پایگاه خبری تئاتر: در این جشنواره 22 گروه نمایشی از سراسر کشور آثارشان را روی صحنه میبرند.
دکتر قطبالدین صادقی هنرمند تئاتر و عضو هیاتداوران پنجمین دوره این جشنواره، با ابراز خرسندی از گسترش این جشنواره بر ضرورت توجه به مقوله آموزش در تئاتر معلولان تاکید کرد.
این کارگردان تئاتر که از 10 سال پیش همکاری نزدیکی با جشنواره تئاتر معلولان دارد، ادامه داد: توسعه کمّی و کیفی جشنواره تئاتر معلولان باعث خوشوقتی است. سال 82 که این جشنواره را در معیت آقای عزتالله انتظامی آغاز کردیم، فقط 22 گروه متقاضی شرکت در این جشنواره بودند، اما امروز 338 گروه تقاضای شرکت در این جشنواره را دارند که این نشانگر توسعه چشمگیر این رویداد هنری است
صادقی که روز 25 آذر ماه در نشست خبری پنجمین جشنواره تئاتر معلولان در سازمان بهزیستی سخن میگفت، با ابراز خرسندی از ارتقاء سطح کیفی آثار شرکت کننده در این جشنواره یادآور شد: سال گذشته کیفیت نمایشهای منطقهای جشنواره تئاتر معلولان از بسیاری از نمایشهایی که در مجموعه تئاتر شهر اجرا میشود، بالاتر بود. این آثار از نظر تسلط فنی، قدرت تصویر، انسجام زبانی و ... کمنظیر بودند.
کارگردان نمایشهای «مکبث» و «هملت» با اشاره به جمعی بودن هنر تئاتر افزود: هنر تئاتر این حُسن را دارد که یک کار دستهجمعی است و با این ویژگی شانس بزرگی به هنرمندان مددجو میدهد تا خود را در جمع بیابند و جایگاهی را که در جامعه از دست دادهاند باردیگر به دست بیاورند. بسیاری از آنها با اجرای کار تئاتر، اعتماد به نفس کم نظیری پیدا کردهاند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: شاید تئاتر برای این مددجویان جای دارو را نگیرد، اما از نظر شکل اجتماعی، کارکردی بینظیر برای آنان دارد.
او با یادآوری خاطرهای از اولین دوره جشنواره تئاتر معلولان که سال 82 برگزار شده بود، افزود: در اجرای اولین اثر جشنواره با گریه و صلوات تماشاگران روبرو شدیم و کارگردان نمایش توضیح داد یکی از اعضای گروه با دیدن آقای انتظامی آنقدر هیجان زده شد که بعد از 18 سال از روی ویلچر بلند شد. بنابراین تاثیر این هیجانها برای نشان دادن توانمندیهای این مددجویان بسیار کارساز است.
صادقی به دیگر رویکردهای جشنواره تئاتر معلولان اشاره کرد و افزود: این نوع فعالیتها در تغییر نگاه جامعه، خانواده و مسئولان نسبت به این قشر بسیار تاثیرگذار است و از این رهگذر جشنواره تئاتر معلولان امری مبارک و سازنده است که هم به مددجو و هم به کسانی که در ارتباط با این افراد هستند، کمک میکند.
این هنرمند تئاتر درباره بحث آموزش در تئاتر معلولان توضیح داد: از طرف بهزیستی هیچ دوره آموزشی برگزار نشده است. اما در طول این 10 سال بهترین تحصیلکردههای تئاتر با این گروهها پیوند خوردهاند و این روند به شکل اصولی ایجاد شده است.
صادقی در عین حال اضافه کرد: بهزیستی به دو بازوی دیگر نیاز دارد؛ در وهله نخست این سازمان نیازمند یک مکان دایمی برای اجرای تئاتر است. در این زمینه حتی یک خانه قدیمی یا یک سوله که به طور پیوسته محل اجرای گروههای تئاتر معلولان باشد، کمکسان خواهد بود. لازم نیست این گروهها آویزان تئاتر شهر یا تالار وحدت شوند. بلکه خود سازمان باید ویترینی دائمی ایجاد کند تا گروهها در آن اجرا بروند، زیرا تداوم این فعالیتها هم در معرفی سازمان بهزیستی و هم در بهبود کار گروهها موثر خواهد بود.
کارگردان نمایشهای «مویه جم» و «سحوری»، برگزاری دورههای آموزشی در استانها را از دیگر ضروریات تئاتر مددجویان برشمرد و توضیح داد: برای کار کردن با دوستان مددجو روشهای ویژهای وجود دارد که باید توسط متخصصان آموزش داده شود و امیدوارم این موضوع در آینده جزو اهداف آموزشی بهزیستی قرار بگیرد.
او در پاسخ به پرسشی درباره اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر تصریح کرد: در وهله اول معرفی این نوع تئاتر و حساس کردن افکار عمومی نسبت به آن باید مورد توجه قرار بگیرد. مسئولان ما با این پدیده آشنا نیستند. وظیفه بهزیستی است که در این مورد فعالیت کند و آنقدر کار کند و این شاخه را گسترش بدهد تا تئاتر معلولان به یک امر اجتماعی تبدیل شود.
قطبالدین صادقی در پایان سخنانش ابراز خرسندی کرد: در این آثار نوعی صداقت و سختکوشی وجود دارد که بسیار ارزشمند است. به طوریکه در حال حاضر بنده که با فعالیت این گروهها آشنایی دارم، نسبت به آنها احترام فرهنگی دارم نه ترحم.
در این نشست پریوش نظریه - بازیگر و کارگردان سینما - که جزو هیات داوران این دوره از جشنواره تئاتر معلولان و اولین داور زن این جشنواره است، گفت: من هم مانند شما پرسشهای بسیار زیادی دارم و کنجکاوی خیلی زیادی برایم ایجاد شده است که امیدوارم بتوانم کارم را خوب و درست انجام بدهم.
این هنرمند مستندساز که مدتی است که بنیاد خیریه "یاران برکت مهر" را تاسیس کرده، تاکید کرد: این بنیاد آمادگی کامل دارد تا دورههای آموزشی درباره تئاتر معلولان برگزار کند. ظاهرا سازمان بهزیستی مکان مشخصی برای آموزش ندارد. اما این نیاز احساس میشود که اول باید آموزش صورت بگیرد و بعد جشنواره برگزار شود.
پریوش نظریه با ارائه توضیحاتی درباره شیوه عملکرد بنیاد خیریه یاران برکت مهر افزود: این بنیاد به نوعی بنیاد هنرمندان محسوب میشود. ما مرتب جلسات نمایشنامهخوانی برگزار میکنیم و آمادگی برگزاری کلاسهای تئاتر با حضور استادان این رشته را داریم. البته هدف اصلی ما توانمندی زنان سرپرست خانوار است اما در کنار آن از آسیبدیدگان بلایای طبیعی هم حمایت میکنیم.
بازیگر «یک حبه قند» درباره اجرای برنامههای این بنیاد در فرهنگسراها توضیح داد: بنیاد «برکت» فعلا مکان مشخصی برای فعالیتهای ثابت ندارد و ما برای برگزاری برنامههایمان فرهنگسراها را اجاره میکنیم و درصدی از فروش بلیت را به آنان اختصاص میدهیم.
نظریه درباره اجرای آثار برگزیده جشنواره تئاتر معلولان در جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد: نباید جشنواره تئاتر فجر را آمال همه جشنوارهها بدانیم. در حال حاضر مهمترین کار، توانمند کردن جشنوارههای موضوعی مانند تئاتر معلولان و شناساندن این جشنواره به مردم و مسئولان است و این کار بهتر میتواند به تئاتر مددجویان کمک کند.
در این نشست دکتر نوپرست - دبیر جشنواره - با همراهی نعمتی - مدیر اجرایی جشنواره - و دکتر سخنگویی - رییس ستاد پنجمین جشنواره تئاتر معلولان - توضیحاتی تکمیلی درباره برگزاری این جشنواره ارائه کردند.
در پایان برنامه، سایت جشنواره و پوستر آن با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد.
گفتنی است در بخشی از این برنامه، برق سازمان بهزیستی قطع شد، به همین دلیل رونمایی از سایت با تاخیر انجام شد.