نصیر ملکی‌جو معتقد است؛ در دوران امروز ما، اسامی خودشان می‌توانند راوی یک اتفاق باشند و ما آنقدر آثار برجسته داریم که خود این آثار می‌توانند بدل به یک اسم و به چیزی فراتر از آنکه قبلا بودند تبدیل شوند.

پایگاه خبری تئاتر: نصیر ملکی‌جو پس از اجرای موفق نمایش‌های "نان" و "سفید برفی" و در راستای تکمیل سه‌گانه نمایشی خود از اول خردادماه نمایش "مسخ" را در تالار حافظ روی صحنه می‌برد.برده است

این کارگردان درباره جدیدترین اثر نمایشی خود و تشابه اسمی آن با کتاب معروف "مسخ" نوشته فرانتس کافکا به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "مسخ" با متن اصلی داستان "مسخ" اثر کافکا ارتباط مستقیمی ندارد و تنها می‌توان رگه‌های مشابه از متن اصلی را در نمایش دید.

ملکی‌جو ادامه داد: من معمولا برای انتخاب اسامی کارهایم به این صورت پیش می‌روم که بعد از اینکه جرقه و جوهره اصلی کار در ذهنم زده ‌شد و کار تا حدودی در ذهنم شکل ‌گرفت آن‌وقت اسم کار را انتخاب می‌کنم و احساس می‌کنم که در دوران امروز ما، اسامی خودشان می‌توانند راوی یک اتفاق باشند و ما آنقدر آثار برجسته داریم که خود این آثار می‌توانند تبدیل بشوند به یک اسم و به چیزی فراتر از آنکه قبلا بودند بدل شوند. مثلا "مسخ" کافکا برای خودم من به نوعی تداعی‌کننده حشره است و در واقع در درون خودش چیزی دارد که فراتر از یک اثری ادبی است که سال‌ها پیش نوشته شده است.

کارگردان نمایش "نان" افزود: برعکس منتقدانی که می‌گویند هنوز بهترین اثر هنری دنیا ساخته نشده من معتقدم که مهم‌ترین و بهترین آثار هنری دنیا ساخته شده و فکر می‌کنم توان ذهنی و توان عقلانی بشر در دوره مدرنیسم به اوج خودش رسیده و واقعا یکسری کارهای شاهکار خلق شده و برای نوشتن متنی مثل "مسخ" هم باید بشر به یک درک درستی از هستی می‌رسید تا بتواند آن را بنویسد که به نظرم کافکا نماینده بشری است که در یک برهه زمانی به این درک درست از هستی رسیده است.

این کارگردان جوان تئاتر در ادامه درباره شیوه اجرایی جدیدترین اثر نمایشی خود توضیح داد: فرم این کار در واقع تکمیل کننده فرمی است که در نمایش‌های "نان" و "سفید برفی" شکل گرفته و فرم کاملا خودساخته‌ای است که به مرور زمان تکمیل‌ شده است. به عبارتی دیگر من سعی کردم در ادامه کارهای قبلی‌ام یعنی "روش‌های درست" و کمی بعدتر "در اکتبر" (که بیان دیگری از نمایش نان بود) آن فرم کلی که از ابتدا به آن پرداخته بودم را کامل‌تر بکنم و احساس این پختگی در این نمایش که اولین اثر تولیدی من بعد از حدود 5 سال، اتفاق افتاده است.

ملکی‌جو در ادامه تصریح کرد: اولین اجرای "سفید برفی" به 5 سال پیش برمی‌گردد و اجرای "نان" هم در واقع بازآفرینی نمایش قبلی من یعنی نمایش "در اکتبر" بود و نمایش "مسخ" نخستین تولید نمایشی من بعد از گذشت این چند سال محسوب می‌شود و فکر می‌کنم ذهنم به آن حد از پختگی رسیده که بعد از این مدت خودم را در آن فرمتی که شروع کردم کامل ببینم. البته این را هم اضافه کنم که دلم می‌خواهد بعد از این کمی فضای کارم را تغییر بدهم و به دنبال فرم جدیدی باشم.

او درباره علت انتخاب تالار حافظ برای اجرای نمایش خود نیز توضیح داد: سالن حافظ به نظر من در حال حاضر یکی از بهترین سالن‌هایی موجود است و فارغ از چیدمان سه سویه سالن آن که زیاد باب میل من نیست اما از نظر سقف بلند، امکانات رفاهی موجود برای بازیگران و یکسری چیزهای دیگر که در کمتر سالنی وجود دارد، بهترین گزینه برای کارم بود و خوشبختانه تا الان هم هیچ مشکلی برای اجرای در این سالن برایمان به وجود نیامده است.

کارگردان "سفید برفی" درباره نحو انتخاب بازیگران جدیدترین اثر نمایشی خود نیز اظهار داشت: راستش من همیشه سعی کردم با بازیگرانی کار کنم که نسبت به بازیگری تئاتر نگاه به روز و پویایی داشته باشند و بازیگرانی که در حال حاضر در نمایش "مسخ" هستند واقعا تمام‌شان ذهنیت تئاتری دارند و با توجه به شناختی هم که از قبل از آنها داشتم عموما با نوع کار و فرم نمایش‌های من آشنا هستند. البته در این همیشه سعی کردم از بازیگران گروه خودم هم استفاد کنم و در واقع گروه بازیگران "مسخ" ترکیبی از بازیگران گروه خودمان هستند (که تشابه زیادی از نظر ذهنی با هم داریم من نسبت به کار دارند و قبلا هم با هم کار کردیم) با بازیگران حرفه‌ای است که دیدگاه‌های مشترکی نسبت به تئاتر با آنها دارم و نوع نگاه‌شان به مقوله بازیگری را دور از آنچه که می‌خواهم نمی‌بینم.

گفتنی است، نمایش "مسخ" به نویسندگی و کارگردانی نصیر ملکی‌جو و نقش‌آفرینی؛ الهه بخشی، مهدی تشکری، فلامک جنیدی، لیلی رشیدی، محمد زیگساری، پگاه کاظمی، پوریا گلشناس، نفیسه ملکی‌جو و رامین ناصرنصیر، از روز 1 تا 30 خردادماه هر شب به مدت 65 دقیقه در سالن حافظ روی صحنه می‌رود.