«ناگهان درخت» به مخاطبش احترام ميگذارد و از او ميخواهد كه آسانگير نباشد. بپذيرد كه سينما فقط جاي تعريف كردن قصههاي سرراست، شعارهاي اجتماعي تاريخمصرفدار نيست. بگذاريد يك فيلم هم عربده نكشد. اداي غمخواري براي معتادان يا فرودستان را درنياورد. لايههاي بسيار داشته باشد، اختلاف ايجاد كند به جاي ستايشهاي گذرا.
چيزي كه در سراسر نمايشنامه «چهار دقيقه» و «همان چهار دقيقه» نوشته نغمه ثميني موج ميزند همين است. روياها و خيالهاي خوشي كه دود شدهاند و ما حالا با وضعيت كابوسوار شخصيتها مواجه هستيم. اشارههاي هوشمندانه نويسنده به آنچه زير موشك باران و جنگ ايران گذشت تا وحشت از شنيده شدن و امروزي كه به تعداد مهاجران افزوده ميشود.
بايد راههاي ديگري براي توليد تئاتر پيدا كنيم تا مجبور نباشيم در يك فضاي زنده مشترك گرد هم بياييم بلكه بايد اين كار را از طريق پلتفرمهاي ديجيتال گوناگون انجام دهيم.
با اينكه «فستيوال ريفكين»، ممكن است نسبت به ساختههاي درخشان و ماندگار اين كارگردان كمي ضعيف به نظر برسد، ولي با داستاني قوي و پرداخت به نكاتي ظريف و همينطور ديالوگهاي ماندگار، اثر لذتبخشي است كه نه تنها رضايت طرفداران وودي آلن را به همراه خواهد داشت، بلكه مورد توجه مخاطب آشفته، غمگين و بيميل جهان ويروسزده اين روزها قرار خواهد گرفت.
«يك روز سفيد سفيد» بخشهاي مهمي دارد كه در پيرنگ اصلي آن جاي ندارند. انگار هر كدام بخشي از روايت فيلم را ميسازند، نامنسجم، ناهمگون، شبيه آنچه در زندگي رخ ميدهد. تصاوير هم به بازنمايي اين مفهوم كمك ميكنند. تصاوير اشيا يا آدمهايي كه بدون علتي در روايت، پشتِ سر هم نمايش داده ميشوند شگردي براي بازنمايي ذهنيت اينگيمندر هستند؛ ذهنيتي كه نامنسجم است و در تلاش براي انسجام يافتن.
مهمترين مشكل ما انتخاب بازيگراني بود كه براي بازي در اين فيلمتئاتر به زبان انگليسي توانايي داشته باشند. خب اين موضوع در ابتدا كارمان را سخت كرده بود ولي به هر حال با رايزني و مذاكره با بازيگران بالاخره به انتخابهاي خوبي هم رسيديم و تقريبا بيشتر بازيگران ما همان انتخاب اولمان بودند.
كيومرث پوراحمد: نبود اصغر خلأ بزرگي در فيلمنامهنويسي سينماي ماست. قطعا او با فيلمنامههايش و داستان كوتاهش هميشه در ادبيات معاصر ماندگار است.
فیلم سینمایی «سرزمین آبی» به نویسندگی و کارگردانی علی فخرموسوی و تهیهکنندگی سیدرضا محقق به بخش مسابقه دو جشنواره در دو قاره متفاوت راه پیدا کرد.
مستند «یک روز با پلیس گمرک» به تهیهکنندگی کرم اصلی بیگی و کارگردانی پیروز جابری مرحله تصویر برداری خود رابه پایان رساند.
حسن رضایی بازیگر پیشکوست سینما؛ پس از سالها دوری از سینما، در فیلم سینمایی «گیجگاه» به ایفای نقش پرداخته است.
پیکر اصغر عبداللهی فردا دوشنبه هشتم دی ماه تشییع میشود.
تام هنکس معتقد است سالنهای سینما حتما در برابر کووید ۱۹ مقاومت میکنند و جان سالم به در میبرند.
احمد امینی که سابقه سالها رفاقت و همکاری با مرحوم اصغر عبداللهی داشته است میگوید: تمام تسکین من از فقدان او در این است که امیدوارم با شرایط دشوار مرگ همانقدر راحت روبرو شده باشد که در تمام عمرش با زندگی.
شورای صدور پروانه ساخت در جلسه اخیر با پنج فیلمنامه موافقت کرد.
فرشته طائرپور در پی درگذشت اصغر عبداللهی دل نوشته ای را منتشر کرد.
عباس نجاری دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش از نامزدی ۴ طرح و ایده اجرایی مکتوب و یک برگزیده در این بخش از جشنواره خبر داد.
یکی از مهمترین نکات در این کار، رسیدن به روانخوانی متن انگلیسی بود. کاری که کارگردان به دنبال آن بود؛ و اینکه میبایست کمدی بودن کار برای مخاطب خارجی مشخص باشد. با توجه به آنکه هر متنی در هنگام ترجمه به زبان دیگر، دستخوش تغییراتی میشود، تمام تلاشمان را کردیم تا با کمترین تغییرات، به محتوای متن اصلی وفادار باشیم.
منوچهر محمدی، تهیهکننده فیلم سینمایی «مارمولک»، پیرو انتشار اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد این فیلم، یادداشتی را منتشر کرد.
فرزاد موتمن کارگردان سینما از جزئیات ساخت و بازخوردهای برخی از فیلمهای خود همچون «شب های روشن» سخن گفت.
اصغر عبداللهی فیلم نامه نویس، کارگردان و داستان نویس امروز 7 دی ماه درگذشت.