مرتضی ادیبزاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران، با تکذیب شایعه تخریب حوض تئاتر شهر، اعلام کرد که آنچه در محوطه تخریب شده، "سکوی نمایش" بدون اصالت و افزوده شده در سالهای اخیر بوده که در نقشه اصلی سردار افخمی موجود نیست. با این وجود، وی تأکید کرد که تخریب این سازه در عرصه اثر ثبت ملی، بدون اطلاع و استعلام از میراث فرهنگی صورت گرفته است.
حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضعگیری شورایعالی تهیهکنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیهکننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.
انتشار ویدیویی از مراسم جشن فارغالتحصیلی بازیگر شناختهشده، بهنوش طباطبایی، در دانشگاه آزاد بابل، به دلیل حضور بادیگاردها و میزانسن نمایشی مراسم، واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی بهدنبال داشت. این اتفاق پرسشهایی جدی را درباره کالا شدن علم، پیوند شهرت و منزلت اجتماعی و نقش دانشگاه در اجازه دادن به چنین صحنهآراییهایی مطرح میکند.
در حالی که تنها دو ماه به برگزاری چهل و چهارمین جشنواره تئاتر فجر باقی مانده، تعدادی از اعضای سرشناس شورای سیاستگذاری این رویداد از حضور در آن کنارهگیری کردند. پس از انتصاب سید وحید فخر موسوی به عنوان دبیر، ابتدا اکبر زنجانپور و شهرام گیلآبادی انصراف دادند و اکنون نیز چهرههایی چون نسیم ادبی، مریم رحیمی، بهزاد آقاجمالی، ماهان عبداللهی و افرا افروز (به نمایندگی از نسل نو) کنارهگیری خود را تأیید کردهاند
فرهاد توحیدی، مشاور فرهنگی خانه سینما، از احتمال برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران در سال آینده خبر داد. این رویداد مهم سینمایی پس از ۵ دوره وقفه، با بازگشت داوری احیا خواهد شد.
اجرای پانزدهم نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» به نویسندگی و کارگردانی الناز ملک، به فرهاد ناظرزاده کرمانی، پیشکسوت برجسته هنرهای نمایشی، تقدیم شد. ناظرزاده کرمانی پس از تماشای این اثر در تماشاخانه ملک، اجرای آن را «درست، سنجیده و با فکر» توصیف کرد و سادگی نهفته در اجرا را مهمترین ویژگی آن دانست. در این شب، رضا بنفشهخواه، بازیگر سینما و تئاتر، نیز دیگر مهمان ویژه این نمایش بود.
حسن امیریوسفی (در قالب روایت آقااسفندیار، بازیگر فیلم خواب تلخ) با انتشار متنی تند به تحلیل کشمکش صنفی سینما بر سر حذف پروانه ساخت پرداخت. او موضعگیری شورایعالی تهیهکنندگان علیه تلاش ۱۲۰ سینماگر برای حذف سانسور را خیانت خواند. به گفته امیریوسفی، بیانیه شورایعالی که مدافع تثبیت پروانه ساخت است، توسط دبیر شورایعالی (که خود رئیس انجمن تهیهکننده_کارگردانان است) و معاونش نوشته شده و متضمن طرحی شبه کمونیستی دهه شصتی و تعیین مجازات برای تهیه کنندگان است.
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی مشترک او با فائزه یارمحمدی، که این روزها در حال اکران است، به دلیل روایت بصری و ساختار جذابش، به عنوان یک فیلم متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم پرانرژی که از زاویهای شاداب و شوخ به زندگی پرفراز و نشیب بچههای پرورشگاه میپردازد، توانست جوایز متعددی از جمله سیمرغ بهترین فیلمنامه و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را از جشنواره فیلم فجر کسب کند.
پس از موفقیت متعدد آثار استیون کینگ در سینما و تلویزیون، حالا داستان کوتاه Mister Yummy از مجموعه The Bazaar of Bad Dreams برای اولین بار به فیلم تبدیل میشود. این اقتباس، که توسط Intrinsic Value Films تولید خواهد شد، داستانی هراسناک درباره مقابله یک سالمند با مرگ را روایت میکند و هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد.
نمایش «خندیدن زیر مشت و لگد» که اولین تجربه کارگردانی الناز ملک است، با صمیمیت و بیتکلفی نویسنده و کارگردان با مخاطب، به موضوع حساس آزار جنسی و کلامی زنان میپردازد.
دبیرخانه پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «موج» کیش با هدف شناسایی استعدادهای نوظهور و معرفی ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری کیش، فراخوان خود را منتشر کرد.
در بخش بینالملل نوزدهمین جشنواره فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، ۱۲ مستند پرتره با موضوع زندگی چهرههای تأثیرگذار سینمای جهان به نمایش درمیآیند.
سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران با همکاری انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران، نمایش دورهای فیلمهای انیمیشن ایرانی و خارجی را آغاز میکند. در اولین برنامه، روز چهارشنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۵:۳۰، فیلم کوتاه «در سایه سرو» به کارگردانی حسین ملایمی و شیرین سوهانی که موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن کوتاه ۲۰۲۵ شده است، به نمایش درمیآید
اجرای ترانه «سوغاتی» توسط مهران مدیری در یک استیج در دبی، بار دیگر بحثهای کهنه پیرامون ورود سلبریتیها به حوزه موسیقی و نادیده گرفته شدن حقوق خالقان اصلی آثار را داغ کرد. این تحلیل با مرور تاریخچه سختگیریهای هنری در دهههای پیشین، به این پرسش میپردازد که چرا مدیری با اتکا به یک اجازه تلفنی از اردلان سرفراز، توانست این اثر را بازخوانی کند، درحالیکه ناصر چشمآذر (تنظیمکننده و یکی از پایههای اصلی قطعه) از اجرای نسخه باکلام آن در کنسرتهای داخلی محروم بود. این وضعیت، لزوم بازنگری در قانون ۵۶ ساله حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان را بیش از پیش نمایان میسازد.
احمد الستی استاد دانشگاه و پژوهشگر با حضور در نمایشگاه کتاب درباره کتاب «هنر دقت» صحبت کرد.
نمایش «هم این هم آن» به نویسندگی و کارگردانی سهند خیرآبادی که پیشتر در تهران روی صحنه رفته بود، روزهای سهشنبه و چهارشنبه، ۲۰ و ۲۱ آبانماه در سالن صیامی تبریز اجرا میشود.
۲۶ آبان ۱۴۰۴
۲۶ آبان ۱۴۰۴
۲۵ آبان ۱۴۰۴
۱۴ آبان ۱۴۰۴
۲۷ آبان ۱۴۰۴
۱۸ آبان ۱۴۰۴
۲۶ آبان ۱۴۰۴
۲۶ آبان ۱۴۰۴
۱۹ آبان ۱۴۰۴
۲۶ آبان ۱۴۰۴
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
۱۰ آبان ۱۴۰۴