چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
اخبار ویژه | صفحه 5
مهم‌ترین استودیو‌ها و كمپانی‌های فیلمسازی در ایران از ابتدا تا به امروز / خیلی دور، خیلی نزدیك  شنبه 2 اسفند 1399 12:22

مهم‌ترین استودیو‌ها و كمپانی‌های فیلمسازی در ایران از ابتدا تا به امروز / خیلی دور، خیلی نزدیك

دكتر اسماعیل كوشان ملقب به پدر سینمای ایران، بنیانگذار نخستین استودیوی فیلمسازی در ایران بود. او قبل از آنكه وارد كار سینما شود دكترای خود را در برلین در رشته اقتصاد دریافت كرده بود و در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان به حرفه خبرنگاری مبادرت می‌ورزید.

دولت حسن روحانی با سینما و جشنواره فجر چه کرد؟ / دکترین شوک در سینما شنبه 2 اسفند 1399 12:00

دولت حسن روحانی با سینما و جشنواره فجر چه کرد؟ / دکترین شوک در سینما

در این گزارش به هشت خصوصیت عمده که در مدیران مختلف جشنواره فجر، در دولت تدبیر و امید وجود داشت و گاهی کمرنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر به چشم می‌آمد اشاره می‌شود و پس از آن مروری کلی به هرکدام از هشت دوره‌ای که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۹ برگزار شدند خواهیم داشت.

کدام سینماگران با وزارت اطلاعات همکاری کرده‌اند؟ / از سیانور تا شبی که ماه کامل شد یکشنبه 26 بهمن 1399 00:00

کدام سینماگران با وزارت اطلاعات همکاری کرده‌اند؟ / از سیانور تا شبی که ماه کامل شد

محمود علوی، وزیر اطلاعات، در گفت‌وگویی با صدا‌و‌سیما اعلام کرده بود که یک‌سری از فیلم‌های سینما و سریال‌های تلویزیونی با همکاری این وزارتخانه ساخته شده است.

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید / معرفی برگزیدگان چهارشنبه 22 بهمن 1399 00:00

سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید / معرفی برگزیدگان

آیین اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مراسم با حداقل مدعوین در حال برگزاری است.

جشنواره 39 تئاتر فجر به پایان رسید / معرفی برگزیدگان دوشنبه 20 بهمن 1399 00:00

جشنواره 39 تئاتر فجر به پایان رسید / معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از شامگاه دوشنبه ۲۰ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

ایرانی‌ها سالی چند بار سینما و تئاتر می‌روند؟ دوشنبه 20 بهمن 1399 15:14

ایرانی‌ها سالی چند بار سینما و تئاتر می‌روند؟

نتایج پژوهش «موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در خصوص رفتن به سینما وتئاتر توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

چند سوال ساده از بهروز افخمی شنبه 18 بهمن 1399 14:26

چند سوال ساده از بهروز افخمی

بهروز افخمی که کارگردان سینماست و در مجلس ششم به اعتبار فهرست اصلاح‌طلبان نماینده مجلس بود و به کرسی‌های سرخ آن زمان پارلمان تکیه زده بود، در تکمیل چرخش و تغییر عجیب و غریبش در این سال‌ها گفته است: «تعطیل‌کردن سینماها و مدارس و تحمیل‌کردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است. برنامه جهانی وحشت که احتمالا با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده در ایران طوری اجرا شد که به اصطلاح ما کاسه داغ‌تر از آش شدیم.»

بازگشت تولید سینمای ایران به 36 سال قبل دوشنبه 13 بهمن 1399 17:25
سینمای ایران، آخرین سال قرن را چگونه گذراند؟

بازگشت تولید سینمای ایران به 36 سال قبل

در این پرونده به میزان تولیدات سینمای پس از انقلاب به تفکیک هر سال اشاره شده است و پس از آن به سال ۱۳۹۹ و فجر ۳۹ می‌رسیم. فیلم‌های سال ۹۹ هم شمارش می‌شوند و آنهایی که در فجر هستند، مشخص خواهند شد.

درباره مناقشه مميزی، انتخاب، حذف و توقیف فيلم در جشنواره فيلم فجر/ به سوی سينمای عقيم یکشنبه 12 بهمن 1399 12:02

درباره مناقشه مميزی، انتخاب، حذف و توقیف فيلم در جشنواره فيلم فجر/ به سوی سينمای عقيم

فرزاد موتمن: «آنچه امسال در جشنواره فيلم فجر در حال وقوع است بسيار غيراصولي و غيرعادي است. مي‌گويند از بين شصت و دو فيلم كه واجد شرايط حضور در جشنواره هستند بازبيني نهايي صورت گرفته و درنهايت 16 فيلم در رشته‌هاي مختلف كانديدا شده‌اند. پرسش من اين است آيا نبايد اين فيلم‌ها در وهله اول انتخاب شوند و بعد در مرحله بعد مورد داوري قرار بگيرند؟ اين يعني مميزي و توقيف، انتخاب فيلم و كانديدا شدن فيلم‌ها و... همه ‌چيز به صورت درهم انجام مي‌شود و اين به نظر من شيوه كاملا غير‌طبيعي است.

رامین پرچمی از زندان به تئاتر فجر می‌آید پنجشنبه 9 بهمن 1399 00:00

رامین پرچمی از زندان به تئاتر فجر می‌آید

سال گذشته همین روزها بود که خبری از حضور «رامین پرچمی» در یک تئاتر دادیم که به دلیل مشکلات مالی در زندان به سر می‌برد و قرار بود با این اثر، در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر زندان‌های کشور به صحنه برود. هرچند آن اثر اجرا نشد، اما حالا دوباره خبر رسیده که پرچمی با همان تئاتر و همان نقش، می‌خواهد روی صحنه بیاید اما این‌بار در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر.

جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر پنجشنبه 9 بهمن 1399 00:00

جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

جدول اجراهای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر منتشر شد‎

برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند دوشنبه 6 بهمن 1399 22:22

برگزیدگان سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این رویداد در دو بخش ملی و بین‌المللی برگزار شد.

درباره همرفیق شهاب حسینی/ صدای تلويزيونت را كم كن! دوشنبه 6 بهمن 1399 09:42

درباره همرفیق شهاب حسینی/ صدای تلويزيونت را كم كن!

برنامه شهاب حسيني تركيبي است از مهمانان رامبد جوان و مهران مديري حالا با يك زمينه خاص. اينكه مهمان‌ها با هم رفيقند اما فراتر از رفاقت مهم مشهور بودن آنان است. به هر حال رفقاي قديمي‌تر و البته پشت‌هم‌تري از پژمان و سام داريم. آدم‌هايي كه در مسير رفاقت جان خود را فدا كرده‌انداما در اينجا رفاقت به معني چگونه با هم معروف بودن است.

جزئیاتی از همه فیلم‌های جشنواره فجر امسال + تصاویر چهارشنبه 24 دی 1399 00:00

جزئیاتی از همه فیلم‌های جشنواره فجر امسال + تصاویر

حالا که تکلیف فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر امسال روشن شده، باز هم باید این گزاره را تکرار کنیم که با جشنواره متفاوتی مواجه هستیم؛ جشنواره‌ای که اگرچه مهرجویی، کیمیایی و فرهادی را ندارد اما نبود هیات‌ انتخاب، به‌شکلی ناخواسته، توفیق‌هایی را رقم زده است.

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس چهارشنبه 24 دی 1399 00:00

مطالبه‌گری یا انحراف از خواست اهالی تئاتر / نگاهی به تجمع اعتراضی اهالی هنر نمایش در مقابل مجلس

آنچه که در تجمع اعتراضی هنرمندان در مقابل مجلس صورت گرفت، خواسته به حق اهالی تئاتر بود اما می‌توان رد انحراف از این خواسته به حق هنرمندان را نیز مشاهده کرد.

كهنسال با ريشه‌های تنومند در خاك فرهنگ سرزمين مادری چهارشنبه 24 دی 1399 14:21
چند خطی به بهانه زادروز علی رفيعی، هنرمندی كه خواست روی صحنه شاعری كند

كهنسال با ريشه‌های تنومند در خاك فرهنگ سرزمين مادری

امروز ديگر نوشتن در اين باره كه علي رفيعي هيچ‌گاه آنچنان‌كه شايسته‌اش بود امكان خلق در اختيار نداشت و نخواستند كه داشته باشد - مثل اكثر كارگردانان صاحب سبك و مولف تئاتر ايران؛ از جمله حميد سمندريان و بهرام بيضايي- حرفي است تكراري، گوش شنوا هم وجود ندارد. در نهايت ما مي‌مانيم با هزار افسوس از نمايش‌ها و نمايشنامه‌هاي به صحنه نيامده حاصل تجربه‌هاي گران چهره‌هايي كه عمري فقط دل در گروه فرهنگ داشتند نه چيز ديگر.

تئاتر شهر زخم خورد سه شنبه 16 دی 1399 18:44

تئاتر شهر زخم خورد

همه نوع اتفاقات و بلاهایی که باید برسر یک بنای تاریخی بیاید تا از هم بپاشد، به سر بنای ثبت ملی شده «تئاتر شهر» آمده است.

همه چیز درباره متفاوت‌ترین جشنواره «فیلم فجر»/ شگفت‌زده می‌شویم؟ سه شنبه 16 دی 1399 13:17

همه چیز درباره متفاوت‌ترین جشنواره «فیلم فجر»/ شگفت‌زده می‌شویم؟

با انتشار فهرست نهایی ۱۱۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر، ترکیب فیلم‌های حاضر در ویترین متفاوت‌ترین دوره این رویداد قابل پیش‌بینی‌تر شده است.

جشنواره فیلم فجر هم اسیر مُد است؟ چهارشنبه 10 دی 1399 00:00

جشنواره فیلم فجر هم اسیر مُد است؟

یک کارشناس بین‌المللی سینما می‌گوید: درخواست جشنواره‌های سینمایی برای پریمیر (نمایش اول) فیلم‌ها به یک مد تبدیل شده و گویی آمار بالاتر آن فضیلت است، حال آنکه با این سیاست غلط تماشاگران خود را از دیدن بهترین فیلم‌ها محروم می‌کنند. در چنین شرایطی باید پرسید آیا جشنواره فیلم فجر هم این درخواست را فضیلت می‌داند؟

همه ناکامی‌های فروغ فرخزاد در تئاتر یکشنبه 7 دی 1399 07:02

همه ناکامی‌های فروغ فرخزاد در تئاتر

روزنامه‌نگارانی که زمستان سرد سال ۱۳۴۲ به تماشای نمایش «شش شخصیت در جست وجوی نویسنده» نشستند، به دو موضوع توجه بسیار کردند؛ معرفی لوییجی پیراندللو، به عنوان نمایشنامه‌نویسی بزرگ و بازی فروغ فرخزاد روی صحنه تئاتر.