مسعود ده نمکی در گفتگو با برنامه زنده «گیومه» رادیو نمایش اعلام کرد که مورد حمایت قرار نگرفته است و فیلم هایش در بخش خصوصی ساخته شده اند.

پایگاه خبری تئاتر: مسعود ده نمکی در گفتگو با برنامه زنده «گیومه» رادیو نمایش گفت: فیلم های من مورد حمایت قرار نگرفته است و فیلم هایم در بخش خصوصی ساخته شده اند. بقیه آثاری هم که خیلی ها می گویند ملتهب است به سفارش خود سیستم و نظام ساخته شده است مثل فیلم «مارمولک» یا فیلم «آدم برفی». حتی در سینمای غرب هم فیلم های ضدجنگشان با مداخله پنتاگون ساخته می شود، همه جای دنیا همین است و اینجا هم همین مناسبات هست.

وی افزود: همین آثاری که می آیند در جشنواره فیلم فجر جایزه می گیرند گرایش سیاسی آنها به کدام سمت است؟ مثل فیلم «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار. گرایش سیاسی آن کدام طرف است؟ یا فیلم هایی که مهدویان می سازد گرایش سیاسی آن کدام طرف است؟

ده نمکی تاکید کرد: اینکه آدم های آن جناح سیاسی می آیند این جناح سیاسی از آنها حمایت می کنند و فیلم می سازند یا آنهایی که در جناح چپ قرار دارند ولی جناح راست از آنها حمایت می کند به نظر شما کدامش بدتر است ؟

ده نمکی در پاسخ به این که آیا صاحبان دیدگاه های مختلف و سلایق مختلف سیاسی که موضع مخالف با مسعود ده نمکی دارند این امکان را دارند که به نقد دو طیف سیاسی بپردازند و مورد حمایت قرار گیرند؟ گفت: من مورد حمایت قرار نگرفته ام و فیلم هایم در بخش خصوصی ساخته شده اند تاجایی که «اخراجی های ۳» مورد برخورد هم واقع شد. اما اتفاقا خیلی از جریان های روشنفکری هم امکانات و بودجه می گیرند که فیلم سیاسی و تاریخی بسازند، قراردادهای متعدد دارند، حتی سریال های نمایش خانگی هم که ساخته می شود به نوعی وابسته به جریان های ساختار قدرت در کشور  هست و آنهایی که جوایز بین المللی گرفتند حتی اگر نوع نگاه زیر پوستی هم داشته اند با پول بانک فلان و فلان این کارها را کرده اند.

این فیلمساز ادامه داد: در ایران از زاویه منتقدانه به مسائل سیاسی پرداخته نمی شود که دلایل متعددی هم دارد؛ه بخشی از آن به جامعه شناسی ما برمی گردد. واقعیت این است که مخاطب ایرانی با قصه گویی ارتباط بیشتری برقرار می کند اما با فیلمی که پایان بازداشته باشد ارتباط برقرار نمی کند. مخاطب عام این را دوست ندارد اما ممکن است مخاطب روشنفکر این را بپسندد.

وی افزود: من هم در آثار خودم به مسائل سیاسی نزدیک شدم. در مستند «کدام استقلال، کدام پیروزی» به نقد دو جناح سیاسی کشور پرداختم و در «اخراجی های ۳» و «رسوایی ۲» هم همینطور که به شدت سیاسی هستند.

ده نمکی افزود: من اگر هر کاری کرده ام با پول جیب خودم کار کرده ام و حمایت مردمی پشت آن بوده است. من اگر حرف زدم همیشه حرفم تاوان های سختی داشته است، سه نشریه داشتم بسته شد، فیلم ساختم فیلمم توقیف شد، با «اخراجی های یک» آن برخوردها شد که هنوز هم که هنوز است شما در هر نظرسنجی جامعی در کشور شرکت کنید مردم آن را بهترین فیلم تاریخ بعد از انقلاب عنوان کرده اند. این حرف من نیست همین صدا و سیما بارها این نظرسنجی را انجام داده است.

این کارگردان ادامه داد: فیلم «فقر و فحشا» را چه کسی توقیف کرد؟ دولت اصلاح طلب ها؛ اینها که دم از آزادی بیان می زنند این فیلم را توقیف کردند.

ده نمکی در پایان گفت: کسی که بخواهد وارد فضای ساخت فیلم سیاسی شود باید خطر پذیرباشد و منتظر کف زدن نباشد و نگاه مستقل خودش را حفظ کند.

گفتگو با مسعود ده نمکی در برنامه «گیومه» رادیو نمایش به تهیه کنندگی حسین معصومی و با اجرای شهاب شهرزاد صورت گرفته است. این برنامه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۰:۳۰ به صورت زنده از رادیو نمایش بر روی موج اف ام ردیف صد و هفت و نیم مگاهرتز پخش می شود.