نميخواهم بنويسم! براي اينكه دستم زخم است و كمرم تا شده. به اين دليل كه اگر براي نوشتن هر كدام از آثارم يك سال زمان گذاشتم و يك سال هم طول كشيد تا روي صحنه برود به اندازه 20 سال پير شدم. براي نوشتن متنها روبهروي كساني نشستم و جواب پس دادم كه بالاخره يك روزي گفته خواهد شد.
«ناپديد شدن انسان در پايان تاريخ را نميتوان نوعي فاجعه كيهاني دانست: جهان طبيعي همان چيزي كه در تمامي ابديت بوده است، باقي خواهد ماند. معدوم شدن قطعي انسان به معناي ناپديد شدن جنگها و انقلابهاي خونين است.» اما چه چيز انسان را به سروري ديگر موجودات رسانده و سرنوشتي اينچنين مسالهدار را در عالم هستي رقم زده است؟ بيشك «زبان» نقشي تعيين كننده دارد در اين فرآيند برتري يافتن انسان زيادهخواه. «لغزش آني كلام» حاشيهاي است انتقادي بر اين وضعيت. آگامبن از رابطه انسان و قدرت كلام به بهترين شكل در «كودكي و تاريخ» ميپرسد كه «آيا تجربه خاموش و بيآوا وجود دارد؟ آيا كودكي تجربه وجود دارد؟ و اگر وجود دارد، رابطه آن با زبان چيست؟» كودكي از نظر آگامبن بر ناتواني از سخن گفتن، بيزباني و زبانبستگي دلالت دارد، بر وضعيتي كه زبان هنوز در آن غايب است.
بازیگر نمایش «خرده نان» با اشاره به ویژگیهای این اثر نمایشی و نقشی که برعهده دارد، عنوان کرد این نمایش اثری متکی به متن است که دغدغههای مردم جامعه را به تصویر میکشد.
معمار مسجد مجاور تئاتر شهر با تاکید براینکه بسیاری از حاشیههای پیش آمده درباره این پروژه از سر ناآگاهی بوده است، گفت: این ساختمان به یک فرد دانا و حکیم نیاز دارد تا از ابتدا در جریانش باشد و بتواند تصمیم درستی برای کاربری آن بگیرد.
نمایش «دال» به کارگردانی علی زمانی روز گذشته دوم دی ماه اجرای خود را در مرکز تئاتر مولوی آغاز کرد.
نمایش «کمدی الهی؛ جلد برزخ» تازهترین اثر ابراهیم پشتکوهی در سالن استاد ناظرزادهکرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.
زری کریمی کارگردان و بازیگر، تئاتر نخستین دوره رقابتی نمایشنامه خوانی «کارگاه مثلث» را در مجموعه نمایشی دیوار چهارم برگزار می کند.
نمایش «بالستیک زخم» با طراحی و کارگردانی نیما ایمان زاده و شعیب مکتب داری از دانشجویان دانشگاه آزاد سنندج و سوره از ۴ تا ۲۰ دی ماه در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی به صحنه میرود.
نمایش «موی سیاه خرس زخمی» از ۹ آذر تا ۲۱ دی به روی صحنه تالار مولوی رفته که با استقبال روبرو شده است.
مهدی میامی گفت: بیست و دو سال پیش مصاحبهای کردم و گفتم «تئاتر ایران در و پیکر ندارد»؛ یعنی همان زمانی که امروز حسرتش را میخورم و میگویم چقدر نسبت به حالا خوب بود! اما الان تئاتر بی در و پیکرتر از قبل هم شده است.
نمایش «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ سه روز در هفته جاری برای دانشجویان تخفیف دارد.
نمایش «خرده نان» به کارگردانی کوروش سلیمانی ۲ اجرای ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته خواهد داشت.
یک پدیدهی بسیارعجیب که مدتی است در بین برخی نویسندگان و کارگردانان این مرز و بوم سروشکل گرفته، عنوان غریبتری نسبت به ماهیتش دارد به نام «مسئولیتگریزی». گویی هر یک از این هنرمندان مانند برخی خردهبیزینسمنهای سیار شدهاند که در کارتهای ویزیت خود درج میکنند:«با مسئولیت محدود»! اغلب این آثار هویت نداشتهی خود را درهمان تبلیغات و معرفی اثر افشا میکنند. مشخصه اصلی این ژانر نوظهور، نداشتن یک نمایشنامه منسجم و دراماتیک است. در همین نمایش «پرومته/طاعون»، سازنده برای آن که بتواند محتویات ذهنی خود را جامه نمایش بپوشاند، از هر کتاب رمان و شعر و نمایشنامه که به دستش رسیده چند خطی آورده و چنان شلم شوربایی برایمان بار گذاشته که حالاحالاها عطر و طعمش از یادمان نخواهد رفت.
کارگردان «خانه برناردا آلبا» با انتقاد از شیوه برنامهریزی در تالار وحدت، در جمع دانشجویان آن را به یک سوپرمارکت تشبیه کرد.
نمایشهای «خروس لاری» به کارگردانی امید سهرابی و «طناب» به کارگردانی نصیر ملکی جو به هفته پایانی اجراهای خود رسیدند.
نمایش «داشتی عاشقونه باهام حرف میزدی» به نویسندگی و کارگردانی علی بابایی در تئاتر باران روی صحنه میرود.
نمایش «شیروانی داغ» میزبان ۳ هزار و ۶۲۳ مخاطب در تماشاخانه ایرانشهر شد.
پوستر نمايش «ازدواج آقاى میسیسیپی» با طراحى مازيار ترانى رونمايى شد.
علی رفیعی را سالهاست میبینیم که در تئاتر ایران اجراهای بزرگی را روی صحنه میآورد. او تا زمانی که نتواند اجرائی را به صحنه بیاورد که مدرن و بهروز باشد و تا تمام انرژیهایی که در دهه 30 و 40 و 50 و... زندگیاش داشته نتواند در آن جاری کند، سعی میکند هرگز آن را روی صحنه نیاورد؛ بنابراین جای هیچ شکی نیست که خانه برناردا آلبایش را بهروزتر و حتی بهتر از عروسی خون و یرمای فدریکو گارسیا لورکا (با ترجمه احمد شاملو) کار کرده است. برناردا آلبا پس از مرگ شوهرش درها را روی پنج دخترش میبندد که با هیچ مردی ارتباط نگیرند و نتیجه این میشود که آنها عاشق یک مرد میشوند و... . او در این کار با همکاری دراماتورژ (محمد چرمشیر)، تهیهکننده (ستاره اسکندری)، سرمایهگذار (ایراننمایش) گروه کارگردانی: (حمید پورآذری، مهرداد ضیایی و زمان وفاجویی) و بازی: (رویا تیموریان، مریم سعادت، مائده طهماسبی، نسرین درخشانزاده، پریسا صبورینژاد، ریحانه سلامت، یلدا عباسی، سارا رسولزاده، مصطفی ساسانی، مرضیه بدرقه، ساناز روشنی، فرزانه زینتی، ساناز نجفی، ستاره بذرافشان و زهره رمضانی) طراحان: (طراح صحنه: علی رفیعی، منوچهر شجاع و طراح لباس: علی رفیعی و ندا نصر) این نمایش را آماده اجرا کرده است.
به دلیل مصدومیت حنجره آزاده صمدی نمایش «بدون تماشاگر» روز یکشنبه و دوشنبه بر روی صحنه نمی رود.