مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از فیلمسازان درخواست کرد که در ابتدا تحقیق کنند و پس از آن فیلم خود را در اختیار پخش‌کننده‌های ناشناس قرار دهند، زیرا ممکن است فیلم شما سر از یوتیوب دربیاورد.

پایگاه خبری تئاتر: کارگاه اصول بازاریابی کلی(بازار) در روز شنبه ۳۱ فروردین ماه و در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور شیرین نادری مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و احمدعلی فرهودی مدیرعامل شرکت صباسل و فعال حوزه دیجیتال، با اجرای چنگیز حسنی پخش‌کننده بین‌المللی سینمای ایران در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. در ابتدای این نشست شیرین نادری با بیان این که کار خود را در حوزه پخش فیلم از انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرده است، گفت: پس از انجمن سینمای جوانان ایران در بخش بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شروع به پخش فیلم‌های مستند، انیمیشن و فیلم اول داستانی کردم، البته در حال حاضر تولید فیلم‌های تجربی برعهده مرکز گسترش نیست. وی عنوان کرد: برای خریدار خارجی مهم است که فیلم در چه جشنواره‌هایی شرکت داشته و چه جوایزی دریافت کرده است، به همین دلیل پخش‌کنندگان ترجیح می‌دهند در پروسه تولید فیلم حضور داشته باشند. متاسفانه فیلمسازان فیلم‌های روز دنیا را نمی‌بینند نادری با اشاره به تلاش‌های اخیر مرکز گسترش برای آشنایی فیلمسازان با ترفندهای عرضه فیلم و جذب سرمایه گذار از طریق برگزاری ورک‌شاپ در دوره‌های مختلف جشنواره سینماحقیقت گفت: در این ورک‌شاپ‌ها از جمله جلسات پیچینگ که در دوره گذشته جشنواره سینماحقیقت نیز برگزار شد، تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذاران را به حمایت از فیلم‌ها جذب کنیم. وی با ابراز تاسف از ضعف‌های موجود در فیلمنامه‌ها اظهار کرد: معمولا فیلمسازان نمی‌دانند باید چگونه طرح خود را ارائه دهند، در حالی که نگارش خلاصه داستان و طرح بسیار مهم است. هر ساله طرح‌های بسیاری به دست ما می‌رسد اما متاسفانه فیلمسازان فیلم‌های روز دنیا را نمی‌بینند و نمی‌دانند که چه فیلم‌هایی در فستیوال‌های مختلف مانند ساندنس فاند گرفته و موفق بوده‌اند؟ مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اشاره به پذیرفته شدن چهار طرح در جلسات پیچینگ دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: متاسفانه فیلمسازان ما صبور نیستند و می‌خواهند خریدار با کیفی پر پول سراغشان بیاید در حالی که به تولید رسیدن یک پروژه تولید مشترک امری زمان بر است و ما از آذر ماه درگیر مراحل پیش تولید یک پروژه هستیم. در ادامه احمدعلی فرهودی مدیرعامل شرکت صباسل درباره فعالیت‌هایی که در حوزه دیجیتال انجام می‌دهد، توضیح داد: فعالیت ما در حوزه محتوا و تبلیغات است و پلتفرمی به اسم «کاناپه» داریم که حجم زیادی فیلم و محتوا در آن بارگذاری شده است. تمرکز ما روی دیجیتال مارکتینگ در ایران است و بحث‌هایمان محدود به فیلم نیست. وی با بیان اینکه در حوزه دیجیتال بحث اصلی این است که برای معرفی یک اثر چه ابزاری وجود دارد، گفت: در ایران شرایط با نقاط دیگر دنیا متفاوت است. اجتماعی به معنای سنتی سینما وجود دارد و از سوی دیگر شرکت‌هایی در حوزه دیجیتال وجود دارند و این دو کاملا از هم متفاوت هستند. طی دو سال اخیر ارتباطاتی میان این دو گروه ایجاد شده، اما در بحث تبلیغات دیجیتال هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است. در فرآیند مربوط به مارکتینگ شناخت مخاطبان بسیار مهم است مدیرعامل شرکت صباسل افزود: ما در هر کمپین تبلیغاتی به هم‌افزایی سه رسانه اوند مدیا، پیند مدیا و ارند مدیا تاکید داریم. شما یک سایت خوب برای فیلم ایجاد می‌کنید و این حوزه پیند مدیاست که از این طریق شروع به تبلیغ فیلم می‌کنید. ارند مدیا هم شامل شبکه‌هایی مانند اینستاگرام، توئیتر و… می‌شود که به روند تبلیغ فیلم کمک می‌کند. در ارند مدیا شما تبلیغ دهان به دهان به دست می‌آورید و می‌توانید معرفی خوبی در مطبوعات داشته باشید. فرهودی در ادامه گفت: اوند مدیا شامل وب سایت و خبرنامه است که فضایی قابل کنترل محسوب می‌شود که اعتمادسازی در آن دشوار است، اما اعتبار بالایی دارد. مدیرعامل صباسل تاکید کرد: در بازاریابی محتوای دیجیتال ابزار و فرآیند برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد و همواره ترکیبی از انتخاب خوب و محتوا برای دیده شدن اثر، تاثیرگذار است. در هر فرآیند مربوط به مارکتینگ باید مخاطبان را شناخت و این موضوع بسیار اهمیت دارد. وی با بیان این که فیلمساز باید بداند که هدفش از ارائه فیلم دیده شدن است یا فروش بیشتر، اظهار کرد: همواره در فضای مستند، مستندسازان توقع دارند فیلمشان دیده شود و به دنبال فروش نیستند، به همین دلیل فضای VOD برای آنها مناسب است. فرهودی گام بعدی پس از مشخص شدن هدف فیلمساز از ارائه فیلمش را شناخت ابزارهای تبلیغات دانست و گفت: باید ارزیابی کنیم که چه ابزارهایی برای معرفی فیلم در اختیار داریم و براساس این داشته‌ها به سراغ مارکتینگ خواهیم رفت. به این شکل متوجه می‌شویم که باید در چه حوزه‌هایی از دیجیتال برای معرفی فیلم زمان صرف کنیم و برای تولید محتوا براساس زمانی که داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم، البته در ایران معمولا توزیع‌کنندگان ما با این مقوله چندان آشنا نیستند. وی با بیان این که در ایران از بسیاری از ابزارهای دیجیتال به درستی استفاده نمی‌شود، گفت: اگر در پلتفرم‌های توزیع خارج از کشور بتوانیم حضور موفقی داشته باشیم و با این حوزه بیشتر آشنا شویم، می‌توانیم به این روند بهبود ببخشیم. فیلمسازان توقعاتشان را کم و تلاششان را بیشتر کنند در ادامه این نشست شیرین نادری با اشاره به این که ابزار پخش فیلم دیجیتال شده‌اند اما متریال مورد نیاز برای این کار کیفیت لازم را ندارد، اظهار کرد: می‌خواهید فیلم را در فضایی عرضه کنید اما صدا و تصویری استاندارد ندارد. چنین شرایطی مانند این است که بخواهید فیلم خود را به صورت وی اچ اس ارائه کنید. جالب است که فیلمسازان در پاسخ به خواسته های ما برای بهبود کیفیت فیلم خود از کمبود بودجه صحبت می‌کنند و در این شرایط نمی‌توان کار چندانی انجام داد. وی ادامه داد: دوستان در حوزه انیمیشن و مستند فکر می‌کنند پخش‌کننده کسی است که لینک فیلم را به جشنواره‌های مختلف می‌فرستد در حالی که این حوزه نیاز به تخصص دارد؛ باید جشنواره‌های دنیا را بشناسید و با فیلم‌های روز دنیا آشنا باشید. در یکی از دوره‌های جشنواره سینماحقیقت تصمیم داشتیم فیلمی از فیلمساز بزرگ، هرتسوک پخش کنیم و طی تماسی که با ایشان داشتیم، گفتند: «با کمال احترام به انتخاب شما لطفا با پخش کننده‌ام تماس بگیرید.» مدیر بین‌الملل مرکز گسترش بیان کرد: ۹۵ درصد از فیلمسازان دنیا پخش‌کننده فیلم خود نیستند چون این حرفه سخت و نیازمند به تخصص است. شیوه درست هم این است که تهیه‌کننده کار خودش را انجام دهد و پخش‌کننده و فیلمساز هم کار خود را انجام دهند. این روزها همه دوست دارند، فیلمشان به کن و ایدفا و جشنواره‌های الف برود، در حالی که در این جشنواره‌ها تعداد کمی فیلم پذیرفته می‌شوند. بهتر است فیلمسازان کمی توقعات خود را پایین آورده و تلاش خود را بیشتر کنند. نادری درباره دشواری‌های انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی گفت: ما هنوز هم برای دریافت پول از خریداران مشکل داریم و تنها به صورت نقدی می‌توان پول را دریافت کرد. متاسفانه بسیاری از شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند با ایران همکاری داشته باشند. پلتفرم‌های VOD را جدی بگیرید در ادامه این نشست فرهودی با تاکید بر این که محتوا در حوزه دیجیتال پادشاه است، تصریح کرد: محتوای خوب سرنوشت فیلم را تعیین می‌کند و خوب است که فیلمساز ابزارها را بشناسد. پلتفرم‌های VOD را جدی بگیرید، چون در حال حاضر درصد قابل توجهی از فروش را به خود اختصاص داده‌اند. در این فضا امکان فروش فیلم به تمامی فیلمسازان اعطا می‌شود. وی تاکید کرد: هر فیلمی نیازمند به یک وب سایت خوب است و در کنار آن ابزار دیگری مثل اینستاگرام می‌تواند به دیده شدن فیلم کمک کنند. بازیگران و عوامل فیلم معمولا از این ابزار بهره می‌برند، اما اگر صفحه‌ای با عنوان کاراکتری که در فیلم دارند، ساخته شود بسیار کمک‌کننده خواهد بود. ابزار سرچ گوگل هم بسیار مهم است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. ابزار دیگر تبلیغات ویدیویی است، حوزه‌ای که صاحبان ویدیویی نسبت به آن غفلت کرده‌اند. بسیاری از سینماگران حتی در ساخت تریلر فیلم خود مشکل دارند. وی با اشاره به اپلیکیشن کاوان به عنوان یکی از ابزارهای تاثیرگذار برای شناخت مخاطبان گفت: کاوان پلتفرمی است که به شما نشان می‌دهد چه کسی در فضای دیجیتال درباره فیلم حرف می‌زند و چه می‌گوید تا مخاطب خود را بشناسید. در پایان این نشست شیرین نادری در پاسخ به پرسش یکی از حضار درباره وجود فهرستی از پخش‌کنندگان مطمئن گفت: یک سال است که با تلاش محمد اطبایی قرار است صنفی از پخش‌کنندگان فعال تشکیل شود. در ایران تعداد پخش‌کنندگان دولتی و خصوصی شناخته شده زیاد نیست و متاسفانه این روزها برخی از سایت‌ها با دریافت ۵ میلیون تومان به فیلمسازان قول ثبت نام در جشنواره‌های مختلف را می‌دهند. در ابتدا تحقیق کنید و پس از آن فیلم خود را در اختیار پخش‌کننده‌های ناشناس قرار دهید چون ممکن است فیلم شما سر از یوتیوب دربیاورد.