وونگ کار-وای، کارگردان افسانهای هنگکنگی، در پی انتشار یک سری فایلهای صوتی لو رفته، وارد جنجالی بزرگ شد. در این فایلها، که گفته میشود توسط فیلمنامهنویس سریال «شکوفهها» منتشر شده، وی به شدت از نحوه برخورد حزب کمونیست چین با همهگیری کرونا در ووهان انتقاد کرده و آن را به «یک دولت تکحزبی حریص» نسبت داده است. این اظهارات که در گفتمان سیاسی چین تابو محسوب میشود، واکنش شدید کاربران ملیگرا را در پی داشته و خواستار تحریم این کارگردان ۶۷ ساله شدهاند.
چارسو پرس: به نقل از ویژن تایمز، در طول ۴۰ سال، وونگ کار-وای، کارگردان سرشناس هنگکنگی، با هالهای از رمز و راز و در حالی که به ندرت بدون عینک آفتابی تیره مخصوص خود دیده میشد با فیلمهایی که به تأمل در زمان، حافظه و اشتیاق ناگفته میپرداختند، جایگاهی تقریباً افسانهای داشت، اما اکنون، این نویسنده ۶۷ ساله، دنیایی را که با دقت ساخته، در معرض مدرنترین سلاحها میبیند: مجموعهای از فایلهای صوتی که لو رفته و در آنها وی از حکومت تک حزبی چین انتقاد میکند.
با انتشار یک فایل صوتی که پربازدید شده و روشن میکند که این کارگردان مشهور از نحوه برخورد حزب کمونیست چین با همهگیر شدن کرونا در ووهان انتقاد دارد و آن را با «یک دولت تک حزبی حریص» مرتبط میداند، جنجالی در صنعت سرگرمی چین به پا شده است.
این فایل صوتی که گفته میشود در طول تولید سریال تلویزیونی پرطرفدار وونگ با عنوان «شکوفهها» ضبط شده به تازگی توسط چنگ جون-نیان (با نام مستعار «گوار»)، در «ویبو» آپلود شده است. این فایل هرچند خیلی زود حذف شد، اما تا آن زمان به طور گسترده در فضای مجازی پخش شد و بحثهای داغی را برانگیخت.
در گفتگوهایی که در این فایل ضبط شده وانگ و اعضای تیم تولیدش - از جمله لی شوانگ، کارگردان مشترک و کین ون، فیلمنامهنویس - با ناامیدی آشکاری در باره واکنش دولت به همهگیری کرونا حرف میزنند. طبق گزارشها، آنها گفتند که حزب کمونیست چین «هیچ رحم و شفقتی ندارد» و «فقط میداند چگونه زندگی مردم را مانند محصولات کشاورزی درو کند». چنین اظهار نظرهایی در گفتمان سیاسی چین بار معنایی منفی شدیدی دارد.
در حالی که یکی از آنها نحوه برخورد چین با همهگیری را با کشورهای دموکراتیک مقایسه کرده و میگوید: «هیچ دموکراسیای با چنین چیزهایی این طور برخورد نمیکند، کاری که ما کردیم فاجعه بود»، حساسترین جمله از نظر سیاسی از خود وانگ بود که میگوید: «چنین هرج و مرجی فقط در یک دولت تکحزبی حریص اتفاق میافتد».
این اظهارنظر که حکومت تکحزبی چین را با «حرص و طمع» و «بینظمی» برابر میداند، به معنی انتقاد مستقیم از سیستم سیاسی چین است. در محیط سانسور شدید چین، چنین بیانیهای به تابوهای سیاسی ضربه میزند و میتواند عواقب شدیدی داشته باشد.
در پی آن به سرعت واکنش شدید کاربران اینترنتی ملیگرای «صورتی کوچک» این بود که خواستار تحریم و مجازات وانگ و تیم سازنده سریال «شکوفهها» شدند و برخی خواستار ممنوعیت دائمی وانگ از این صنعت شدند.
قصه از کجا شروع شد؟
این حادثه از یک اختلاف طولانی مدت بر سر نویسندگی فیلمنامه این سریال بین تهیهکنندگان و چنگ جون-نیان، یک فیلمنامهنویس جوان، سرچشمه گرفت. چنگ ادعا کرد که از سال ۲۰۱۹ به طور گسترده در حال نوشتن فیلمنامه این سریال بود و بخشهای کلیدی از جمله شخصیت آبائو با بازی هو گه، لی لی با بازی شین ژیلی و خانم وانگ با بازی تانگ یان را وی نوشت.
با این حال، از او فقط به عنوان «ویراستار پیشتولید» نام برده شد، در حالی که چین ون در بیست و نهمین جشنواره تلویزیونی شانگهای برای سریال «شکوفهها» جایزه بهترین فیلمنامهنویس را دریافت کرد. چنگ که احساس میکرد مورد ظلم قرار گرفته است، تیم تولید را به سوءاستفاده از کارش متهم کرد.
پس از آنکه تلاشهای وی برای دفاع از حقوقش بینتیجه ماند، او با انتشار مجموعهای ضبط شده از گفتگوهای خصوصی که در مجموع ۷ بخش بودند و بیش از یک ساعت طول میکشید، در رسانههای اجتماعی تلافی کرد.
طبق این فایلها، وانگ ظاهراً در مورد راهاندازی یک «اردوی تابستانی» برای جذب نویسندگان جوان شوخی و در عین حال فیلمسازان دیگر، چن کون و ژو شون، را مسخره و آنها را به سوءاستفاده از فیلمنامهنویسان جوان متهم میکند. این صداها همچنین شامل نظرات منفی در مورد تانگ یان، چن دائومینگ و جین دونگ بود که «متظاهر» خوانده شدند و از بازیگر پیشکسوت یو بنچانگ به عنوان مردی یاد شده که کنار آمدن با او آسان نیست.
این فایلها همچنین اشاره داشتند که بازیگر جین جینگ به دلیل امتناع از «همراهی با قوانین ناگفته» از نمایش حذف شد و نی نی و لیو شیشی در طول فیلمبرداری «سالهای طلای روان» بر سر دیالوگ با هم درگیر شدند. چنگ، وانگ را به بدرفتاری با کارکنانش متهم کرد و او را «احمق» خواند.
این افشاگریها مردم را شوکه کرد و بحثهای داغی را در صنعت سرگرمی برانگیخت.
در یکی از بخشها، چین ون و همکارش شو سیائو در مورد حادثهای که ظاهراً در آن به یک افسر پلیس مشت زده و از طریق ارتباطات آزاد شدهاند، لاف میزدند. وانگ که در این مکالمه حضور داشته، به چین توصیه کرده که «بیسروصدا باشد» و حتی به شوخی گفته که میتواند از این داستان برای کار بعدی استفاده کند.
این افشاگریها خشم عمومی را برانگیخت. بسیاری این حادثه را به عنوان مدرکی از امتیاز نخبگان در صنعت سرگرمی چین دانستند و کاربران اینترنتی رفتار چین را «به تمسخر گرفتن عدالت» و نمونهای از چگونگی «غلبه ارتباطات بر قانون» خواندند.
برای وانگ کار-وای و گروه سازنده «شکوفهها» افشای نظرهای حساس سیاسی به طور بالقوه ویرانگر است و در محیط رسانهای چین، هر اشاره منفی به حزب کمونیست یا سیستم حکومت میتواند منجر به قرار گرفتن در لیست سیاه، سانسور یا حتی عواقب قانونی شود.
https://teater.ir/news/73811


