چهارشنبه , ۲۶ دی, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 33
درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

درباره نمایش «شهربازی» به کارگردانی نوید محمدزاده؛ پناه بردن به فانتزی رهایی‌بخش

نوید محمدزاده در پروژه کارگردانی خویش، مسیر دشواری را پیش گرفته که به نظر می‌آید در بعضی صحنه‌ها، بیش از اندازه معطوف به حضور او شده و به گنگی اجرا دامن زده است. به دیگر سخن، نمایش شهربازی سیاست اجرایی پر ابهامی را در پیش گرفته و مخاطبان پرشمارش را گرفتار سرگشتگی نالازمی کرده است.

نگاهی به نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند دوشنبه 27 بهمن 1393 13:03
.

نگاهی به نمایش «پاییز» به نویسندگی و کارگردانی نادر برهانی‌مرند

برهانی مرند در نمایش ˝پاییز˝ زاویه عدسی نگاهش را روی یک خانواده از طبقه متوسط متمرکز کرده و تضادها و تناقضات درونی آنها را به تصویر کشیده و رنگ باختن آرمان نسل نو را به سوگ نشسته است.

نباید به بهانه‌ی اجرای نمایش‌های بومی به خرافات دامن زد سه شنبه 16 دی 1393 14:17
در جلسه‌ی نقد و بررسی "کاریزما" مطرح شد؛

نباید به بهانه‌ی اجرای نمایش‌های بومی به خرافات دامن زد

جلسه‌ی نقد و بررسی نمایش "کاریزما" به کارگردانی حامد مهریزی‌زاده، شب گذشته- 15 دی‌ماه 93- به همت کانون ملی منتقدان با حضور سهراب سلیمی؛ کارگردان و مدرس تئاتر؛ و سید مسعود موسوی؛ کارگردان و منتقد تئاتر؛ در سالن فردی حوزه هنری برگزار شد.

نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو جمعه 12 دی 1393 16:54

نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو

دزدی در نمایشنا‌مه‌ داریو فو و نمایش سامان ارسطو، بهانه‌ای می‌شود برای به میدان آوردن شخصیت‌های خاطی دیگر.

نگاهی به نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی پنجشنبه 11 دی 1393 14:40
یک نمایش بی ادعا با داستانی ساده و روان

نگاهی به نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی

نمایش «دیده‌بانان»، به نویسندگی پیر‌روبر لوکلرک و کارگردانی محمد‌رضا خاکی را که این روزها در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، می‌توان در مجموعه آثار دانشگاهی طبقه بندی کرد.

نگاهی به نمایش «دو دلقک و نصفی» کاری از جلال تهرانی پنجشنبه 11 دی 1393 14:33

نگاهی به نمایش «دو دلقک و نصفی» کاری از جلال تهرانی

نمایش دو دلقک و نصفی یک نمایش طنز است و می شود در آن خط و خطوط کمدی و تراژدی را مشاهده کرد. نمایشی که به ترکیب قدرت و زد و خورد آن بین عواملش می­پردازد. شاید هیچ یک از رضا آشفته: ما مخالفتی با قدرت نداشته باشیم اما همیشه این قدرت برای همه دست و پاگیر بوده است. نبودنش به نوعی برایمان رنج آور خواهد شد و بودنش مهارناپذیر و اسباب زحمت دیگران و شاید بانی نابودی و ویرانی فردی باشد.

نگاهی به نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند. پنجشنبه 4 دی 1393 12:58

نگاهی به نمایش «مرگ فروشنده» اثر آرتور میلر به کارگردانی نادر برهانی مرند.

اجرا از نظر محتوایی افرادی را نشان می دهد که  در دنیای سرمایه داری زیر پای سرمایه داران له می شوند و دنیای درام برای مخاطب یک قانون وضع میکند: " اگر می خواهید  در جهان سرمایه داری باقی بمانید و روزگار خود را بگذرانید باید قواعد بازی ان را بلد باشید وگرنه از میدان رقابت به بیرون پرت می شوید!"

نگاهی به نمایش«مردی برای تمام فصول» / جلوۀ حقیقی قانون و رنگ گرفتن آن دوشنبه 17 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش«مردی برای تمام فصول» / جلوۀ حقیقی قانون و رنگ گرفتن آن

نمایش ˝مردی برای تمام فصول˝ نوشتۀ رابرت بولت، ترجمۀ فرزانه طاهری و کارگردانی بهمن فرمان‌آرا؛ به اعتبار عناصر دیداری‌اش مانند طراحی صحنه، لباس، نور و چهره‌پردازی تماشایی‌تر می‌شود.

یادداشتی برای پرفورمنس پرنده ونی‌لبک نوشته و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی یکشنبه 16 آذر 1393 00:00
کوششی قابل تأمل در عرصه‌ی نمایش جنگ

یادداشتی برای پرفورمنس پرنده ونی‌لبک نوشته و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی

پرفورمنس پرنده و نی‌لبک نوشته‌ و کارگردانی بهزاد صدیقی و علی‌محمد رحیمی نمایشی با موضوع جنگ ایران و عراق در روزهای 10 تا 12 آذرماه جاری در آمفی‌تئاتر فر‌هنگسرای فردوس به روی صحنه‌رفت و با استقبال مخاطبان و خانواده‌‌ها روبه‌رو شد

نگاهی به نمایش ˝گلن‌گری گلن‌راس˝ به کارگردانی عماد قلی‌پور دوشنبه 10 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝گلن‌گری گلن‌راس˝ به کارگردانی عماد قلی‌پور

˝گلن‌گری گلن‌راس˝ یکی از نمونه‌های درخشانی است که حاکمیت پول و سرمایه را بر روابط انسانی عامل ایجاد دنیایی معرفی می‌کند که در آن آدم‌ها برای به دست آورن سود بیشتر نه تنها انسان‌های دیگر را نادیده می‌گیرند بلکه در مواقعی حتی حاضر هستند برای رسیدن به جایگاهی بالاتر یا منفعتی بیشتر به هم نوعان خود آسیب‌های جدی روحی و روانی وارد کنند.

نگاهی به نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است» شنبه 8 آذر 1393 00:00

نگاهی به نمایش «وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است»

نمایش ˝وقتی ما برگردیم دوپای آویزان مانده است˝ به کارگردانی ابراهیم پشت کوهی بر این پرسش اساسی تاکید می‌کند که آیا انسان را از گناه گریزی است و یا تا ابد به دنبال انسان است تا به لغزش او ترس و احساس ندامت را همچون یک خوره و برزخ در جانش بی‌اندازد.

شکست خوردگان دنیای مدرن / نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ نادر برهانی مرند پنجشنبه 6 آذر 1393 00:00

شکست خوردگان دنیای مدرن / نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ نادر برهانی مرند

نادر برهانی‌مرند در نمایش ˝مرگ فروشنده˝ برای ارتباط مخاطب با این درام ایستا و کم تحرک سعی کرده با تداخل مرزهای رئال و سوررئال به همراه بازی‌های خوب بازیگران؛ نمایشی امروزی ارائه دهد.

درباره نمایش ˝برزیلیا˝ به کارگردانی پوریا عبدی / قضیه چاقو خوردن هوشنگ پنجشنبه 6 آذر 1393 00:00

درباره نمایش ˝برزیلیا˝ به کارگردانی پوریا عبدی / قضیه چاقو خوردن هوشنگ

نمایش ˝برزیلیا˝ تلاش ستودنی از چند جوان عاشق تئاتر است که باید منتظر کارهای بهتر و پخته‌تری از آنها بود.

نگاهی به نمایش ˝خواب‌آلودگی˝/ واقعیت تلخ چهارشنبه 28 آبان 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝خواب‌آلودگی˝/ واقعیت تلخ

˝خواب‌آلودگی˝ نوشته، طراحی و کارگردانی احسان بیات‌فر به زمان پس از جنگ اختصاص دارد، متاسفانه خیلی دیر فرصت پراختن به چنین موقعیت‌هایی را یافته‌ایم در حالی‌که باید مردم خیلی زود‌تر از این‌ها با واقعیت‌های جنگ و آسیب‌های ناشی از آن آشنا می‌شدند.

نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ به کارگردانی نادر برهانی‌مرند سه شنبه 27 آبان 1393 00:00
مرگ رویاهای این آدم‎های معمولی

نگاهی به نمایش ˝مرگ فروشنده˝ به کارگردانی نادر برهانی‌مرند

آرتور میلر در سال 1949 با نوشتن نمایشنامه ˝مرگ فروشنده˝ واقعیتی را به تصویر کشید که در آن آدم‌های جامعه - آدم‌های معمولی جامعه - سرنوشتی هولناک داشتند.

نگاهی به نمایش ˝صدای آهسته‌ برف˝/چشم انتظار بهار جمعه 23 آبان 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝صدای آهسته‌ برف˝/چشم انتظار بهار

نمایش ˝صدای آهسته برف ˝ به کارگردانی جابر رمضانی در کلیت یک نمایش استاندارد و حرفه‌ای است و کلیت اجزایش با یکدیگر هارمونی و هماهنگی دارند و این دستاورد کمی برای گروه جوانی نیست که کارشان را از تئاتر دانشگاهی آغاز کرده‌اند.

نگاهی به نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» /حق انتخاب انسان جمعه 16 آبان 1393 00:00

نگاهی به نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» /حق انتخاب انسان

نمایش ˝بالاخره این زندگی مال کیه؟˝ اشکان خیل‌نژاد را باید دید چون ما با آن سروکار زیادی داریم و به لحاظ روانی باید تک تکمان خود را متقاعد کنیم که هر کسی به طور فردی حق انتخاب دارد و گاهی جمع نمی‌تواند تصمیم‌گیرنده شرایط زندگی یک فرد باشد.

زندگی در جهنم واقعی / نگاهی به نمایش ˝ملاقات بانوی سالخورده˝ دوشنبه 28 مهر 1393 00:00

زندگی در جهنم واقعی / نگاهی به نمایش ˝ملاقات بانوی سالخورده˝

˝ملاقات بانوی سالخورده˝ نمایش کلاسیکی محسوب می‌شود اما هادی حجازی‌فر با فضای گروتسک، فانتزی و رویاگونه در معاصر کردن این نمایش برای مخاطب کوشیده است.

نگاهی به نمایش ˝من˝ کار فرهاد تجویدی/به قاعده زیست ایرانی پنجشنبه 24 مهر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝من˝ کار فرهاد تجویدی/به قاعده زیست ایرانی

نمایش ˝من˝ یک اثر پسامدرن است که به قاعده زیست در ایران و ژرف‌ساخت نظام اجتماعی ما با درکی درست دارد در قالب پسامدرن مسائل پیش پایمان را بازنمایی می‌کند.

در نقد اپرای «بانوی زیبای من» / خیلی معمولی اما دلنشین شنبه 12 مهر 1393 00:00

در نقد اپرای «بانوی زیبای من» / خیلی معمولی اما دلنشین

بهتر است به جای مانع‌تراشی‌‎ها یا بی‌نظمی‌ها، از تلاش‌های سرسختانه‌ای که در مسیر خلق اپراهای کلاسیک یا مدرن آینده صرف می‌شود، حمایت شود تا هم بهانه‌های ساده دلگرمی‌ها ‌برای ادامه کار گروهی باقی بماند هم جریان پیشرفت اپرای ایرانی متوقف نشود.

نگاهی به نمایش «دورهمی زنان شکسپیر»/ درواقع مساله همین است شنبه 12 مهر 1393 00:00

نگاهی به نمایش «دورهمی زنان شکسپیر»/ درواقع مساله همین است

آثار شکسپیر، جدا از اجراهای تئاتری و اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی، منبع الهام آثاری - حتی غیرتئاتری و غیرسینمایی - هم بوده که برخی را نمی‌توان اقتباس خواند؛ از الهام‌بخشی‌هایی در شعر، ادبیات و موسیقی، تا حتی استفاده از نام‌های شخصیت‌های آثارش در زمینه‌های مختلف. فهرست نوشته‌ها و کتاب‌ها درباره جنبه‌های مختلف کارهای شکسپیر (از جمله زنان آثارش) هم طولانی است، اما جمع‌کردن تعدادی از معروف‌ترین زنان شکسپیری در قالب یک نمایشنامه ایده‌ای هیجان‌انگیز است.