سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
مهوش افشارپناه بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون ضمن مرور بخشی از خاطرات خود در دوران فعالیت از دلایل کمکاریاش در سالهای اخیر و دوری خودخواستهاش از دنیای بازیگری گفت.
نمایش «چهار تک گویی» نوشته روزبه حسینی و کارگردانی حسن سرچاهی از ۴ خرداد اجرای عمومی خود را آغاز کرد.
همزمان با پیش فروش بلیت «۶۵۷»، عوامل اجرایی این اثر نمایشی معرفی شدند.
علی عابدی نویسنده و کارگردان تئاتر این روزها به سراغ ساخت یک فیلم مستند و یک فیلم سینمایی رفته است و در عین حال به دنبال سالنی برای اجرای نمایش «مردخوار» جدیدترین اثر خود است.
آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه پنجم خرداد ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها مشخص شد.
سعید پورصمیمی حالا با تازهترین نمایش خود روی صحنه است؛ کاری کمدی که متن آن را هم خودش نوشته. او در هشتمین دهه زندگی خود همچنان روی صحنه است ولی برای رسیدن به این جایگاه، راهی پر پیچ و خم را طی کرده است.
ششمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی شرهانی با معرفی برگزیدگان در دهلران به کار خود پایان داد.
«نقالی» یکی از هنرهای نمایشی ایران است که از دیرباز در این مرز و بوم اجرا میشده، اما گرد فراموشی و بیتوجهی بر چهره این هنر ایرانی موجب شد که در فهرست جهانی میراث در خطر یونسکو ثبت شود؛ اقدامی که به نظر میرسد دردی از وضعیت «نقالی» دوا نکرده و در سالهای پس از ثبت هم این میراث در انزوا قرار دارد.
شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی عصر امروز پنج خردادماه طی مراسمی با اعلام نفرات برگزیده به کار خود پایان داد.
کمپانی رویال شکسپیر در یکی از جدیدتری اجراهای خود نمایشنامه «هر طور شما مایلید» ویلیام شکسپیر را روی صحنه میبرد.
آران شیخالاسلامی کارگردان «صالحان» با اشاره به ویژگیهای نمایش درباره چالشهای اجرای یک گروه شهرستانی در پایتخت توضیحاتی ارائه داد.
پیش فروش سه روز نخست اجرای نمایش « عشق در پیری» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا آغاز شد.
سیما تیرانداز، امیر عظیمی و حمیدرضا ترکاشوند با نمایش «۶۵۷» به نویسندگی و کارگردانی شهرام گیل آبادی به صحنه میآیند.
دانیال اربابی و گروه جوان اجراییاش، نمایشی تماشایی بر صحنه آوردهاند که ملالآور و کسالتبار نیست اما تماشاگران را واجد کیف و سعادت لورکایی هم نمیکند. اجرایی که از لورکا فاصله میگیرد تا جهان خویش را بسازد. اما نکته اینجاست که مفاهیمی چون زنانگی و خواهرانگی با این شیوه اجرایی کمرمق شده و مردانه و ماشینی به نظر میآیند.
شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: زمینهایی را به دست فروشان اطراف تئاتر شهر معرفی میکنیم تا این افراد منتقل شده و حریم این بنا نیز پاکسازی شود.
حسین پارسایی کارگردان نمایش "هفت خان اسفندیار" گفت: من آدم سیاسی نیستم و گرایش فکریام روشن است؛ متأسفم عدهای رنجیده خاطر شدند.
هنر تئاتر و مظلومیت، در ایران نسبتی وثیق دارند. تئاتر نه از رسانه سینما و موسیقی برخوردار است و نه گردش مالی اقتصاد آن بهپای دو هنر مزبور میرسد. مصائب صدور مجوز در تئاتر هم، سر دراز دارد. مثلا هفته پیش، کارگردان تئاترِ «657» از مشکلات مسیر اخذ مجوز گفت که فارغ از این مورد، مهمترین تنگناها و صعوبت کار تئاتر را مرور میکنیم.
مجموعه عکسی از هنرمندان سینما از جمیله شیخی و بهرام بیضایی گرفته تا رخشان بنیاعتماد و اصغر فرهادی را در کنار سیدمحمد خاتمی رئیسجمهور اسبق ایران ببینید.
یک مدرس دانشگاه گفت: متاسفانه در عرصه تئاتر و سینما روابط عمومی به جایگاه درستی دست پیدا نکرده و در حوزه گرافیک و چاپ اقلام تبلیغاتی قدرت دخالت ندارد. باید مقدمات و زیرساختهایی ایجاد شود که روابط عمومی به عنوان یک واحد یا کمپانی و شرکت تئاتری در ساختارها تعریف شود.
وقتی سند چشمانداز وجود ندارد عملاً همهچیز باری به هر جهت است، هنرمند تکلیف خود را نمیداند و تئاتر برایش تبدیل به رنجخانهای میشود که هرچقدر سوابقاش در آن بالاتر میرود و زحمت بیشتری میکشد، رنجی هم که بر دوش دارد بیشتر میشود و ناچار است سیزیفوار، سنگی را که به پایین غلتیده دوباره به زحمت بالا ببرد.