محمد رحمانیان گفت: «یک سری گرایش‌های خاص در اواسط دهه ۴۰ به وجود آمد تا بنا و معماری تئاتر شهر با این چیزی که امروز می‌بینیم مطابقت داشته باشد. درواقع موسساتی تاسیس شد که هدف اصلی آنها پرداخت به‌گونه‌های هنر مدرن و معاصر بود تا با تبیین این اهداف و برگزاری جشن‌های هنری مختلف مثل جشن هنر شیراز یک سلسله مراتبی شکل دهند تا آثار و مجموعه‌های خاصی در تهران شبیه به تئاتر شهر یا تالار وحدت شکل بگیرد.»
پایگاه خبری تئاتر:  ۴۶ سال از ساخت مدرن‌ترین سالن نمایش تئاتر تهران می‌گذرد. در این سال‌ها هنرمندان زیادی پای بر روی صحنه تئاتر شهر گذاشتند. قطعا محمد رحمانیان هم یکی از کسانی است که خاطرات زیادی از چهارراه ولیعصر و مجموعه تئاتر شهر دارد. جالب است که رحمانیان در اپیزودی از نمایشنامه‌ پیکان جوانان روایتی از چگونگی تاسیس تئاتر شهر در ۴۶ سال قبل را نقل می‌کند محمد رحمانیان کارگردان نمایش «پیکان جوانان» درباره سالروز تاسیس تئاتر شهر گفت: «در بخشی از نمایشنامه پیکان جوانان به صورت تخصصی به سالروز تاسیس تئاتر شهر و چگونگی ساخت آن پرداختم. این اپیزود در مجموعه نمایش‌های «پیکان جوانان» اجرا شد. زیر متن‌های این نمایشنامه از تاسیس تئاتر شهر و اتفاقاتی که آن زمان برای این مجموعه افتاد نوشته شده است.» محمد رحمانیان ادامه داد: «‌یک سری گرایش‌های خاص در اواسط دهه ۴۰ به‌وجود آمد تا بنا و معماری تئاتر شهر با این چیزی که امروز می‌بینیم مطابقت داشته باشد. در‌واقع موسساتی تاسیس شد که هدف اصلی آنها پرداخت به گونه‌های هنر مدرن و معاصر بود تا با تبیین این اهداف و برگزاری جشن‌های هنری مختلف مثل جشن هنر شیراز یک سلسله مراتبی شکل دهند تا آثار و مجموعه‌های خاصی در تهران شبیه به تئاتر شهر یا تالار وحدت شکل بگیرد.» رحمانیان درباره ارتباط کارگاه نمایش و تئاتر شهر گفت: «‌تاسیس کارگاه نمایش و گروه بازیگران این کارگاه پلی بود برای تاسیس تئاتر شهر البته به یاد دارم که هفتم بهمن ماه تئاتر شهر تاسیس شد و فقط یک روز فعالیت داشت و بعد از آن بدون هیچ دلیل خاصی تعطیل شد. بعد از آن متوجه شدیم که دلیل اصلی تعطیلی آن بحث صدا بود. البته بعد از انقلاب نیز با نصب کاشی‌های خاصی سعی کردند این معضل را برطرف کنند اما این اتفاق رخ نداد. یک سال تئاتر شهر تعطیل بود و در سال ۱۳۴۷ دوباره کار خود را شروع کرد.» کارگردان «آیینه‌های روبه‌رو» درباره ساخت سالن چارسو گفت: «‌آربی اُوانسیان با استفاده از ابزار و وسایلی که در انبار تئاتر شهر بود، توانست سالن تئاتر چارسو را نیز تاسیس کند. اما خارج از همه این اتفاقات باید بگویم که تئاتر شهر هویت ملی و شهری تهران محسوب می‌شود‌ و فکر می‌کنم که این بنا برای تمام ایرانیان ارزش ویژه‌ای دارد زیرا با دیدن آن تمام چیز‌هایی که برای یک ملت ارزشمند است به چشم می‌آید.»