فعلاً فقط جشنواره کن است که در مقابل نتفلیکس مقاومت کرده و نه سال گذشته و نه امسال فیلمی از تولیدات این کمپانی غول آسا را نپذیرفت. البته امسال بسیاری از کارشناسان سینما تصور می کردند که «مردایرلندی» اثر مارتین اسکورسزی تهیه شده توسط نتفلیکس حتما در جشنواره ونیز حضور خواهد رفت، ولی غیبت این فیلم در میان برنامه ها و بخش های مختلف ونیز همه را حیرت زده کرده است. این در حالی است که درعوض دو فیلم از استیون سودربرگ  و نوا بومباش از محصولات این کمپانی در ونیز پذیرفته شده اند.

پایگاه خبری تئاتر: مجمع بین المللی سینماها به همراه مجمع سینماداران ایتالیا همزمان ولی به صورت جداگانه به جشنواره ونیز ۲۰۱۹ و مدیر آن اعتراض کرده اند که چرا باز هم امسال از تولیدات شرکت نتفلیکس برای بخش مسابقه فیلم پذیرفته است؛ بویژه با توجه به این که کمپانی نتفلیکس فیلمهای خود را در سالن های سینما به نمایش نمی گذارد، اما از ویترین جشنواره مهم ونیز استفاده تبلیغاتی و مجانی برای خود می کند! سال گذشته نیز شاهد بودیم که اعتراضاتی به همین مسئله مطرح شده بود؛ زمانی که فیلم «روما» اثر آلفونسو کوارون با تصاحب شیر طلای ونیز، جهان را متوجه خود کرد و این توفیق فقط به نفع این کمپانی تمام شد! به نظر می آید فعلاً فقط جشنواره کن است که در مقابل نتفلیکس مقاومت کرده و نه سال گذشته و نه امسال فیلمی از تولیدات این کمپانی غول آسا را نپذیرفت. البته امسال بسیاری از کارشناسان سینما تصور می کردند که «مردایرلندی» اثر مارتین اسکورسزی تهیه شده توسط نتفلیکس حتما در جشنواره ونیز حضور خواهد رفت، ولی غیبت این فیلم در میان برنامه ها و بخش های مختلف ونیز همه را حیرت زده کرده است. این در حالی است که درعوض دو فیلم از استیون سودربرگ  و نوا بومباش از محصولات این کمپانی در ونیز پذیرفته شده اند. مدیر جشنواره در پاسخ به منتقدان گفته: به من ربطی ندارد که کدام کمپانی فیلم را تهیه می کند؛ اگرخوب باشد آنرا میگیرم! این مسئله خشم تعدادی از کمپانی های تهیه فیلم و پخش کنندگان ایتالیایی را برانگیخته، تا جایی که احتمال دارد کار به آنجا بکشد شورای برگزاری جشنواره را مجبور کنند یا باربرا در این باره تغییر سیاست دهد و یا فرد دیگری را به جای او بنشانند. حال تبعات این اتفاق تا کجا پیش خواهد رفت، قطعاً در پایان جشنواره معلوم خواهد شد.  

دلخوری مدیر ونیز از متولیان جشنواره تورنتو

از سوی دیگر،  آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره‌ ونیز از متولیان جشنواره تورنتو- که به فاصله چند روز مانده به پایان ونیز شروع می شود- بسیار دلخور است که چرا اصرار دارند حتماً فیلم های انتخابی شان باید اولین اکران عمومی خود را در تورنتو داشته باشند؛ شرطی که حتی برای محصولات کشورهای کوچک هم گذاشته شده است! اما اینکه واقعاً این جدال تا کجا پیش خواهد رفت، آینده نشان خواهد داد.  

انتقاد از انتخاب «متری شش ونیم»و یک پاسخ

جالب آنکه در مورد انتخاب «متری شش ونیم» از کشورمان برای شرکت در بخش افق ها، عده ای از ایرانیان به مدیران جشنواره ونیز خرده گرفته اند که چرا فیلمی که در ایران به نمایش عمومی در آمده انتخاب شده است؟ در این باره باید گفت جشنواره ونیز می تواند فیلمی که فقط در کشور خودش به نمایش درآمده باشد را در برنامه اش قرار دهد، مشروط بر اینکه در جشنواره سرشناسی خارج از کشور خود شرکت نکرده باشد. در هر حال جشنواره یک ماه دیگر و از ۲۸ آگوست (ششم شهریور) شروع خواهد شد و باید منتظر ماند و دید آیا با موفقیت سال قبل به پایان می رسد یا خیر؟!