کسانی که شکوه را در اجراهای کارگاه نمایش دیده بودند، در همه کارها او را موفق میدانند. فرق نمیکند گلدونه خانم باشد یا سندلی کنار پنجره بگذاریم... با نثر و نگاهی یکسر متفاوت، یا باغ آلبالو و طلبکارها. اثری از چخوف و پیتر هاندکه باشد یا برشت و استریندبرگ. کارگردان آربی اُوانسیان باشد یا اسماعیل خلج یا بیژن مفید. شکوه در همه نقشها تمامقد میدرخشید.
مدیر انجمن تماشاخانه داران خصوصی معتقد است که با توجه به وضعیت اجرای برخی نمایشها در تماشاخانههای خصوصی فعالیت یا عدمفعالیت سالنها فرقی ندارد و اگر مدیران تماشاخانههای خصوصی به اجماع برسند، ما فعالیتها را تعطیل خواهیم کرد.
به گفته مدیر انتشارات نظر، اینکه اختلافهای داخلی خانواده کیارستمی اجازه هیچ فعالیتی در ارتباط با این فرد را که میراث ملی ما و مانند بخشی از خاک ایران است و باید از آن حفظ و نگهداری کنیم، نمیدهند، تاسفآور است.
مدیران و کارگردانانی که این روزها در سالنهای مختلف آثاری روی صحنه دارند، میگویند که آثار نمایشی خود را با کمترین احتمال خطر برای مخاطبان اجرا میکنند.
چند روزی از بازگشایی نیم بند سالنهای تئاتر در سراسر کشور میگذرد اما کماکان انتقادات هنرمندان برای تضمین سلامتی عموم و گروههای هنری و اعتمادسازی بین جامعه هنری و مردم مطرح است.
امسال مهاجرت بهرام بیضایی ١٠ساله میشود. مهاجرتی که دربارهاش حرف و حدیث زیاد وجود دارد و داستانها و روایات زیادی دربارهاش گفته و شنیده شده است. خود بهرام بیضایی داستان این سفر را اما ساده و صریح، یک انتخاب ناگزیر میداند.
رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران زیر نظر هوشنگ سیحون ، پروژه و نقشه تالار را در کمتر از چند ماه آماده کردند و مهندس مگردیچیان آمادگی خود را برای محاسبه نقشه ها، به طور رایگان اعلام داشت.
بیانیه اخیر تعدادی از هنرمندان تئاتر برای پیگیری مجوز پخش آنلاین فیلم تئاترها، اگرچه سر و صدای زیاد و حاشیههای عجیبی به پا کرد، اما کلیت موضوع این حُسن را داشت تا بعضی کارگردانهای تئاتر متوجه فروش و بارگذاری آثارشان در VODها شوند، آن هم بدون اینکه از این موضوع اطلاع داشته باشند یا حتی یک ریال عایدشان شده باشد.
در تاریخ آمده است که ناصرالدین شاه در سفرهای فرنگستان خود تئاتر ممالک دیگر را پسندیده و مزین الدوله معلم دارالفنون را مأمور می کند تا در تالار دارالفنون نمایش هایی بدهد و او نخستین کسی است که تئاتر را از صورت تعزیه و سنتی خود خارج کرد.
این روزها در ایام تعطیلی کرونایی شاهد رشد پدیده تئاترهای آن لاین و فیلم ـ تئاترها در فضای مجازی هستیم که در بخش هایی دچار چالش شده و برخی معتقدند که تئاتر مجازی آسیبی برای عرصه هنرهای نمایشی محسوب می شود اما دیگران می گویند یک فرصت برای تقویت پدیده های جدید نمایشی است.
وقتی مهریزی (مدیر اداره کل تامین و تولید تلویزیون تعاملی معاونت فضای مجازی)در رابطه با زمان عملیاتی شدن نظارت انحصاری صداوسیما بر فرآیندهای تولید محتوای حرفهای برای انتشار در سرویسهای VOD و IPTها اعلام میکند: «این اتفاق از همین الان مقدور است و به طور معمول این نوع فعالیت در فضای مجازی بر عهده سازمان صوت و تصویر فراگیر در سازمان صداوسیماست» چرا همچنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایتهای دارای مجوز پخش VOD تماس گرفته و جلوی نمایش اینترنتی فیلمتئاترها را میگیرد؟
نخستین جشنواره نمایش های آیینی از تماشاخانه سنگلج کلید خورد ، در ابتدا قرار بود کارها فقط چند اجرا بروند اما به دلیل استقبال بعد از جشنواره هم بلیت نمایش ها با قیمت 40 و 60 ریال در سطح شهر تهران فروخته شد، حتی کارها برای فرهنگیان نیم بها بود.
بخشهای مختلف بنای ماندگار «تئاتر شهر» یادآور خاطرات بسیاری است، خاطراتی که مرور آنها در روزهای کرونایی تئاتر اشتیاق فعالیت دوباره در قلب تپنده تئاتر ایران را دوچندان میکند.
هادی کمالی مقدم و مینا بزرگمهر بهعنوان زوجی که در سینما و تئاتر فعالیت میکنند، اجرای تئاتر در بافتهای مختلف شهر را روندی برای شناخت بیشتر شهر و همچنین جذب مخاطبان غیرتئاتری میدانند.
داود نامور به تشریح جزئیات دیدار هیئت مدیره انجمن با قادر آشنا (مدیرکل هنرهای نمایشی) پرداخت و برخی از موارد مطرح شده درباره مطالباتی که در این دیدار گفته شده را نادرست خواند و گفت: بخش عمده زمان این جلسه به ارائه آمار خسارات تعطیلی تماشاخانههای خصوصی در اسفند اختصاص داشت و با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از سالنهای تئاتر، خواستار اجرایی شدن مصوبه پرداخت بخشی از اجاره املاک سالنهای خصوصی به مدیران شدیم که آقای شهرام کرمی (مدیرکل پیشین هنرهای نمایشی) وعدهاش را داده بود.
تئاتر ايران ظرف سالهاي اخير به علت كنار كشيدن دولت از پرداخت حمايت، ناچار شد تمام فرآيند پيشتوليد، پستوليد و غيره را با تماشاگران حساب كند. بنابراين درنظر گرفتن اينكه بعد از بحران چه اوضاعي پيش ميآيد چندان دور از ذهن نيست. تجربه تاريخي نيز نشان ميدهد در زمانه بحران، تئاتر بيش از گذشته به سوي سرگرميسازي و همراهي با خواست مردم رنج ديده ميرود كه در عمل افت كيفيت هنري را به دنبال ميآورد.
اقتباس از نمایشنامه در سینمای ایران آنقدرها پر و پیمان نبوده و در بررسی آن نمیتوان به فهرست بلندی رسید؛ اما در این گزارش مروری بر ۱۰ اقتباس سینمایی ایران از متون نمایشی داشتهایم.
گیرم که حال و هوای شهر خاکستری است. کافهها بسته است و تئاتر و سینما تعطیل. از قیل و قال مدرسه و دانشگاه خبری نیست و حتی بانکها هم نیمهتعطیلاند، اما در لابهلای رنگ خاکستری این شهر، هستند خانههایی با چراغهای روشن. اگر خوب دقت کنید میبینید دستانی چیرهدست را که نقش میزنند، مینوازند، مینویسند؛ دستانی که از حرکت بازنمیایستند.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی تئاتر نشان داد که در شرایط بحرانی یکی از منفعلترین وزارتخانههای دولت است و اقداماتش تنها در حد توئیتهای وزیر ارشاد باقی میماند.
قادر آشنا که پس از دو سال مدیریت شهرام کرمی، از روز گذشته به طور رسمی بر مسند اداره کل هنرهای نمایشی نشسته، به نظر میرسد در اولین روزهای کاری خود علاوه بر تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات میلیاردی تئاتریها، با چالشهایی روبرو خواهد بود که شاید لازم باشد در چند مورد، تصمیمهای مهم و حتی بحثبرانگیز بگیرد.