شنبه , ۲۴ شهریور, ۱۴۰۳
نقد- تئاتر | صفحه 32
نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نگاهی به نمایش «سه خواهر» به کارگردانی نگین ضیایی/ تهاجم به متن چخوف

نمایش «سه خواهر»، به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی نگین ضیایی که اثری اقتباسی از «سه خواهر» چخوف محسوب می‌گردد، در پی چاره‌جویی این مسئله است که به آن‌چه بی‌واسطه مشاهده و دیده می‌شود تا چه اندازه می‌توان اعتماد و آن را تفسیر به رأی داشت.

نگاهی به نمایش جدید مهدی احمدپناه/میزانسن‏‌های دقیق و ماهرانه در ˝هر کس با تنهایی‏‌اش˝ سه شنبه 4 شهریور 1393 00:00

نگاهی به نمایش جدید مهدی احمدپناه/میزانسن‏‌های دقیق و ماهرانه در ˝هر کس با تنهایی‏‌اش˝

آنچه به هر متن جان می‏‌بخشد، کوشش پیشنهاد راه حل مناسب اجرا است و سیدمهدی احمدپناه در نمایش ˝هر کس با تنهایی‌اش˝ می‏‌کوشد به این راه حل دست یابد.

نگاهی به نمایش ˝ننه دلاور و فرندانش˝ یکشنبه 2 شهریور 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝ننه دلاور و فرندانش˝

برتولد برشت یکی از افرادی است که در استقرار دراماتورژی موثر بوده و این به فاصله دو قرن پس از لسینگ سمت و سوی تازه‌ای به خود گرفته است. بنابراین می‌شود در این باره نتیجه کار زهرا خیالی صبری را تایید کرد که چرا باید در متن ننه دلاور و فرزندانش تغیر و تحولی ایجاد کرده باشد.

«دورهمی زنان شکسپیر»: میل به تماشای ستاره‌های رسانه‌‌ای مهم‌تر از «بورلسک پست» نمایش شنبه 1 شهریور 1393 00:00

«دورهمی زنان شکسپیر»: میل به تماشای ستاره‌های رسانه‌‌ای مهم‌تر از «بورلسک پست» نمایش

«دورهمی زنان شکسپیر» از نوع «بورلسک پست» است. میل به تماشای «ستاره‌های رسانه‌ای سینما» چنان تماشاگران غیرجدی تئا‌تر را مسخ کرده که بالکل محتوای نمایش اهمیت خود را از دست داده است. نمایشی که محتوایی فراتر از «دورهمی» ندارد

نگاهی به نمایش ˝الیورتویست˝ به کارگردانی اصغر خلیلی/کودکان کار را دریابید شنبه 1 شهریور 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝الیورتویست˝ به کارگردانی اصغر خلیلی/کودکان کار را دریابید

وقتی اجرای ˝الیور توییست˝ را می‌بینی دیگر به کم و کیف آن کاری نداری، بلکه از این همه شیدایی و ایثار این جماعت به هنر نمایش شگفت زده می‌شوی و سر تعظیم فرود می‌آوری.

نگاهی به نمایش ننه‌دلاور/ آدم‌ها و عروسک‌‌ها در میدان جنگ شنبه 1 شهریور 1393 00:00

نگاهی به نمایش ننه‌دلاور/ آدم‌ها و عروسک‌‌ها در میدان جنگ

در متن اصلی، ننه‌دلاور شخصیتی ناهماهنگ، ضدونقیض و فرصت‌طلب‌تر از ننه‌دلاور زهرا صبری دارد که این البته فی‌نفسه نقص محسوب نشده و به سلیقه و خوانش کارگردان مربوط است. ننه‌دلاور زهرا صبری بسیار مادرانه‌تر و در عین‌حال متزلزل‌تر از ننه‌دلاور برشت است.

نگاهی به موسیقی- نمایش ˝ترانه‌های محلی˝/تجلی هنر در تئاتر شهر جمعه 31 مرداد 1393 00:00

نگاهی به موسیقی- نمایش ˝ترانه‌های محلی˝/تجلی هنر در تئاتر شهر

آنچه در نمایش ترانه‌های محلی آنچه به چشم می‌آید این است که تماشاگر، ضمن لذت از نواهای فولکلوریک و انتزاعی، با مفاهیم اشعاری لطیف و ایضا گفتار و کردار نمایشی قصه‌ای مربوط به شخصیت‌های فیلم که (قطعاتی از آن روی پرده پخش می‌شود) را می‌بیند و با آن همراه می‌شود.

درباره نمايش « اليور تويست» به كارگرداني اصغر خليلي/ساختارشكني در خدمت جوهره درام چهارشنبه 29 مرداد 1393 00:00

درباره نمايش « اليور تويست» به كارگرداني اصغر خليلي/ساختارشكني در خدمت جوهره درام

اصغر خليلي با نگاهي به كنوانسيون ژنو و حقوق كودكان كار نمايش «اليور تويست» را با تركيبي از بازيگران حرفه‌يي و جمعي از دانشجويان و فارغ‌التحصيلان تئاتر در تالارحافظ به روي صحنه مي‌برد. آنچه در تحليل و زير متن اين نمايش به چشم مي‌خورد همين عدم حمايت از كودكان كار است كه مورد توجه اين كارگردان قرار گرفته است.

نگاهی به نمایش ˝یه کلیک کوچولو˝/ تجدد آری یا نه؟ شنبه 25 مرداد 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝یه کلیک کوچولو˝/ تجدد آری یا نه؟

˝یه کلیک کوچولو˝ سه نمونه از کل جامعه‌ی متناقض و پرتضاد کنونی ما است. تضاد بین سنت و تجدد.

چند نکته درباره نمایش «فاوست»/ گامی به پیش سه شنبه 14 مرداد 1393 00:00

چند نکته درباره نمایش «فاوست»/ گامی به پیش

فاوست نمایشی فرم‌گراست در اتکا و متناسب با اندیشه‌ای که درخور زمان و ضرورت اجتماع باشد. نوعی دراماتورژی درخور تامل از سوی حمیدرضا نعیمی سوار بر متن کلاسیک گوته آلمانی است، هرچند پایان گوته قابل‌قبول‌تر است تا پایانی که نعیمی نوشته و به اجرا درآورده است.

نقدی بر «ننه‌دلاور و فرزندان او»/ جنگ‌ستایی‌ زنانه دوشنبه 6 مرداد 1393 00:00

نقدی بر «ننه‌دلاور و فرزندان او»/ جنگ‌ستایی‌ زنانه

امیرقهرمانی منتقد تئاتر در نوشته ای نظر خود درباره نمایش «ننه دلاور و فرزندان او» را نوشته است. او نقدهای زیادی به این نمایش دارد البته در چند مورد هم تعریف‌هایی از بازی برخی شخصیت‌ها داشته است.

نگاهی به نمایش ˝دل سگ˝ به کارگردانی محمد یعقوبی/شورش مخلوق جمعه 3 مرداد 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝دل سگ˝ به کارگردانی محمد یعقوبی/شورش مخلوق

محمد یعقوبی که این روزها نمایش ˝دل سگ˝ را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه دارد، طی سال‌ها اخیر علاقه‌اش را به موضوع اقتباس نشان داده است.

نگاهی به نمایش و آنک انسان/دهن کجی به خود چهارشنبه 1 مرداد 1393 00:00

نگاهی به نمایش و آنک انسان/دهن کجی به خود

˝وآنک انسان˝ که این روزها در تالار مشایخی روی صحنه است یک تک‌گویی نمایشی درباره زندگی و مرگ وزوُلُود میرهولد کارگردان و بازیگر روسی است.

مروری بر نمایشنامه «فاوست» هدف زندگي؛ اسارت یا تعادل؟! سه شنبه 31 تیر 1393 00:00

مروری بر نمایشنامه «فاوست» هدف زندگي؛ اسارت یا تعادل؟!

فاوست اسیر و برده علم است. حال و روز خود و هدف زندگی را گم کرده است. آنچنان که بوی تعفن گرفته و حتی سگی ولگرد نیز از همنشینی با او ابا داشته، بر نشیمنگاهش، چون دیوار خرابه ای ادرار می کند. در این وادی حرمان و از خود بیخود ی است که فاوست به بیهودگی می رسد

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون‌ هلم˝/در اجرای یک مفهوم پیچیده دوشنبه 30 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون‌ هلم˝/در اجرای یک مفهوم پیچیده

نمایش ˝سیستم گرون هلم˝ به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی که این روزها در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه است؛ نمایشنامه‌ای ساده‌انگار در اجرای یک مفهوم پیچیده است.

صادقی: ˝گون‌گولا˝ روایتی واقع‌گرایانه از زندگی یک بازیگر تئاتر است دوشنبه 23 تیر 1393 00:00

صادقی: ˝گون‌گولا˝ روایتی واقع‌گرایانه از زندگی یک بازیگر تئاتر است

اشکان صادقی که این روزها نمایش ˝گون‌گولا˝ را در سالن استاد انتظامی روی صحنه برده، این نمایش را یک رئال اجتماعی می‌داند و معتقد است این شیوه بیش از دیگر گونه‌های نمایشی می‌تواند مخاطب را درگیر اثر کند.

نگاهی به نمایش ˝فاوست˝/چالشی متفکرانه با نویسنده ایرانی دوشنبه 23 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝فاوست˝/چالشی متفکرانه با نویسنده ایرانی

˝فاوست˝ به کارگردانی حمیدرضا نعیمی بر اساس نمایشنامه‌ای از گوته نویسنده آلمانی روی صحنه رفته است.

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون هولم˝ / کالبد شکافی اسارت انسان نو دوشنبه 16 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝سیستم گرون هولم˝ / کالبد شکافی اسارت انسان نو

˝سیستم گرون هلم˝ نام نمایشی است از نویسنده‌ای اسپانیایی به نام گالچران که این نمایشنامه را در آغاز دهه نخستین سال ۲۰۰۰ نوشته است. اجرای این نمایش در اسپانیا و بیش از سی کشور، این نویسنده را به شهرتی جهانی رسانده است.

نگاهی به نمایش ˝یوبیستومه˝/ قضاوت بدون مصلحت‌اندیشی دوشنبه 16 تیر 1393 00:00

نگاهی به نمایش ˝یوبیستومه˝/ قضاوت بدون مصلحت‌اندیشی

نمایش ˝یوبیستومه˝ نیما نادری، مربوط به احوالات آدم‌های دهه شصت است که با گذشت سه دهه بدون مصلحت‌اندیشی مورد قضاوت قرار گرفته است.

نقدی بر نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح» چهارشنبه 4 تیر 1393 00:00

نقدی بر نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح»

حیف، حیف... این مرثیه‌ای است که بازیگران زن نمایش «دولیتر در دو لیتر صلح» با صدای بلند فریاد و ضجه می‌زنند. مرثیه آدم‌هایی که زیر خاک خوابیدند و آنها زنده ماندند تا تقاص خون آنها را پس بگیرند. پیروزی برای آنها، در ریختن خون طرف مقابل تعریف شده است و تا خون دشمن به خاک نریزد، داغ عزیزانشان سرد نمی‌شود.

تاملی بر نمایش «دن‌کامیلو»/ در بطن یک کمدی چه می‌گذرد؟ چهارشنبه 4 تیر 1393 00:00

تاملی بر نمایش «دن‌کامیلو»/ در بطن یک کمدی چه می‌گذرد؟

آنچه در نمایش دن‌کامیلو رخ داده تضاد و رویارویی کمیک در باطن اثر است. چالش آدم‌هاست که کمیک است و برای همین «دن‌کامیلو» یک کمدی آسان اما قابل بازتولید است که ماهیتا لحظه‌ها و موقعیت‌های کمیکش ایجاد کشمکش می‌کنند و به لحاظ دراماتیک پیش‌رونده هستند.