نمایش «نامهنویس» به نویسندگی آلن بِنِت و کارگردانی «فرجاد ساکی» در تماشاخانه استاد مشایخی روی صحنه میرود.
پوستر نمایش «ضن» که از روز گذشته اجرای خود را در تماشاخانه سپند آغاز کرده و طراحی آن را شایان کیانی بر عهده داشته منتشر شد.
هشتمین دوره جشنواره فیلم ایرانسی یکشنبه شب ۲۰ ژانویه (برابر با ۳۰ دی) با معرفی برگزیدگان این دوره، به کار خود پایان داد.
هفتادویکمین شماره مجله سینما و ادبیات به سینمای ایتالیا و فدریکو فلینی اختصاص دارد.
«کلمبوس»، «درساژ» و «آنها» فيلمهايي هستند که با بازي شبنم مقدمي روي پرده سينماها رفتهاند. اولي کمدي است، دومي درباره گسست نسلها هشدار ميدهد و سومي فيلمي با دغدغههاي زنانه است. اکران همزمان سه فيلم با سه دنياي متفاوت فرصتي است تا بتوان توان بازيگر را محک زد. ويژگي شاخص بازيهاي مقدمي اين است که براي هر شخصيت طراحي مجزا داشته و عملکردش در هرکدام از فيلمها يادآور آن يکي نيست.
مدیر فجر استانی سی و هفتمین جشنوارهی بینالمللی تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر استانی منجر به الگوسازی شده و ایجاد یک موج و درگیر کردن شهردارها، فرماندارها و استاندارها در این رویداد که به علت فرااستانی بودن از اهمیت بالایی برای مدیران برخوردار است نیز از جمله محاسن این اتفاق است.
سید محسن امامیان به نمایندگی از طلاب هنرمند حوزوی در تشکل رسانهای حوزه آکادمی دین و سینما - گروه مطالعات سینمایی آیه نامهای را درباره فیلم «پارادایس» و حواشی آن نوشت.
اولین آنونس فیلم سینمایی «پارادایس» به کارگردانی علی عطشانی که پس از 4 سال توقیف از چهارشنبه 3 بهمن ماه روی پرده میرود، رونمایی شد.
کمال تبریزی که این روزها درگیر حاشیههای حضور در برنامه «میزانسن» و نقد فیلم «مارموز» در این برنامه بوده است، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، اظهارات قبلیاش درباره تلویزیون را اصلاح کرد.
مستند بلند زندگی فائزه هاشمی دو سال پس از ساختش با انجام اصلاحیههای کوتاهی که توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال شده بود، بالاخره توانست پروانه نمایش دریافت کند و پس از آن در 15 دیماه 97 روند اکران خود را در سینماهای گروه هنر و تجربه آغاز کرد. اما یک هفته بعد از آن، اکران این فیلم با اعلام دلیل گشودهبودن پروندهای قضائی علیه شخصیت فیلم یعنی خانم هاشمی، متوقف شد و «مثل یک زن» از پرده سینماها پایین آمد. در آخرین روزهای تنظیم این گفتوگو جمعی از سینماگران و اهالی رسانه با ارسال نامهای به وزیر ارشاد خواستار رفع توقیف این فیلم که از مجاری قانونی مجوز اکران گرفته است، شدند و خانم هاشمی و کارگردان فیلم هم جداگانه با رسانههایی در این زمینه صحبت کردند.
پيمان معادي در دومين فيلم خود «بمب، يک عاشقانه» باز هم روابط انساني را نشانه ميگيرد و در فضا و اتمسفري وسيعتر به آن ميپردازد. عشق روايت جذابي است که در خلال ويراني و بمباران، عاشقانه بمب را ميسازد.
ما سه سال پیش تولید فیلم داشتیم و یادم میآید وقتی سیامک انصاری را به عنوان مدیر مدرسه انتخاب کردم، اولین سؤالی که وزارت ارشاد و دیگران از ما پرسیدند این بود که بازیگری که میخواهد نقش مدیر را بازی کند کیست! نمیدانم چرا همیشه در مورد بازیگر نقش مدیر حساس بودند! گفتم استدعا میکنم از همین ابتدا، این بازی کهنه نخنماشده را کنار بگذارید که لابد این مدرسه نماد ایران است و مدیر و اداره و... نماد فلان چیز هستند!! اینجا فقط یک مدرسه است که در دوره خاصی قصه فیلم در آن رخ میدهد. ضمن اینکه مردم ما با هر سختیاي که بود مقاومت کردند تا مدارس تعطیل نشوند. حتی در آن زمان میگفتند امتحانات را تا روز آخر برگزار میکنیم. پس زیر بمباران ریسک کردند و ماندند. در صورتی که میتوانستند مدرسه را تعطیل کنند. چون معتقد بودند اگر مدرسه را تعطیل کنیم، ضربهای که دشمن به ما وارد میکند ضربه بزرگتری است. چون دشمن میخواهد کرکره مملکت را پایین بکشیم و زندگی مختل شود. هرکدام از ما وظیفه داریم مقاومت کنیم و خیلی از افراد هم شهید شدند. به همین دلیل مملکت امروز سرپاست که در آن دوران آدمها در سختترین روزها مقاومت کردند. اتفاقا عاشقیها بیشتر و اختلاف طبقات کمتر بود. انگار یکدلتر، نزدیکتر و امیدوارتر بودند. لب کلام اينکه عاشق ایران بودند.
نمایش و نقد و بررسی «زمستانه فیلم کوتاه» در عسلویه برگزار میشود.
یک کارگردان تئاتر معتقد است: کمکهای دولتی به تئاتر معمولا خیلی کم و حقیرانه است بنابراین بهتر است دولت به جای پرداخت پولهای ناچیز که اغلب به شکل صدقه و شوخی است، تلاش کند سخت افزار لازم را برای تولید تئاتر فراهم سازد.
اکبر عبدی بازیگر سینما و تلویزیون، پس از بروز مشکلات جسمی و مراجعه به بیمارستان، دقایقی پیش مرخص شد
نمایش «زاویه» به نویسندگی کارگردانی بهداد بلیغ فر، شب گذشته اجرای عمومی خود را در مرکز تئاتر مولوی آغاز کرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد به دلیل سیاستهای ضد ایرانی کشور لهستان، اجرای ۲ نمایش از این کشور را در سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر لغو کردیم.
تندیس جشنوارههای سینمایی دنیا برای خودشان داستانهای متنوعی دارند. جشنواره فیلم ونیز را با شیرطلایی و جشنواره فیلم برلین را با خرس طلاییاش میشناسند و همچنین جشنواره فیلم کن با نماد نخل طلاییاش شهرت دارد. در ایران نیز جشنواره فیلم فجر بعد از سیوهفت دوره برگزاری منظم، بهعنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور است که سیمرغ آن، شناختهشدهترین و محبوبترین جایزه سینمایی ایران محسوب میشود.
"سیاه بازی" یکی از انواع نمایشهای شادی آور است که در آن از زبان بازیگر "سیاه " که پرسوناژی خاص تلقی میشود، با رویکردی انتقادی و طنزآمیز به موضوعات اجتماعی، سیاسی، عاطفی و حتی تاریخی پرداخته میشود، " سیاه " در نمایش سیاه بازی یا رو حوضی، به عنوان پرسوناژ تابع تعریف میشود؛ زیرا سیاه بودن او چندان مورد سؤال قرار نمیگیرد و به صورت قاعدهای پذیرفته شده است و او پرسوناژی خود مختار است که ظرفیت نمایش سیاه بازی را بسیار بالا میبرد و به جرأت میتوان گفت همه بن مایههای موضوعی زندگی ایرانی، با ظرافتها و برداشتهای خاص او و با شور و نشاط بسیار، آنالیز و تحلیل میشوند.
خالقان انیمیشنهای حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر «بهتر دیدهشدن آثار» را دغدغه اصلی خود برای حضور در مهمترین ویترین سینمای ایران میدانند.