سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
کارگردان نمایش «هیپولیت» با اشاره به اینکه شیوه کاری اش در ادامه ویژگی های تئاتر گروتوفسکی است، یادآور شد در طول سال ها فعالیت به زبانی خاص برای بیان مفاهیم مدنظرش رسیده است.
نمایش «سیمین و فرزان» به نویسندگی و کارگردانی فهیمه عابدینی، در هفدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه میرود.
نمایش «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر با کارگردانی مجید بشکال و با بهرهگیری از نمادها و نشانههایی بومی بندرعباس به کارگردانی مجید بشکال در جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه میرود.
پل ریکور در مقاله «خاطرات و فراموشی» دو نوع رابطه برای نسبت خاطرات با گذشته در نظر میگیرد؛رابطه دانشی و رابطه کنشی. در رابطه دانشی، خاطرات به نسبت قابل اعتمادند اما در رابطه کنشی به هیچ وجه نمیتوان به خاطراتی که کلامی و ذهنی مرورشان میکنیم اعتماد کرد. او معتقد است ما تنها زمانی میتوانیم صحبت از استفاده یا سوءاستفاده از خاطرات کنیم که خاطره را یک کنش تلقی نماییم. کنشی که تمایلات و زخمهای روحیمان در آن دخیل میشوند و بیرحمانه به حذف قسمتی و اضافه کردن قسمتی دیگر مشغول میشوند.
کتاب «تئاتر، ایران و غرب» به قلم «فهیمه نجمی» فارغالتحصیل هنرهای نمایشی از دانشگاه سوربن در انتشارات هارماتان در پاریس منتشر شد.
«روز بیست و یکم» به نویسندگی و کارگردانی نیوشا محرابی در خانه نمایش مهرگان روی صحنه می رود.
نمایش عروسکی «یک سفر رؤیایی» به کارگردانی حامد زارعان که تلفیقی از برخی نمایشهای ایرانی است، راهی جشنواره تئاتر عروسکی روسیه میشود.
ایجاد موانع در ارائه مجوزهای اجرا در اداره کل هنرهای نمایشی در حال اوجگیری است و مستندات نشان میدهد بخش مهمی از این موانع محصول تصمیمهای فردی در این نهاد است.
اجرایر «دینید اینچ» در عمارت روبرو به مدت یک هفته تمدید شد.
21 اثر نمایشی هفته جاری اجرای خود را در تماشاخانههای پایتخت آغاز کردند.
فلیک از آن نمایشنامههاست که بر آستانه دو نظام پخش سینمایی ایستاده. یکی نظامی متعلق به گذشتهای در حال فراموشی که مبتنی است بر همان دستگاه آپارات و ساختار سلولوئیدی حلقههای سینمایی که میدانیم گران است و محدود. سیستم آپارات در مواجهه با شتاب سرمایهداری متأخر به نسبت کند بود و بتدریج کنار گذاشته شد. اما نظام دیگر همان ساختار دیجیتال، ارزان و قابل دسترستر سینماست. نمایش فلیک، بازنمایی تقابل این دو امکان تکنولوژی در رابطه با نمایش دادن فیلمهاست. آن هم در یکی از آن سالنهای قدیمی و از رونق افتاده شهری چون ورکستر کانتی ایالت ماساچوست.
محمد رحمانیان میگوید کتمان نمیکنم در «لیلا و چند مسافر» برخلاف سایر آثار مذهبیاش به روایت مرسوم از دین نزدیک شده چراکه این نمایش مذهبی برخی از نشانههایش را از اتفاقاتی بیرون از چهارچوب ذهنی روشنفکران میگیرد
نمایش «هیپولیت» روزهای پایان هفته با تخفیف ۴۰ درصد برای دانشجویان روی صحنه می رود.
نوبت دوم مجمع فوقالعاده کانون کارگردانان شنبه ۱۳ مردادماه برگزار میشود.
نمایش "ترس و لرز" به نویسندگی و کارگردانی مریم زرینى که از فردا 4 مرداد در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه میرود، در ساعت 17:30 توسط استاد محمد چرمشیر، نویسنده و استاد دانشگاه و خالق آثاری همچون "باد اسب است"، "در مصر برف نمی بارد"، "قهوه قجری" و ... طی مراسمی افتتاح میشود.
از پوستر اصلی نمایش "افرا یا روز میگذرد" به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی سهیل ساعی رونمایی شد.
نمایش «خانه نمزده» از یازدهم مردادماه در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه میرود.
کارگردان نمایش جدید «آتشسوزیها» که نوبت اجرای آن بهمن و اسفند امسال است، گفت: در ماههای پایانی سال به دلیل تقارن با جشنوارههای فجر، نمایشها آنطور که باید دیده نمیشوند.
ابوالفضل پورعرب که سالها شاگرد زندهیاد محمود استادمحمد بوده، میگوید: استادمحمد به معنای واقعی استاد بود، ساده زندگی کرد و ساده و سربلند هم رفت، هرچندهنوز خیلیها نمیدانند چه هنرمندی از بین ما رفته است.
اجرای شب نخست نمایش «سُسِ توتفرنگی» با طراحی و کارگردانی مهدی پاشایی، شب گذشته، یکم مرداد، به مهمان ویژه این اجرا،کمال تبریزی،کارگردان مطرح سینمای ایران تقدیم شد.