پس از آنکه چند تن از هنرمندان تئاتر به آمار منتشر شده در خصوص بخش خیابانی جشنواره تئاتر فجر نامه‌ای را خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتند، بلافاصله و قبل از آنکه نامه به مرکز هنرهای نمایشی ارجاع داده شود، اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر جوابیه را نوشت و آن را علاوه بر خبرگزاری فارس در سایت ایران تئاتر منتشر کرد البته بدون ذکر نام منبع.

پایگاه خبری تئاتر: متن این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

پیرو مطالب منتشر شده از سوی جناب آقای اسماعیل عالی‌زاد دبیر سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با عنوان «جوابیه دبیر جشنواره تئاتر فجر به دو هنرمند تئاتر خیابانی» مطالبی جهت روشن شدن موضوع و رفع اتهامات به ژاله کاظمی و پروانه علی ضامنی اعلام می‌گردد.

1. با وجودی که دبیر محترم سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اینجانبان را به آگاهی نداشتن از فعالیت‌ها و وظایف متهم کرده‌اند، باید اعلام نماییم که نامه اینجانبان ژاله کاظمی و پروانه علی ضامنی خطاب به دکتر حسینی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که نسخه‌ای از آن دراختیار خبرگزاری وزین فارس قرار گرفته و در مورخه 9 مردادماه با عنوان «اختلاف آماری در بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر» منتشر گردیده است. لذا انتشار جوابیه بلند بالا از سوی آقای عالی زاد، دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این خبرگزاری و سایت ایران تئاتر، به نوعی دخالت در فعالیت‌های وزارت ارشاد است که نشان از تعجیل وی در اعلام پاسخ به مسئولان بالادستی و هنرمندان بخش تئاتر خیابانی دارد.

2. هدف اینجانبان از نوشتن نامه، رفع برخی شبهات و پاسخگویی مسئولان به اختلاف‌های آماری بود؛ چرا که 4 تیرماه خبری از دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در سایت ایران تئاتر با عنوان ارسال 130 طرح تئاترخیابانی به دبیرخانه جشنواره منتشر شده بود و مسئولان در تاریخ 24 تیرماه خبر از ارسال 220 طرح به این دبیرخانه دادند. این درحالی است که در این اخبار به صراحت از تمدید نشدن مهلت ارسال آثار ( در رو تیتر و اشاره مطلب) صحبت به میان آمده بود.

* عالی‌زاد قوانین فراخوان جشنواره تئاتر فجر را نقض کرده است

3. درحالی که هنرمندان تئاتر خیابانی در انتظار پاسخگویی مسئولان مربوطه به این اختلافات آماری بودند، آقای عالی‌زاد در تاریخ 9 مردادماه و در جوابیه خود، از پذیرش 90 طرح در خارج از زمان مقرر خبر دادند که با احترام به ایشان باید اعلام نمود مغایر با بند 10 شرایط عمومی فراخوان سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است که صریحا اعلام شده عدم رعایت قوانین، خصوصا زمان بندی مصوب جشنواره، موجب حذف آثار خواهد شد.

* عالی‌زاد به فراخوان خود پایبند نبوده است

4. اینجانبان از تلاش شبانه روزی آقای عالی‌زاد و همکاران محترمشان در دبیرخانه سی‌ودومین جشنواره تئاترفجر باخبریم و مطلعیم که زحمات زیادی برای تهیه فراخوان جشنواره در ایام نوروز و حتی پیش و پس از آن کشیده‌اید، اما همانطور که در نشست 23 تیرماه اعضای شورای سیاست‌گذاری، از ویژگی‌های خاص این فراخوان صحبت به میان آورده بودند، انتظار پایبندی و احترام به آن را داشتیم. براساس ضوابط تعیین شده و تقویم مندرج در فراخوان سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر، مهلت دریافت طرح در بخش تئاتر خیابانی تا یکم تیرماه سال 92 تعیین شده بود که به هیچ وجه قابل تمدید نبود، اما ایشان به صراحت از پذیرش آثاری صحبت به میان آورده‌اند که درخارج از این زمان به دبیرخانه جشنواره فجر رسیده است. این بدان معناست که ایشان به فراخوان و قانونی که خود وضع کرده و زحمات زیادی برای تهیه آن کشیده اند، پایبند نبوده و به آن احترام نگذاشته اند.

5. دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاترفجر در جوابیه خود 2 دلیل برای پذیرش طرح‌هایی اعلام کرده‌اند که در خارج از زمان مقرر به دبیرخانه جشنواره فجر رسیده است.

الف: طرح‌‌هایی که برخی هنرمندان به دلیل دیرکرد یا زمان‌مندشدن اقدامات پستی به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده اند: سئوال اینجاست که باوجود اذعان ایشان به دیرکرد هنرمندان در ارسال آثار، آیا می‌توان حقوق مابقی هنرمندان را نادیده گرفت که در زمان تعیین شده اقدام به ارسال طرح‌های خود کرده‌اند؟ چطور می‌‌توان پذیرفت که 90 طرح نمایشی درمدت 2 تا 3 روز به دبیرخانه جشنواره رسیده باشد و همه قصورات را به گردن شرکت پست انداخت؟

ب: طرح‌هایی که توسط برخی افراد به دلیل غفلت از تاریخ مقرر یا امید به تمدید آن مورد قبول واقع شده است: دراینجا هم می‌توان به وضوح تضییع حقوق هنرمندان را مشاهده کرد؛ چرا که دبیرخانه جشنواره بدون عمل به شرایط و قوانین فراخوان، طرح‌هایی پذیرفته است که در خارج از زمان مقرر به دبیرخانه ارسال شده است. دراین صورت، بسیاری از افراد هم می‌توانستند طرح‌های خود را در خارج از زمان مقرر به دبیرخانه تسلیم کنند که شرط قانونی آن، تمدید مهلت دریافت طرح‌ها بود تا مابقی افرادی هم که تا این زمان موفق به ارسال طرح‌های خود نشده یا به تمدید مهلت دریافت آثار امیدوار بودند، چنین فرصتی به دست آورند و مسئولان تبعیضی بین آنها قائل نشوند.

آقای عالی‌زاد در جلسه 23 تیرماه شورای سیاست‌گذاری اعلام نموده‌اند: «در این دوره (بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر) ضوابطی در امر داوری و کنترل آن داریم تا بتوانیم براساس مسئولیتی که به ما سپرده شده، پاسدار هنر، شان هنرمندان و همچنین پاسخگوی عملکرد خود باشیم.» با این توصیف، انتظار ما هم پاسخگویی شایسته ایشان به هنرمندان درباره چگونگی انتخاب آثار و احترام به آنان است.

6. دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاترفجر در جوابیه خود، به اعتراض اینجانبان از انتخاب داوران اشاره نموده‌اند که جای شگفتی دارد؛ چرا که در این نامه هیچ اشاره‌ای به موضوع داوری نشده است. البته، از آنجا که ایشان در گفت‌وگوهای خود به تقلیل سلیقه داوران و امتیازدهی به طرح‌ها در این دوره از جشنواره اشاره و تاکید کرده‌اند، لازم بود شاخصه‌های داوری در انتخاب آثار به صورت عمومی اعلام می‌شد تا نمایشگران خیابانی براساس این معیار و شاخصه‌ها اقدام به نوشتن طرح‌های خود می‌کردند تا آثار آنها مردود اعلام نمی‌شد. متاسفانه، برخی از مسئولان در برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های داخلی خود، معیارها و قوانینی برای انتخاب آثار وضع می‌کنند که اعلام رسمی و عمومی نمی‌شود و به دلیل رعایت نشدن همین معیارهایی که در ذهن مسئولان وجود دارد، آثار هنرمندان بررسی و دربسیاری مواقع مردود اعلام می‌شود.

7. دبیر سی‌ودومین جشنواره تئاترفجر، اینجانبان را به پیگیری مطالبات شخصی درسایه یک کانون (که منظورشان کانون نمایشگران خیابانی است) متهم کرده‌اند. جای بسی تاسف و شگفتی است که ایشان چگونه به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند؛ چرا که در این نامه هیچ اشاره‌ای به نام کانون یا انجمن خاصی نشده است. آقای عالی‌زاد در گفت‌وگوهای خود به تبدیل دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر به پایگاه تعاملات اجتماعی و فرهنگی اشاره کرده‌اند که امروزه بسیاری از بزرگان و خبرنگاران، مشتاقانه آرای خود را به دبیرخانه عرضه می‌کنند، اما این چنین از نگارش نامه‌ای به وزیر محترم ارشاد برافروخته شده‌اند که سعی دارند همه مسائل را شخصی نشان دهند. اگرچه اینجانبان حق خود می‌دانیم تا به نقض شرایط فراخوان از طرف دبیرخانه جشنواره فجر اعتراض کرده و پاسخ مسئولان را از علت مرود اعلام شدن آثار خود بدانیم، اما همانطور که نامه ذکر شده، اینجانبان به نمایندگی از گروه‌هایی که طرح‌های خود را به دبیرخانه جشنواره فجر ارسال نموده‌اند، خواستار جوابگویی مسئولان درباره اختلاف‌های آماری بودیم که درصورت لزوم، اعتراض گروه‌های شرکت‌کننده با امضای آنها رسانه‌ای خواهد شد.

8. دبیر محترم سی‌ودومین جشنواره تئاترفجر از انتخاب 6 طرح نمایشی از گروه‌های تئاتر خیابانی استان تهران و 27 اثر از شهرهای مختلف کشور سخن گفته‌اند. لازم است ایشان تاملی در این موضوع کرده و بدانند تعدادی از آثار هنرمندان تئاترخیابانی شهرستان هم در لیست گروه‌های تهرانی قرار گرفته که نشان از تضییع حقوق هنرمندان ساکن در پایتخت دارد.

9. جشنواره تئاتر فجر بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور است و در دنیا جزء مهم‌ترین، فنی‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره هاست. هیچ هنرمندی به خود اجازه نمی‌دهد آن را کوچک بشمارد و اتفاقا برای حضور در این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری، تمام تلاش خود را به کار می‌بندد. دغدغه اینجانبان هم برگزاری هرچه باشکوه این جشنواره است که بارها افتخار شرکت در آن را داشته ایم. بنابراین به ما حق دهید که از تضییع گروه‌های تئاتری ناراحت شده و از وزیر محترم ارشاد و تمامی مسئولان برای احقاق حق آنها درخواست کمک نماییم.