احساس کردم بنیاد رودکی علاقه زیادی دارد مدیریت سالن را از میان کارمندان خود برگزیند، امیدوارم هر فردی انتخاب می‌شود بداند این تالار از هیچ بدست آمده و می‌تواند به امکانی بزرگ برای تئا‌تر تبدیل شود.

پایگاه خبری تئاتر: ایوب آقاخانی از ابتدای سال ۹۲ پیگیر راه‌اندازی سالن تجربه تالار فردوسی، برای اجرای آثار نمایشی به ویژه اجراهای رادیو تئا‌تر بود اما روز گذشته(17 آذر) به طور ناگهانی متن استعفای این هنرمند در اختیار رسانه‌های جمعی قرار گرفت که در گفتگو با ایلنا از دلایل این تصمیم گفت.

آقاخانی درخصوص راه‌اندازی تالار تجربه اظهار داشت: از اردیبهشت ماه پس از رایزنی‌هایی که با مدیرعامل وقت بنیاد رودکی صورت گرفت قرار گذاشتیم پلاتوی فردوسی را با طرح من به سالنی برای اجرا تبدیل کنیم. سالنی چند منظوره که بتوانیم اجراهای عمومی رادیو تئا‌تر را در آن داشته باشیم و همزمان نمایش‌های صحنه‌ای هم امکان اجرا در آن داشته باشند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه روند کند اجرای برنامه‌‌ها در بنیاد رودکی شامل این طرح هم شد ادامه داد: با تمام این مسائل برنامه هرطور بود پیش می‌رفت و من که ابتدا برای نهایی شدن کار تا پایان تیرماه دورخیز کرده بودم تا همین اواخر درگیر آماده‌سازی آن بودم، ‌اما امروز می‌توان گفت سالن تجربه منهای تجهیزات مورد نیاز به طور کامل آماده میزبانی گروه‌ها و مخاطبان است.

وی ضمن اشاره به اینکه مذاکراتی با مرکز هنرهای نمایشی رادیو و بنیاد رودکی مذاکراتی داشتیم اما بنیاد شرایط مطرح شده را نپذیرفت تصریح کرد: من حتی جایگاه فولی آرتیست و افکتور هم در سالن پیش‌بینی کردم که اگر قرار شد رادیو تئا‌تر داشته باشیم از این امکان استفاده کنیم به طوری که به هیچ وجه مزاحمتی برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای پیش نیاید و تاکید می‌کنم سالن تجربه امروز مطلفا آماده اجرا است و با اندکی تجهیز می‌تواند کار خود را شروع کند.

بازیگر نمایش «نویسنده مرده است» درخصوص نام‌گذاری این سالن با عنوان «تجربه» بیان کرد: در میانه راه آماده‌سازی تصمیم گرفتم نام تجربه را برای این سالن در نظر بگیرم چون بیش از یک سال و نیم است که مرکز تئا‌تر مولوی تعطیل شده و من قصد داشتم این محل را به فضایی رسمی برای اجرای آثار دانشجویی و هنرمندان تجربه‌گرا تبدیل کنم و با خودم گفتم فضای می‌سازم تا هنرمندانی که می‌خواهند با تفکر تازه‌ وارد کار شوند از آن‌ بهره ببرند.

کارگردان نمایش «مرگ در می‌زند» در خصوص اداره سالن تجربه بیان کرد: اداره سالن علاوه بر سیاست‌گذاری فرهنگی به پول، مدیر فرهنگ‌ دوست و معاون هنری صاحب دغدغه نیاز دارد تا این محل را به مجموعه سخت‌افزاری تئا‌تر کشور اضافه کند.

آقاخانی به دلایل استعفای خود از ادامه آماده‌سازی سالن تجربه اشاره کرد و گفت: کار که پیش رفت و مراحل مختلف به پایان نزدیک شد، درست در لحظه‌ای که باید بودجه و امکانات برای تجهیز و آماده‌سازی سالن تأمین می‌کردیم آقای صیفی، مدیریت بنیاد رودکی تغییر کرد که موجب شد‌‌ همان لحظه احساس خطر کنم و گمان کردم با توجه به تغییرات صورت گرفته برای تأمین بودجه و تجهیز با مشکلات مواجه می‌شویم. اما به هر حال با همکاری دوستان در بنیاد خرده‌کاری‌ها را پیش بردیم و در همین میان رایزنی‌هایی داشتیم که این نتیجه رسیدم ادامه فعالیت ممکن نیست.

وی تصریح کرد: تغییر و تحول مدیریتی و فضای فرساینده آن من را کم حوصله کرده و توان مواجهه با افرادی که جسارتاً از خودم پایین‌تر می‌دانم را ندارم. فکر می‌کنم مدیران شایسته در سیستم مدیریت ما جایی ندارند و افرادی به این مناصب می‌رسند که من توان متقاعد کردن آن‌ها را نخواهم داشت. به همین دلیل ترجیح می‌دهم در مقام یک تولیدکننده نمایش و فردی که آثاری را برای چاپ و انتشار تألیف می‌کند به ایفای نقش بپردازم.

نویسنده و کارگردان «مرثیه‌ای برای یک سبک وزن» با بیان اینکه همین اتفاقات افتاده هم از حوصله بسیاری از تئاتری‌ها خارج است ادامه داد: احساس کردم بنیاد رودکی علاقه زیادی دارد تا مدیریت سالن را از میان کارمندان خود برگزیند و من امیدوارم هر کس برای این سمت انتخاب می‌شود بداند این تالار از هیچ بدست آمده و می‌تواند به امکانی بزرگ برای تئا‌تر تبدیل شود و مدیر باید فرصت پیش آمده را مغتنم بداند.

آقاخانی همچنین به سرنوشت پیش آمده تا امروز برای پروژه چهار فصل تئا‌تر ایران به عنوان یکی از دلایل دلسری خود اشاره کرد و اظهار داشت: چهار فصل تئا‌تر ایران در سال ۸۷ مصرانه و مجدانه پیگیری شد اما به دلیل تغییر مدیریت‌ها تا به امروز نزدیک به ۶ مرتبه کل آن را از صفر تشریح کردم، چون آن‌ها باید نسبت به اهمیت مسئله و کاربردی بودن آن مجاب می‌شدند. ولی همچنان شاهد هستیم چهار فصل تئا‌تر ایران معلق مانده و امکان ادامه پیدا نکرده است. به همین دلیل تصور کردم راه‌اندازی سالن تجربه به چهار فصل تئا‌تر دومی تبدیل خواهد شد که از از حوصله من خارج است.

این هنرمند درخصوص برنامه‌های خود برای جذب مخاطب و تأمین هزینه‌های سالن گفت: قصد داشتم قیمت این سالن را در مقایسه با فضاهای خصوصی دیگر پایین نگه دارم و مدیریت وقت را هم متقاعد کرده بودم که بلیت این سالن ۵۰ یا ۶۰ درصد کمتر از تالار حافظ باشد.

او ادامه داد: ایده‌هایی برای جذب طیف جوان‌تر در سر داشتم که از رمق و شعف بیشتری برخوردار هستند و می‌خواستم از توانایی‌های خود آن‌ها در جذب تماشاگر و مخاطب بهره بگیرم. همچنین با توجه به ارتباطم با فضای دانشگاهی در نظر داشتم از امکانات بالقوه دانشگاه استفاده کنم تا سالن تجربه به پاتوقی برای دانشجویان و هنرمندان جوان تبدیل شود.

آقاخانی که روز گذشته استعفای خود را در اختیار رسانه‌ها گذاشت در پایان گفت: این سالن همین الان با ۲۰ پرژکتور، ۱ دستگاه میکس صدا که نیاز نیست چیز پیچیده‌ای هم باشد، به همراه ۴ اسپیلت برای تنظیم سیستم گرمایشی سالن را به طور مطلق آماده هر اجرایی می‌کند و این امکاناتی است که در اختیار مدیریت بعدی قرار گرفته و من امیدوارم با درایت و برنامه‌ریزی صحیح از آن به خوبی بهره برداری شود.