«کمدیا دلارته»، نمایش کمیک اروپایی از دیرباز در ایتالیا اجرا میشده و کشورهای دیگر قاره نیز به آن توجه بسیار نشان دادهاند. بسیاری این نمایش را به دلایل گوناگون همخانواده «تخت حوضی» ایرانی دانستهاند. استفاده از صورتکهای گوناگون (از جمله صورتک سیاه!) توسط اجراگر و بازی مبتنی بر «بداهه»سازی از ویژگیهای این شیوه نمایشی کهن اروپایی است.
بهزاد خاکینژاد درباره اینکه «چرا خانه تئاتر به دنبال ایجاد صنف فراگیر است؟» گفت: میخواهند یک اتحادیه بزرگ از صنفهای فراگیر شکل دهند به نام اتحادیه خانه تئاتر. یعنی هم «موسسه» خانه تئاتر را داشته باشند برای گرفتن بودجه دولت و هم «اتحادیه». اما راه افتادن اتحادیه چه سودی برای تئاتریها دارد؟ در عوض، هر کسی که میخواهد تئاتر کار کند و عضو صنف تئاتر باشد، باید از آقای ایرج راد و هیئت مدیره خانه تئاتر اجازه بگیرد.
برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بیحجاب خارج میروند، آن موقع میگفتند ضد اینجا فیلم ساختی.
تنها دو هفته و نیم از بازگشایی میگذشت كه به قرنطینه دوم رسیدیم. از آن زمان ۲۴۰ نفر از اعضای دایمی كمپانی ما بهطور موقت بیكار شده بودند، بیمه اجتماعی آلمان، در دوران قرنطینه اول ۶۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه این رقم را برای آنهایی كه فرزند داشتند تا ۹۲ یا ۹۴ درصد بالا بردیم. نمایندگی بیمه اجتماعی در خلال قرنطینه دوم، ۸۰ درصد از حقوق آنها را پرداخت كرد كه ما هم ۱۸ درصد به آن افزودیم.
یکسوم کل فروش سال در اختیار یک فیلم قرار دارد و دوسوم دیگر از فروش 88 فیلم بهدست آمده است. به بیان دیگر، نمایش 88 فیلم سینمای ایران در سال پیش به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان هم نرسیده است و از اینجا میتوان عمق فاجعه را بهتر و روانتر متوجه شد.
حکایت آنچه بر تئاتر ایران در سال کرونازده ۱۳۹۹ گذشت، حکایت مکرر مشتاقی علاقمندان به این هنر و همزمان مهجوری آن در نگاه سیاستگذاران و تصمیمسازان این روزگار بحرانی بود.
سینمای ایران در سال کرونازده ۱۳۹۹ فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سرگذاشت که بخش عمدهای از آن بیتاثیر از شیوع ویروس کرونا نبود؛ کابوسی که هنوز هم پایانی نمیتوان برای آن متصور بود.
فهرست درگذشتگان سینمای ایران در سالی که گذشت، شاید از نظر کمی تفاوتی با سالهای قبل نداشته باشد اما بیتردید از نظر ترکیب چهرههای شاخص، یکی از افسوسبرانگیزترین فهرستها محسوب میشود.
حسن نقاشی، یکی از دوستان نزدیک هوشنگ میرزایی با ابراز تاسف بسیار از درگذشت این هنرمند میگوید: او با جانش معامله کرد تا بتواند اقساط یکی از بانکهای دولتی را بپردازد.
سكوت اعضای قدیمی و موثر شورا درباره جریان پردامنه ایجاد حریم پیرامون این مكان فرهنگی و میدانداری یكی، دو تازهوارد است. انگار در این شهر بزرگ فعلا نام و بهانه دیگری برای برندسازی در ماههای پایانی سال وجود ندارد. هرچه هست یك نفر باید حرف هنرمندان و رسانهها را متوجه شود كه نزدیك به هفت هشت سال است بانگ فریاد بلند كردهاند كه باید به حال تئاتر شهر فكری شود.
مراسم اعطای جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدنگلوب از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود برگزار شد و «سرزمین آواره ها» جایزه بهترین فیلم و کارگردانی را به خود اختصاص داد و در بخش تلویزیونی نیز سریال «تاج» موفق به کسب بیشترین جوایز شد.
دكتر اسماعیل كوشان ملقب به پدر سینمای ایران، بنیانگذار نخستین استودیوی فیلمسازی در ایران بود. او قبل از آنكه وارد كار سینما شود دكترای خود را در برلین در رشته اقتصاد دریافت كرده بود و در جریان جنگ جهانی دوم در آلمان به حرفه خبرنگاری مبادرت میورزید.
در این گزارش به هشت خصوصیت عمده که در مدیران مختلف جشنواره فجر، در دولت تدبیر و امید وجود داشت و گاهی کمرنگتر و گاهی پررنگتر به چشم میآمد اشاره میشود و پس از آن مروری کلی به هرکدام از هشت دورهای که بین سالهای ۹۲ تا ۹۹ برگزار شدند خواهیم داشت.
محمود علوی، وزیر اطلاعات، در گفتوگویی با صداوسیما اعلام کرده بود که یکسری از فیلمهای سینما و سریالهای تلویزیونی با همکاری این وزارتخانه ساخته شده است.
آیین اختتامیه سیونهمین جشنواره فیلم فجر در حالی آغاز شد که به دلیل رعایت پروتکلهای بهداشتی این مراسم با حداقل مدعوین در حال برگزاری است.
مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از شامگاه دوشنبه ۲۰ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.
نتایج پژوهش «موج سوم پیمایش سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در خصوص رفتن به سینما وتئاتر توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
بهروز افخمی که کارگردان سینماست و در مجلس ششم به اعتبار فهرست اصلاحطلبان نماینده مجلس بود و به کرسیهای سرخ آن زمان پارلمان تکیه زده بود، در تکمیل چرخش و تغییر عجیب و غریبش در این سالها گفته است: «تعطیلکردن سینماها و مدارس و تحمیلکردن ماسک به مردم کار غلطی بوده است. برنامه جهانی وحشت که احتمالا با اهداف سیاسی در آمریکا و انگلیس طراحی شده در ایران طوری اجرا شد که به اصطلاح ما کاسه داغتر از آش شدیم.»
در این پرونده به میزان تولیدات سینمای پس از انقلاب به تفکیک هر سال اشاره شده است و پس از آن به سال ۱۳۹۹ و فجر ۳۹ میرسیم. فیلمهای سال ۹۹ هم شمارش میشوند و آنهایی که در فجر هستند، مشخص خواهند شد.
فرزاد موتمن: «آنچه امسال در جشنواره فيلم فجر در حال وقوع است بسيار غيراصولي و غيرعادي است. ميگويند از بين شصت و دو فيلم كه واجد شرايط حضور در جشنواره هستند بازبيني نهايي صورت گرفته و درنهايت 16 فيلم در رشتههاي مختلف كانديدا شدهاند. پرسش من اين است آيا نبايد اين فيلمها در وهله اول انتخاب شوند و بعد در مرحله بعد مورد داوري قرار بگيرند؟ اين يعني مميزي و توقيف، انتخاب فيلم و كانديدا شدن فيلمها و... همه چيز به صورت درهم انجام ميشود و اين به نظر من شيوه كاملا غيرطبيعي است.