نمایش «مارگاک» اثر آگوست استریندبرگ در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه میرود.
مشکلات اصلی نمایش «قاسمآباد» در نمایشنامه اثر نهفته است. متن وامانده و دارای لکنتهای بسیار است. نمایشنامهنویس با جهان نداشتهاش، جهانی قلابی از چند دزد و عرقخور و نزولخور که در یک قبرستان گیر کردهاند را نشانمان میدهد که این جنس معلول، نه جهتگیری میفهمد و نه حتی نمیداند که با خود و مخاطبش چندچند است.
تماشای این نمایش آنقدر مرا خشمگین و مایوس کرد که هنگامی که در پایان نمایش پیشنهاد کارگردان به تماشاگران را برای عکس یادگاری شنیدم بیدرنگ از میان صحنه به سمت در خروجی رفتم تا هرچه زودتر این دیالوگ سانتیمانتال و بیمحتوای پایانی نمایش را از ذهنم خارج کنم:« برای یه زن هیچی دردناکتر از این نیست که از درون گریه کنه، تو ظاهر لبخند بزنه و بگه همهچی روبراهه، این نهایت بیعدالتی به زنانه»!!
شانزده اثر نمایشی در هفته جاری در تالارهای نمایشی تهران به روی صحنه آمد.
اجرای پیشین آرش عباسی نیز با گروهی از جوانان افغان مقیم درایران اجرا شد که استعدادهای بسیارخوبی از میان آنها درصحنه درخشیدند و امروز نیز با طی همان مسیر، روزنههای امیدبخشی از حضور این نسلِ مهاجران افغان، درپیوند با صحنه ی تئاتر به چشم می آید.
نمایش «ماربازی» به کارگردانی صحرا فتحی و سعید دشتی در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه میرود.
نمایش «تراس» به نویسندگی ژان کلود کریر و کارگردانی مسعود کرامتی بازیگران خود را معرفی کرد.
نمایش «شهر ما» با طراحی و کارگردانی محمدحسن معجونی از ۲۰ اردیبهشت در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود.
نمایش «بیله دیگ، بیله چغندر» به نویسندگی داوود فتحعلیبیگی و کارگردانی منیژه داوری از پنجشنبه، ۵ اردیبهشتماه در تماشاخانه سنگلج اجرا میشود.
فرشاد فزونی ساخت موسیقی نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید» نوشته مژگان خالقی و کارگردانی حسن جودکی را عهده دار شد.
کارگردان «پروانه و یوغ» با اشاره به رویکرد فرمالیستی که به متن داشته است، عنوان کرد این نمایش از درونیات ونسان ونگوگ نقاش شناخته شده هلندی پرده بر میدارد.
نمایش «چیزی شبیه زندگی» از روز پنجشنبه پنجم اردیبهشت در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود.
کارگردان نمایش «لکلکهای حقیقی» که این روزها در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است تأکید کرد این اثر عکسالعمل وی به محیط پیرامونش است.
عمارت نمایشی نوفل لوشاتو اکنون میزبان برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران است.
نمایش «آرسنیک» به نویسندگی و کارگردانی جواد واحدی در تماشاخانه سپند روی صحنه میرود.
حمیدرضا نعیمی میگوید در پنجمین اجرای «سقراط» همه گروه از نو شروع به کار کردند و این نمایش تازه اکنون به بلوغ خود رسیده و قصد پیر شدن هم ندارد.
نمایش «نه نه نه» با استقبال تماشاگران و هنرمندان درحالی اجرای عمومی خود را در تماشاخانه مهرگان آغاز کرد که از سوی گروه نمایش اعلام شد کلیه عواید از فروش این نمایش را به کودکان سیل زده کشورمان اهداء خواهند کرد.
علی شادمان با "شاه ماهی" به روی صحنه میرود.
نمایش «شهرت» به کارگردانی شهروز دل افکار در تماشاخانه مهرگان تمدید شد.
آرش عباسی میداند که تئاتر بدون نمایشنامه خوب فقط به درد لای جرز می خورد و بس. او به اصول این حرفه آشناست و میداند ایجاد تعلیق در روند قصه چطور جان تازه به اثر میدهد یا کجا میتواند با کشمکش، تقابلی میان قطب خیر و شر نمایش به وجود آورد. مخاطب ابتدا با فرم طرف است و سپس با محتوا مواجه میشود اما این روند برای خالق اثر برعکس رقم میخورد. یعنی کارگردان بر اساس دغدغه و محتوای خود دست به ترکیببندی و فضاسازی در کار خود میزند و از درون تکنیکها، صداها و اشکال ما را به عمق ناخودآگاه خود دعوت میکند.