تنهایی و فرمزدگی، سوژههای غالب بر چهلودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند. در تحلیلی از ۱۵ فیلم مهم این رویداد، ضمن تمجید از پختگی آثار، این نقد مطرح شد که سینمای کوتاه بیش از اندازه درگیر فرم و انتزاع شده و از مسائل روز جامعه فاصله گرفته است.
مسئول رأیگیری از تماشاگران جشنواره فیلم کوتاه با ارائه توضیحاتی از روند کار تاکید کرد که اعلام نام فیلمهای پرمخاطب از ابتدای جشنواره برای گرم کردن فضای رقابت بوده است.
کارگردان فیلم کوتاه و فانتزی «رنگارنگ» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد، میگوید: فیلم کوتاه عرصه بیزینس نیست.
احمدرضا درویش در نشست تخصصی «39-20» با موضوع کارگردانی در سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران بیان کرد: من خیلی معتقد به صنعت سینمای ملی و بینالمللی ایران نیستم و به طور روشن به این موضوع اعتقاد ندارم که سینمای ما ملی، صنعتی یا بینالمللی است.اینکه میگویند سینمای ما صنعتی است، نیز یک فریب است.
داوران آثار بخش داستانی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.
رضا کیانیان همزمان با برپایی جشنواره فیلم کوتاه تهران جزییاتی را از تجربههای خود در بازیگردانی و زمانی که این کار مد شده بود، را تعریف کرد.
افتتاحیه سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران همزمان با آغاز اکرانهای این رویداد برگزار شد و دبیر جشنواره با حضور در سالن نمایش از حضور و همراهی سینماگران و مخاطبان تشکر کرد.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بازدید از ستاد برگزاری سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از آمادگی این بنیاد برای تامین سرمایه سه فیلمساز منتخب دبیر جشنواره برای ساخت فیلم اولشان خبر داد.
جدول نمایش آثار راهیافته به بخشهای مختلف سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در اختیار مخاطبان این رویداد قرار گرفت.
نمایشگاه عکس «فریمهای خاطره» با ۲۱ عکس از پشتصحنه فیلمهای کوتاه ۲۱ فیلمساز در فرهنگسرای ارسباران گشایش یافت.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: از صنف فیلم کوتاه و ایسفا توقع دارم که از کیان جشنواره و فیلم کوتاه حفاظت کنند، بخصوص در مقابل دوقطبیها. همچنین تاکید میکنم که این رویداد جشن نیست و شاید نام آن فستیوال بود برخی بحثها هم مطرح نمیشد.
سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران فراخوان دریافت فیلمنامههای متقاضیان ساخت فیلم کوتاه اول را منتشر کرد.
یکی از مدیران پخش حوزه بینالملل سینمای کوتاه معتقد است فیلمسازان کوتاه به جشنوارههای بینالمللی نگاه توریستی داشته و هیچ ایدهای برای ایجاد ارتباط با سینمای جهان ندارند.
فیلم کوتاه «توخا» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا در دوازدهمین جشنواره فیلم کوتاه انگلیس حضور پیدا میکند.
در حالی تعدادی از فیلمسازان منتخب حاضر در سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با مهدی آذرپندار دبیر این رویداد دیدار کردند که درخواستشان برای تعویق برگزاری آن، مورد پذیرش قرار نگرفت
جمعی از سینماگران ایرانی و بینالمللی به عنوان استادان نشستهای تخصصی «۳۹-۲۰» سیونهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند.
سه فیلم کوتاه حاضر در بخش «سینمای ملی» برای حضور در بخش بینالملل جشنواره فیلم کوتاه تهران انتخاب شدند و ۲۰ نشست تخصصی هم با محوریت «ژانر» در این رویداد برگزار خواهد شد.
فیلم کوتاه «آرامگاه» به کارگردانی علی دارایی در دومین حضور بینالمللی خود به جشنواره «ایندی کورک ایرلند» راه یافت.
پردیس سینمایی ملت میزبان سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران شد.
فیلم کوتاه «گودال» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد رنجبر و تهیهکنندگی عمار خطی، کاری از سیمای مرکز سمنان، به جشنواره بوفالو نیویورک راه یافت.
فیلم کوتاه «تطبیق» در ادامه حضور جهانی خود به سیامین دوره جشنواره ریندنس راه یافت که این حضور، سومین حضور در جشنواره اسکار کوالیفای برای تطبیق است.