با آنکه دستگاههای دولتی و جشنوارههای تئاتری و متخصصان امر در سخنرانیهایشان از افت کیفیت نمایشنامهنویسی در ایران میگویند، جشنواره فجر در گزارشی کمیتگرا همه چیز را خوب توصیف کرده است.
پایگاه خبری تئاتر: روز گذشته روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر طبق روال مرسوم، گزارشی محصول و زاییده اندیشه درونی دبیرخانه فجر برای تمامی دستگاههای خبری ارسال میکند. به عبارتی گزارشی که توسط یک جشنواره تهیه و تدوین شده است، بدون در نظر گرفتن مسائل انتقادیش در اختیار تمامی رسانهها قرار میگیرد تا بدون کموکاستی منتشر شود. همین مهم موجب میشود از انتشار آن صرفنظر کنم تا کمی در آن دقیق شوم تا دریابم این گزارش چه میخواهد بگوید.
نتیجه کار یک چیز است: ما خیلی خوبیم. به عبارت دیگر چون تعداد نویسندگان ایرانی حاضر در جشنواره فجر در اکثریت قرار گرفتهاند پس ما خیلی خوب تشریف داریم. یک نگاه کمیتگرا که سرمنشا آن در یک پارادوکس اخلاقی - رفتاری دهها ساله است. اینکه برای رسیدن به یک تئاتر مناسب باید متن تولید کنیم و برای بنای کارخانه تولید نمایشنامه باید تمام سازوکارها را به سمتی پیش بریم که همه در تئاتر نمایشنامهنویس شوند.
وضعیت به جایی میرسد که در پنل تخصصی بخش نمایشنامهنویسی جشنواره فجر کنونی، داوران از کثرت نمایشنامهها، آن هم رقمی نزدیک به 500 شگفتزده و عصبی میشوند. آنان بخش مهمی از متون را فاقد ارزشهای هنری و دراماتیک میدانند و از بحران زبانی، شخصیتپردازی و مونولوگبودگی این آثار میگویند. هر چند بخشی از مؤثران این وضعیت در این پنلها سخنرانی میکنند؛ اما حرفشان در آن برهه صحیح است. آنان از کمیتگرایی موجزده در جشنواره تئاتر فجر گله میکنند.
در گزارش جشنواره اعداد و ارقام به طور خلاصه چنین است:
- بخش ایران -یک
- بخش ایران- دو
- بخش بینالملل
- بخش دیگر گونههای اجرایی
- بخش خیابانی
- بخش رادیویی
https://teater.ir/news/17672