباس نجاری، معرفی شدند. رویا میرعلمی، مجتبی پیرزاده و سروش جمشیدی مسئولیت ارزیابی آثار را بر عهده خواهند داشت.
چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران، فهرست ۱۵ فیلم کوتاه با محوریت هوش مصنوعی را که به بخش بینالملل این دوره راه یافتهاند، اعلام کرد. در این فهرست که با حضور چشمگیر فیلمسازان چینی همراه است، سه فیلم از ایران به نامهای «شبان» (البرز پورصیاد)، «آخرین جرم» (محمد امین صمدی) و «پست اکستینشنیسم» (محمد امین طروقی) نیز دیده میشوند.
آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، از کشف مهم ۳۱ حلقه فیلم خام دارای تصویر از دوره قاجار در جریان عملیات ساماندهی آلبومخانه این کاخ خبر داد. این آثار شامل ۲۸ حلقه فیلم ۳۵ میلیمتری و ۳ حلقه فیلم ۱۶ میلیمتری هستند که میتوانند «اطلاعات ارزشمند و تازهای از شناخت دوره قاجار» و «تاریخ آغازین سینمای ایران» در اختیار پژوهشگران قرار دهند.
در پی تصویب ۱۸۰ شغل سینمایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن هاشمی (کارشناس مدیریت فرهنگی) این اقدام را به دلیل تکرار تلاشی که دو دهه قبل خانه سینما آغاز کرده بود و بیتوجهی به اولویتهای اصلی سینماگران، مورد نقد جدی قرار داد. او تأکید میکند که وزارت ارشاد به جای تقویت نهادهای صنفی و حذف سازوکار مندرس «نظارت پیشینی»، منابع خود را صرف کاری کرده که وظیفه تشکلهای حرفهای است. این طرح که با هدف تسهیل بیمهپذیری معرفی شده، فاقد شفافیت لازم برای حل مشکلات بنیادی امنیت شغلی و بیثباتی سینماگران است.
نمایش «لحظه درنگ میکند» به نویسندگی دونالد مارگولیز، با دراماتورژی، طراحی و کارگردانی محمد اسماعیلبیگی، از روز اول آبان هر شب ساعت ۲۰ در تماشاخانه صحنه آبی اجرا خواهد شد.
فیلمهای علمیتخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغههای اجتماعی متولد میشوند و درخشانترین آنها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما میپردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایتبخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسشهای بنیادینی که فیلم مطرح میکند، میتواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمیتخیلی میپردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایدههای خارقالعاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
انیمه «One Piece» بیتردید یکی از بزرگترین و ماندگارترین آثار تاریخ انیمه است، اما حتی شاهکار «ایچیرو اودا» هم خالی از نقص نیست. با وجود بیش از هزار قسمت و دو دهه پخش مداوم، یکی از ایرادهای ساختاری این مجموعه آنقدر آزاردهنده است که حتی طرفداران سرسختش هم نمیتوانند از آن چشمپوشی کنند.
هفت ماه از زمانی که «کاتلین کندی» رئیس شرکت «Lucasfilm» از مهمترین فیلم در حال ساخت مجموعه «جنگ ستارگان» پرده برداشت میگذرد، اما هنوز تقریباً هیچکس نمیداند این پروژه دقیقاً چیست. با این حال، تحلیلها نشان میدهد سهگانه جدیدی که «سایمون کینبرگ» در حال نگارش آن است، میتواند مسیر آینده این کهکشان دور، دور را برای دهه بعدی مشخص کند.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
پلتفرم نمایش خانگی «استارنت» که در مهر ۱۴۰۳ با سرمایهگذاری هلدینگ «طبیعت ماکان» راهاندازی شده بود، پس از یک سال فعالیت و به دلیل بحرانهای مالی و مدیریتی، در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.