اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران تئاتری در تالار وحدت برگزار شد.
جشنواره فیلم برلین که بهعنوان یکی از سیاسیترین جشنوارههای فیلم جهان شناخته میشود، اعلام کرد: تمامی کمپانیهای فیلمسازی، رسانهها و روزنامهنگاران ایرانی اجازه حضور در دوره آتی این رویداد سینمایی را نخواهند داشت.
در این گزارش بودجه نهادهای فرهنگی و هنری را بررسی کردیم و اینکه نسبت به سال گذشته چقدر افزایش داشتهاند.
انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزارکننده جوایز سالانه گلدن گلوب، فهرست برندگان سال ۲۰۲۳ این جوایز را در شاخههای سینمایی و تلویزیونی اعلام کرد.
سینمای دهه ۶۰ را سینمای طلایی ایران میگویند. اما چه نوع فیلم هایی مردم را در روزهای جنگ به سینما آورد؟ آمار نشان میدهد که فیلمهای در ژانر مانند جنگی و حادثهای نقش بسیار مهمی داشتند. چیزی که برای سینمای حال حرف مهم دارد و میتواند راه نجات را نشان دهد.
تکنولوژی، تواناییهای تئاتر را به طرق مختلف افزایش داده است. از طراحی صحنه گرفته تا خود اجرا، فناوری اکنون در اکثر تولیدات نمایشی نقش بهسزایی ایفا میکند. چه کمک کند صدای بازیگر به همه مخاطبان برسد و چه به طراح صحنه برای ایجاد پسزمینهها و فضاهای خیرهکننده یاری برساند، فناوری تأثیر غیرقابل انکاری دارد. همان طور که در مورد تاثیر تکنولوژی در تاریخ تئاتر اطلاعات کسب میکنید، دانستن این نکته که تئاتر پیش از تکنولوژی چگونه بوده، تاثیر فناوری بر تولید تئاتر و برخی روابطی که زمینههای رشد تکنولوژیک صحنه را به وجود آورده، مفید است.
هر سال با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره فیلم فجر گمانهزنیهای بسیاری درباره فیلمهای حاضر در این رویداد فرهنگی هنری در رسانهها مطرح میشود. امسال نیز با مروری بر اخبار فیلمهای در حال تولید و یا تولید شده یک سال گذشته که هنوز بر پرده سینماها نمایش داده نشدهاند، میتوان به فهرستی از نامهای آشنا و ناآشنایی رسید که میتوانند رقابت در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر را پربار و کنجکاویبرانگیز کنند.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت پس از پنج روز به پایان راه رسید و عصر امروز جمعه ۲۵ آذرماه مراسم اختتامیه آن در تالار وحدت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران سینمایی و جمعی از اهالی سینمای مستند برپا شد.
در حال حاضر حدود پنج هزار میلیارد تومان از هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومانی صداوسیما از محل منابع عمومی کشور تامین میشود و این به آن معنی است که مابقی هزینهها باید از درآمدهای اختصاصی صداوسیما تامین شود.
اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبهرو شده است.
آیین اختتامیه سیوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با حضور فیلمسازان و علاقهمندان در برج میلاد تهران برگزار شد.
اینکه خارج از دانشگاههای ما هیچ مکان مشخصی برای دسترسی و مطالعه کتابهای تخصصی هنرهای نمایشی وجود ندارد، نکته قابل افتخار نیست. تجهیز و راهاندازی «مرکز آرشیو تئاتر ایران» با نگاه سادهانگارانه دولتها به بوته فراموشی رفته و دانشجویان برای دسترسی به این اطلاعات (بخشی از اینها) باید به آرشیو مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملی مراجعه کنند؛ در این مراجعه هیچ ایرادی نیست، ولی اینکه تئاتر ایران آرشیو تصویری و مکتوب ندارد، امری است ناپسند و غیرقابل دفاع
مستند «همه زیبایی و خونریزی» موفق به کسب جایزه شیر طلایی بهترین فیلم از هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز شد.
هنرمندان ما به طرز چشمگیری تجربیات پیشین را تکرار میکنند و به شکل وفادارانهای از شیوههای تجربهشده گرتهبرداری میکنند. آنها خطرپذیری زیادی ندارند و ساز و کار تمام اجراها حتی آنها که به اصطلاح تجربی و نو خوانده میشوند شبیه هم است.
نزدیکترین و محتملترین مسیری که در تمامی این سالها برای بازیگرشدن افراد گمنام مطرح بوده، دریافت پول است. یعنی هنرجویی که تمامی راهها را برای بازیگرشدن طی کرده است، وقتی از ادامه راه از مسیر قانونی و حرفهای خسته میشود یا خود پیشقدم میشود یا با پیشنهادهای عجیب جنسی، مالی، شراکت و... مواجه میشود تا بتواند پای خود را در سینما باز کند.
«پیتر بروک» کارگردان پیشگام تئاتر اهل بریتانیا که هنر تئاتر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داد، در سن ۹۷ سالگی درگذشت.
پایگاه خبری چارسو پرس پس از اخذ مجوز از اداره کل مطبوعات و خبرگزاریها به جمع رسانههای هنری پیوست.
مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن برگزار شد و در نهایت فیلم «مثلث غم» به کارگردانی «روبن اوستلوند» موفق شد جایزه نخل طلای بهترین فیلم را از آن خود کند.
محمدجواد حقشناس، عضو پیشین شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی آن، از حذف شدن ردیف بودجه خانه هنرمندان ایران و انجمنهای صنفی دوازدهگانهاش از بودجه مصوب شهرداری تهران و جایگزینی آن با عنوان کلی «کمک به مراکز فرهنگی و مذهبی» خبر داد.
شکاف میان تئاتر دولتی و تئاتر آرمانگرا؛ و همچنین تئاتر عامهپسند و نخبهپسند، آنچنان زیاد شده که نمیشود به راحتی درباره کلیت تئاتر ایران صحبت کرد.