ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
لغو و توقف سریالی اجراهای زنده موسیقی در ماههای اخیر، از جمله کنسرت محسن یگانه در کرمان و برنامههای امید حاجیلی و گروه لیان در شیراز، ابهاماتی جدی در خصوص مرجع نهایی صدور مجوز ایجاد کرده است. در حالی که وزیر ارشاد سابق، سند ملی موسیقی را مرجع واحد صدور مجوز معرفی کرده بود، گزارشها نشان میدهد که تصمیمگیریهای متفاوتی در استانها صورت میگیرد.
فراخوان چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با شعار «تئاتر برای همبستگی و امید» و تأکید ویژه بر تولید آثار نوآورانه و میانرشتهای منتشر شد. این دوره از جشنواره که به دبیری سید وحید فخر موسوی بهمن ماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد، شامل بخشهای جدیدی از جمله «ایران من» (ویژه آثار با موضوع جنگ ۱۲ روزه) و حضور آثار بخش مهمان در بخش مسابقه است. علاقهمندان میتوانند از دوشنبه ۲۸ مهرماه برای ثبت تقاضای حضور از طریق درگاه جشنواره اقدام کنند.
ناصر تقوایی، نویسنده، فیلمساز و عکاس برجسته سینمای ایران، صبح امروز سهشنبه ۲۲ مهرماه به دلیل عوارض ناشی از کهولت سن و بیماری، در بیمارستان نیکان تهران درگذشت. این خبر از سوی خانه سینما و خانواده ایشان تأیید شده است. تقوایی که خالق آثار ماندگاری چون «ناخدا خورشید»، «آرامش در حضور دیگران» و «کاغذ بیخط» بود، در کارنامه پربار خود سیزده فیلم مستند و شش فیلم بلند سینمایی دارد.
ناصر تقوایی یکی از کارگردانان مولف و گزیدهکار سینمای ایران، همواره بر استقلال هنری و وفاداری به ادبیات و قومیتهای ایرانی، به ویژه جنوب کشور، تأکید داشت. او در مواجهه با سانسور و ممیزی، به جای تسلیم، آثارش را با تمثیل، نمادگرایی، ارجاع به نوستالژی و فضاسازیهای قوی، به لایههای روانشناختی، اجتماعی و سیاسی مجهز میکرد.
نمایش کمدی «سلول» نوشته مشترک پوریا گلستانی و محسن زرآبادیپور، به کارگردانی زرآبادیپور و تهیهکنندگی داود نامور، از اواخر آبان در عمارت نوفل لوشاتو اجرای خود را آغاز میکند. این نمایش با حضور بازیگرانی چون وحید نفر و حسین میرزائیان، ماجرای طنزآمیز دو سرباز زندان را روایت میکند که تصمیم میگیرند شب یلدا را با زندانیان بند اعدامی سپری کنند.
ژانر کمدی در سینمای ایران به دلیل بحران ایدهپردازی و انحصار گیشه، به سمت استفاده از فرمولهای نازل و امتحانپسداده سوق یافته است. حربه تغییر جنسیت لباس و گریم یکی از این الگوهای تاریخی برای دور زدن ممیزی و جلب مخاطب بوده است؛ راهکاری که سابقاً در مواردی نادر به «مردپوشی» نیز رو میآورد. در تازهترین نمونه، تبلیغات فیلم «کجپیله» با تمرکز بر گریم و رقص مردانه الناز شاکردوست، مخاطب را به سالن میکشاند، درحالیکه پخشکننده اذعان کرده است این تصاویر در نسخه اکرانشده، کارکرد دراماتیک ندارند و تنها نوعی تقلّب آشکار تبلیغاتی است.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
فیلمهای علمیتخیلی اغلب از دل مفاهیم فلسفی و دغدغههای اجتماعی متولد میشوند و درخشانترین آنها، با استعاره به هنجارهای اخلاقی و سیاسی ما میپردازند. اما چالش این ژانر در ارائه یک پایان رضایتبخش است؛ زیرا پاسخ ندادن به پرسشهای بنیادینی که فیلم مطرح میکند، میتواند کل داستان را تضعیف کند. در این گزارش، به ده فیلم مطرح ژانر علمیتخیلی میپردازیم که با وجود شروعی جذاب و ایدههای خارقالعاده، در لحظه پایانی دچار فروپاشی شدند و با پایانی ضعیف یا اشتباه در ذهن مخاطب ماندند.
متن پیشرو به بررسی دو نمایش «بی» و «رقص سرخپوستی» میپردازد و آنها را به عنوان نمونههایی از مواجهه نسل جدید تئاتر با «بحران بازنمایی» واقعیت اجتماعی تحلیل میکند. این بحران که ریشه در تغییرات فکری و فرهنگی جهان مدرن دارد، هنرمندان را به سمت استفاده از فرمهای متفاوت، مانند تئاتر پستدراماتیک، سوق داده است.
فیلم کوتاه «او اینجا نیست» به نویسندگی و کارگردانی سعید سیری، موفق به کسب جایزه بهترین کارگردانی از بخش کوتاه پانزدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم پِیجِن (PIFF) در ایسلند شد.
هیمن خالدی، کارگردان مستند «بالهای آوازخوان» و برنده جایزه بهترین فیلم بخش آسیا از جشنواره بوسان، به دلیل امتناع سفارت سوییس از صدور ویزا نتوانست در این جشنواره حضور یابد. همچنین پرونده ویزای انگلستان او نیز کنسل شد و این مستند بدون حضور عوامل در بخش رقابتی مستند گریرسون جشنواره لندن به نمایش درآمد.
انیمیشن کوتاه «گلهای کاغذی» به کارگردانی رامک امین کاظمی و تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، به بخش مسابقه هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم تامپا در ایالت فلوریدای آمریکا راه یافت.
روژه بینارشتهای «هپنینگ آرت» (هنر اتفاق) برای نخستین بار در ایران با خط داستانی مشخص و تجربهای تعاملی، از چهارشنبه ۳۰ مهر تا جمعه ۲ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود. این رویداد گسترده، با ایدهپردازی و کارگردانی برکه فروتن و کیوریتوری مهران زاغری، ترکیبی از هنرهای تجسمی (مانند سرامیک آرت و نقاشی)، موسیقی، پرفورمنس، حرکات موزون و نمایش را به مخاطب ارائه میکند؛ به گونهای که تماشاگر بخشی از رویداد هنری خواهد بود.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
بخش بینالملل ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کوتاه کیش با حضور ۳ اثر از کشورهای فرانسه، ترکیه و پاکستان اعلام شد. این جشنواره به دبیری عباس نجاری، از ۲۶ تا ۲۹ مهرماه در سه فضای غیرمتعارف کافهای، کشتی و ساحل برگزار میشود و این آثار خارجی برای رقابت در این بخش روی صحنه خواهند رفت.